Spelrum
| Giraffen | 20 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 8 |
| Inloggade | 28 |
Mobilspel
| Pågående | 19 592 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| stol | 2012-12-09 17:57 | |
![]() | Limpan Du tror så mycket och du tror att det är så jävla enkelt att råda bot på dyra bostads/hyresrätter. Du kör med dina fina ord floskler kallar jag detta för. "Jag bodde i ett litet rum på Barkley" och!!!. Jag bodde i ett litet rum under Chalmers åren, och!! vem bryr sig. | |
| stol | 2012-12-09 18:03 | |
![]() | Det är precis vad politikerna håller på att skapa en ny under-underklass och denna klass utgörs av ett stort gäng invandrare. Jag bävar för den dagen då invandrarna slår näven i bordet och kräver jobb och bostad och den dagen kommer om två år, fem år eller tio år vem vet men då kommer det att ta hus i helvete. | |
| stol | 2012-12-09 18:10 | |
![]() | Limpan vi har höga ingångslöner där har du men du missar hur vi beskattas. En Svenne får jobba ett halvår gratis innan pengarna kan stoppas i fickan. | |
| limpan__2 | 2012-12-09 18:14 | |
![]() | "Nej, vi det har vi inte relativt sett. Det är bara att vända blicken till Norge eller Danmark till exempel. Man kan inte jämföra våra löner och villkor med länder där det är billigare att leva faktiskt." Varför gör du då en jämförelse med Norge? För övrigt har jag inte pratat om löner generellt, jag pratade om ingångslöner. Dessa ligger relativt högt i Sverige vilket försvårar inträdet på arbetsmarknaden. I övrigt är det ett problem att lönerna är så sammanpressade men det är en annan fråga. "Varför skulle vi tjäna på att få sämre villkor? Det är ju kapitalist snack och inget annat." Vad är felet med kapitalismen? Den har tjänat oss bra under lång tid och inget annat system har gett något land en bättre välståndsökning. För övrigt sa jag inte att alla tjänar på sämre villkor. Stol, då vet du likaväl som jag att man klarar sig bra med en liten bostad under studietiden. Problemet är ju att det idag nästan inte byggs studentrum längre, det som byggs är lägenheter med eget kök och toalett som därför kostar därefter. Tagga ner lite så ser du att vi faktiskt håller med varandra om en hel del. T.ex. att vi måste öka byggandet och att det måste byggas fler billiga lägenheter. Detta har ingenting med hur många flyktingar vi tar emot att göra, vi har råd att göra detta ändå. Eller tror du att det skulle byggas mycket mer ifall trycket på fler bostäder minskade? | |
| limpan__2 | 2012-12-09 18:20 | |
![]() | "En Svenne får jobba ett halvår gratis innan pengarna kan stoppas i fickan." Nja, det är snarare så att han som har en ingångslön betalar lägre än så. Men oavsett det så jobbar han inte gratis. Svennen jobbar för att skolan ska vara avgiftsfri, för att dagisplatsen skall vara subventionerad med tusentals kronor i månaden, för att kunna köra på våra vägar utan avgifter, en nästan gratis sjukvård och olika försäkringar om saker går snett. Samt till hans föräldrars pension och deras vård sent i livet såklart. Det är väl inte direkt att jobba gratis om man får allt detta? | |
| Yamma | 2012-12-09 19:11 | |
![]() | Speeedo, klart man kan begränsa barnafödande. Se bara på Kina. Förklara skillnaden för mig är du snäll. | |
| Speeedo - Ej medlem längre | 2012-12-09 21:18 | |
![]() | Se på kina? Som har miljarder? Skärp dig. Orkar inye förklara mera...du ser i en dumstrut. | |
| Speeedo - Ej medlem längre | 2012-12-09 21:24 | |
![]() | Limpan.. Vi måste juh bygga lgh med eget kök å toalett... Annars kan man bygga en industrilokal sätta ett storm kök i mitten å hyra en baja maja på utsidan. Knör man in 1000 pers.... Nja.... | |
| Måns_E | 2012-12-09 22:27 | |
![]() | Varför säger du att du inte orkar förklara varje gång du inte kan förklara Speeedo? Kina har haft enbarnspolitiken i många år, däremot så är det väl inte så säkert att en åldrande befolkning är så smart att ha rent samhällsekonomisikt. Men det är ju en annan fråga. | |
| limpan__2 | 2012-12-09 22:42 | |
![]() | "Limpan.. Vi måste juh bygga lgh med eget kök å toalett..." Vaför då? Om man vill få ner hyran i exempelvis studentbostäderna bör man kanske åter lyfta fram korridorsboendet (där delat kök är standard och delade badrum/duschar existerande) Ditt exempel var ju mest bara löjligt och inget som jag varit inne på. Och åter till frågan, varför skulle en högre efterfrågan minska nybyggnationerna? | |
| jonisk - Ej medlem längre | 2012-12-09 22:57 | |
![]() | Det skulle gå att bygga så grymma studentrum på liten yta, billigt men bra standard, om man inte behövde rita in ett kök i varje, och om tillgänglighetskravet inte behövde tillämpas på varje enskild lgh. Helt OT, men ändå. | |
| Speeedo - Ej medlem längre | 2012-12-09 23:05 | |
![]() | Måns. Kina har ett jätteproblem. Vi har ej problem med barnafödare. Vi har ett stort problem med att ta in alla...begränsa innan det kokar över. Limpan. Jag har bott i en barrack rigg om du vet vad det är? Sämsta tänkbara man kan ha. Så nej till ditt få ofantligt löjliga förslag. Kan vi lika gärna åka omkring i flintabilar så har vi ej motorer...bättre miljö.. | |
| limpan__2 | 2012-12-09 23:07 | |
![]() | Ungefär vad jag försökt framföra. Konceptet går även att tillämpa på bostäder för äldre. | |
| jonisk - Ej medlem längre | 2012-12-09 23:08 | |
![]() | Precis, och har ingenting med baracker att göra. Ritade f ö en lgh häromveckan på 13kvm, inkl dusch/wc. | |
| limpan__2 | 2012-12-09 23:10 | |
![]() | Det är ju inte sämsta tänkbara vi är ute efter, varför bara lyfta fram dåliga exempel? Och hur vill du minska byggkostnaderna och få fram fler billiga bostäder? Svarar du nu färre invandrare får du allt ta och leda detta i bevis! | |
| Speeedo - Ej medlem längre | 2012-12-10 06:46 | |
![]() | Aldrig sagt att man ska ta in färre för billigare bostadsbrister... Jonisk. Det gick väl en lgh på typ 10 m2 i sthlm för ett antal miljoner. Kallar du det billigt mä? allt är dyrt idag. Priser går upp överallt. Bara lönen som halkar efter. Sagt innan att läget kostar massa pengar. Samma gäller när dom införde.det otroligt dumma rot avdraget. Priserna sprang iväg. Konsumenterna blir oftast toklurade. Alla vill tjäna storkovan idag. Standarden e mer lr mindre samma som för 10 år sen. Bara att det kommit nyare uppdateringar på saker. | |
| limpan__2 | 2012-12-10 06:56 | |
![]() | Du kan inte utgå från extremfallen, det blir ju bara löjligt. För övrigt borde du slå upp orden inflation och reallön. | |
| Speeedo - Ej medlem längre | 2012-12-10 07:33 | |
![]() | Vi inom bygg har ej följt med industrin ett dugg. Varför kan jag ej ta upp extremfall då jonisk drar upp ett extremt liten skokartong. | |
| limpan__2 | 2012-12-10 07:53 | |
![]() | som studentrum var det väl inget orimligt exempel hon tog upp. Ett studentrum behöver inte vara större, inte om man avser bygga billigt. Byggnad egen lönestatistik visar att deras medlemmar är långt ifrån underbetalda: "Den genomsnittliga lönen för en byggnadsarbetare 2010 var 161,90 kronor per timme. Till detta tillkommer bland annat helglön och semesterersättning. Den timförtjänsten motsvarar en månadslön på drygt 28 170 kronor" Enligt LO var meddellönen för en arbetare under samma år 22 400 kronor. Byggarbetare är om något överbetalda. Det är därför det vore bra med lite mer konkurrens inom byggsektorn. | |
| Yamma | 2012-12-10 08:52 | |
![]() | Speeedo. Du verkar inte alls se vad du svarar. Du sa just att det är inte ett problem att det föds många barn, det är ett problem att det tas in många invandrare. Det jag frågar är - vad är det för skillnad på barn och invandrare, varför tycker du inte att det är ett problem att det föds 100.000 barn men att det är ett jätteproblem om man tar in 100.000 invandrare? VAD ÄR SKILLNADEN? Jag vet inte om jag kan skriva det tydligare än så. Kan du förklara vad du gör för skillnad på dessa grupper och varför den ena är ett större problem än den andra. | |