Spelrum
Giraffen | 36 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 2 |
Grisen Böjningslistan | 31 |
Inloggade | 69 |
Mobilspel
Pågående | 19 686 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
micro113 | 2015-12-07 08:52 | |
![]() | Muminsväska Nu har jag läst ditt "test" som inte är ett test eftersom det inte ger något resultat och inte är frågor som ställs utan enbart påståenden som travas på varandra... Min fråga till dig är vad syftet med din test skall vara .. För mig ser det mest ut som lite SD propaganda som någon knåpat ihop -- lika vinklat och enkelriktat. | |
Rhotheta | 2015-12-07 10:31 | |
![]() | Jag föreslår att ni djupintervjuar lite äldre släktingar om oron för framtiden i olika samhällsskikt i Sverige på 60-talet vs i dag och återkommer. Det vore absolut intressant att läsa. sv.wikipedia.org/wik...rl dskriget Innan Sovjet invaderade Afghanistan 1979 var kärnvapenhotet inte allestädes närvarande. Det som oroade tills dess var civil kärnkraft vs oljeberoende. Före 1973 fanns ingen oro för energi över huvud taget. Man var upptagen av rättfärdig ilska över Vietnam, USA-imperialism och mycket annat. Inte oro. Och med "man" avser jag utbredd oro. Det fanns precis som i dag de som var bättre än andra på att tänka framåt och oroade sig för kärnvapenutvecklingen. De kallades antagligen för dysterkvistar. | |
Måns_E | 2015-12-07 11:01 | |
![]() | Rhotheta äldre människor brukar tycka att det var bättre förr, om det inte var allt för eländigt. Så det är inte så mycket till objektiv måttstock. | |
micro113 | 2015-12-07 11:04 | |
![]() | Rhotheta Eftersom jag samtalade mycket med mina mor- och farföräldrar födda mellan 1897 och 1910 så ansluter jag mig till din uppfattning. Det som var genomgående i deras samtal var hur mycket bättre det blivit och vilken "lyx" (el och rinnande vatten, vattenklosetter, tvättmaskiner och duschar -- för att inte tala om kylskåp och frys) människor nu levde i. Annat som talades om var också den förbättrade arbetsrätten ..kvinnors rättigheter, hur bra och tryggt barnen hade det, att alla minsann fick gå i skola osv .. Jag vill nog hävda att den generationen kände allt annat än den otrygghet som idag präglar samhället. | |
micro113 | 2015-12-07 11:04 | |
![]() | Måns_E Så de som faktiskt kan jämföra och levde i den tiden har inget att tillföra? Rätt curlingmodern åsikt ... | |
Lågintensiv | 2015-12-07 12:19 | |
![]() | www.svd.se/hur-manga...n- ar-vuxna Ledare från 2014 angående åldersbestämning av ensamkommande barn etc. Varför har Sverige inte åldersbestämt förrän nu när det länge varit ett uppenbart problem att individer lämnar felaktiga uppgifter? Hur kan man inte tänka på samhällskonsekvenserna på sikt - tex olämpligheten i att unga (kanske traumatiserade) vuxna blir elever i skolan tillsammans med barn många år yngre än de själva? Åldersbestämning är viktig också för rätt sorts påföljd vid eventuell brottslighet. Jag förstår inte vårt land. | |
Lågintensiv | 2015-12-07 12:27 | |
![]() | När jag tittar på Migrationsverkets hemsida, får jag inte alls känslan av att man skärpt reglerna kring åldersbedömning. Medicinsk åldersbedömning är "frivillig" och "Migrationsverket står för kostnaden", är vad jag kan läsa mig till. Bedömningen görs fortfarande av den enskilde handläggaren (som väl i de flesta fall bara accepterar den uppgivna åldern rakt av). När skall regeringens nya regler träda i kraft? Någon som vet? | |
micro113 | 2015-12-07 12:32 | |
![]() | Lågintensiv Jag instämmer samtidigt som jag också ser problematik med åldersbestämningarna. Även om de inom ett viss årsintervall kan ses som hyfsat säkra - så kan man inte skilja t ex en 15 och 18 åring med hjälp av dem. Däremot äldre -- vuxna över 22 blir lättare att urskilja från 18 åringarna. Egentligen vet vi ju inte hur stort problemet med äldre i själva verket är -- det kanske är ett icke problem egentligen, där ett fåtal slinker igenom, men det stora flertalet faktiskt är under 18 - eller tvärtom.. Att kritikerna får tankar på rasbiologiska institutets vägning och klassning av människor anser jag dock inte är konstigt alls. Och jag personligen har också mina farhågor om hur dessa mätningar kommer att kunna användas framgent. Jag är alltså kluven i frågan. Praktiskt känns det väl okej, men etiskt inte lika okej. | |
Lågintensiv | 2015-12-07 12:39 | |
![]() | Micro, det finns idag åldersbestämningsmetoder som anger rätt ålder med -+1 års säkerhet. Jag tycker den enskildes integritet får stå tillbaka i det här fallet. | |
lamaglama | 2015-12-07 12:39 | |
![]() | Jag upplever det som oetiskt att vuxna som tar sig hit genom att påstå att de är barn bli överöst med resurser. Jag ser det som bedrägeri och sk bidragsfusk. micro, jag tror sannolikheten är liten att just Sverige ska ha råkat få nästan uteslutande ensamkommande som verkligen är barn, när våra nordiska grannar har funnit att en så stor andel av de som påstår sig vara barn inte är barn. Eftersom det inte har gjorts ålderstester i Sverige borde det ju vara så att de som är låtsasbarn i mycket större utsträckning söker sig hit. Lågintensiv, 1 april skulle de nya reglerna börja gälla har jag för mig. | |
Lågintensiv | 2015-12-07 12:45 | |
![]() | Ja, det är oetiskt eftersom resursernas omfattning baseras just på att individerna är - barn. Ett barn behöver dygnetsruntomsorg etc. | |
lamaglama | 2015-12-07 12:56 | |
![]() | Ja, det var så jag menade. De lurar till sig förmåner som inte är till för vuxna människor. Det brukar svenskar inte se på med blida ögon när det gäller inhemska förmågor. Då ska det ringas F-kassan och anmälas, sedan utredas och göras hembesök och mer kontroller och sedan blir det domstol och återbetalningskrav. Och det är ju bra, man ska inte bidragsfuska. Men jag kan inte se varför detsamma inte ska gälla lika väl för de vuxna män som falskeligen utger sig för att vara barn i syfte att kapa åt sig maximalt av vårt samhälles skattefinansierade resurser. | |
liminal - Ej medlem längre | 2015-12-07 15:15 | |
![]() | Op-ed av Merit Wager. Verkar vara en populär skribent här i tråden. Lågintensiv, "Bedömningen görs fortfarande av den enskilde handläggaren (som väl i de flesta fall bara accepterar den uppgivna åldern rakt av)." Det inom parantes. Knappast? | |
liminal - Ej medlem längre | 2015-12-07 15:15 | |
![]() | Gör man inte en psykosocial bedömning i dag? Hade vi inte kommit fram till det tidigare? | |
liminal - Ej medlem längre | 2015-12-07 15:20 | |
![]() | Tittar man på Migrationsverkets statistik så verkar det i alla fall vara ganska precis hälften av de ensamkommande asylsökande (inte statistik på beviljade alltså) som är i åldern 16–17 där det alltså hade kunnat vara osäkerhet kring åldern. Ca 7 000 st 2014 och 16 000 hittills i år. Bara för att få ett grepp om hur många det rör sig om. | |
liminal - Ej medlem längre | 2015-12-07 15:21 | |
![]() | Ensamkommande asylsökande barn, för att förtydliga. 2014: www.migrationsverket...d+ 2014.pdf 2015: www.migrationsverket...d+ 2015.pdf | |
liminal - Ej medlem längre | 2015-12-07 15:31 | |
![]() | Har ni alltså på riktigt diskuterat huruvida det var bättre förr? :O | |
marmotte | 2015-12-07 15:52 | |
![]() | liminal, jag tror diskussionen mer handlade om ifall folk förr tyckte att det var bättre då. Vad våra mor-och farföräldrar tyckte. De som växte upp och levde under den tid då Sverige gick från att vara ett fattigt u-land till en välfärdsstat. Var de lika pessimistiska på 1950-60-70-80-talen? Kände de framtidstro? Trodde de att Sverige var på rätt väg? (Jag menar nu sk "vanligt folk", det stora flertalet, inte de riktigt rika som såklart satt och knorrade om såssar och marginalskatter.över kristallservisen ) | |
kovikstippen | 2015-12-07 15:55 | |
![]() | Alla system med någon form av undantag tenderar att missbrukas. Alltså bör man inte ha undantag i lagstiftningen. Enkla genomlysbara regler skapar massa positiva effekter. Att anse att en 18 åring är ett barn är bara löjligt. | |
Lågintensiv | 2015-12-07 15:59 | |
![]() | Liminal, jag vet inte vem Merit Wager är, men jag antar att du med din kommentar vill underminera textens trovärdighet. Jag tyckte jämförelsen med övriga nordiska länders hållning var både relevant och intressant. | |