Spelrum
| Giraffen | 43 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 23 |
| Inloggade | 66 |
Mobilspel
| Pågående | 19 151 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| roskoe- - Ej medlem längre | 2013-09-05 16:28 | |
![]() | Vad är det för vits med att försöka förklara något över huvudtaget? Varför tror vi ens att saker går att förklara på en förståeligt sätt? Varför tror vi att universum är logiskt och att vi kan följa dess logiska sammansättning? Kanske förefaller universum bara vara logisk men i själva fallet är universum helt slumpmässig. | |
| roskoe- - Ej medlem längre | 2013-09-05 16:30 | |
![]() | Stuvelsberg: Tror du att vetenskapen lagar och regler även gäller utanför universum? Och i så fall varför? | |
| stuvelsberg | 2013-09-05 16:31 | |
![]() | Att försöka förstå vår verklighet kan väl aldrig jämföras med tron på en outgrundlig ofattbar existens? Finns ingen substans för ett slikt påstående, det innebär inte att vår existens och dess förutsättningar är intressant givetvis, märklig koppling. | |
| stuvelsberg | 2013-09-05 16:32 | |
![]() | Sryn inte skulle vara intressant, det förstod nog alla men ändå. | |
| roskoe- - Ej medlem längre | 2013-09-05 16:41 | |
![]() | Gud är ju inte oförklarlig på det sättet att det krävs en orsak till Gud. Gud står utanför tidslinjen som börjar med bigbang och det finns därför ingen tidpunkt då Gud börjat existera, Gud har alltid existerat, Gud står utanför tidsbegreppet, Gud fanns innan tiden och har ingen orsak. | |
| roskoe- - Ej medlem längre | 2013-09-05 16:41 | |
![]() | Men du kanske menar oförklarlig i något annat avseende, specificera gärna. Det ska väl inte bara vara jag som ska behöva ge utförliga svar. | |
| trainspotter - Ej medlem längre | 2013-09-05 16:42 | |
![]() | roskoe: kuralo efterfrågade några av alla de vetenskapliga teorier vi hänvisat till under trådens gång. Jag hävdar inte att teorierna motbevisar guds existens, jag hävdar att den som påstår att en sådan existens finns har bevisbördan på sig. Dom vetenskapliga teorierna motsäger dock bibelns version på vad som hänt, och som har tagits upp i just den här tråden. Därför är det relevant. Att du sen börjar med evighetsfrågan "vem skapade universum" som kan kontras med "vem skapade skaparen som skapade universum" osv osv stärker ingenting av det vi har pratat om. Det är bara frågor utan svar. | |
| roskoe- - Ej medlem längre | 2013-09-05 16:49 | |
![]() | Stuvels "Det finns vetenskapliga teorier som är mer trovärdiga än en påstådd gudomlighet ens kommer i närheten av." Kuralo "Det vore intressant om du också en enda gång kunde ge exempel på vetenskapliga teorier. Inte bara säga att de finns." Jag trodde det var denna konversation du svarade på, dvs Stuvels påstående att det finns vetenskapliga teorier som skulle vara trovärdigare (läs in motsägande) än Guds existens, som om dessa inte kan vara sanna samtidigt. | |
| stuvelsberg | 2013-09-05 16:50 | |
![]() | Gud är oförklarlig, som allsmäktig,allvetande,out grundlig etc. tillhör gud en annan verklighet som vi inte har någon kunskap om. Alltså kan vi inte veta något över huvud taget om denna påstådda varelse, således ej heller ge varelsen karaktärsdrag. Det finns dessutom inga gudomliga spår i vår verklighet så det är inte ens rimligt att tro på en gud. | |
| trainspotter - Ej medlem längre | 2013-09-05 16:54 | |
![]() | varför ska jag läsa in andra ord än vad det står? | |
| SämstpåBeta | 2013-09-05 16:56 | |
![]() | Roskoe: då fastslår du att Gud existerar, trots luddiga bevisargument. Men det är inte intressant för tillfället. Jag är ute efter något annat. Om Gud existerar måste han ju någon gång, i eoners eoners, miljarders miljarders år ej existerat, om han existerar nu måste han komma ifrån en icke existens. Då blir min fråga, hur skapades Gud? Något, någon skapade alltså Gud? Vem var detta? Följdfråga: skapade Gud universum? Eller fanns universum före Gud? | |
| roskoe- - Ej medlem längre | 2013-09-05 16:58 | |
![]() | Det anser du, jag är av en annan uppfattning. Jag håller med dig om att alla de egenskaper som Gud påstås ha i bibeln inte går bekräfta utifrån bigbang, men det går absolut ge orsaken till universum flera egenskaper som passar bra in på Guds egenskaper. Orsaken står utanför tid och rum, är immatriell, orsaken är logisk eftersom universum är logisk och orsaken är mäktig. Är Orsaken dessutom närvarande, dvs inte bara en klockmakare, utan aktivt närvarande finns det genast flera andra egenskaper som denna orsak får, bland annat personlig. Eftersom orsaken står utanför tiden är det inte orimligt att tänka sig att Orsaken även är allvetande, då Orsaken inte är begränsad till att följa tidslinjen utan kan titta på hela tidslinjen som om allt händer samtidigt. | |
| roskoe- - Ej medlem längre | 2013-09-05 16:59 | |
![]() | Sämstpåbeta: läs mina tidigare inlägg idag där svarar jag på samtliga frågor du ställer. Dock svarade du inte på min fråga: Vet du att Gud inte existerar? | |
| roskoe- - Ej medlem längre | 2013-09-05 17:00 | |
![]() | trainspotter: Inte läsa in, utläsa. Stuvels kan ju själv svara på vad han menade med tidigare inlägg. | |
| trainspotter - Ej medlem längre | 2013-09-05 17:02 | |
![]() | men du utgår fortfarande från att det måste finnas något utanför tid och rum. varför? för att det inte finns något som säger emot det? det finns ju inget som talar för det heller? | |
| trainspotter - Ej medlem längre | 2013-09-05 17:08 | |
![]() | jag kan förklara vad jag svarade på med mina länkar istället. Tråden handlar till största delen om den bibliska versionen av gud och hur den påverkar oss som människor. om du nu vill att jag använder mig av ordet "motsäger" så ja, jag tycker många av dessa teorier motsäger vad som står i bibeln. Sen att man kan hitta på ett eget begrepp på gud och lägga det nånstans utanför tid och rum och säga att det är obekräftat därmed inte motbevisat... visst. det gjorde jag väl i viss mån till och med själv när jag sa att man kan likna higgs boson partikeln vid gud. men det är ju inte det tråden egentligen handlar om, utan snarare den gängse uppfattningen om gud. | |
| stuvelsberg | 2013-09-05 17:17 | |
![]() | roskoe; bevisbördan ligger givetvis på den som påstår nåt, sen är det omöjligt att bevisa en icke existens. Det finns inte det minsta lilla som styrker en gudomlig existens, inte märkligt, för precis som orsaken till bibelns innehåll som du själv befogat ifrågasatt är detta skapat av människan själv, det är därför det blir så illa. Det är iofs ointressant vad enskilda personer hänger sig åt, men när det får stort inflytande på människors väl och ve blir det en annan femma. Oavsett livsåskådning är det därför av vikt att ingen annnan behöver underkasta sig denna, oavsett om det är din, min eller någon annans. Sen kan alla tro vad dom vill, det blir den ultimata självbedrägelsen. | |
| Kuralo | 2013-09-05 18:57 | |
![]() | Roskoe: Jag njuter av dina enl mig logiska inslag, tack;) | |
| Kuralo | 2013-09-05 18:57 | |
![]() | Inlägg menar jag naturligtvis;) | |
| trainspotter - Ej medlem längre | 2013-09-05 19:16 | |
![]() | Kuralo så du tror inte heller på den Gud som presenteras i bibeln? | |