Spelrum
Giraffen41
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
20
Inloggade61
Mobilspel
Pågående19 837

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Snoosy2008-06-24 23:44
Antal inlägg: 4273

trashone,, det har du nog rätt i. Tyvärr..

clownen32008-06-24 23:46
Antal inlägg: 12

Ett svar på DITT korkade påstående"""" _____::::: Jag äter cortison, av det blir man uppsvälld, framförallt i ansiktet, ska jag skjuta mej då ?? Har jag ingen rätt att leva eller ??

mamman - Ej medlem längre2008-06-24 23:47
Antal inlägg: 6379

Fattade inte clownen, men man sväller upp lite på cortison.... +10 kilo klarade jag på en vecka ;-)

ordprofeten - Ej medlem längre2008-06-24 23:51
Antal inlägg: 1302

Miss _ A, "Tror ni på fullaste allvar att alla överviktiga sitter i en soffa och svullar?"
•Ja

"Då kanske ni borde slita er från Betapet, ge er ut i verkligheten och titta er omkring."
•Feta rör sig sällan i verkligheten, ofta är de hemma i soffan och svullar

"De flesta överviktiga jag känner, mig själv inkluderad, trivs mycket bra med sig själva och sin kropp, äter sund mat och tränar."
•De flesta överviktiga hatar sig själva men har svårt med karaktären, ofta är omgivningen medskyldig eftersom de inte sätter stopp för ätandet i tid, i vissa extrema fall utfodrar omgivningen den överviktiga, tills de slutligen dör.

"Ska vi gömma oss under ett skal och banta, sluta ta en kaka till kaffet på helgen eller äta på McDonalds några gånger per år bara för att trångsinta människor anser att överviktiga inte har där att göra?"
•Nej, ni bör göra det för att ni håller på att ta livet av er och de sjukdomar ni samlar på er kommer kosta samhället en massa pengar, pengar som kunde gå till ofrånkomliga sjukdomar, barnomsorg, försvar och sänkta bensinpriser.

"Däremot kanske ni borde se över ert eget leverne."
•Det är ju det vi gör, och därför är vi inte överviktiga.

"Jag predikar inte övervikt - jag predikar välmående"
•Trots att du skriver att du och de flesta överviktiga trivs med att förstöra sin kropp?

"Mår man bra med sig själv och kroppen inte tar skada så ska man väl ändå få se ut hur man vill. Benrangel som smällfet - trivs du så spelar det ingen roll!!"
•En detalj bara, allt är inte ok. Det är inte ok att låta sina medmänniskor långsamt begå självmord med vare sig den ena eller andra ätstörningen. Det är otroligt sorgligt att en så enkel sak som kost ska ha blivit något som människor inte kan hantera... Ärligt talat, en människa som inte ens kan hålla ordning på hur mycket mat de trycker i sig borde kanske vara med och rösta fram de som ska styra vårt land, risken för överkonsumption på andra områden borde ju rimligen vara större när frossare väljer våra ledare.

illiterate - Ej medlem längre2008-06-24 23:54
Antal inlägg: 6521

" Man måste äta mer än man behöver för att utveckla övervikt och fetma. Fetma uppstår alltid på grund av att man sätter i sig mer energi än vad man gör av med." www.growingpeople.se...px ?id=2962

Imbattibile - Ej medlem längre2008-06-24 23:56
Antal inlägg: 1609

Så om man äter lika mycket som man förbrukar men samtidigt äter en massa medicin som kan bidra till övervikt, så blir man inte fet?

illiterate - Ej medlem längre2008-06-24 23:56

En del läkemedel ökar också risken för fetma. Ett exempel på det är kortisonpreparat. Kortison ökar aptiten samtidigt som det är muskelnedbrytande. Att man går upp i vikt vid kortisonbehandling beror alltså främst på att man äter mer mat och godis.

DennisPlz2008-06-24 23:57
Antal inlägg: 4031

Om medicinen och maten tillsammans innehåller mer energi än du gör av med så - ja.

mamman - Ej medlem längre2008-06-24 23:57

Eller om man har fel på endokrina organ?

illiterate - Ej medlem längre2008-06-24 23:58

Om jag åt mycket medicin som gjorde mig slö skulle jag inte säga att man ska låta bli att klaga på slöa personer bara för att det kan finnas medicinska orsaker bakom deras slöhet.

ordprofeten - Ej medlem längre2008-06-24 23:59

Imbattibile, man blir inte fet om man inte tar in fler kalorier än man gör av med, det är nämligen omöjligt :) Oavsett vilken medicin du tar.

Miss _ A2008-06-25 00:00
Antal inlägg: 48

För i H*VETE alla överviktiga äter inte dålig mat och sitter stilla.
Jag är ett exempel... äter nästan enligt tallriksmodellen och går 2mil varje dag... jag gör det inte för att gå ner i vikt, utan för att må bra. Mina värden är superba! Har mycket bättre fysik och självförtroende än många av mina normalviktiga vänner!

mamman - Ej medlem längre2008-06-25 00:00

Nej iofs, men om man ... *nej, orkar inte.... verkar omöjligt....*

ordprofeten - Ej medlem längre2008-06-25 00:02

Går två mil per dag? Det låter inte särskilt nyttigt

Miss _ A2008-06-25 00:05

Jag går 2 mil per dag 4 dagar i veckan... det är väldigt nyttigt faktiskt!!

Miss _ A2008-06-25 00:05

Men det räcker inte med tillgång på mat för att fetma ska utvecklas. I så fall skulle alla människor vara feta i Sverige idag. Tvärtom vet vi att ärftliga faktorer avgör vilka som utvecklar fetma och vilka som förblir smala. De ärftliga faktorerna gör också att riskerna för att barn ska utveckla fetma är betydligt större om den ene eller bägge föräldrarna är överviktiga eller lider av fetma. Det är också viktigt att komma ihåg att alla barn till föräldrar med fetma inte kommer att utveckla denna sjukdom. Det är inte alls ovanligt att något av barnen är normalviktigt i en familj där den ene eller bägge föräldrarna lider av fetma. Det är inte så att han eller hon är mer "karaktärsfast" än de andra i familjen, utan det beror med all sannolikhet att slumpen har gjort att han eller hon inte har fått samma anlag för att utveckla fetma.

Barn kan utsättas för precis samma frestelser och erbjudas samma mat, men det kan ändå vara så att bara den ena utvecklar fetma. Vi vet ännu väldigt lite om vilka mekanismer som ligger bakom detta. Sannolikt är det en mängd olika gener som styr vår fysiska aktivitet, hunger och mättnad. Det förklarar varför några individer klarar av vissa situationer där andra utvecklar fetma, men som kanske själv går upp i vikt vid andra påfrestningar.

Exempelvis går en del människor upp i vikt av stress. Det beror på att stress ökar hungern hos vissa människor och gör att risken för småätande ökar. En del människor tappar i stället aptiten av stress och går då ned i vikt. Vissa går lätt upp i vikt av småätande och andra när de tvingas minska på sin fysiska aktivitet, till exempel om de slutar idrotta.

En del läkemedel ökar också risken för fetma. Ett exempel på det är kortisonpreparat. Kortison ökar aptiten samtidigt som det är muskelnedbrytande. Att man går upp i vikt vid kortisonbehandling beror alltså främst på att man äter mer mat och godis.

Många människor tror att hormonfel ofta leder till fetma. Detta är dock bland barn och ungdomar en extremt ovanlig orsak. En läkare kan snabbt bedöma om det finns någon risk för att en hormonell rubbning ligger bakom fetman genom att undersöka barnet och titta på tillväxtkurvan.

ett utdrag från www.growingpeople.se...px ?id=2962

ordprofeten - Ej medlem längre2008-06-25 00:08

Det enda som avgör om man blir fet eller inte är huruvida man gör av med alla energi man stoppar i sig. Kroppen är en maskin, den använder sig av bränsle i form av mat. Matar man den för mycket så sparar den i fettreserver, man kan i viss mån påverka hur mycket som lagras in, men om man inte äter för mycket så lagras inget. Det är en mycket enkel ekvation. De flesta överviktiga som säger sig ha en aktiv livsstil och påstår att de inte äter alldeles för mycket ljuger, det är inte svårare än så. Sen är det upp till var och en om de vill ljuga för sin omgivning, sig själv, eller båda två.

mamman - Ej medlem längre2008-06-25 00:10

Oh, profeten har talat!

trashone - Ej medlem längre2008-06-25 00:10
Antal inlägg: 18678

Snack om lögn.. ack ack

illiterate - Ej medlem längre2008-06-25 00:12

ordprofeten, du har inte helt rätt. Det finns också sugazers som hämtar sin energi ifrån solen, och dessa blir bara fetare och fetare om de inte konstant klär in sig i solskydd.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?