Spelrum
| Giraffen | 42 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 22 |
| Inloggade | 64 |
Mobilspel
| Pågående | 19 151 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-09-04 10:04 | |
![]() | www.lisatofft.se/pro...du ct_id=45 | |
| SämstpåBeta | 2013-09-04 10:39 | |
![]() | Tråkigt att se att stålull få stå emot denna kanonad. Självklart håller jag med dig i det stora. Vetenskapen skall blandas in i tro...förstår inte vad rien de neuf säger när hon säger att tro inte ska blandas ihop med vetenskap. Vetenskap söker efter den rådande sanningen, detta kan förvisso skifta då nya rön omkullkastar gamla. Religion utgör sig för att vara sanning alltså har då vetenskapen helt rätt att ifrågasätta och undersöka denna sanning! Det är ju rent hutlöst att säga att vetenskapen inte ska lägga sig i religionen, då undergräver man ju just de skygglappar som redan finns och underminerar ifrågasättande! | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-09-04 10:43 | |
![]() | det beror på hur långt man tänkt,vetenskapen är så begränsande,och fyller ingen funktion på det sättet som Kristen tro gör,så varför sätta dom emot varandra?dom behöver inte ha något med varandra att göra | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-09-04 10:47 | |
![]() | Om det är viktigt för dig smb att ställa vetenskap mot Religion så,så är det inget hinder för det någonstans.Men för oss Kristna har det ingen betydelse,för många av oss har förmodligen gjort det för 10 20 30 år sedan och kommit fram till att vetenskap är vetenskap och ingen tro.Att bygga sitt liv på en fast grund är inget som vetenskapen erbjuder,och har inte heller för avsikt att erbjuda det | |
| Porla - Ej medlem längre | 2013-09-04 11:02 | |
![]() | "Det enda som stör min inlärning är min utbildning." Einstein "När jag ser på mig själv och mitt sätt att tänka, så måste jag dra slutsatsen att fantasins gåva har betytt mer för mig än förmågan att tillägna mig ny kunskap." Einstein | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-09-04 11:04 | |
![]() | hahaha,han är underbar | |
| SämstpåBeta | 2013-09-04 12:41 | |
![]() | Vetenskapen söker sanning i rådande stund, därmed kan sanningen inom vetenskapen förändras då nya rön uppdagas. Självklart behövs vetenskapen i religionen för att göra den något trovärdig, men religionen har ett genuint motstånd emot att vetenskapen gräver sig in och nystar upp saker i Bibeln som det finns frågetecknen kring. Den dag vetenskapen bevisar att det finns ett högre väsen som har en allgod makt i våra liv, då blir även jag religiös, fram till dess förblir jag skeptisk. Så ur det perspektivet har vetenskapen i religionen en ytterst viktig roll. Tror inte jag är ensam om dessa utgångsparametrar mellan att vara religiös eller ateist. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-09-04 13:09 | |
![]() | Men Smb,så är det inte,Du vill att vi kristna ska ha ett motstånd mot vetenskapen och det är 2 skilda saker.Eftersom vetenskapen aldrig kommer komma till att Gud inte finns.Religionen har inget motstånd mot vetenskap.Och kommer aldrig att ha det. Hur mycket du en önskar det.Vi har själva makten i våra liv.Sen att inte Ni ateister har det, utan måste hänga upp ert liv på vetenskap är ju som det är.För oss Kristna är livet en gåva från Gud som vi kan göra precis vad vi vill med | |
| Megaherz | 2013-09-04 13:19 | |
![]() | Har läst någon gång att de flesta amerikanare tror på något liknande: en.m.wikipedia.org/w..._e volution Alltså Evolution styrd av gud | |
| SämstpåBeta | 2013-09-04 13:38 | |
![]() | Att du svara är ju en nitlott varje gång ttiitti! Vetenskapen har alltid varit en nagel i ögat för religionen! Exemplen kan göras ändlösa....Kopernikus, Darwin, Gallileo Galilei, Gregor Mendels, Duhem, Hempel, Quine osv osv. Det finns t.o.m ett begrepp som kallas Demarkationsproblemet och det handlar om hur och var man ska dra gränsen för vad som är vetenskap. Det började redan med Thales från Miletos som i det antika Grekland inte accepterade gudar utan försökte förklara allt i naturfenomen. På 1500-talet påstod Fausto Sozzini att Jesus inte kan ha varit en Gud då en Gud inte kan dödas, lida eller plågas av fasansfulla smärtor. Sozzini menar därför att Jesus måste ha varit en människa! Så religionens motvilja mot vetenskapen har alltid varit motsträvig och t.o.m dödsdomar har utfärdas mot vetenskapsmän då de inte har tagit tillbaka sina upptäckter. I vissa kulturer än idag är det högst olämpligt ur vetenskapligt syfte för den egna hälsan att kritisera den rådande religionen man lever under. | |
| Måns_E | 2013-09-04 13:39 | |
![]() | Det är väl klart att den vetenskap som handlar om hur universum har skapats och hur macro och microkosmos fungerar och evolutionsteorin fyller en funktion i att man förstår varför vi finns till och hur vår omgivning är beskaffad. Varför skulle den inte göra det ttiittii? | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-09-04 14:00 | |
![]() | smb i nutid så förekommer inga dödsdommar eftersom det strider mot budordet du skall icke döda,vetenskapen utvecklas från att tro att jorden är platt till jorden är rund så det går framåt även för er.Förstår du varför du är till Måns? | |
| gnagelram2 - Ej medlem längre | 2013-09-04 14:04 | |
![]() | Kyrkans historiska dödsdomar mot vetenskapsmän är dessutom till stora delar mytologisk i den meningen att det skulle vara vetenskapen som sådan som var problemet. I väldigt många fall har det legat maktpolitiska eller mer eller mindre personliga dispyter bakom rättegångarna. Galileo är ett bra exempel. Tvärtom har (katolska) kyrkan sponsrat och arbetat för vetenskap och dess spridande under många hundra år. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-09-04 14:06 | |
![]() | jag tänker nutid, att det historiska inom någon religion skulle varit perfekt finns inte,långt därifrån | |
| Måns_E | 2013-09-04 14:16 | |
![]() | Ttiittii, jag förstår hur liv på jorden har utvecklats till människor, någon högre filosofisk mening med livet tror jag inte på, och ingen har lyckats övertyga mig med vettiga argument att det skulle finnas någon egentlig mening. Men det där har vi ju redan diskuterat i tråden. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-09-04 14:20 | |
![]() | Måns,varför skulle jag vilja övertyga Dig?Du är fast i din tro och är övertygad om att du inte har en mening,saknar du aldrig något?eller känner tomhet? | |
| SämstpåBeta | 2013-09-04 14:38 | |
![]() | Gnagelram så du menar att Kopernikus dödsdom var politisk? Kyrkans förföljelse av Darwin var politiskt? Salman Rushdie pålagda fattwa är politiskt, (högst aktuell idag ttiittii). 1633 ställdes Galileo inför inkvisitionens domstol. Han blev tvungen att avsvärja alla sina rön om den heliocentriska världsbilden. Dåvarande påven Urban VIII utfärdade husarrest under resten av Galileo liv. År 1992 beklagade katolska kyrkan inkvisitionens dom genom ett uttalande av Johannes Paulus II och år 2000 upphävde man domen. Och så säger du att religionen har haft ringa betydelse eller t.o.m mytologisk. | |
| SämstpåBeta | 2013-09-04 14:40 | |
![]() | Om det så bara finns ett fall, så är det knappast av mytologisk karaktär, uppenbarligen finns det fler än så! | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-09-04 14:48 | |
![]() | ingen kristen har problem med Salman Rushdie hur han en skulle beskriva Jesus om så som monster så är det inget problem för oss.1633 och hundratals år framåt så hände en massa skit,tyskar som lever i dag är knappast ansvariga för andra världskriget eller tycke du det smb? | |
| gnagelram2 - Ej medlem längre | 2013-09-04 14:58 | |
![]() | "Till stora delar mytologiska" som sagt. www.quora.com/Histor...m- ONeill-1 | |