Spelrum
Giraffen20
Krokodilen0
Elefanten2
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
14
Inloggade37
Mobilspel
Pågående18 774

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Smulanbus2010-08-08 13:31
Antal inlägg: 116

det är ej hunden det är fel på utan hundföraren och dess uppfostran på hunden

ElectricEye - Ej medlem längre2010-08-08 13:37
Antal inlägg: 3604

nouba, men om schäfern nu är mer människofarlig, som du säger, varför borde inte den förbjudas då?

-NOUBA- - Ej medlem längre2010-08-08 13:39
Antal inlägg: 2212

Electric: Människofarlig? Det är en vakthund!

-NOUBA- - Ej medlem längre2010-08-08 13:40
Antal inlägg: 2212

Smulanbus: Ok skall vi göra människan illegal då för att undvika problem??

Smulanbus2010-08-08 13:49
Antal inlägg: 116

nä men införa ett lämlighets intyg för (typ körkort). det är ju uppenbarligen så att folk (vissa i alla fall) inte kan ta hand om sina hundar. dom bli vanvårdade och och i vissa fall hetsade till att sämre saker. visst vissa hundraser har kanske en mer tendens åt det farligare hållet men då är det än mer viktigare med bra hundförare. Alla vi levande ting är ett oskrivet blad i början... sedan formas vi av olika saker i uppväxten.

malman2010-12-27 20:11
Antal inlägg: 1457

nu har jag skaffat mig en ny pitbull hane, fick ju nyss en liten dotter, så jag ville ha en ny familje hund:) min kusin var tvungen att göra sig av med sin pga jobbet, så jag tar över han. tror inte jag kan få en bättre hund. han är så underbar

ttiittii - Ej medlem längre2010-12-27 20:38
Antal inlägg: 37631

jag har träffat 2 sådana hundar och dom var helmysiga,har en sgt bernad själv,och dom kan också bli farliga i fel ägares händer,så nog beror det på ägaren

slånbär2010-12-27 21:27
Antal inlägg: 5539

Amstaff är världens goaste hundar. Precis som alla andra stora hundar har dom oförskylld dåligt rykte. I själva verket är det mycket fler incidenter med småhundar som inte fattar hur små dom är och kommer , självklart lösa, rusande vilt skällande rakt på en hund av betydligt större storlek. Lätt att det blir skador då-min Schäferhane blev stämplad i nosen av en liten jävla bomullstuss, aggressiv som satan, när min gammelgubbe skulle lukta på gaphalsen. Han har sedan dess en fläck utan pigment mitt på nosen. Min hund bara backade ett steg bakåt och så mest förvånad ut men hade han betett sig lika galet som tussen då skulle nog ägaren ha börjat gapa om avlivning. Skillnaden är ju att folk som har stora hundar(brukshundar) oftast har mycket bättre pli på dom än folk med prydnadshundar. Jag tycker att man istället skulle kräva att alla som skaffar hund skulle gå lydnadskurser och framförallt då folk med småhundar.

-Nephelia-2010-12-27 21:44
Antal inlägg: 1217

Håller med slånbär och har samma erfarenheter av småhundar. Har själv en amstaffblandis som också i första hand försöker kliva undan när dessa kaxiga småhundar försöker göra allt för att flyga på henne. Väldigt sällan stöter jag på småhundar som är väluppfostrade och lugna, som ägaren har pli på.

ttiittii - Ej medlem längre2010-12-29 10:28
Antal inlägg: 37631

schäfer är en brukshund och ofarlig,den hund det är mest olyckor med är chow chow ,

Ella-672010-12-29 10:55
Antal inlägg: 157

Hur som helst går det inte att komma ifrån att skadorna blir större och farligare om en stor hund med kraftiga käkar biter..och rädslan större när en stor hund kommer springande lös..Just därför blir det mer uppmärksammat..En liten hund som beter sig illa verkar vara accepterat på ett helt annat sätt. SÅ...oavsett ras, gener, storlek etc..så är det strikt hundägaransvar i Sverige och det borde vi alla hundägare leva efter..då skulle vi slippa tråkiga situationer!

lycopersicon2010-12-29 11:23
Antal inlägg: 355

ttiittii: Precis som alla andra hundraser finns det Schäfrar som är inblandade i olyckor. Har du någon källa på ditt påstående att det är mest olyckor med chow chow? Och är det procentuellt?

slånbär2010-12-29 11:28

Ella-håller med fullständigt. Jag har två schäferhanar som jag har bra koll på men skulle inte släppa dom lösa på vanliga gångvägar i skogen. Jag släpper dom endast om vi går ut i själva skogen och bara där jag har bra sikt så jag ser om det kommer någon gående så jag kan kalla in och koppla hundarna. Det finns en kärring där jag bor som har ett gäng korthåriga border collies som hon alltid har lösa. Då menar jag alltid, från det hon går ut från sitt radhus så släpps hundarna iväg först och sedan kommer hon själv ofta då långt långt efter hundarna. Hon har visserligen full koll på dom och dom kommer om hon ropar , problemet är att hon ofta är så långt efter att hundarna redan har hunnit rusa fram/förbi ev andra fotgängare, skidåkare m fl. För mig som har två stora hundar är det väldigt jobbigt att möta hennes hundar då deras beteende att rusa runt i flock i sig hetsar upp mina hundar så dom blir väldigt oroliga och gärna vill rusa efter dom också. Nu är dom ju självklart kopplade vilket gör att dom blir frustrerade och skäller o jagar upp varandra. Kärringen blänger oftast surt och högdraget och mer än en gång har hon fällt kommentarer i stil med" vilka aggresiva hundar" eller "tänk att folk inte har pli på sina djur" . Jag blir alldeles vansinnig då det faktiskt är hon och hennes hundars betende som gör alla andra (det är alltså inte bara mina som reagerar) hundar uppjagade. Själv fattar hon inte detta för hon har ju "full koll och pli" på sina. Jävla idiot. Alla hundrädda människor då? Spelar ju ingen roll att hon vet att hundarna inte gör något-för en hundrädd räcker det ju att hundarna är lösa för att dom ska bli jätterädda. Så fruktansvärt respektlöst i mina ögon.

Resurrection - Ej medlem längre2010-12-29 12:15
Antal inlägg: 11463

Hm ... påståendet att "schäfer är en brukshund och ofarlig" var inte ens i närheten av sanningen. Beteenden som slånbär beskriver (ja, jag vet - det var inte deras fel) i sitt senaste inlägg är vanliga och schäfrar är enligt min erfarenhet betydligt mer lättretliga än exempelvis amstaffar som har förhållandevis lång stubin.

Jag kan precis som slånbär störa mig på att många hundägare har så förtvivlat svårt att läsa av en situation och fatta vem det är som startar tjafset. Min schäfer/collie-tik har väldigt svårt för små bjäbbisar som sätter i gång och tokskäller och tar då fram sitt grövsta skall. Vem folk tittar snett på? Ja, inte är det bjäbbisarna ...

Resurrection - Ej medlem längre2010-12-29 12:18

slånbär: du borde snacka med den andra ägaren. Klart som fan att dina hundar blir frustrerade. Funkar det inte att låta dem hälsa på varandra utan koppel?

slånbär2010-12-29 12:37

Jag skulle aldrig släppa mina hundar lösa med hundar som jag inte känner väl och vars ägare jag känner. Det är så lätt att det uppstår situationer som feltolkas antingen av hundarna eller ägarna. Jag är ju inte ett dugg intresserad av att hundarna ska bli kompisar utan jag anser att det är själva sättet att låta hundarna springalösa överallt som är så fel.
Eftersom Schäfern till sin natur också är en vallhund så blir dom ju väldigt upphetsade när det kommer hundar i flock på det där viset. Träffar man enstaka hundar så bryr dom sig oftast inte alls.
Kärringen är ju förövrigt så jäkla spydig och fördömande i sin attityd till alla andra att jag förmodligen skulle klappa till henne. Jag har tappat greppet en gång och skrikigt åt henne och det var ju inte helt rumsrent det hon fick höra-tyvärr cyklade hon den gången så hon försvann som en avlöning. Nä- jag väljer att göra på rätt sätt och den dagen en av hennes hundar kommer för nära då ska jag försöka behärska min ilska och läsa lagen för henne.

__SaNnIs__2010-12-29 12:44
Antal inlägg: 105

ALLA HUNDAR är inget att lita på, varför just dessa raser hamnar på listan med "farligast" kan jag inte förstå. En golden är lika farlig som en pitt är... Varför är pitt, amstaff så himla farliga enligt er? Jo, stora munnar, stoooora tänder o instabila.. MEN här kommer det som ni alla blundar för... det är ju ÄGAREN som har ett STORT del i detta spel.. Min tjejkompis har en härlig, stor, muskli amstaff hane.. VÄRLDENS FJANTIGASTE hund... BARA för att han har bra föräldrar och en bra matte som visar FY OCH BLÄ!!!

Det jag hatar mest är FOLK SOM SLÄPPER SINA "VANLIGA" HUNDAR LÖSA NÄR DE ÄR UTE OCH GÅR!! LÅTER SINA JÄVLA HUNDAR HÄLSA PÅ ANDRAS HUNDAR FÖR DE TYCKER DE SKA FÅ HÄLSA PÅ VARANDRA!! DET ÄR ETT STÖRRE PROBLEM ÄN om pitt, amstaff o rottis är farliga eller ej!

Schäfer har alltid klassat som en farlig hund, men som sagt allt beror på hur ägaren hanterar hunden från första början!
Har många schäfrar runt mig och tycker det är en helt UNDERBAR HUND!!

Mouche - Administratör2010-12-29 12:53
Antal inlägg: 24193

Jag tycker att de flesta hundar är goa och har sin charm så jag gillar hundar med andra ord.

Vad jag däremot inte gillar är när det skrivs med versaler här i forumet.
Undvik alltså "stora bokstäver" tack. =)

Mouche

blankomblank2010-12-29 12:54
Antal inlägg: 1403

Jag tycker utan att ha läst ett enda inlägg att 90% av de som skaffar denna ras är grymt opassande som ägare av den.
Osäkra, rädda, oseriösa och stöddiga människor får osäkra, rädda, farliga och stöddiga hundar....suck
De flesta är dessutom alldeles för unga själva och har i regel knappt haft hund tidigare.
Borde finnas en lag att man inte får skaffa vissa raser förrän man haft tre hundar som levt minst 7år vardera i ägarens vårdnad. Alltså minst 21års vana av hundar.
punkt.

Resurrection - Ej medlem längre2010-12-29 13:05

Min tanke var att om de har fått hälsa på varandra kanske inte dina hundar stressar upp sig lika mycket nästa gång.

Å andra sidan får den andra ägaren inte ha sina hundar lösa hur som helst, som hon verkar tro - oavsett hur mycket pli hon har. Så ta upp det med henne vid tillfälle. Lugnt och sakligt ... :)

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?