Spelrum
Giraffen | 29 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 16 |
Inloggade | 45 |
Mobilspel
Pågående | 19 708 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
magnusito | 2014-12-13 22:14 | |
![]() | Scrolla ner på sidan tre sidor tillbaka. Där står det upprepat från ett annat tillfälle. | |
magnusito | 2014-12-13 22:15 | |
![]() | Som du då ansiktslöse Janne! | |
lennartspex - Ej medlem längre | 2014-12-13 22:17 | |
![]() | Jag kan iofs förstå att vänstern är måste vara besvikna. Enligt deras sätt att se på det "vann" vänstern valet, trots att den stora mobiliseringen ägde rum genom att högern blev ännu mer höger. Reroriken och självbilden har inte varit insamklang med det mandat de tagit. Ett grymt och plågsamt uppvaknande måste det ha varit. | |
Måns_E | 2014-12-13 22:18 | |
![]() | Menar du att jag skall ha påstått att alla som röstar vänster är fattiglappar och inte egna företagare? Det tror jag inte att jag har sagt, jag känner ju egna företagare som röstar vänster. Även om de inte är så många. Jag har väldigt svårt att bemöta dig om något som du påstår att jag har sagt, eller inte har sagt, i en helt annan tråd. Som dessutom handlar om något helt annat. | |
janne121212 | 2014-12-13 22:20 | |
![]() | God Jul på dig också magnusito. Du verkar vara i behov av lite ledighet. | |
totravel - Ej medlem längre | 2014-12-13 22:22 | |
![]() | Måns, Tror det är det här inlägget Magnusito vill att du ska ta ställning till: Vi hade in intenssiv diskussion om moral och om hur mycket det är rimligt att en person egentligen tjänar och vad gör man med pengarna om man drar in mycker. Likt många andra trodde du att de som röstar vänster driva av avundsjuka och tjänar dåligt själva och absolut inte är egna företagare. Jag skrev då att jag är egen företagare och har det bra men att det finns något som tydligen blir för abstrakt för somligas nämligen solidaritet och helhetstänk. Då undrade du vad jag gör med de pengar som blir över. Jag svarade och ställde motsvarade fråga till dig. Om du tycker solidaritet är viktigt. Om nej; varför inte och om ja; på vilket sätt du visar det, och om du gör ekonomiska avsättningar till sådana ändamål. Då blev det tyst. | |
Måns_E | 2014-12-13 22:27 | |
![]() | Ja, och jag hittar inte ens vilken diskussion det var. Jag har dock inget minne av att jag påstod att de som röstar vänster är drivna av avundsjuka och tjänar dåligt och aldrig är egna företagare. Jag brukar nämligen aldrig påstå det. Däremot så kan det nog hända att jag frågade magnusito vilken gräns som var rimlig för att betala ohemult mycket skatt, och varför han tyckte att han skulle bestämma den. Något åt det hållet. Men länka gärna till tråden, så får väl folk bilda sig en egen uppfattning. | |
totravel - Ej medlem längre | 2014-12-13 22:29 | |
![]() | Det är nog solidaritetsfrågan i sista stycket som det gäller. | |
le-lou | 2014-12-13 22:31 | |
![]() | Alliansen regerade i 8 år och fungerade utmärkt. Till och med så bra att lilla Sverige fick beröm ute i världen. Nu har rödgröna skapat ett historiskt kaos på två månader. Go figure. | |
meimse | 2014-12-13 22:33 | |
![]() | Sett ur ett marknadsperspektiv kan det väl inte vara bra för ruljansen att t.ex. en bankchef kan ha en inkomst på 29 miljoner (eller vad det nu var) Jag har svårt att se att en människa kan sätta sprätt och shoppa loss för så mycket pengar. Det blir väl snarare så att hen samlar på hög? Det borde väl vara bättre att öka köpkraften för fler att t.ex. gamlingen på hemmet fick sig en nattmacka? För en nattmacka är väl bra för produktionen? | |
lennartspex - Ej medlem längre | 2014-12-13 22:37 | |
![]() | Tvärtom är sparande bättre för tillväxten på sikt eftersom det ökar tillgången på finansiellt kapital vilket höjer investeringarna. | |
janne121212 | 2014-12-13 22:39 | |
![]() | Då kan jag tycka det är ännu värre att Zlatan drar in 208 miljoner årligen utan att Sverige får så mycket tillbaka. Missförstå mig inte, gillar Zlatan väldigt mycket och är inte det minsta avundsjuk. | |
Måns_E | 2014-12-13 22:39 | |
![]() | Jaha, det var alltså den här tråden www.betapet.se/forum...am p;page=1 Har jag nu efter lite sökande i forum kommit fram till. Jag svarade Magnusito, vad jag kan se. Till skillnad från Magnusito så tänker jag inte föra något resonemang om övervinster eller att man skall tjäna lagom mycket pengar enligt någon måttstock. Jag tror nämligen inte på den samhällsmodellen alls. Jag lägger mina pengar som blir över på nöjen, min bil, god mat och på ett sparande (främst för att kunna skaffa mig en bostad någon gång, säkert något som magnusito redan har). Om nu det är så oerhört intressant för att rädda min trovärdighet i denna tråd. | |
janne121212 | 2014-12-13 22:39 | |
![]() | Men summorna är sjuka inom fotbollen (idrotten). | |
meimse | 2014-12-13 22:43 | |
![]() | Lennartspex. Så det är bättre att jag inte köper nåt utan sparar? | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2014-12-13 22:43 | |
![]() | Le-lou. Regerade i 8 år och fungerade utmärkt? För vem? Vi är många som tycker att de försämrat Sverige. Fungerar välfärden? Fungerar skolan? Fungerar tågen? Bara några exempel. | |
totravel - Ej medlem längre | 2014-12-13 22:45 | |
![]() | Meimse, Det ligger tyvärr i sakens natur att storföretagen gör allt för att växa och undvika företagsskatt. De som sitter i ledande ställningar i dessa företag har inga som helst problem med att ta emot sin del av kakan som blir över när den avancerade skatteplaneringen är klar. Istället kör de vidare med avancerad skatteplanering själva för att inte behöva släppa ifrån sig några större summor i löneskatt. Solidariteten finns inte i dessa led och de blir en slags motpol mot samhället i övrigt som många gånger kämpar för att få sin skattade lön att räcka till räkningar och mat. Argumentet för att de ska få fortsätta på detta sättet är vanligtvis att deras företag skapar arbetstillfällen och tillväxt i samhället. Om de mot förmodan känner något slags problem med samvetet pga detta så kan de alltid skänka lite pengar till välgörande ändamål. | |
Måns_E | 2014-12-13 22:48 | |
![]() | Jag tycker att Sverige fungerar utmärkt, framförallt i ett europeiskt perspektiv. Och efter en global ekonomisk krasch. Skolan och tågen fungerade inte mycket bättre 2005. Avregleringen av SJ var väl förövrigt Socialdemokraternas verk? Liksom kommunaliseringen av skolan. | |
lennartspex - Ej medlem längre | 2014-12-13 22:49 | |
![]() | Meimse Ja, på lång sikt, om du sparar på en bank och ger dem tillåtelse att låna ut pengarna till någon annan (vilket du gör om du sätter in pengarna på ett sparkonto ). På kort sikt minskar dock bnp om konsumtionen faller. Att spara är att låna ut till någon som förväntas kunna betala tillbaka, vanligtvis är denna någon ett företag eller person med produktiva ideer. | |
magnusito | 2014-12-13 22:50 | |
![]() | Bara på dig själv alltså inte till något angeläget. Tack, då vet jag. | |