Spelrum
Giraffen | 57 |
Krokodilen | 2 |
Elefanten | 2 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 31 |
Inloggade | 92 |
Mobilspel
Pågående | 20 270 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
janssonspojk | 2008-06-12 09:40 | |
![]() | har själv en tik som är steriliserad, och hon är precis likadan som hon var innan jag gjorde det.. lite lättare för att lägga på sig men annars som vanligt. så har du en han hund hemma tycker jag absolut att du ska sterilisera henne efter att hon fått valpar.. å lycka till med den ökande familjen :) tror ni fixar det gallant | |
le-lou | 2008-06-12 09:44 | |
![]() | trashone, borde då inte barbi avliva sin egen hund också, det är ju en blandning? | |
Mel med K | 2008-06-12 09:57 | |
![]() | Blandraser är världens bästa hundar. Oftast är de mycket friskare och sundare än "rena" raser som blivit sönderavlade och där rasstandarden enligt utställningsvärlden inte alltid främjar sundhet utan ofta raser som får problem med andningen, rinnande ögon, leder osv. Barbi: Din tik kommer att behöva mycket extra energi under dräktigheten och under tiden hon ska dia valparna så det är bra att om hon får gå över på ett foder med högt energiinnehåll efter ca halva dräktighetstiden. Valpfoder är suveränt även för tiken, alt. ett performancefoder. Eukanuba och Royal Canin är två märken som har bra alternativ om du ursäktar min produktreklam här. Har jobbat både i djuraffär och på veterinärklinik och vet att de fodrena är superbra. :) | |
ANDERStG | 2008-06-12 10:10 | |
![]() | Fick för någon vecka sedan veta att rashundar har en "inavelsprocent"! Den beräknas utgående från släktträden. Under 6% är bra, över 20% är inte så bra. Man kan fundera kring några debattörers inavelsprocent. :) | |
trashone - Ej medlem längre | 2008-06-12 10:12 | |
![]() | Dina siffror är smått falska men men. | |
ANDERStG | 2008-06-12 10:17 | |
![]() | Vad är högt och lågt i frågan då? Om jag förstår rätt så är kungen minst 3% inavlad och troligen mera om man nystar i trådarna. | |
Budalv - Ej medlem längre | 2008-06-12 10:32 | |
![]() | :) | |
barbi | 2008-06-12 10:55 | |
![]() | tack till många i den här tråden för erat stöd! som jag har skrivit tidigare som kommer ja aldrig avliva valparn fast några av er tycker de! när de gäller maten till min tik ska ja fråga vet hur ja ska göra för hon äter nu ANF Canine Holistic som ska vara den bästa maten för en hund:=))) tidigare åt hon Royal Canin. och till några här innen som tror att ja avlar hundar ni har fel! de här va en olycka som ja står för o kommer att fixa! | |
Mel med K | 2008-06-12 11:00 | |
![]() | Inavel i all ära men djurvärlden är inte såå känslig. Om man pratar försöksdjur (vilket man säkert inte ska göra här) så räknas ex en musstam inte som inavlad före tjugonde genaration av bror-syster parning. | |
Lill-IT | 2008-06-12 11:13 | |
![]() | Hej Barbi:-) Tror att det kommer att bli fina små valpar av den blandningen, raserna är ju inte sååå olika. Små håriga knähundar med liknande lynne och egenskaper. Blandisar är ofta tåligare och friskare än renrasiga hundar. Har precis fått avliva en treårig boxertik pga en rastypisk njurdefekt kallad PNP/RD, fruktansvärt. Lycka till och massa pep-kramar till dig:-) | |
barbi | 2008-06-12 11:20 | |
![]() | tack lill:=)) va tråkigt me din hund:( sen kan ja berätta att några här inne har fått mig på andra tankar när de gäller försäljning av valparna sen.. ja hade tänkt att ja inte skulle alls ta mkt för dom då ja inte är ute efter några pengar vill bara att valparna ska få ett bra hem så nu har ja helt ändra mig när de gäller de.. ska inte ta en billig peng så vems som helst kan komma o köpa en hund nää man ska verkligen tänka efter o ja kommer ha super höga krav trots att dom är blandisar är min bäbisar:=))) | |
trashone - Ej medlem längre | 2008-06-12 11:28 | |
![]() | Erbjud betald kastrering/sterilisering. Man slipper olyckor då. | |
le-lou | 2008-06-12 11:38 | |
![]() | låter som trashone är sugen på att köpa en av valparna tror jag... haha. | |
barbi | 2008-06-12 11:40 | |
![]() | hahaha:=) helt ärligt tror inte att nån skulle vilja sälja en valp till han sorry.. de kommer va svårt o hitta bra hem man kan aldrig veta | |
trashone - Ej medlem längre | 2008-06-12 11:41 | |
![]() | ja thihi :P Är så nöjd med min nuvarnde hundflock. | |
ANDERStG | 2008-06-12 11:41 | |
![]() | Jag måste rätta min bedömning av kungens gener. Att hans föräldrar var småkusiner orsakar bara 1,5% inavel. Men som sagt, det finns fler kopplingar i de europeiska kungahusen. | |
Prindo | 2008-06-12 11:46 | |
![]() | Många onödiga påhopp och kommentarer här, tråkigt! Barbi- det kommer att ordna sig, du är en sann djurvän!! Lycka till med flikkan =) | |
Braindead | 2008-06-12 11:47 | |
![]() | Jag förstår inte hur ni kan påstå att blandraser blir friskare än renrasiga. visst, första generationen kan säkert bli friskare, sålänge raserna som korsas INTE har samma rastypiska sjukdomar. Å vad jag förstod, så är barbi's hund shi-tzu/cotte som parats med en shi-tzu/papillon, bara där gör ju att "blandraser är friskare" dyker te botten. Och om man nu har tur att få fysiskt friska valpar så är d inte säkert att mentaliteten är som den ska.. för papillon, shi-tzu och cotte är inte direkt lika även om alla är små och "tant-hundar" Men men.. jag håller med trashone.. avliva alla utom en valp, alternativt ge en abortspruta. Eftersom du har läst om riskerna med sprutan, så kanske du borde överväga dom med riskerna att låta tiken föda valparna? Mkt kan gå fel, och gör det det, så är det inte billigt och går d riktigt illa så har du ingen tik kvar. Jag satt med 4 moderslösa valpar då min tik fick akut kalkbrist och magomvridning när valparna va 2 dagar gamla. Det är INTE kul. | |
le-lou | 2008-06-12 11:52 | |
![]() | hon har bestämt sig redan, ta era avlivningar elsewhere. Fråga till er som tjatar om avlivningar: Ska även vuxna blandraser dödas? För att inte vara blödiga menar jag, så borde de också avlivas? | |
trashone - Ej medlem längre | 2008-06-12 11:54 | |
![]() | Svårt att diskutera din fråga iom att du vill att vi tar detta med avlivningar elsewhere. | |