Spelrum
Giraffen | 20 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 7 |
Inloggade | 27 |
Mobilspel
Pågående | 20 201 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Lill-IT | 2011-04-07 18:48 | |
![]() | Okej, en tillbaka.. men tre fattas ännu.. | |
apbur | 2011-04-07 18:53 | |
![]() | Haha, Lisbeth Salander. Stämmer till vis del. | |
crooked rain - Ej medlem längre | 2011-04-07 19:01 | |
![]() | Retar mig på att jag inte alls är så tuff som jag ibland får för mig att jag är. Är nämndeman och läste just igenom ett ärende som gav mig en sjukt stor klump i magen. Trodde inte att jag skulle reagera så starkt på sånt här. | |
ramsay - Ej medlem längre | 2011-04-07 19:30 | |
![]() | oh no. nämndemän... | |
nystan1 | 2011-04-07 19:32 | |
![]() | Inget "Halv åtta.." ikväll, skithockey istället :( | |
crooked rain - Ej medlem längre | 2011-04-07 19:32 | |
![]() | Mm. Retar mig på nämndemän också. | |
ramsay - Ej medlem längre | 2011-04-07 19:39 | |
![]() | avsäg dig uppdraget då! systemet är vidrigt. verkligen total vidrigt. hur kan man välja att delta i styggelsen? "I alla andra viktiga samhällsfunktioner ses det som en merit att ha god kännedom om vilka regler som gäller för verksamheten. Men systemet med nämndemän bygger på tanken att dessa bör vara okunniga om det regelverk som de är satta att tillämpa. Att låta oprövade och oskolade nämndemän få avgörande inflytande i en komplicerad rättssak är fullt jämförbart med att en besvärlig kranskärlsoperation skulle få utföras av en vaktmästare eller bilmekaniker."/ maria abrahamssons motion från 2010 | |
crooked rain - Ej medlem längre | 2011-04-07 20:04 | |
![]() | Nja ramsay, meningen med nämndemän/jury är att de ska utgöra "gatans röster", och eftersom de flesta svenskar inte är jurister är det väl inte så orimligt att nämndemännen inte heller är det? Maria Abrahamsson är f.ö blåst, nämndemän har i princip inget reellt inflytande i Sverige. I USA är det ju juryn som friar/fäller, men så är det verkligen inte här. Pinsam liknelse, alltså. Och det är ju bra, såklart. Det dåliga med det svenska systemet är att det är de politiska partierna som utser nämndemän. Så borde det såklart inte vara. Och jaa, varför deltar jag i styggelsen? För att jag kanske tror att jag är relativt påläst och kan göra ett bra jobb och lära mig nåt? Jag vet faktiskt inte, har min första förhandling på måndag så det vore väl dumt att hoppa av innan dess. | |
Robnaden - Ej medlem längre | 2011-04-07 20:05 | |
![]() | Nämndemännen ska ju företräda "folket". Och "folket" är ju som folk är mest, dvs dumma i huvudet. | |
crooked rain - Ej medlem längre | 2011-04-07 20:05 | |
![]() | guilty as charged | |
Robnaden - Ej medlem längre | 2011-04-07 20:07 | |
![]() | Hoppas du inte hamnar bredvid en snarkande centerpartist, Crooked. | |
crooked rain - Ej medlem längre | 2011-04-07 20:09 | |
![]() | Hehe nä, sitter med en från M och en från S. Tråkigaste partierna. Retar mig på det. | |
Robnaden - Ej medlem längre | 2011-04-07 20:12 | |
![]() | Ja, men det kan nog vara intressant att testa på att vara nämndeman. Lycka till på måndag! | |
ramsay - Ej medlem längre | 2011-04-07 20:19 | |
![]() | tack för att du delar din bild av uppdraget. den är lite dåligt upplyst men jag är inte förvånad. ingen reel makt? pinsamt och fullständigt vidrigt när ordförande är skiljaktig i domen mot tre nämndemän. tyvärr inte ovanligt. jag frestas ofta att sätta på högtalarsystemet under överläggningarna när pressen finns i lokalerna utanför. DÅ skulle nämndemannasystemet vara utdömt dagen efter. | |
ramsay - Ej medlem längre | 2011-04-07 20:20 | |
![]() | det är säkert jätteintressant robban. det vore intressant att operera tycker jag också. jag är ganska påläst. | |
ramsay - Ej medlem längre | 2011-04-07 20:22 | |
![]() | snyggt att du skriver om "ärendet" som skall avgöras på måndag här också. och hur dåligt det får dig att må. professionellt. nämndemännaaktigt. men inte lämpligt öht. | |
Robnaden - Ej medlem längre | 2011-04-07 20:23 | |
![]() | Även om det bara är "skitmål" som inte går vidare till hovrätten så är givetvis systemet i tingsrätten lite av en skymf mot rättvisan. | |
LemonTart | 2011-04-07 20:28 | |
![]() | När tanter kallar sig för tjej! | |
Robnaden - Ej medlem längre | 2011-04-07 20:29 | |
![]() | Retar mig på att jag inte vet om LemonTart är tant eller gubbe. | |
nystan1 | 2011-04-07 20:32 | |
![]() | Eller när tjejer kallar sin man/sambo/pojkvän för "min gubbe", och mannen ifråga är under 35. Efter det är det helt ok, för då stämmer det ju.. :) | |