Spelrum
Giraffen46
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
23
Inloggade69
Mobilspel
Pågående19 151

Forumkategorier

Användare Inlägg  
ttiittii - Ej medlem längre2013-09-04 20:12
Antal inlägg: 37631

ok,sorry för min nyfikenhet

rien de neuf - Ej medlem längre2013-09-04 23:23
Antal inlägg: 1015

Men intressant att du bara anser dig kunna vara ödmjuk inför en (verklig) människa du har framför dig. Det säger ju en del om bakgrunden till din argumentation i tråden. Bara det du faktiskt kan se existerar, inget annat.

Rultatultan2013-09-04 23:28
Antal inlägg: 2446

Det Aquila skriver är centralt för kristendomen. Jesus själv säger att betjäna och tjäna andra är exakt vad vi ska göra - det är först då som vi hittar vår riktiga plats.

Jag tänker på den gången då han envisas med att tvätta sina lärjungars fötter, trots att en av dem protesterar vilt. Jesus menar att en tjänare inte är förmer än sin mästare, en elev inte större än sin lärare. Han ger dem ett exempel i sig själv: Eftersom han, som de kallar Herre och Mästare, böjer sig ner och tjänar dem som följer honom, ska de göra exakt samma sak för varandra och andra och han tillägger, att det finns stor glädje i att praktisera detta och att förstå det.

Jag tror det ligger en stor och viktig hemlighet i att tjäna andra - och väldigt mycket ryms naturligtvis i det begreppet.

Mollee2 - Ej medlem längre2013-09-04 23:43
Antal inlägg: 6950

Varför besvarar man andras frågor med en otrevlig ton eller med sarkasm om jag får fråga?

Njuter man av att göra andra illa till mods, att skänka lite ångest?

Vad får man ut av det själv?
En känsla kanske?
Är det en projektion?

Kan vi inte använda tråden till ett större syfte, alltså att söka förståelse för varandra?

Sprida lite ljus och glädje.

Mollee2 - Ej medlem längre2013-09-04 23:45
Antal inlägg: 6950

Glöm inte att det sitter kännande människor bakom skärmen också.

roskoe- - Ej medlem längre2013-09-05 00:29
Antal inlägg: 146

Jag tar gärna en diskussion med spb, du får gärna smäda mig, så länge du försöker skicka in lite sakfrågor i tråden också, så ska jag svara på sakfrågorna. Först och främst, jag förstår inte varför det byggs upp en motsättning mellan tro på Gud och tro på vetenskap. Jag tror på vetenskap, jag sysslar med vetenskap på daglig basis, men jag har inga problem med att samtidigt tro på en övernaturlig skapare.

Även kravet på att teister vetenskapligt måste bevisa Guds existens ställer jag mig ifrågasättande till. Gud så som Gud definieras av kristna, är transcendental, Gud är inte en del av universum, Gud är skaparen av universum och kan därför inte vara en del av densamma. Vetenskapen som vi alla vet, beskriver det mesta som går att beskriva i detta universum, men varför skulle vetenskapen kunna bevisa Guds existens?

Med det sagt, så är en av Guds andra egenskaper att han är immanent (det vill säga närvarande). Därför borde det med vetenskaplig metod gå att observera effekten av Guds handling i vårt universum. Som ni säkert vet finns det ett otal mirakelfall där sjuka människor blivit friska medan läkare står där utan annan förklaring än att det är ett mirakel. Men sådana observationer kan givetvis alltid viftas bort genom att säga att det finns en naturlig förklaring bara att vi inte (ännu) vet vad den är. Men när ni säger att bevisa Guds existens kanske det är detta ni menar, att observera Guds handling?

Håller ni med mig? Om Nej, i så fall varför? Vem som helst får givetvis svara.

Resurrection - Ej medlem längre2013-09-05 00:48
Antal inlägg: 11463

"Gud är skaparen av universum och kan därför inte vara en del av densamma"

Ytterst märklig slutsats.

Det sker onekligen mirakel runtomkring oss. Lika kul och häftigt varje gång! Men några gudsbevis har jag inte sett till.

Måns_E2013-09-05 00:58
Antal inlägg: 12028

Jag tycker att den bibliska guden som skapade jorden på sex dagar och vilade på den sjunde och att vi därifrån fick vår vecka (som ju inte alltid i alla kulturer varit just sju dagar) inte går ihop med vetenskap.

Jag tycker att Noaks ark rimmar illa med evolutionsteorin och jag tycker över det stora hela att vetenskapens förklaringar på hur världen och universum är beskaffat stämmer ganska dåligt in på hur kristendomen har förklarat saken.

Men visst kan jag förstå att viss vetenskap går att kombinera med en tro på en biblisk gud, men väldigt mycket annat måste väl ställa till det? Och trots allt som vi idag har lärt oss om evolution, stjärnors uppkomst och kollapser, hur liv uppstår och utvecklas, så här vi ändå inte hittat några hållbara belägg för en skapare.

gnagelram2 - Ej medlem längre2013-09-05 01:05
Antal inlägg: 456

Men vi har lyckats ta oss tillbaka till ett "skapelseögonblick", där universums samlade energimängd uppstod ur... hmm... intet?

Det är inte alldeles lätt att se vilken sorts belägg som skulle kunna hittas för en eventuell skapare. Att universum finns?

trainspotter - Ej medlem längre2013-09-05 03:01
Antal inlägg: 49

det är väl inte direkt ett skapelseögonblick utan mer en tidpunkt då universums samlade energi exploderade efter att ha befunnit sig i singularitets-stadiet. det finns en del rymd-dokumentärer där man menar på att det kan vara en av en serie explosioner och att universum utvidgas och drar ihop sig om och om igen. andra menar på att det finns något ännu större ännu mer "utanför yttre rymden" som krockat och skapat big bang.

det där är väl inte direkt vetenskap, det är bara en massa teorier om vad som kan han hänt. vetenskapen har sedan i sin tur i viss mån kunna bekräfta en del av dessa teorier, men för den sakens skull inte sagt sig kunna svara på vad som skapade vårt universum.

vetenskapen säger helt ärligt: vi vet inte. vi jobbar på det men vi vet inte.

religionen säger: vi vet helt säkert att det finns en skapare någonstans.

men är all religion skapad av människor. bibeln och alla gamla pergamentrullar och stentavlor och hällristningar är alla gjorda av människor. människor vet inte. hur kan då religionen veta när den är ett verk av människan?

ttiittii - Ej medlem längre2013-09-05 05:24

roskoe.håller med dig,Gud är Gud och vetenskapen kommer aldrig att hitta Bevis på Guds existens.Läkarna är ganska säkra på sin sak.jag har den senaste tiden levt i ett under.En Kristen man fick agresiv levercancer,Dom sa han lever max 3 veckor,han kallade hem de sina dom tog farväl av honom och han väntade på döden det är 1,5 år sedan han lever än,Vad säger läkarna?Det måste vara Gud

stuvelsberg2013-09-05 05:45
Antal inlägg: 954

Det är givetvis inte gud, det finns otaliga exempel på människor som levt längre än vad läkarna tror, och tvärtom. Jag har liknande historia där min morfar fick ett halvår på sig, det blev 5,5 år. Sen ytterligare om ett barn med cancer där läkarna sa att vi ska klara detta, efter ett år säger läkarna att det ser bra ut och att man kan nästan blåsa faran över, ytterligare ett år senare var hon död. Var det också guds verk?

ttiittii - Ej medlem längre2013-09-05 05:57

jag vet bara att det sker under hela tiden

stuvelsberg2013-09-05 06:19

Hahahahaha... bevisa det. Att barn dör sett ur ett religiöst perspektiv är ett under. Och du har rätt, det sker hela tiden.

ttiittii - Ej medlem längre2013-09-05 06:22

jag kan inte och har inga sådana behov.kanske skickar jag dig ett pm

ttiittii - Ej medlem längre2013-09-05 06:31

stuvelsberg,nu har jag skickad dig ett pm

stuvelsberg2013-09-05 06:48

Som inte säger nåt om någonting ttiittii,du förstår helt enkelt inte, om du inte vill eller inte kan vet inte jag och som jag sagt tidigare så är varken du eller jag som personer intressanta, vi vet dessutom inget om varandra. Det finns inga berättelser i världen som ger någon förklaring, även om man vill ha ett gudsperspektiv på tillvaron så finns det lika många berättelser för som emot, du vill bara inte se. Antar att det har att göra med den blinda tron.

ttiittii - Ej medlem längre2013-09-05 06:57

du förstår inte att jag har varit ateist!så jag förstår exakt hur du tänker,tron är inte blind den är otroligt mycket prövad skulle aldrig köpa grisen i säcken

stuvelsberg2013-09-05 07:00

Men det ha du ju gjort? Det går inte att bevisa en gudomlig existens alltså är det både blindhet och gris i säck. P.g.a. denna vanföreställning är det av yttersta vikt att den förblir på ett strikt personligt plan.

stuvelsberg2013-09-05 07:02

TTIITTII; Jag är dessutom inte ateist, det finns dom som påstår att det finns en gudomlig existens, det köper inte jag. Alltså en avsaknad av tro, varken mer eller mindre.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?