Spelrum
| Giraffen | 21 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 8 |
| Inloggade | 29 |
Mobilspel
| Pågående | 19 161 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| nulltj - Ej medlem längre | 2013-06-09 10:57 | |
![]() | ttiittii>> har det myckna kristna missionerandet gått dig förbi? Blandar inte ihop med dörrknackande alls, men mission är väl för sjutton en del av religionen? Missionsbefallningen i Matt 28:16-20, bara larv? Lunds universitet ger en kurs i "Missionsvetenskap och ekumenik" vid teologiska fakulteten, t ex. | |
| Juel7272 - Ej medlem längre | 2013-06-09 11:43 | |
![]() | Ja mission är viktigt. Där är man till hjälp för människor på olika sätt, framförallt genom att bygga skolor, hjälpa till med att bygga upp jordbruk, ge sjukvård och mat. Vi gör ju det i Jesu namn. Var precis på gudstjänst och lyssnade på en missionär som är i pakistan. Hon är kollega och vän till en missionär, äldre dam som förra året, efter 39 års tjänst blev mördad i Lahore. Det finns många krutgummor i Guds tjänst i oroliga länder. (Just dom här två är/var äldre damer) | |
| Juel7272 - Ej medlem längre | 2013-06-09 12:46 | |
![]() | Icke genom någon människas styrka eller kraft skall det ske, utan genom min Ande, säger HERREN Sebaot. Sak. 4:6 När man gör Guds goda vilja, så är han med och då ska han också skicka hjälparen. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-06-09 14:26 | |
![]() | nultj,så hur har du blivit drabbad så hårt av Missionen då ?på vilket sett har den skadat dig?för det kan knappast vara barnhemmen i Indien som du kritiserar eller skolorna I Brasilien eller det många gatubarnen som fått tak över huvudet som du tycker är bedrövligt | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2013-06-09 14:37 | |
![]() | Jag skrev inte att jag blivit drabbad, eller skadad, eller kritiserar eg heller "rätten" att missionera. Men jag tycker det är smått ohederligt att propagera för sin egen tro när "motparten" förmodligen är en (minst) lika god människa som en själv. Jag anser det vara falskt, du får däremot tycka precis vad du vill. Jag ser det lite som andra änden av låt-den-som-är-utan-synd- kasta-första-stenen-spekt rat; är man inte bättre människa själv kan man hellre jobba med sina egna brister än tala om för andra vad dom borde eller inte borde göra. | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2013-06-09 14:38 | |
![]() | "spektrat" ska såklart vara ett ord ovan. | |
| Göran A | 2013-06-09 15:14 | |
![]() | Nulltj, att var kristen är inte att försöka förtjäna Guds nåd genom massa goda gärningar. Det är vila i vetskapen om att Jesus tagit alla mina synder på sig, de jag gjort och de jag kommer begå. Med tron, det nya livet, växer däremot vår vilja att göra gott, men felfria blir vi aldrig i det här jordelivet... | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2013-06-09 15:18 | |
![]() | Det låter ju väldigt bekvämt, att ha den vetskapen. Men jag är skeptisk till att viljan att göra gott i sig växer, däremot kanske rädslan att förtörna gud. För du kan ju inte med berått mod synda gång på gång och sen på det sista försonas? | |
| TPP | 2013-06-09 15:32 | |
![]() | Tyvärr nulltj är det alldeles för många som har just den tron, att man kan synda i oändlighet och alltid bli förlåten för ens synder ;) | |
| TPP | 2013-06-09 15:35 | |
![]() | Den siste idioten är ju inte ännu född. Om döda är en synd då är det ju detsamma många delar av religionen är en stor synd, då det dödas för dess trosuppfattning?! | |
| Göran A | 2013-06-09 16:09 | |
![]() | Frälsningen innebär ju också att man får en relation med Jesus, en brinnande iver att vilja lära känna honom och bli som honom. Begår vi synder med berått mot så skadas ju självklart den relationen, av eget grepp. Att systematiskt göra så funkar ju förstås inte... säger väl sig själv? Men det finns alltid förlåtelse att få om man ärligt vill det, och då får relationen chansen att växa och fördjupas igen. | |
| tyko123 | 2013-06-09 16:23 | |
![]() | Sunt förnuft räcker långt. Om inte religioner fanns hade det säkert varit mindre bråk mellan människor. Det verkar i bland som att grymma handlingar få begås mot oliktänkande än ens egen tro. Det är aldrig tillåtet att skada någon. Usch! Jag vill tro på människan. Om alla respekterade varann och behandlade andra som de vill bli behandlade själva så hade inga krig funnits. | |
| Claysune | 2013-06-09 17:24 | |
![]() | Det uttrycket som tyko123 skriver om att behandla andra som de vill bli behandlade är just det Jesus säger, jag citerar . "Ni har hört att det är sagt: Du skall älska din nästa och hata din ovän. Jag (Jesus) säger er: Älska era ovänner och be för dem som förföljer er. Under bröllopet igår nämndes det många gånger att " störst av allt är kärleken " | |
| ingson | 2013-06-09 17:28 | |
![]() | Men vad säger du om Matt 15:22 ff , claysune? Apropå älska alla. | |
| Göran A | 2013-06-09 17:44 | |
![]() | Ingson: Den bibeltexten kräver ett långt svar. Här är ett utmärkt fördjupning: www.algonet.se/~luth.../b ob13.htm | |
| Juel7272 - Ej medlem längre | 2013-06-09 19:48 | |
![]() | GöranA- Det var en bra text. Bokmärker. | |
| kajix | 2013-06-09 20:05 | |
![]() | Claysune, på vilket sätt har ditt jesus-citat med saken att göra? Nu ska jag ta mig itu med nästa text. Och pulverisera. God afton | |
| ingson | 2013-06-09 20:07 | |
![]() | Tack GöranA! | |
| Claysune | 2013-06-09 20:26 | |
![]() | God kväll kajix: Om du menar "ditt Jesus-citat". ---älska Herren din Gud---- --. Sedan kommer detta: "du skall älska din nästa som dig själv". Det är vad Jesus sade . Vad du menar med pulverisera vet jag ej. Ha det gott. Med vänlig hälsning. c-s | |
| kajix | 2013-06-09 21:46 | |
![]() | "Gud vill att vi skall tro och förtrösta på honom i alla livets situationer- inte bara när det går oss väl." Och hon är inte sen med att låta sorg och förtvivlan drabba oss när hon har tråkigt. "Han är ju samme nådige och barmhärtige Gud vad som än händer oss." Nåja, jag tycker att hon är lite snarstucken när det gäller vissa saker. Hur var det nu med Ussa till exempel? "Hos Herren sker ingen växling mellan ljus och mörker. Han är oföränderlig." På allvar? Har jag uppfattat det rätt om kristna tycker att gud i första och andra delen av bibeln har samma personlighet? "I Bibeln framställs många exempel på hur troende drabbats av lidande och motgång men ändå satt sitt hopp till Gud och till slut blivit hjälpta." Utanför bibeln hittar jag mängder av exempel på troende som ej blivit hjälpta. Men de kanske var svaga i sitt rövslickeri. Har man med narcissister att göra får man tänka till lite innan man agerar. Till en kvinna med ett sjukt barn säger jesus: "Jag är sänd endast till de förlorade fåren av Israels hus" och "Det är inte rätt att ta brödet från barnen och kasta det åt hundarna." Amen | |