Spelrum
Giraffen33
Krokodilen2
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
4
Grisen
Böjningslistan
33
Inloggade72
Mobilspel
Pågående19 622

Forumkategorier

Användare Inlägg  
tetra0902008-07-21 15:34
Antal inlägg: 39

I såfall är rollerna... Dotter, storasyster, chef och älskarinna... *ler*

E Solu - Ej medlem längre2008-07-21 15:34
Antal inlägg: 4715

Budalv: Jag tror att jag respekterar dig.

Budalv - Ej medlem längre2008-07-21 15:46
Antal inlägg: 2199

E Solu: Jag vet att jag respekterar dig. Måste tillägga att jag respekterar y not också när jag ändå är igång.

trashone - Ej medlem längre2008-07-21 15:52
Antal inlägg: 18678

Jag kan ärligt säga att jag inte tar y not på allvar alla gånger.

E Solu - Ej medlem längre2008-07-21 15:59

Jag respekterar också y not faktiskt, trots att han är politiker. :P

jeehunmoon2008-07-21 16:21
Antal inlägg: 479

Ibland respekterar jag y not, trots att han utgett sig för att vara kvinna.

Vita loafers - Ej medlem längre2008-07-21 16:24
Antal inlägg: 201

är respekt en omskrivning för attraktion? annars låter det ganska gäspigt.

Budalv - Ej medlem längre2008-07-21 16:35
Antal inlägg: 2199

Klart det är!

Jättetrevlig - Ej medlem längre2008-07-21 16:39
Antal inlägg: 559

respekt är nog ett av det mest utslitna ordet i hela världen...

E Solu - Ej medlem längre2008-07-21 18:46

Utan respekt kan oftast attraktion inte förekomma, på annat än primitiva stadier. Det är stabilt.

y not2008-07-21 20:09
Antal inlägg: 9014

jag fascineras mycket över hur olika min fråga kan tolkas och hur olika alla anser sig ha möjlighet att välja hur deras liv skall vara. Ansvar eller inte. Jag tycker absolutt det har med frågan att göra, för kan jag göra att val har jag också ansvaret över det valet. kan jag inte göra ett val så är jag ett offer. Det är min uppfattning.

Sen fascinerar det mig ännu mer att tex jeehunmoon anser att en del människor upplever sin påverkan i livet fel. Det om något måste väl vara en fullständigt subjektiv uppfattning. Och om du inte accepterar det jeehunmoon drar jag in dig i en solipsitisk diskussion och den kan du aldrig få rätt i.

trashone. Jag respekterar din inställning fullständigt. Jag delar dessutom din uppfattning.

jeehunmoon2008-07-21 23:48

y not, "Sen fascinerar det mig ännu mer att tex jeehunmoon anser att en del människor upplever sin påverkan i livet fel. Det om något måste väl vara en fullständigt subjektiv uppfattning."

Uppfattningen må vara subjektiv, inte upplevelsen. Jag kan styra rätt mycket i mitt liv där många knegare har sina tider att passa, möjliga barn att rätta sig efter, ekonomiska hinder till att åka var man vill, när man vill, till att köpa det mesta man vill ha etc. Jag skulle vilja påstå att det största utomstående hindret för de allra flesta är ekonomin, många är för fattiga för att göra hisnande saker här i livet. Om då sådana människor menar att de styr det allra mesta i sitt liv, ja då tycker jag att de borde rannsaka sig själva, eller iaf plånboken.

Om nu människor upplever sin påverkan på ett felaktigt sätt (i mitt exempel att de tror att de har större påverkan än vad de i själva verket har) må det vara en subjektiv uppfattning. Men det utesluter inte att det finns en objektiv sanning i det hela också. De kära Idol-deltagarna som stryper katter men samtidigt tycker att de är nästa pop-idol, de har då missat att det finns objektiva sanningar om vad som låter bra och vad som låter urk-dåligt.
y not, jag vet inte ens vad "solipsitisk" diskussion är men du låter inte smartare bara för att du använde dig av ett sådant befängt ord i sammanhanget. Jag förstår sedan inte heller hur du dels tolkade mina ord om människors upplevelse av påverkan, dels förstår jag inte riktigt vad du menade om subjektivitetetn (om det är deras egna uppfattning som självklart är subjektiv eller om du menar att JAG har min subjektiva uppfattning om dessa människors felaktiga påverkan). Hoppas dock att jag i de förra styckena i detta inlägg klargjorde vad JAG menade med mitt förra inlägg. Förklara mig även i kommande stycke:

Som så mycket annat är min uppfattning att svensken har alldeles för dålig verklighetsuppfattning och drar normen från sig själv ständigt. Därför tror jag att alldeles för många faktiskt har helt skev uppfattning om hur mycket de kan påverka i sina liv. De flesta verkar tro att de har stor kontroll och kan påverka mycket i sina liv. Sniffa på luktsaltet och inse att din dröm om storslagna planer vad gäller karriär osv inte slog in.

Hur många är det som senare blev veterinär/brandman/fotbol lsproffs/läkare/make-up-a rtist och hamnade i den 10-rums stora vita villan med staket med 4 välmående barn med trädgårdsmästare/poolkill e/hemhjälp för hemmet och 20 veckors semester per år för soliga resor bort från det här kalla landet kallat Swiden?

Ytlig som jag är refererar jag till "5 miljoner kr rikare"-tråden. Först då började folk hitta tillbaka till drömmarna om jorden-runt-resor, fina bilar etc, spendera 100% av tiden med familjen och inte jobba igen förrän pengarna tog slut.

Det största hindret för folks visioner verkar vara tid och pengar. Och orsaken till bristen av detta är ofta kunskap, talang och ambition.

Vita loafers - Ej medlem längre2008-07-22 00:12
Antal inlägg: 201

Jag vet inte om jag känner någon som drömmer om att göra "hisnande saker" eller har särskilt storslagna planer de inte lyckas förverkliga. Jag tror de flesta inte siktar så mycket högre än att ha ett halvhyfsat jobb, kanske nån snorig unge, ha några kompisar man trivs med osv.

Att gå runt med dollarstinna fantasier är väl raka motsatsen till att styra sitt liv, det är ju att ledas som ett dumt får tom i drömmarna.

jeehunmoon2008-07-22 00:20

"Jag tror de flesta inte siktar så mycket högre än att ha ett halvhyfsat jobb, kanske nån snorig unge, ha några kompisar man trivs med osv."

Jag tror att de flesta i samhället inte jobbar med något som de från början ville jobba med. Det de ville jobba med hade för höga intagningspoäng på högskolan, för hårda intagningsprov på brandmansutbidlningen, eller så var de för jävla dåliga på att sparka boll så drömmen om AC Milan försvann när de var 12 år gamla. Tror sedan att de flesta skulle vilja har mer tid med den snoriga ungen och de vänner man har men ens jobb (som är nödvändigt för att hyresettan ska kunna betalas) sätter stopp för det när det kräver 45h i veckan.

trashone - Ej medlem längre2008-07-22 00:21

Därmed inte sagt att alla är olyckliga i sina yrken. *påpekar*

E Solu - Ej medlem längre2008-07-22 00:30

Applåder Vita loafers. Det är inte lätt att ta steget ut ur ekorrhjulet och sluta springa i en ständig uppförsbacke i hopp om att nå pyramidens topp, där eliten sitter och lever gott på elektriciteten som man genererar under sina försök.

E Solu - Ej medlem längre2008-07-22 00:31

Oj, nu slog jag nog rekord i kompakt visdom. Det måste firas med en kopp grönt te.

trashone - Ej medlem längre2008-07-22 00:32

Värst är det väl när drömmarna dör då man är ung. Att fler inte tar livet av sig fattar jag inte.

trashone - Ej medlem längre2008-07-22 00:33

Att inte fler..

y not2008-07-22 10:50
Antal inlägg: 9014

Vilken upplevelse du har kan väl knappast inte finnas ett objektivt svar på annat en personens upplevelse. Jag förstår inte ens hur du tänker där jeehunmoon.
Vi kan vara med om exakt samma händelse och uppleva den väldigt olika och det är inte just din upplevelse som är höjd till någon form av objektiv sanning. Sen kan vi ju alltid diskutera om det öht finns någon objektiv sanning. Det är möjligt att det finns men det finns i så fall ingen som kan påvisa det utan att använda sig av sin subjekttiva uppfattning varvid hela den biten faller.
Sen tog du tidigare nåt exxempel om jag hade varit så hur kan jag då säga att jag påverkar mitt liv. Är inte det snarare ett bevis för att jag påverkar mitt liv att jag inte är i den situation du målar upp utan i stället har ett fantastisk liv där jag bor på den bästa plats jag kan tänka mig och jobbar med ett jobb jag strotrivvs med och inte har några ekonomiska problem?
Jag tycker du skall slå upp sollipsism och fundera vad den världsbilden innebär. Den ger dig nämligen möjlighet att upphöja alla dina känslor ideer och uppfattningar till allenarådande sanningar.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?