Spelrum
Giraffen1
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade1
Mobilspel
Pågående19 525

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Rhapsodynamo - Ej medlem längre2008-08-15 17:14
Antal inlägg: 105

Jäklar vad skönt det måste ha varit för honom att bara stiga ner från pallen och gå därifrån. Befriande med en man som inte sväljer sin vrede.

stefanf2008-08-15 18:26
Antal inlägg: 1744

Självklart får man tycka vad man vill men jag blir nästan ledsen när jag läser hur tvärsäkert en del uttrycker sig utan att begripa grunden till Aras reaktion.
Det handlar alltså _inte_ om att domaren gör ett beklagligt misstag eller att han förlorar oturligt pga. tillfälligheter. Det som händer ÄR en klockren skandal och ett brott mot alla sportens grundläggande regler. Ett solklart fall av korrumtion och jag hoppas innerligt att IOK inte låter det passera obemärkt. Lite orolig dock eftersom IOK knappast visat sig särskilt rakryggade då det handlar om att rensa upp bland oegentligheter. Hellre tysta ner skandaler (som ev. kan skada mer av att uppdagas..).

Det som är så oerhört tydligt i hanteringen av situationen är att man alltså totalt kör över regelverket som säger att en sån här situation ska videogranskas.
Visserligen kan man begripa mattdomaren och presidenten ("kusinerna") eftersom de absolut inte hade något intresse av att se några repriser - de VISSTE att de hittat på en händelse för att ge italienaren en extrapoäng. (Troligen begrep de att han inte skulle orka en period till..)

- Här döms Ara alltså bort _i pausen_ för något som omöjligen kunde ha hänt. HAN visste detta och han visste att domarna VISSTE. Efter fyra års kamp och svettiga timmar i träningslokalen blir han alltså _rånad_ på en finalplats av två mutade kusiner, som dessutom står och HÅNLER honom rakt i ansiktet.

Att sporten är genomkorrumperad blir ganska tydligt då alla förslag för att öka sportsligheten och minska risken för fusk - konsekvent - avslagits av internationella brottningsförbundet. (Det tycks ha varit därför Pelle Svensson hoppade av)

Jag kan inte se att Ara har _någon som helst_ anledning att spela med i den farsen. Förvisso är det en smula synd att övriga brottare "dras med" lite i protestaktionen men de överlever säkert detta.
Grekisk-romersk stil kommer troligen inte att vara med på nästa OS (eller hur länge det tar att fatta ett sånt beslut för IOK) och Aras protest är i det fallet helt avgörande.

I mina ögon är han en stor man med ryggrad och han har all anledning att vara stolt över sin insats..

Rhapsodynamo - Ej medlem längre2008-08-15 18:39

Det viktigaste är inte att segra, utan att kämpa väl... Jo tjenare! Äfvla mafiosos! ;-(

trashone - Ej medlem längre2008-08-15 18:39
Antal inlägg: 18678

Får man inte vara tvärsäker på sin reaktion till det som hänt?

Rhapsodynamo - Ej medlem längre2008-08-15 18:41

Jo, men om man har fel kan det ju vara bra att få veta hur det egentligen ligger till. Jag hade inte riktigt koll på HUR stor skandalen var.

trashone - Ej medlem längre2008-08-15 18:45

För min del är det att inräkna i sånt som kan ske då brottningen tydligen är väldigt nersmutsad. Han visste att IOK är som de är, att mutning förekommer mm. Han kunde lika väl snubblat en halvtimme innan och brutit armen, skulle han då protestera mot sin fot som orsakade detta och "berövade" honom från medalj?

Limerick - Ej medlem längre2008-08-15 18:47
Antal inlägg: 4099

Nu Trashone hängde jag inte alls med i ditt resonemang där.
Ska mygel besegras med mygel menar du?

Rhapsodynamo - Ej medlem längre2008-08-15 18:49

Trash: ?

hotcold2008-08-15 18:49
Antal inlägg: 316

Du kan inte mena allvar trashone! Är du på riktigt?

trashone - Ej medlem längre2008-08-15 18:50

Nej nej.

trashone - Ej medlem längre2008-08-15 18:51

Hej hotcold, fasiken du är på idag igen så mys.

hotcold2008-08-15 18:51
Antal inlägg: 316

??

panikångest - Ej medlem längre2008-08-15 18:54
Antal inlägg: 108

y not, bevisen accepterades inte därför att de inte fick läggas fram öht.

Limerick - Ej medlem längre2008-08-15 18:58

Just det, att protester inte tillåts, är väl bara ett enda stort skämt?
I vilken annan sport är det inte ens tillåtet att komma med en protest?

Måtte detta vara slutet på Os-brottningen,
eller åtminstone på den form i vilken brottningen nu fungerar.
Såg att nån nämnde konståkning och boxning som problemsporter också men där har de respektive förbunden ändå insett sina problem och tagit itu med dem med förändringar som följd.

trashone - Ej medlem längre2008-08-15 18:59

Vad jag skulle komma fram till var:

Om man deltager i en sport i x antal år och "alla" vet att sporten inte är ren, varför inte bekämpa det innan OS? Att stort hojta då det väl uppdagas och drabbar en svensk känns lamt. För om alla visste så skulle detta inte skett. Ingen någonsin kan vara nöjd med sina medaljer isf.

Rhapsodynamo - Ej medlem längre2008-08-15 19:05

Jag håller med Trash i viss mån. Nu när skandalen är ett faktum träder många fram och skriker: "Vi har vetat hela tiden att brottningssporten är korrupt!". Märkligt.

Limerick - Ej medlem längre2008-08-15 19:08

Där har du i och för sig en poäng Trash.
Men är det då inte bra att Ara hade sin föreställning då,
så att ögonen kanske öppnas på fler människor att det inte står rätt till?

Rhapsodynamo - Ej medlem längre2008-08-15 19:11

Nu vet alla att brottning är en Kalle Anka-sport.

Minta2008-08-15 20:50
Antal inlägg: 20042

Mycket bra sagt Stefanr. Det var bra att få veta lite om omständigheterna eftersom jag inte vet så mycket själv, men jag hade känslan av detta. Och att det var en mycket stor man som agerade mot mycket små.

dorza2008-08-15 21:20
Antal inlägg: 19

Ara gör helt rätt! Se ni som tycker att man skulle aggerat innan OS, tänk efter lite!

Stora delar av FILA består av Italienare, Italien=världens kanske mest korrupta land inom sport i alla fall. Det finns säkert personer som försökt snacka tidigare, men tystats ner på ett eller annt sätt.

Det som händer nu är att all skit kommer upp till ytan, vilket kan vara räddningen för sporten.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?