Spelrum
| Giraffen | 43 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 23 |
| Inloggade | 66 |
Mobilspel
| Pågående | 19 151 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Kuralo | 2013-09-05 20:08 | |
![]() | Jag har alltid sagt att det finns delar i Bibeln som jag (till och från) har haft svårt att ta till mig och som jag tycker mindre om. Men det betyder inte att jag inte tror på Guds existens, Jag ser Bibeln som en grundplåt, en skrift som man kan hämta kraft ut. Svaret är ja jag tror på Gud som han är i Bibeln , men jag tolkar dock Bibeln efter eget huvud. Det krockar inte med Tt jag tycker att roskoes tankar är väldigt intressanta och logiska, framför allt tidsbegreppet är megaintressant. Jag tror nämligen själv att allt pågår samtidigt. | |
| Resurrection - Ej medlem längre | 2013-09-05 21:09 | |
![]() | Tror du att Gud en gång utplånade allt liv utom det som rymdes på Noas ark? | |
| Kuralo | 2013-09-05 21:19 | |
![]() | Nu ska jag krångla till det ytterligare genom att säga Tt man måste se det mer symboliskt. | |
| DodgeJourney | 2013-09-05 21:44 | |
![]() | Roskoe: bevis på att det inte finns en Gud? Hur lång vill du att listan ska vara? Ditt inlägg om Orsak var enbart förvirrande och svarade inte på hur Guds existens uppstod! Gud kan inte ha funnits i evighet, lika lite som universum har gjort det. Det största beviset på att en Gud ej existerar är att det finns ondska och onödigt lidande! Fler människor i Asien, Afrika och Sydamerika lever i misär än lever under humanitära förhållanden, för att beviset på en allgod Guds existens ska vara övertygande nog. Sedan finns det alltför många enskilda fall av tragedier som knappast väger upp mängden av mirakel som du snackar om. Ur orsak och verkan finns det inget som tyder på en Gud, från mitt sätt att se på det. Evolutionen har den bästa teorin på djur och växter, knappast Adam och Eva. Gud har inte skapat människan, människan har konstruerat Gud, därför har vi nya religioner och olika religioner. Roskoe, var Jesus från Nazareth? | |
| Rultatultan | 2013-09-05 21:51 | |
![]() | @Dodge Du skrev: "Gud kan inte ha funnits i evighet, lika lite som universum har gjort det." Och hur vet du det? Att Gud inte kan ha funnits i evighet? | |
| DodgeJourney | 2013-09-05 22:23 | |
![]() | Inget kan ha funnits i evighet, även evighet har en gräns om du förstår vad jag menar! Liksom att universum är gränslös! Universum expanderar och drar ihop sig hela tiden. Om Gud har funnits i evighet i den bemärkelse du menar, varför är inte universum äldre än 13-15miljarder år! Om Gud är ett yttre väsen som Roskoe säger och kan därför inte ha skapat sig själv, så medger ju Roskoe att han är skapad, av vad då undrar jag och vad finns i denna sfär utanför universum. Om Gud är medveten om att det finns flera religioner, varför tillåter han då flera miljarder leva i villfarelser, för mig ter det sig elakt. Samma gäller ju detta när det fanns andra religioner innan dagens. Gud fanns ju inte för människor ur de antika folkslagen som Maya, Inka, Aztekerna, Grekerna, Romarna, Zuluiterna, Egyptiska....m.m,. Om Gud fanns varför uppenbarade han sig inte för dessa. Dessa hade väl ingen möjlighet att komma till Herren då de ej visste om hans existens utan trodde på flertalet gudar. Hur skulle de veta att de bröt mot "du skall inga andra gudar hava jämte mig"?? | |
| Rultatultan | 2013-09-05 22:29 | |
![]() | @Dodge Nej. Evighet har ingen gräns. Det är just det som är evigt. Något som står utanför tiden. Gud står utanför tiden. Alltså kan han ha funnits i evighet. | |
| Resurrection - Ej medlem längre | 2013-09-05 22:33 | |
![]() | Evighet med gräns? Nu blev det för invecklat för mig. | |
| DodgeJourney | 2013-09-05 23:19 | |
![]() | Evighet med gräns menas att logiskt sätt; att hur långt tid något är och kommer att förbli så finns det trots allt en början och ett slut. Även evighet har parametrar på en början och ett slut, men att hävda att Gud har funnits i evighet så drar man ju en enkel slutledning. Newton säger "eftersom tiden är gränslöst den av logisk nödvändighet oändlig. Då det före och efter varje tidsperiod finns mer tid, och eftersom samma tidpunkt aldrig återkommer, så måste tiden alltid ha pågått och föralltid komma att pågå....utan fysiska objekt skulle tiden inte kunna mätas; ingen skulle kunna skilja en timme från en dag i en tidsperiod utan fysiska objekt". J.R Lucas menar att en personlig Gud inte skulle kunna var tidlös, tiden måste ha funnits före Gud, i annat fall måste Gud ha skapat tiden. Innan dess fanns då inte tiden men Gud skall ha funnits i ett såkallat nolläge. Något som ter sig något orimligt! Kierkegaard säger att detta är den absoluta paradoxen " närvaron av det Eviga o tiden, hur Gud kan träda in i en värld av rum och tid utan att upphöra vara den Evige?" Hackett säger "om Gud verkligen är relaterad till världen så verkar det mest förnuftiga att Gud efter skapelsen finns i tiden".. Swinburne säger..."tiden som Han redan från evighet hade tänkt uppstå, börjar vid skapelsen och han underställer sig själv tiden genom att sätta sig i relation till föränderliga saker, därmed kan Han inte längre ställa sig utanför tiden." Bara lite funderingar kring den Evige. | |
| Rultatultan | 2013-09-05 23:57 | |
![]() | @dodge Nej. Evighetens karaktär ÄR just gränslöshet tidsmässigt. Det är själva innehållet av begreppet evig. Som newton säger "Tiden är gränslös och därför av logisk nödvändighet oändlig." Det är evighet. Oändlighet. Utan gräns. | |
| Måns_E | 2013-09-06 00:14 | |
![]() | Å andra sidan så ansåg ju Einstein något annat. Även jag tycker förövrigt att det är lite märkligt att kalla sig för kristen, men tro på en gud som inte direkt liknar den bibliska guden. Fast jag kan ju hålla med om att det idag i a f verkar någorlunda rationellt att tro på en gud som startade big bang istället för att tro på en gud som skapade jorden på sex dagar för sextiden år sedan, och dessutom skapade människor som en avbild av sig själv. Hurpass länge det kan anses som någorlunda rationellt får tiden utvisa. Off topic så tycker jag att diskussionen har blivit lite mer givande nu när bibelcitaten och de tomma hoten har uteblivit. | |
| Måns_E | 2013-09-06 00:15 | |
![]() | Sextiden=sextusen | |
| DodgeJourney | 2013-09-06 00:28 | |
![]() | Frågan är fortfarande intressant, är tiden äldre än Gud? Skapade Gud tiden, var det då ett nolläge innan Gud skapade tiden? I vilket förhållande är Gud till tiden? Detta är ju intressant då Gud har funnits i evighet! Är Gud tidlös, oändlig eller bara evig? Matematikern Cantor hävdar ju att oändlighet kan finnas i olika mängder, hur oändlig är då Gud? | |
| Rultatultan | 2013-09-06 01:15 | |
![]() | Enligt kristendomen står Gud utanför tiden. | |
| DodgeJourney | 2013-09-06 01:32 | |
![]() | Är då tiden äldre än Gud? | |
| Rultatultan | 2013-09-06 01:36 | |
![]() | Om evigheten existerar har tiden ingen ålder. Eftersom Gud är evig har han heller ingen ålder. | |
| DodgeJourney | 2013-09-06 01:45 | |
![]() | Så vilken är äldst? Gud eller tiden? | |
| DodgeJourney | 2013-09-06 01:57 | |
![]() | Evighet är ju bara ett begrepp på en tidsaxel vi inte kan förklara. Ungefär som att bortom vår universum måste det rimligtvis finnas ett annat universum och bortom detta universum ytterligare ett osv, tills det inte längre blir greppbart. Sådan är evighet också, någonstans började evigheten och vad fanns det före evigheten, ogripbart och förbryllande men inte orimligt för mig. Evigheten kan inte vara i ett nolläge utan måste sättas i ett tidsperspektiv, finns det ett tidsperspektiv så finns det alltså en början! | |
| trainspotter - Ej medlem längre | 2013-09-06 02:23 | |
![]() | universum behöver inte ha någon gräns. jag tycker den populära förklaringsmodellen med en ballong ger en falsk bild av att en sådan skulle finnas. det finns stora tomma delar av universum, stora fält av absolut ingenting mellan alla olika galaxer och gasmoln. det är det samma ingenting som finns utanför denna imaginära gräns vi drar mellan "vårt universum" och vad som finns utanför det. vi färdas redan ut i ingenting, samtidigt som vi roterar runt varandra i nån sorts kosmisk gravitationsdans. bör kanske tilläggas att det här är mina egna tankar och inte någon sorts vetenskaplig fakta eller nåt. jag är inte helt nykter heller. | |
| DodgeJourney | 2013-09-06 02:33 | |
![]() | Så vad utvidgas universum ifrån, vad tar universum yta ifrån? | |