Spelrum
Giraffen | 34 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 3 |
Grisen Böjningslistan | 29 |
Inloggade | 66 |
Mobilspel
Pågående | 20 214 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
A W K - Ej medlem längre | 2013-10-15 14:19 | |
![]() | Vissa här är mer filosofiskt än vetenskapligt lagda. Själv är jag det sistnämnda eftersom jag tycker det är bättre att försöka ge svar på frågor än att hela tiden hålla på att komma på nya att ställa bara för sakens skull. | |
pink ribbon - Ej medlem längre | 2013-10-15 14:20 | |
![]() | www.aftonbladet.se/n...76 62011.ab Sveriges första kvinnliga ärkebiskop. Vad tycker ni kristna? | |
ordminna - Ej medlem längre | 2013-10-15 14:22 | |
![]() | Gren, Ateister ställer ofta den frågan till kristna. Jesu efterföljare har aldrig sagt att dom kan/ska stoppa allt detta. Helt fel. Alla Jesu efterföljare ska få lida mycket i denna värld. När Jesus kommer tillbaka skall han komma med svärd och domen över alla ogudaktighet, sina barn ska han ta under sina vingars beskydd. | |
A W K - Ej medlem längre | 2013-10-15 14:24 | |
![]() | ordminna - En liten fråga bara: tror du att Jesus kommer tillbaka under din livstid? | |
le-lou | 2013-10-15 14:26 | |
![]() | Brava, du borde läsa Dawkins. Ett lästips. | |
ordminna - Ej medlem längre | 2013-10-15 14:26 | |
![]() | AWK, Jag kan inte veta, men jag tror det. Alla tecken i tiden tyder på det. | |
A W K - Ej medlem längre | 2013-10-15 14:27 | |
![]() | OK, I rest my case. För stunden. | |
Gr3en - Ej medlem längre | 2013-10-15 14:27 | |
![]() | Ordminna. Ni påstår ju att ni har en allsmäktig gud. Det är sant att ni inte har påstått att ni ska stoppa allt lidande, men om erat påstående att ni lyder under en allsmäktig gud är sant så KAN det stoppas - om han vill. Jag är inte ett dugg förvånad att du säger att Jesus ska komma tillbaka med svärd. | |
le-lou | 2013-10-15 14:27 | |
![]() | Brava, tror inte du är ute efter att diskutera för du bemöter ju inget? Vem skapade Gud? | |
brava | 2013-10-15 14:31 | |
![]() | @ gr3en lite copy-paste från tidigare inlägg Jag är öppen för att det finns BÅDE vetenskap OCH tro. Att det inte behöver finnas någon motsättning mellan dessa två fenomen. Den vetenskapliga världen beskriver vår fysiska materiella verklighet och tron beskriver/handlar om vår andliga verklighet. Varför ska den ena verkligheten äga större giltighet än den andra? Jag tycker att ateister som svänger sig med mer eller mindre vetenskapliga argument borde (i vetenskapens namn) göra allt som de kan för att försöka falsifiera evolutionsteorin - speciellt de gigantiska gapen i början av den förmodade spontana uppkomsten av liv. Sedan kan man ju ta och kritiskt granska den sk. evolutionsdrivande mekanismen mutationer och naturligt urval. Räkna på det så får vi se vad ni kommer fram till! För att kunna tro på att människor bakterier och granar har en gemensam förfader som sen utvecklats utan några andra mekanismer än spontana mutationer och naturligt urval så krävs det - just det väldigt mycket tro. Nej evolutionsteorin är just det - en teori, inte fakta. Alla fina dendrogram man ritar upp baseras oftast på variationer i en enda molekyl (en som finns i alla livsformer man vill jämföra). Väljer man en annan molekyl så får man ett annat dendrogram dvs ibland är vi närmare släkt med äpplen än med kantareller ibland tvärtom (bildligt talat, jag vet inte om någon ens har testat detta). Det råder lång ifrån konsensus inom vetenskapssamhället hur dessa dendrogram skall ritas. All forskning som presenteras för allmänheten är väldigt tillrättalagd och enligt mej är frågorna betydligt fler än svaren. Jag fattar inte hur folk kan svälja detta så okritiskt. Jag är helt med på att evolutionen pågår, att det bildas nya arter, att dessa anpassar sig till sin miljö osv. DET är fakta och bevisat flera gånger om, MEN att alla levande organismer skulle ha ett och samma ursprung och att livet skulle ha uppstått av en slump är långt ifrån bevisat. | |
ordminna - Ej medlem längre | 2013-10-15 14:33 | |
![]() | Då skall två män vara ute på åkern. Den ene skall tas med, den andre lämnas kvar. Två kvinnor skall mala på en handkvarn. Den ena skall tas med, den andra lämnas kvar. (Matt 24:40-41.) Var därför vaksamma. Ty ni vet inte vilken dag er Herre kommer. (v. 42.) Jag säger er: Den natten skall två ligga i samma säng. Den ene skall tas med och den andre skall lämnas kvar. (Luk 17:34.) Se, jag säger er en hemlighet: Vi skall inte alla insomna, men vi skall alla förvandlas, i ett nu, på ett ögonblick, vid den sista basunens ljud. Ty basunen skall ljuda och de döda skall uppstå odödliga, och vi skall förvandlas. (1 Kor. 15:51-52.) Ty när en befallning ljuder, en ärkeängels röst och en Guds basun, då skall Herren själv stiga ner från himlen. Och först skall de som dött i Kristus Jesus uppstå. Därefter skall vi som lever och är kvar ryckas upp bland moln tillsammans med dem för att möta Herren i rymden. Och så skall vi alltid vara hos Herren. (1 Tess. 4:16-17.) | |
ordminna - Ej medlem längre | 2013-10-15 14:35 | |
![]() | Gren- Förstår du rätt med svärdet? Är det ett vanligt svärd tror du? Det är inte meningen att vi människor ska veta allt i förväg, med Ske Guds vilja. | |
ordminna - Ej medlem längre | 2013-10-15 14:36 | |
![]() | Man vet inte om Jesus kommer innan tribulation eller under eller strax efter att det börjat, men det står i Guds ord att det kan hända att Gud förkortar tiden av lidande för sina barn. | |
A W K - Ej medlem längre | 2013-10-15 14:36 | |
![]() | Som sagt, det hjälper inte hur mycket du än citerar från bibeln eftersom den är skriven av människor för att lura och kontrollera andra människor. Bob Larson: "This is the holy word of God!" Vincent Crowley: "It's the unholy word of liars." | |
ordminna - Ej medlem längre | 2013-10-15 14:37 | |
![]() | Men om den dagen och den stunden vet ingen något, icke ens änglarna i himmelen, ingen utom Fadern allena. Apg. 1:7. | |
ordminna - Ej medlem längre | 2013-10-15 14:38 | |
![]() | AWK- Du kan sätta på ögonbindeln då, så du slipper se mina bibelcitat :) Eftersom vi pratar om Jesus, är det även viktigt med bibelcitat, för det är ju Guds ord. | |
brava | 2013-10-15 14:39 | |
![]() | Jag vill gärna diskutera annars skulle jag väl knappast sitta här i timtal och försöka göra mig förstådd. Vad är det jag inte har bemött? Jag tror inte att Gud skapades Gud är till sin natur evig har alltid funnits och kommer alltid att finnas. Enligt vårt begränsade perspektiv så kan detta synas som en omöjlighet - men det är så jag tror det förhåller sig. Men precis som att man kan förstå sig på och använda sig av en dator utan att exakt veta hur den fungerar så kan man förstå sig på och använda sig av det Gud vill ge som är begripligt för mig. | |
LadySol - Ej medlem längre | 2013-10-15 14:42 | |
![]() | Jag kan inte riktigt se hur bibelcitat som inte berör Jesus är relevanta i diskussionen och inte hur citat som berör Jesus är det annat än för att betona något man just pratar om. Lösryckta citat ger ingenting annat än irritation över att man far omkring i ämnet och sedan påstår att man svarat på frågan när man egentligen inte sagt/skrivit ett enda ord som handlat om Jesus, vad man tycker om honom (läs; personligen) och vad man baserar detta på. | |
ordminna - Ej medlem längre | 2013-10-15 14:44 | |
![]() | Hela bibeln berör Gud och Jesus Lady sol. | |
A W K - Ej medlem längre | 2013-10-15 14:46 | |
![]() | FICTIONAL CHARACTERS | |