Spelrum
| Giraffen | 2 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 2 |
Mobilspel
| Pågående | 18 865 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Minta | 2011-01-31 21:48 | |
![]() | Trots problem med fetma är Japanerna tydligen den industrialiserade världens smalaste folk: www.aftonbladet.se/k...61 08376.ab | |
| le-lou | 2011-01-31 22:02 | |
![]() | hehe nej. ni verkar minst lika pigga på att tjafsa ^^ Ska vi ta och bena ut begreppen lite nu gott folk? Larvbrud mal på om undersökningar som säger att veggosar är friskast men om du tittar på det nogrannare, så kommer du märka att den grupp som äter mycket frukt och grönt OAVSETT om det är folk som käkar kött och fisk också - eller de som nekar kött totalt visar bättre resultat rent hälsomässigt. Grönt och frukt är nyttigt. Inte just att du dissar kött, visa mig en undersökning som säger att fisk och kött är sämre för kroppen än att helt undvika dessa födoämnen så lovar jag att jag ger mig. Och förstå att jag pratar om kött. Inte om Lithells grillkorv nu. Det är ingen som har sagt nej till att äta mer grönt och frukt - faktum är att det är det som gör skillnaden både hos köttätarna och veggiesarna. Men är frukt och grönt unikt att äta för veggisarna? Är inte de allmänna kostråden att äta mer frukt och grönt för alla? Äter vegetarianer automatiskt mer frukt och grönt bara för att de utesluter köttet? Nä, för alla vegetarianer mumsar inte grönt och frukt med denna iver som ni påstår lever på konserverade tomater, linser, och qårn, ris, potatis och pasta. Här hemma är det jag som äter mest grönt och jag slår min veggosambo med längder- och jag är ändå den köttätande delen av familjen. Jag har gnatat på om allsidig kost hela tråden igenom. Inte en kost enbart på kött tex. Inte en kost enbart på spannmål. Inte en kost enbart på frukt. Eller grönt. Har sagt flera herrans gånger att en kost på kött - och grönt är nyttig (ast). | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2011-01-31 22:07 | |
![]() | "Larvbrud mal på om undersökningar som säger att veggosar är friskast men" Nej det gör jag inte alls. Jag har inte fört fram något sådant argument. Citera mig gärna och i rätt sammanhang, tack. Jag skrev att det finns större studier som visar att vegetarisk kost snarare är hälsosam än ohälsosam. Du tolkar precis som det passar dig. Hälsoargumentet är återigen inte mitt främsta argument. Jag är vegetarian av djuretiska skäl. | |
| Minta | 2011-01-31 22:07 | |
![]() | En allsidig kost har väl alla talat om, eller? Frågan har väl gällt vad som är en allsidig kost. Köttförespråkare anser att det inte går att äta allsidigt utan kött medan de som inte äter kött anser att de kan det och att köttet går att ersätta med annat utan att få allvarlig näringsbrist. | |
| Minta | 2011-01-31 22:08 | |
![]() | Larvbrud det duger inte, det finns de som är djupt bekymrade över din hälsa. | |
| Minta | 2011-01-31 22:09 | |
![]() | Vem är det som mal egentligen. | |
| le-lou | 2011-01-31 22:12 | |
![]() | på tal om friskt folk. mig veterligen finns det knappast ett friskare folk än eskimåerna, vars kost mest består av.. kött! | |
| Dyslekso | 2011-01-31 22:15 | |
![]() | Förlåt, wikilänk, är det ok eller? "The American Institute for Cancer Research and World Cancer Research Fund stated in their report "Food, Nutrition, Physical Activity, and the Prevention of Cancer: a Global Perspective" that there is "convincing" evidence that red meat intake increases the risk for colorectal cancer, and that there is "suggestive" evidence that it increases the risk of oesophageal, lung, pancreatic and endometrial cancer.[9] As a result, they recommend limiting intake of red meat to less than 300g (11 oz, or about three burgers) per week." en.wikipedia.org/wik...ea t#Cancer Så mindre än 300 g nötkött i veckan rekommenderas av amerikanska institutet för cancerforskning. Bra att veta. :) "Red meat" definieras tydligen lite olika men det verkar vara just nötkött i det här fallet. | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2011-01-31 22:15 | |
![]() | Le-lou, du och din sambo är fortfarande inte tillräckligt underlag. | |
| le-lou | 2011-01-31 22:17 | |
![]() | Minta en kost utan kött är inte allsidig. Du tycker på fullaste allvar att tabletter ska ersätta ett födoämne som vi egentligen behöver äta? Har du funderat ens på varför vi behöver det som köttet skulle ge oss (det som veggisarna käkar på burk) - om det nu funkar så bra med allsidig veggiekost? Allsidigt .. själva betydelsen innebär ju att man äter varierat. och mal ja, du behöver ju inte beblanda dig i diskussionen om du ska börja med dina tröttsamma oneliners nu igen. Larvbrud - fine. Hälsoargumentet var det vi har diskuterat ett tag nu. Vi kan droppa det, för i slutändan bestämmer var man för sig vad den ska stoppa i sig såklart. Hälsoargumentet biter inte på vare sig er eller mig, och moral är meningslöst att diskutera, då ni sätter en väldigt tydlig gräns som jag iofs kallar något hycklande men men. | |
| le-lou | 2011-01-31 22:21 | |
![]() | Dyslekso - oj visste inte att rött kött är det enda kött man kan äta och i dessa mängder dessutom :D. Vi har väldigt mycket kött. Att rött kött i höga doser inte är bra är ... det .... någon.... nyhet ? really ? Enligt andra studier riskerar kvinnliga vegetarianer ökad risk för bröscancer.. på tal om cancer: Det finns så mkt kära vänner att läsa. Problemet är att ingen gör det! "A vegetarian diet was also associated with a significant increase in mortality from breast cancer." " | |
| le-lou | 2011-01-31 22:21 | |
![]() | glömde missade förlåt. www.ncbi.nlm.nih.gov...1- 0017.pdf | |
| Minta | 2011-01-31 22:25 | |
![]() | Om man äter en allsidig kost och utesluter kött behöver man inte äta kosttillskott. Om man äter vegankost möjligen. Om eskimåerna är världens friskaste folk vet jag inte men de är inte bland de tio länder med högst medellivslängd. Medellivslängden måste väl ha ett samband med hälsotillståndet hos det folket? | |
| Minta | 2011-01-31 22:26 | |
![]() | Dyslekso, det bekräftar min känsla att lite kött räcker. | |
| Minta | 2011-01-31 22:27 | |
![]() | Näringsbrist eller cancer, vad väljer man? | |
| Dyslekso | 2011-01-31 22:28 | |
![]() | Det här är ganska viktigt (tror jag) i din artikel le-lou: "We found no significant association between weight and mortality, perhaps because of the low numbers of obese subjects. Only 3% of men were heavier than 91 kg and 2.5% of women heavier than 78 kg, the weights at which men and women of average height are considered obese.28" | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2011-01-31 22:29 | |
![]() | Le-lou, jag är hypokondriker med inslag av münchhausens så tanken att min kost kunde göra mig sjuk är egentligen inte särskilt oangenäm ;) Jag kan ta till mig hälsoargument om de är väl underbyggda. Jag tror att det finns nackdelar med alla dieter och därför blir jag inte förvånad över att även vegetarianer kan ha problem som är specifika för dem. Självklart skulle det bli svårare för mig att övertyga andra om att de ska dra ned på kött om det kom fram att man blev sjuk utan ett högt intag av kött. Personligen kan jag tänka mig lite sämre hälsa i utbyte mot att jag får leva på ett sätt jag tycker är etiskt riktigt. | |
| le-lou | 2011-01-31 22:32 | |
![]() | Inuiter lever tills dom är 70-80 år, alltså en ganska normal livslängd. Grejen är att de håller sig friska under tiden de lever. | |
| le-lou | 2011-01-31 22:35 | |
![]() | faktum är - att just det röda köttet propagerar jag minst för och käkar själv minst av. Däremot fisk förstår jag inte folk som dissar, fisk är otroligt nyttigt för oss. | |
| le-lou | 2011-01-31 22:37 | |
![]() | vitt kött - vilt - fisk. grönt. mindre pasta , mindre ris, mindre potatis. frukt. choklad. och sprit på helgen. (unna er, jag gör det inte). | |