Spelrum
| Giraffen | 30 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 28 |
| Inloggade | 58 |
Mobilspel
| Pågående | 19 499 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| upa - Ej medlem längre | 2008-05-28 01:17 | |
![]() | Nej, men för mycket kalorier. Jag har stött på mäniskor som "bantar" och inte vet skillnad på kolhydrater fett och protein, vilka livsmedel som innehåller vad. Tycker personligen att det ska tillhöra allmänbildning att veta vad man stoppar i sig och vad det får för effekter. | |
| Kajsa Anka | 2008-05-28 01:22 | |
![]() | suckar och lägger ner denna diskussionen. ordvältaren- Det är inte svårt att gå ner i vikt och det är inte svårt att sluta röka. Det är en myt att det är svårt att bryta mönster, det är faktiskt bara att göra. suckar igen...bye | |
| ordvältaren - Ej medlem längre | 2008-05-28 01:23 | |
![]() | Kajsa Anka, www.youtube.com/watc...iF -61bCBpA | |
| doktordog | 2008-05-28 01:23 | |
![]() | Som jag sa, en person som inte mår bra psykiskt mår heller inte bra fysiskt. Målmedvetenhet finns inte i såna lägen. Alla vet vad som krävs för att gå ner i vikt. Nämligen motionera äta rätt motivation. Ta Tag i sitt liv.. Det måste vara skönt för er att sitta och raljera här över hru jävla lätt det är. Jag mår illa. Ni kanske ska tänka er för hur ni drar alla feta över en kam och hur ni får en människa att må efter att ha läst era snusförnuftiga förklaringar till problemen.. Återgå till skolbänken till den skyddade verkstan som ni lever i där och skriv era tentor, klappa varandra på ryggen för varje mvg ni får och fortsätt lev i er lilla glasbubbla av verklighet.. | |
| upa - Ej medlem längre | 2008-05-28 01:26 | |
![]() | Jo, det är klart det är svårt men det handlar ju om dålig karaktär och lättja. Att det är svårt betyder inte att det är en ursäkt. Jag är själv beroende av nikotin, skulle aldrig falla mig in att beklaga mig över att det är så svårt att sluta så därför gör jag det inte. Jag är en förbaskad latmask ibland men så länge det inte får några direkta konsekvenser förtsätter jag. | |
| ordvältaren - Ej medlem längre | 2008-05-28 01:35 | |
![]() | doktordog, "Som jag sa, en person som inte mår bra psykiskt mår heller inte bra fysiskt. Målmedvetenhet finns inte i såna lägen" •Jodå, idrottsmän som skadar sig är i precis den situationen, de har jobbat i flera år och på en sekund raseras mängder av deras arbete och de tvingas rehabilitera sig i ett par månader för att sen börja jobba upp sina färdigheter till utgångspunkten före olyckan. De brukar sällan hamna i TV-soffan snaskandes popcorn och kakor. "Alla vet vad som krävs för att gå ner i vikt. Nämligen motionera äta rätt motivation. Ta Tag i sitt liv.." •Exakt, den enda som hindra dig från att göra det är du själv, på en vecka ser och känner du resultat, på två veckor kommer andra att se det, efter en månad kan det i början röra sig om 5 eller 10 kilo. En månad klarar nog de flesta, och sen går det av bara farten. "Återgå till skolbänken till den skyddade verkstan som ni lever i där och skriv era tentor" •Tycker inte du ska tala om att dra alla över en kam, eller är detta ett försök att påpeka att du är lågutbildad och därför lever upp till stereotypen om feta människor som presenterats tidigare i tråden? "klappa varandra på ryggen för varje mvg ni får och fortsätt lev i er lilla glasbubbla av verklighet.." •Jag ser väldigt få som klappar nån i ryggen, däremot verkar det vara så att en öm tå har blivit trampad på. Om det är så smärtsamt att tala om problemet, varför då inte investera en vecka i att försöka att faktiskt göra något åt saken. Gå ut i köket och släng skräpmaten, om du gör ett ärligt försök så är jag övertygad om att alla i tråden kommer applådera dig, jag kommer definitivt att göra det. | |
| Peddape | 2008-05-28 01:38 | |
![]() | doktordog Du läser ju banne mig inte vad som skrivs. | |
| Peddape | 2008-05-28 01:49 | |
![]() | Eller det gör du kanske. Men det känns som lite som att du väljer att se förbi de poänger som faktiskt finns i en del utav de som skrivs. Kanske är vice versa, jag är ingen expert. God natt. | |
| xwatchmanx | 2008-05-28 02:13 | |
![]() | Om fattiga och fetma (folksjukdomen fetma): Vi fattiga får skitjobbben; d v s de jobb som är mest oskonsamma för kroppen o psyket (se serviceyrken). Därtill får vi dålig lön. Efter att ha servat resten av samhället har vi inte tid eller ork att ta hand om oss själva. Med den lönen vi får kan vi inte köpa något annat än skräpmat. Om någon vill "kartlägga" fetmautvecklingen i Sverige och jämföra den med USA ska ni titta på de ekonomiska klyftorna som finns i USA och som växer alltmer i Sverige. Där fattigdomen ökar/finns, ökar/finns fetman också. Att vara fattig är som att springa i ett ekorrhjul som gör en fet. Tid, pengar, utbildning, RESPEKT från andra, allt detta förvägras den fattige och fetma är bara den aktuella syptomen på denna brist. För den fattige är inte fattig p g a brist på ekonomiska medel (i sig), utan p g a brist på makt över sina vilkor; en maktförskjutning som är skapad av vårt samhälle. Bota fetman? Respektera människan, ge oss vår rätt. (just det...det heter "krossa kassamhället") | |
| upa - Ej medlem längre | 2008-05-28 02:31 | |
![]() | Jag är faktiskt också beredd på att krossa kassamhället :) | |
| ordvältaren - Ej medlem längre | 2008-05-28 02:34 | |
![]() | Kossa Krassamhället? | |
| upa - Ej medlem längre | 2008-05-28 02:36 | |
![]() | Jag vet precis hur det är att vara fattig, är jättefattig faktiskt. Det man får prioritera bort i matväg är chips, läsk, halvfabrikat, helfabrikat och istället köpa rena råvaror och laga maten. Det är absolut det billigaste och nyttigaste. Jag fattar inte varifrån den idén kommer att det skulle vara billigt med skräpmat? Det är jättedyrt att leva osunt. | |
| upa - Ej medlem längre | 2008-05-28 02:46 | |
![]() | xwatchmanx, jag skulle bara vilja tillägga att din attityd räcker gott och väl för att vara en samhällsfara, du behöver inte ens bekymra dig om att bli fet. Vem har berövat dig tid, pengar och utbildning? Om du blickar tillbaks i ditt liv kan du någ se att det är dina egna val som styrt dig in på den vägen du vandrar idag. | |
| Budalv - Ej medlem längre | 2008-05-28 02:49 | |
![]() | Jag har lite svårt att respektera de som tjatar om att man måste träna och äta rätt eller äta lite för att hålla sig i form. Det antyder ju att man själv har viktproblem som man kämpar emot om man tror att det är så man håller sig smal. Vi som är genetiskt smala kan ju göra precis hur som helst. Så, jag antar därför att det finns de som av genetiska skäl tvärtom inte kan göra som de vill. Jag kan inte föreställa mig hur det skulle vara att behöva tänka på vad jag åt eftersom jag aldrig har gått upp i vikt oavsett vad jag testat och hur mycket och detsamma gäller för mina syskon, så jag tänker verkligen inte moralisera över fenomenet ofrivillig fetma. Känns som att bara de som lever med det kan komma med insideinformation. | |
| upa - Ej medlem längre | 2008-05-28 02:55 | |
![]() | Klart man har olika anlag. Om båda föräldrarna är väldigt smala vore det underligt om barnen blev tjocka. Jag tror däremot mer att vanor går i arv än att det faktiskt skiljer sig oerhört i generna. En från början smal person kan gå upp i vikt bara man lägger manken till. Vad man har växt upp med för matvanor tror jag spelar roll för ämnesomsättningen och hormonbildande. Men har man tjocka föräldrar finns det ju ännu mer goda skäl för att verkligen tänka på vad man äter och försöka röra på sig. | |
| xwatchmanx | 2008-05-28 04:36 | |
![]() | upa Helfabrikat är jättebilligt jämfört med färska råvaror om du räknar med tiden det tar att inhandla och tillreda men även livslängden och möjligheten att förvara livsmedlet. Räkna även med hur enkelt och tillfredställande det är att äta massa massproducerade men ändå designade smakupplevelser jämfört med kostnaden (i tid, exotiska kyddor, förtryckta hemmamakar och dyra kokböcker med bilder i) som krävs för att uppnå samma samma resultat själv. | |
| Skogs Finnen | 2008-05-28 05:20 | |
![]() | jack är fet åck glad,,cafelattefjollor nerlusar detta här landet :( | |
| Miss_jk | 2008-05-28 05:39 | |
![]() | Budalv: Så du respekterar inte folk som har viktproblem att kämpa emot alltså? För övrigt, utan att ha läst tråden, så tror jag inte att det är särskilt många här inne som tror att alla måste träna för att hålla sig smala, utan man menar nog detta riktat till dom som vill hålla sig smala men tycker att det är svårt. Alltså som ett tips i stället för en massa metoder där resultatet ofta blir kortvarigt. | |
| Budalv - Ej medlem längre | 2008-05-28 07:57 | |
![]() | Budalv: Så du respekterar inte folk som har viktproblem att kämpa emot alltså? Läs tråden och lite historia så förstår du kanske min poäng, miss_jk. "Jag har lite svårt att respektera de som TJATAR om att man måste träna och äta rätt eller äta lite för att hålla sig i form. så jag tänker verkligen inte moralisera över fenomenet ofrivillig fetma." | |
| yrlis | 2008-05-28 08:13 | |
![]() | Tillbaka till ursprungsfrågan ang "fetkarta". Det finns kartläggning över den svenska befolkningens övervikt. Det är en tydlig uppdelning både kring storstad vs landsbyggd och sk socioekonomisk ställning. Det finns fler feta i landsbyggden än i storstäder och ju högre utbildning och inkomst - ju lägre förekomst av fetma. Varför det är så kan man ju alltid diskutera. Det finns väldigt talande bilder från USA över fetmautvecklingen sen 80-talet och framåt. Liknande kartor har tagits fram över Sverige, tyvärr vet jag inte exakt var man kan hitta dom men statistik över övervikt och andra faktorer och fördelning finns på statisktiska centralbyrån (www.scb.se). Att klanka på dessa stackars människor tycker jag är lågt! | |