Spelrum
Giraffen | 2 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 0 |
Inloggade | 2 |
Mobilspel
Pågående | 19 474 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
ingson | 2015-10-06 17:57 | |
![]() | kovik Du vill göra en skillnad mellan värdet/priset och nyttan. Men vitsen i en marknadsekonomi är just att värdet/priset är ett mått på den upplevda nyttan för marknaden. Om du vill förringa nyttan av din ärvda sommarstuga måste du samtidigt förringa värdet/priset på den. F.ö ser jag inget självändamål i att markägande/fastighetsägan de ska bli kvar i samma familjer. | |
Bisonbox | 2015-10-06 18:06 | |
![]() | Koviks Lite Ior över dig Försök att hitta det positiva Fin uppväxt Förmögen Lägre dödlighet hjärt- och kärlsjukdomar Andel dödligt våld har aldrig varit så lågt Färre och färre döda i trafiken Alliansen håller fortfarande ihop osv | |
kovikstippen | 2015-10-07 10:29 | |
![]() | Tror ni Dö kommer överleva höstbudgeten? Är det en bra överenskommelse? | |
Måns_E | 2015-10-07 11:14 | |
![]() | DÖ kommer att dö. Jag har sagt det många gånger förr. | |
Måns_E | 2015-10-07 11:14 | |
![]() | Kanske överlever den med nöd och näppe denna höstbudgeten. | |
Moose72 - Ej medlem längre | 2015-10-07 11:27 | |
![]() | ""Men jag kan avslöja att min far köpte ett sommarställe för sina första intjänade pengar på 60-talet. Då kostade stället 35000 kr vilket inte var så mycket då heller. Jag och mina syskon är uppväxta på stället och är för mig världens finaste ställe. Hela min historia finns där. Tyvärr är värdet idag ungefär 10 miljoner och ingen i familjen har råd att behålla stället. Efter drygt 50 år i familjen kommer vi bli tvingade att sälja. Nu beror det iof mer på helvrickade priser runt Stockholm, än på fastighetsskatten. Men jag hade hellre kunnat behålla stället än att få några kronor på banken. Och för mig spelar ju anledningen till tvångsförsäljningen mindre rol"" Mina föräldrar köpte ett hus i Storumanskommun för 60000 på -70 talet. Det är värt på sin höjd 200000 kr nu. Vi är uppväxta på stället och jag bodde hemma länge. Vi kommer inte hellrr att ha råd eller mölighet att ha kvar det. Vem ska underhålla det och driftskostnaden blir några tusen i månaden. Inte lätt då man bor långt ifrån och har eget hus och familj att lägga pengar på. Du får några miljoner för ditt familjehem. Jag kommer att få 40000 kr. Tycker inte synd om dig. | |
Bisonbox | 2015-10-07 17:25 | |
![]() | Att bryta en sådan överenskommelsen strax innan budget är ett enormt svek. Alliansen måste därefter rimligen gå till nyval på att man ska inleda ett organiserat samarbeta med SD. Något annat alternativ är inte trovärdigt, men å andra sidan den har man inte kvar. Om det händer så gissar jag att man skyller på KD som i sin tur kanske fångar några marginalväljare och kravlar över 4% | |
Måns_E | 2015-10-07 18:00 | |
![]() | Problemet för alliansen är att merparten av deras väljare ser decemberöverenskommelsen som ett enormt svek. Vilket med smärtsam tydlighet har visat sig i svaga opinionssiffror. Så jag är inte alls så säker på att man måste gå till extraval på att man skall inleda ett organiserat samarbete med SD. Det handlar om att överhuvudtaget kunna vinna nästa val, och det är jag inte så säker på att man kommer att göra om allianspartierna tillåter att det förs mer och mer vänsterpolitik. | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2015-10-07 18:07 | |
![]() | Lustigt att förtroendet för Annie Lööf ökat efter det han hon försvunnit ifrån arenan. Gör hon sig bäst när hon inte syns och hörs? | |
Bisonbox | 2015-10-07 18:38 | |
![]() | Det blir inte lätt att göra det troligt att man kan få egen majoritet Får man inte egen majoritet så måste man samarbeta med SD. Alliansen ständiga mantra förra valet var med vem ska ni regera eller få stöd av. Nu får man ta samma fråga mot ett parti lett av fascister, tror (hoppas innerligt) inte mittenväljarna uppskattar det. Har man brutit DÖ så är det alternativet borta.. En tydlig vänsterprofil borde logiskt göra det enklare att vinna nästa val eller så är det som så att väljarna upplever det som bättre för landet.... | |
Måns_E | 2015-10-07 19:05 | |
![]() | Tja, den som lever får se. Planen för alliansen med DÖ tror jag är att den sittande regeringen skall visa sin oduglighet, vilket i o f s har gått skapligt så här långt. Problemet är att de tillåter att regeringen sitter där de sitter, och det tror jag inte uppskattas av mittenväljarna. Det kommer inte att gynna alliansen, det kommer mest att gynna SD. Å andra sidan så verkar allianspartierna mest nu omformulera sin politik, och har väl inte direkt visat sig så slagkraftiga efter valet fram tills nu heller. | |
Bisonbox | 2015-10-07 19:23 | |
![]() | Tror att majoriteten av väljarna inners inne inser att överenskommelsen är nödvändig för att någon ska kunna styra landet. Väljarna inser också att om Vs inflytande ska minska så måste någon/några hos alliansen samarbeta. Att alliansen har lägre stöd än de rödgröna i denna turbulenta tid gör att det känns utopiskt att alliansen kan bli största blocket i nästa val. Stefan Löven är idag en rockie men vid nästa val är han erfaren och ställs mot ja du. Alliansen har hamnat i en svårt läge. Hur man än gör så blir det fel | |
Måns_E | 2015-10-07 19:54 | |
![]() | Nåja, vi skall inte glömma bort att nuvarande regering egentligen inte fick något starkare mandat att regera än vad de fick i valet tidigare, och inte heller har mandatet växt under deras första regeringstid. Även det är något som väljarna inser. Allianspartierna har goda anledningar att inte bli ett stödparti åt S, det har historiskt sett aldrig varit särskilt gynnsamt. Det är därför vi har det låsta läge vi har i svensk politik. DÖ ligger som en våt filt över detta, och det är alliansen förlorar mest på den överenskommelsen. Problemet för S är att regeringen Löfven är död utan DÖ, han borde ha avgått när han lovade det. Det hade varit att ta ansvar för Sverige (något som han brukar käbbla om) | |
Bisonbox | 2015-10-07 20:36 | |
![]() | Man har precis lika starkt mandat idag som om 3 år. Problemet är förstås att regeringen inte har ett starkt mandat Problemet är förstås också att problemet kvarstår efter ett nyval om inte alliansen tar stöd av SD. Det vill man inte så då är det bara att gilla läget. Förlorare hit och dit, det är inte fotboll! Att utlysa nyval är inte att ta ansvar utan ett misslyckande för samtliga rumsrena folkvalda. | |
Bisonbox | 2015-10-07 20:38 | |
![]() | Alliansen bestämmer faktisk om regeringen ska sitta kvar Vill man fälla så hänger säker SD på. | |
Måns_E | 2015-10-07 21:25 | |
![]() | Hur kan du veta att man har precis lika starkt mandat idag som om 3 år? Hur kan du veta att problemet kvarstår efter ett extraval? Att utlysa extraval är inte att ta ansvar, att avgå om man inte får igenom sin budget efter att ha lovat just det är att ta ansvar. Det naturliga i en sådan process är då att talmannen får försöka se om det går att få ihop en annan konstellation som kan tänkas få mandat för att leda landet. Det är inget unikt, ens i Sverige. Det ville inte Stefan Löfven. | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2015-10-07 22:19 | |
![]() | måns. Det är redan överstökat. Alla har glömt det utom du. Livet går vidare. Jag tror inte Alliansen har en chans om de utlyser nyval nu. Speciellt inte om man kollar hur lite förtroende Batra fick i senaste mätningen. Jag tror inte heller att löften om nya jobbskatteavdrag, mindre anställningstrygghet, utförsäkringar och mindre anställningstrygghet ger dem nya väljare. Men vem vet, man har slutat förvåna sig. SD kanske kommer att ta hela skiten nu när flyktingarna väller in i landet. | |
Måns_E | 2015-10-08 01:46 | |
![]() | Visst, och även ett brytande av decemberöverenskommelsen är snart överstökat. Så får vi väl se vem som minns hur det gick till om något år eller så. | |
Gonno | 2015-10-08 10:23 | |
![]() | Måns_E Mandatet får man vid riksdagsval och inte genom opinionsundersökningar Om inte jag fattat fel så har de rödgröna fler riksdagsplatser och alliansen vill inte söka stöd hos SD. Vill alliansen ta över så får man faktiskt avsätta Löven och sen är det upp till honom att ta ansvar för valet, nyval eller runda hos talman. Något annat är bara trams i detta läget. | |
Måns_E | 2015-10-08 14:21 | |
![]() | Gonno, jag säger bara att Löfven inte står vid sitt ord. Och att han borde ha avgått när han lovat att han skulle göra det. Det tycker jag fortfarande. Det andra jag säger är att jag inte tror att DÖ kan hålla i ytterligare 3 år. Dessutom så vet vi ju med facit i hand att Stefan Löfven ändå inte brukar hålla ord, så vad har Alliansen för garantier att S+Mp skall stödja en borgerlig budget om de istället kan fälla den tillsammans med SD? | |