Spelrum
| Giraffen | 46 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 2 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 32 |
| Inloggade | 80 |
Mobilspel
| Pågående | 19 666 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| vindsus86 | 2008-08-21 23:29 | |
![]() | jo jag läste det. men innekatt, har han saker att göra? klätterställningar, leksaker, fönster att titta ut genom? | |
| _abc_ | 2008-08-21 23:34 | |
![]() | FÖrutom att ta den till en veterinär, ta katten till katternas motsvarighet till "the dog whisperer - Ceasar Milan". Sista vindsusinlägget håller jag återigen med om. Min kusin som är betydligt äldre än mig (och skolomsorgen kanske var annorlunda än nu) hade en tjej i sin klass i 1an som ansågs vara osmart av läraren, tills det visade sig att hon inte hängde med något som skrevs på tavlan för att hon så såg så jäkla dåligt. Sensmoralen, skaffa katten ett par glasögon. | |
| le-lou | 2008-08-21 23:38 | |
![]() | vindsus - jo jag tycker allt att han har mycket att göra. Han har stora utrymmen att kuta på, leksaker, klätterställningar, egna fönster att sitta i osv. Han togs för tidigt från mamman däremot som liten, och jag, liksom flera av oss som känner dem, är övertygade om att han fått nåt lynnesfel pga det. Han var bara 5 veckor när hon fick hem honom. Djurplågeri om det inte hade varit för att mamman tydligen sprungit bort/blivit överkörd. Nåt sånt var det. | |
| bizzzy - Ej medlem längre | 2008-08-21 23:41 | |
![]() | Något som jag undrar över är om de som blivit attackerade samtliga har katter i hemmet? Kanske katten reagerar kraftigt på doften av annan katt? | |
| vindsus86 | 2008-08-21 23:59 | |
![]() | le-lou, jag tycker du skall tvinga din kompis att ta med katten till en veterinär så veterinären kan undersöka katten. om hon vägrar så tycker jag att du, om du nu bryr dig såpass mycket att du startar en tråd, kan ringa en veterinär eller någon djursjukvårdsupplysning och fråga dem vad för saker det kan bero på, vad för lösningar som kan tänkas finnas. avlivning bör ju vara sista utväg då man provat allt annat, inte det första man gör. även om katten har mycket att göra så kan det vara att den är understimulerad och deprimerad. att ha en ensam innekatt är inte särskilt bra, tror jag. är ju inte första gången man hör talas om en innekatt gone wild, typ... att han togs tidigt från mamman kan ju också vara en anledning. jag vet inte hur det påverkar katter riktigt. mina två togs för tidigt från sin mamma, men enda bieffekten jag märkt av är att de båda "snuttar" på ens kläder och så ibland när de skall sova för att mamman aldrig lärde dem att sluta dia. (i början snuttade de på ens ögonlock och inne i öronen. det var obehagligt) det känns som att abc hånar mina teorier.:P | |
| le-lou | 2008-08-22 00:38 | |
![]() | bizzy, nej av de jag vet om är det bara jag som har katt. | |
| _abc_ | 2008-08-22 00:48 | |
![]() | vindsus: Haha! Nej, inte medvetet iaf. Jag skriver från hjärtat. | |
| mommesfrites - Ej medlem längre | 2008-08-22 00:53 | |
![]() | le-lou, hoppas din kompis läser den här tråden och tar till sig vad som sägs. Hoppas du inte behöver ha för ont av såren. Go natt! | |
| _abc_ | 2008-08-22 01:04 | |
![]() | Ja le-lou, ta med dig de främsta argumenten från tråden för din sak och presentera dem för vännen, jag hoppas också att såren läker snarast. | |
| _Candid - Ej medlem längre | 2008-08-22 01:05 | |
![]() | Alltså det talas om att katten kan rehabliteras och kanske bara är understimulerad? Det handlar ju inte om att katten gett någon ett rivmärke för att man lekt lite vilt med den, den har ju bitit oprovocerat så att blodet sprutade =S Jag tycker visst att man enbart med grund i den informationen kan dra slutsatsen att den här katten reagerar inte på ett sätt som en tamkatt brukar reagera. Den vållar ju skada, jag skulle bli lite chockad om jag blev anfallen på det där sättet och ska man vänta på att katten kanske anfaller någon lika illa igen när man försöker att "rehablitera" den? Nä, jag brukar värna om djur och deras rättigheter till ett gott liv, men inte när det går ut över omgivningen på det här sättet... Jag hoppas då snarare att din vän lyssnar till det resonemanget Le-lou. | |
| vindsus86 | 2008-08-22 01:11 | |
![]() | Candid, som sagt kan det vara något fel med katten som gör att den beter sig så, något fel som går att åtgärda på andra sätt än att bara avliva den direkt. Katten kan ha något som gör ont som gör att den beter sig konstigt, katten kan se dåligt, katten kan höra dåligt, katten kan ha något i hjärnan som trycker, det kan vara många saker med många fler lösningar än avlivning. | |
| _Candid - Ej medlem längre | 2008-08-22 01:36 | |
![]() | Ja, om det finns någon lösning som inte kräver typ en jobbig opperation för katten och som inte för risk med sig att katten biter någon lika illa igen innan den är bra, så visst, om de vill behålla katten till varje pris så visst kan man kontakta veterinären för en undersökning, jag hade inte tagit risken att min egen katt skulle gå på en människa så där igen, men det är min åsikt. Och just att den skulle vara understimulerad borde väl ändå inte förvandla en frisk katt så mycket att den biter någon flera gånger genom huden, det har i alla fall jag inte hört talas om förut (men jag kan ha fel). | |
| Mr Sun Green - Ej medlem längre | 2008-08-22 01:41 | |
![]() | Lobotomering? Tänk en sävlig katt. Inte kul. | |
| vindsus86 | 2008-08-22 01:41 | |
![]() | Men candid, vad jag säger är bara att de borde prata med en veterinär om det först. Om veterinären kommer fram till att det kanske trots allt vore ett bra beslut att avliva katten så är det ju inte mer med det, men jag tycker katten borde undersökas först, så de får veta vad - om något - som är fel på den. och kanske att veterinären säger något som skulle kunna hjälpa som ägaren kan pröva innan mer drastiska åtgärder tas. tills de har undersökt katten osv så kan de ju helt enkelt låta bli att umgås hemma hos den kompisen. | |
| _Candid - Ej medlem längre | 2008-08-22 01:55 | |
![]() | Ja, att de inte borde ha främmande tillsammans med katten tills den (om möjligt) blivit frisk är vi överens om ;-) Och ja, jag kan säkert vara för snabb att säga att den borde avlivas, visst, man kan rådgöra med veterinären, talar bara utifrån vad jag tycker är ett godtagbart beteende hos ett husdjur och om veterinären hittar någon annan lösning än avlivning och ägarna tycker att det är värt det så är det förstås bra. | |
| munsterfrass | 2008-08-22 02:33 | |
![]() | bara en stilla undran (utan någon som helst egen värdering ) men ska man även ta livet av sjuka människor ? | |
| micro113 | 2008-08-22 07:44 | |
![]() | munsterfrass Om människor är så sjuka så de flyger på och sliter sönder människor helt utan förvarning och utan förklaring -- ja då är nog det önskvärt. Men nu låser vi istället in dem med tung medicinering på rättspsykiatriska kliniker. Någon motsvarighet till det för djur finns inte -- och då är det avlivning som återstår. | |
| micro113 | 2008-08-22 07:46 | |
![]() | Storamamman Du framstår för mig som en person med höga ideal, rosa drömmar, men mycket naiv och nog inte fullt så kunnig kring djur som du själv vill vara. | |
| Bitte - Administratör | 2008-08-22 07:53 | |
![]() | Åter igen ,, jag frågade vad det kunde vara för fel på vår katt . veterinären rabblade en massa från förändringar pga p-piller, till rent psykiska besvär,, hon kunde tilta från gosig till attack, , och oftast då bara på mig ,, Så en katt med såna ideér ska man inte ha kvar, trist men sant.. Bitte | |
| ANDERStG | 2008-08-22 08:03 | |
![]() | "Inte ha kvar"? Du menar "tas bort"? Eller "somna in"? micro113: "Om människor är så sjuka så de flyger på och sliter sönder människor helt utan förvarning och utan förklaring -- ja då är nog det önskvärt. [att ta livet av dem]" Rätt kontroversiell åsikt. | |