Spelrum
Giraffen21
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
8
Inloggade29
Mobilspel
Pågående19 592

Forumkategorier

Användare Inlägg  
poohney2012-12-05 22:32
Antal inlägg: 434

Vakna upp Måns.

Måns_E2012-12-05 22:36
Antal inlägg: 12028

Ville du säga något poohney, eller bara droppa fåniga oneliners utan innebörd?

ingson2012-12-05 22:38
Antal inlägg: 4285

Och nu förstår jag inte vad poohney 22:32 argument är

micro1132012-12-05 22:38
Antal inlägg: 17540

limpan__2
Vi kan ju börja med att motverka arbetslösheten och komma ner på normanivåer innan man börjar flåsa arbetskraftsbrist och fem års planer i alla fall.

Som det är nu så står färdigutbildade killar och stampar och får inte vare sig lärlingsplatser eller jobb..

knappast att det är önskvärt att man hystar in lite halvutbildade flyktingar på deras platser faktiskt.

Många flyktingar är dessutom analfabeter eller näst intill -- du tycker inte det är nästan fräckt att hävda att de skulle kunna utbildas fortare än de killar och tjejer som står och väntar på att få en möjlighet på arbetsmarknaden?

Det ju sådant där prat som bara väcker ilska faktiskt.

Eller tänkte du att vi skulle ha en ström flyktingar in i landet - och ett gäng från Polen och Lettland med byggjobbar och dylikt?
Så vi är säkra på att slå ut en hel generation svenskar/svenskboende?

micro1132012-12-05 22:41

Måns_E
Nej, många är inte högutbildade. Från vissa områden kan det vara så - men inte från de primärområden som mottagning sker ifrån idag och de sista åren.

micro1132012-12-05 22:43

Deras utbildning är givetvis betydelselös för deras flyktingstatus - men klyschan/myten om forskar och läkare som kör taxi och städar kan ju vara skön att slippa en upprepning på.

limpan__22012-12-05 22:44
Antal inlägg: 2847

"Som det är nu så står färdigutbildade killar och stampar och får inte vare sig lärlingsplatser eller jobb..

knappast att det är önskvärt att man hystar in lite halvutbildade flyktingar på deras platser faktiskt."

Även du vet att det inte finns några högkvalificerade jobb med lång kö av utbildade som blir omsprungna i kön av halvutbildade flyktingar?

Prolemet med integrationen har ju hitintills varit att för få invandrare, och särskilt tidigare flyktingar, får jobb. Inte att de tar jobb de inte är kvalificerade för.

Och återigen, ingen anser att vi tar emot flyktingar för att de behövs på arbetsmarknaden! Vi gör det för att de ber om vår hjälp! Tills nyligen fick man inte ens jobba under tiden man var asylsökande. Skilj på begreppen invandrare och flyktingar så kan vi kanske komma vidare

Speeedo - Ej medlem längre2012-12-05 22:45
Antal inlägg: 439

Limpan du vet inte ett skit om bygga bostäder m.m.
Jag är inom byggbranschen å suttit 4 timmar i möte med bygg facket idag...
Bostads brist kan vi vara eniga att vi har å det kommer öka varje dag.
Det som går sämst i sverige e bostads byggandet.. Det byggs inget.
Vi kommer gå in i en jättestor svacka nu inom bygg.
Det har varslats flera hundra byggnads arbetare bara efter sommaren.

Idag finns ingen ekonomi för att bygga bostäder!!!
Varför??
Det finns inga pengar hos kunderna att köpa.
Så lägg ner snacket om bygg för där har du inte å göra.

Mouche - Administratör2012-12-05 22:47
Antal inlägg: 24193

De länkar till Axpixel, eller vad tusan smörjan nu heter, är raderade ur Betapets forum och vi vill inte se mer sådant här inne.

Att sedan någon som så uppenbart är ute och cyklar har mage att kalla folk för både det ena och det andra i förolämpande syfte är bara ett bevis på att personen inte har det minsta lilla begrepp om samhällsfrågor, människokännedom eller, det viktigaste, inte fattar när han/hon är besegrad så till den milda grad att man som åhörare/läsare, nästan skäms.

Om de som utsatts för idiotierna vill att inläggen ska tas bort så kan ni maila mig så raderar jag dem gärna.

Ligger inläggen kvar här så är det dock ett ypperligt bevis på att vissa borde köpa sig ett rutat block, en ny fin penna och ägna tiden åt att spela luffarschack istället för att låtsas debattera.

Mouche

poohney2012-12-05 22:49
Antal inlägg: 434

Vi kanske inte har råd med att ta emot alla....vem betalar?

micro1132012-12-05 22:52

limpan__2

Jag besvarade detta - där du anser att det skall tas emot mer människor med hänvisning till just arbetsmarknaden;

Vi ska inte ha arbetskraftsbrist i alla sektorer innan vi tar emot flyktingar (för övrigt har få företag tid att vänta 5år på att de nya ingenjörerna ska vara klara, därför behöver vi arbetskraftsinvandring och utbildning samtidigt). Vi är ett av världens rikaste länder, får vi i genomsnitt avstå en ny tv per familj för att hjälpa andra är det ett pris jag är beredd att betala.

----------

För övrigt är både du och Måns lite ohederliga när ni i ena sekunden just puttar fram flyktingarna som t ex arbetskraft för att i nästa gardera er med att de är minsann inte här därför ... utan fungrar inte det så kan de bara ligga oss till last, det är okej det också.

Får jag fråga -- hur många år/generationer får en flykting sedan ligga ett samhälle till last?
När måste ett samhälle börja fundera på att flyktingen skall ha ett utrymme, att det skall finna ekonomi och plats, krav ...

Har du funderat över den frågan

limpan__22012-12-05 22:52

"Idag finns ingen ekonomi för att bygga bostäder!!!
Varför??
Det finns inga pengar hos kunderna att köpa.
Så lägg ner snacket om bygg för där har du inte å göra."

Det finns mycket att göra, och en kraftig stimulans av bostadsbyggandet skulle vara bra för hela ekonomin. Att det inte finns pengar till bostäder är sant för vissa grupper, men det beror inte på att vi tar emot flyktingar. Däremot skulle rimligare regler kring byggandet och en bättre konkurrens mellan byggföretagen leda till lägre priser, snabbare byggprocesser och färre arbetslösa byggarbetare. Staten kan låna pengar utan att betala någon realränta, använd läget till att rusta Sverige för framtiden.

micro1132012-12-05 22:56

*Termen "til last" är avsiktligt vald - eftersom det är vad människor som aldrig bidrar och inte har några krav på sig utan enbart behov som skall fyllas av andra , till slut blir - en belastning.

Det är således retorik i det kontextet, och inte för att det handlar om invandrare.

micro1132012-12-05 22:59

limpan__2
När det gäller ditt resonemang kring att stimulera byggandet så är jag helt med dig (tror jag sagt det tidigare)

Likaså anser jag att AllmänNyttan skall återinföras/upprättas som en garant för skäliga hyror, tillgång till bostad för svagare grupper osv.. Ett starkare allmänansvar.

Det borde också utgå krav på upprustning av områden som Rosengård etc, och där bör stat/kommun gå in med pengar och bevaka hyrorna. osv

Speeedo - Ej medlem längre2012-12-05 22:59
Antal inlägg: 439

Slita snacka om snabbare byggprocesser.
Som jag sa så kommentera ej bygg.
Idag stressbyggs det.
En betongstomme har en viss tid att bränna...allt har sin torktid m.m.
Byggbranschen e den bransch vi svenskar glömmer totalt bort...det skrivs inget om 300 pers får lappen.
Men skulle.volv varsla 300 så blir det första rubriker på löpsedlar.

Vi hade en jätteslakt 2008, inget skrevs om detta mer lr mindre.
Men bilbranschen skrevs det om.

Staten lånar ej ut pengar m.m dream on.

limpan__22012-12-05 23:00

Micro, jag syftar på att vårt behov av arbetskraft är helt utan betydelse för om i ska ta emot flyktingar eller inte. Det gör vi av andra skäl (något jag försökt få fram).

Din andra fråga är intressant, jag tycker att flyktingen har rätt till asyl så länge som det finns ett skyddsbehov för denne eller dennes familj. Sen bör personen återvända om han/hon inte är integrerad i Sverige. De som är det bör få stanna.

Måns_E2012-12-05 23:01
Antal inlägg: 12028

Gott om tendentiösa argument nu.

Ireen - Ej medlem längre2012-12-05 23:02
Antal inlägg: 161

Byggarbetarna är Sveriges ryggrad.

micro1132012-12-05 23:02

poohney
Gällande betalning anser jag att det måste ske en växling på EU nivå.

Vi tar emot 10% av asylsökande inom EU men utgör bara 2% av EU:s befolkning .. (läste jag någonstans --- så jag svär inte på bibeln på de uppgifterna)
Skäligt vore väl i så fall att EU släpper tillbaka en del av de där pengarna som Sverige betalar varje år för att jämna ut kostnaderna för flyktning/asylmottagninge n.

limpan__22012-12-05 23:06

"Staten lånar ej ut pengar m.m dream on."

Staten kan genom skatter och subventioner direkt påverka byggandet, och om de vill kan de börja låna ut pengar dirket till byggföretagen. Om du läser vad jag skriver ser du att jag kritiserar hur det ser ut idag, jag tycker de borde ändra politiken och satsa mer. Vi är på samma sida i den här frågan. Pengarna tycker jag att staten ska låna upp nu när räntan är så låg. Och när jag talar om byggprocessen menar jag inte bara själva byggandet utan allt från kommunens detaljplaner till kostnaderna för alla överklaganden.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?