Spelrum
Giraffen4
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade4
Mobilspel
Pågående19 051

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Ella-672010-12-29 13:10
Antal inlägg: 157

Slånbär..Jag har det ungefär som du..och de lösspringande hundarna gör mig vansinnig. Det är inte rätt mot vare sig människor eller hundar att bli tvingade att "hälsa" på främmande hundar som rusar fram. Och precis som du säger..det är vi med de stora hundarna som får blickarna. Jag talar alltid om för de jag möter med lösa hundar att de ska koppla sina hundar. (brukar tillägga att min hund har löss och skabb, och mest troligt även noskvalster...efter att deras hundar sprungit fram och rört i min hund) :)

__SaNnIs__2010-12-29 13:11
Antal inlägg: 105

en som jag känner bor i Karlstad och har en sån där kalv (kommer inte på namnet, men stor vovve). Hon kommer gående med koppel och allt... Plötsligt kommer det en ettrig mindre hund och börjar skälla och göra utfall mot hennes hund.. Ägaren till den mindre hunden kommer springades och skriker att hon får ta bort sin stora hund och att hon är dum i huvudet som har en sådan stor hund.. Frågan är: Vem är det som är dum i huvudet??

Hundar ska hållas kopplade, alltid. Kvittar om det är världens bästa hund så ska den vara kopplad.. Hade den stora hunden blevit rädd och bitit den lilla så hade säkerligen min vän fått avliva sin..

Måste infinna en lag om att hundar ska vara kopplade. Jag gillar inte alls att möta hundar som är lösa, hur ska ju kunna veta om den är snäll eller inte??

sen detta med att hundar ska hälsa på varandra.. Varför?!?
Jobbig situation för många ägare!

Resurrection - Ej medlem längre2010-12-29 13:12
Antal inlägg: 11463

Nej, hundar ska inte hållas kopplade alltid. Men det är ju bra om man håller sig till de lokala ordningsföreskrifterna.

blankomblank2010-12-29 13:13
Antal inlägg: 1403

Sluta låta hundarna hälsa!!
Jag hatar det.
Tack och lov tvingas inte jag hälsa på kreti och pleti när jag är ute och går.

Resurrection - Ej medlem längre2010-12-29 13:14

Och när det gäller det här med att hälsa på andra hundar: jag försöker låta min hund hälsa på så många som möjligt, så man har koll på potentiella lekkamrater och vilka hon mot all förmodan inte kommer överens med. Det underlättar framtida möten. Men inte fan släpper man fram sin hund utan att fråga först.

le-lou2010-12-29 13:49
Antal inlägg: 17496

här gör vi tvärtom , vi låter inte vår hund knappt hälsa på någon annan hund när de är kopplade. Det blir stressande och en helt onaturlig situation för hunden att göra det i koppel, vår hund beter sig helt annorlunda när han är lös och hälsar/leker än i koppel. (Han är en gremlin i koppel).

Resurrection - Ej medlem längre2010-12-29 13:55

Nej, att hälsa okopplat är definitivt att föredra. Håller med le-lou helt och hållet.

algottan - Ej medlem längre2010-12-29 13:58
Antal inlägg: 6

kul att läsa alla inlägg

slånbär2010-12-29 20:17
Antal inlägg: 5539

Självklart är det bäst att låta hundar hälsa okopplade. Jag är dock inte intresserad av att låta mina hundar göra det då jag inte vill riskera att något händer varken med mina eller andras hundar. Jag har lite dålig erfarenhet av fri hundlek. Om det vore hundar/personer som jag skulle tex möta och gå på promenader med då skulle jag göra det men inte annars. När man går lydnadskurser på brukshundsklubbar så kommer det alltid någon (oftast tant med liten hund) som tror att det ska vara nån sorts hundlekskola och tycker att hundarna ska hälsa innan. Samtliga instruktörer som jag har haft att göra med(det är ett antal) har bestämt avrått från att låta hundarna leka och hälsa före kursen för att hundarna inte ska få fel signaler gällande varför dom är där. Mina hundar visste direkt när jag tog fram träningsgrejerna och packade in dom i trunken att nu gällde det träning och inte lekskola.

slånbär2010-12-29 20:19

Blankomblank- Du har så fel när du säger att 90% av dom som äger pittbullvarianter är helt olämpliga. Vad har du för belägg för detta? Jag som har hålt på med brukshundar i flera år nu har träffat på amstaffar och pitbulls många många gånger i olika sammanhang och inte en enda gång har det varit problemhundar-tvärtom. Visst finns det folk som inte är lämpade som har dom men jag skulle säga att majoriteten vet precis vad dom gör. Då är det betydligt fler av ägarna till alla prydnadshundar som är helt olämpliga att ha hund. Dom har oftast inte en aning om hur hundar fungerar och hur man ska uppfostra och hålla en hund. Många gånger blir det deras bebisar som gör som dom vill och är kung i hemmet. Där har du olämpliga hundägare -dock blir inte skadorna lika allvarliga när det händer något så därför får man ju heller inte läsa om dessa incidenter i aftonblaskorna då det inte har samma nyhetsvärde. Man ser aldrig rubriker i stil med " chiuaua attackerade barn" men jag kan gissa att det händer oftare att barn blir bitna av småhundar än av stora hundar. Skadorna blir dock inte lika stora förstås.

gnill2010-12-29 20:26
Antal inlägg: 1942

"allt beror på hur ägaren hanterar hunden från första början" är ett vanligt argument, men det händer att hur snälla och väl uppfostrade hundar som helst "flippar", en bekants mycket snälla och väl omhändertagna på alla sätt schäfer satte plötsligt hela käften runt en ettårings huvud, med 60 stygn som följd.

Resurrection - Ej medlem längre2010-12-29 20:28

Jag vill bara önska TS lycka till med den nyinförskaffade pitbullen! :)

karpa2010-12-29 20:43
Antal inlägg: 30

Jag har en kinesisk nakenhund som tror han är en pitbull.

slånbär2010-12-29 20:54

Gnill-självklart kan det gå snett med vilken hund som helst men i ett sånt fall som du beskriver så har något förmodligen hänt som var omöjligt att förutse och kontrollera. Precis som hos människor så kan sjukdom både mental och fysisk påverka hur en hund uppträder och en sån förändring kan i vissa fall komma plötsligt och oväntat. Det är väldigt tragiskt men som jag skrev tidigare så händer det lika ofta om inte oftare att små hundar biter och gör utfall och då oftast för att dom helt enkelt inte är lärda att backa undan. Skadorna blir dock inte lika omfattande.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?