Spelrum
Giraffen42
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
22
Inloggade64
Mobilspel
Pågående19 151

Forumkategorier

Användare Inlägg  
DodgeJourney2013-09-06 02:36
Antal inlägg: 68

Men frågan är ju intressantare om Gud skapade tiden, fanns tiden innan Gud? Kommer Gud ifrån ett evigt nolläge?

trainspotter - Ej medlem längre2013-09-06 02:41
Antal inlägg: 49

från antimateria. eller med enklare ord "ingenting". universum består ju inte ens av så mycket yta när man tänker efter. det mesta är ju faktiskt bara tomrum. universum kan expandera ut i det tomrummet samtidigt som tomrummet "sipprar in" och bildar dessa stora fält av ingenting, som antagligen borde bli större ju mer universum expanderar och avståndet mellan de saker i universum som faktiskt har materia ökar.

trainspotter - Ej medlem längre2013-09-06 02:47

tiden är mer komplicerad än att man bara kan mäta den med en klocka från universums födelse. gravitation påverkar tydligen tiden enligt en del forskare. Jag har hört grejer om att om man skulle ge sig ut på en lång rymdresa i hög hastighet och återvända efter ett tiotal år så skulle det gått hundratals år på jorden. samtidigt som man själv åldrats i sin egen takt?

tiden som vi ser den är ett redskap som vi har skapat. Den gäller bara för vår jord med vår sol och det är mer än bara själva roterandet som spelar in. Men det är alldeles för invecklat för mig att försöka förklara, jag kan försöka hitta nån youtubelänk om du vill.

DodgeJourney2013-09-06 03:31

Helst ingen länk tack, då menar du att det finns ingen tid som vi uppfattar det i områden där det inte finns någonting, där ingenting sipprar in i universum, du säger?
Newton hävdade ju att ingen tid kan uppmätas där ingen materia finns.
Menar du då att universum skapades ur ingenting detta s.k koinomateria? Men dagens forskare hävdar ju att något vakuum inte existerar, eftersom det hela tiden skapas ett partikelpar, partikel+antipartikel. Dvs energi kan inte lånas från ingenting under en längre tidsrymd.
Viktigt att säga i detta sammanhang är ju att någon antimateria har hittills inte verifierats, dock antar man övertygande att så är fallet.

Till dess att det har verifierats får det vara på troende basis. Liksom föreställningen om att det faktiskt finns en Gud.

ttiittii - Ej medlem längre2013-09-06 07:07
Antal inlägg: 37631

tid är bara nått dom hittat på

trainspotter - Ej medlem längre2013-09-06 10:12

Jag tror inte att det hela tiden skapas ett partikelpar, jag tror det finns mycket mer antimateria än materia i rymden. Vilket jag tror du också inser om du funderar lite mer på det. (det finnsju mycket mer av ingenting än vad det finns materia) Vidare förstår jag inte riktigt vad du menar med att energi inte kan lånas från ingenting. Energi fortplantar sig, den energi vi använder för att skriva inlägg på beta är samma energi som fanns koncentrerad i en enda punkt innan big bang. Den är med andra ord konstant inom vårt universum.

pch nej, ingenting av detta har väl direkt verifierats.det var därför jag skrev i det inledande inlägget i den här senaste diskussionen (02:23) att det här inte är vetenskaplig fakta. men om du känner för upprepningar så...

Kuralo2013-09-06 10:59
Antal inlägg: 465

Tiden finns inte egentligen, det är ett verktyg som uppfunnits av människan för att lättare kunna förstå sin omvärld. Allt sker samtidigt men på olika plan.
Är det någon som läst Carlos castanedas böcker? Snacka om att hänge sig åt tankexperiment när man kan läsa hur han kastar sig ut och in mellan olika världar. Det här var en parentes, men en intressant sådan.

Porla - Ej medlem längre2013-09-06 11:15
Antal inlägg: 1471

Kyralo. Vetenskapens värld i måndags handlade till stor del om begreppet tid och bl a tanken på att all tid kanske existerar samtidigt.
www.svtplay.se/veten...pe ns-varld

trainspotter - Ej medlem längre2013-09-06 11:19

intressant, det blir min frukost-tv. tack porla :)

Kuralo2013-09-06 11:26

Porla ;) tack för info

trainspotter - Ej medlem längre2013-09-06 11:55

Jag har sett delen som Brian Greene (heter han väl?) står för innan, det är en av de dokumentärer som jag sett innan som jag hämtar mina något luddiga kunskaper från. Bättre att se någon som verkligen kan förklara!

Han har gjort en dokumentärserie i flera delar som handlar om det här och intilliggande ämnen. Den heter "fabric of the cosmos" och kan ses här:

del1: www.youtube.com/watc...Ut Vw7NMYoY
(fabric of the cosmos - what is space?)

del2: www.youtube.com/watc...fm Z1dSLznI
(fabric of the cosmos - the illusion of time)

del 3: www.youtube.com/watc...Vi 8OQx3lmo
(fabric of the cosmos - the quantum leap)

del 4: www.youtube.com/watc...Ic dGuXUYyE
(fabric of the cosmos - universe or multiverse?)

DodgeJourney2013-09-06 12:15

Transporter: det är inte jag som hävdar att det finns två partikelpar, utan dagens ledande forskning inom kvanfysik och den säger också för möjliggörandet av Big Bang så var det tvunget att uppstå ur materia och ej ur icke materia, även om man påstår att det kan ha funnits det också. Inom kvantfysiken hävdar forskare att energi inte kan under längre tidsrymder lånas från ingenting. Däremot sker det omvända i rymden hela tiden. Partikel+antipartikel är just nu den ledande uppfattning att det förhåller sig så, inget jag har hittat på!

Att tiden är en konstruktion av människan är ju givet, likväl fanns den innan, eftersom där det finns orsak och verkan, en rad av händelser och materia så kan tid mätas. Som Newton sa! Sedan måste ju tid ses ur en annan synvinkel än från hur en klocka går, du nämner ju själv mycket intressant hur tid kan växla ute i rymden, vissa områden verkar tiden flyta trögare och i vissa områden tvärtom.
Roskoe hävdar att Gud står utanför vår tidslinje, då undrar jag om Gud har makten över tiden, skapade han den, eller fanns tiden innan Gud i evighetens begynnelse?

Kuralo2013-09-06 12:33

Jag tror att Gud står bakom precis allt, hur hisnande tanken än kan förefalla så finns det en tanke bakom allt även det vi inte ser och med våra sinnen kan observera och uppleva.
Gud står utanför vår tidslinje därför att tiden är skapad av människan och således inte finns i ett större perspektiv.

trainspotter - Ej medlem längre2013-09-06 12:46

dodge. jag förstår vad du säger, vi menar olika saker. ja, det finns en antipartikel för varje partikel i ett partikelpar, men jag säger att summan av antipartiklar är större än summan av partiklar.

En bloggpost från CERN tar upp ämnet:
home.web.cern.ch/abo...an timatter

roskoe- - Ej medlem längre2013-09-06 14:09
Antal inlägg: 146

Artikel som presenterar de två synsätt som finns angående tid, och vad det betyder för synen på Gud och evighet.
www.credoakademin.nu...ch _evighet

DodgeJourney2013-09-06 15:11

Tiden är inte skapad av människan, Kuralo, därmed är den upptäckt av människan. Tiden har alltid funnits, eller har den det? Kuralo hur du uppfattar tiden, är inte signifikant med de rörelsemönster som finns ute i rymden, tiden är där inte konstant, om du läser Trainspotters inlägg tidigare. Tiden är en konstruktion av människan men är inte applicerbar uti universum, där två stjärnor kan färdas i olika fart och därmed i olika tider, trots att de för ögat kan tyckas vara bredvid varandra.

Jag är av den övertygelsen om det finns en Gud så är tiden äldre än honom och därmed blir han underställd universums tidsparametrar. Uppfattas han skapat tiden så kommer han ju från ett nolläge, ett nolläge enligt Newton innebär att ingen materia finns, därför ingen tid, från ett nolläge måste en rörelse, en friktion, händelser, orsak och verkan. Alltså menas det att ur ingenting skulle en Gud härska, varför det? Skapade Gud sig själv ur intet?

Grekerna löste detta mycket mer intrikat genom att Zeus föddes ur Kronos (som stod för tden)men Rhea gömde undan honom i en grotta. Ur denna grotta blev han gudarnas Gud och eftersom själva tiden är hans fader och han dödade sin fader så blev han herre över tid och rum. Därmed fick grekerna svar på tiden i jämförelse med sin urgud! Detta klockrena svar har ju inte vår bibel till vår Gud!

Kuralo2013-09-06 16:16

Grekernas mytologi kan väl iaf inte likställas med Bibeln och skaparberättelsen?!
Kristna det Bibeln som en sanning alltså inte mytologi. Eller missuppfattade jag dig där?
Tiden är skapad eller uppfunnen om du hellre vill, av människan. Ser det lite som samma mynt;) jag vågar inte ge mig in i diskussion om universum, partiklar o. d. Det språket förstår jag inte. Men att tidsuppfsttningen inte gäller som vår det begriper jag. Den finns inte för oss där med andra ord.

DodgeJourney2013-09-06 16:31

Där missuppfattade du mig, självklart tror jag inte ett öre på grekisk mytologi men deras förklaring till tid och urgud är enastående och ger inte utrymme för folket att ifrågasätta detta förhållande. Eftersom jag inte tror på någon Gud så tycker jag att Bibeln borde ha en bättre förklaringsmodell mellan Gud och tiden. Roskoe förklaring till att Gud skulle vara avhängd tiden är orimligare än att Zeus döda tiden och blev dess ställföreträdare!

DodgeJourney2013-09-06 16:38

Helt enkelt för att universums anses som gränslöst, detta innebär att materia av materia och förvisso antimateria är i rörelse, således är även tiden gränslös, tidlös, oändlig, evig. Om tiden är evig, universum är gränslöst, så menar de troende att Gud är äldre än det gränslösa, eviga, tidlösa, det oändliga, det eviga. Kan Gud vara äldre än det eviga.

Kierkegaard, J.R Lucas, Swineburne menar ju att detta inte är möjligt! Och jag är väl böjd att hålla med!

Kuralo2013-09-06 18:01

Jag tror ändå stt Gud måste finnas bakom alltet. Eller så kan man säga att alltet eller evigheten är Gud.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?