Spelrum
| Giraffen | 42 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 1 |
| Grisen Böjningslistan | 23 |
| Inloggade | 66 |
Mobilspel
| Pågående | 19 911 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| anktejp - Ej medlem längre | 2009-04-07 21:21 | |
![]() | hon skriver väl en bok och startar en blogg som alla andra. | |
| strom9030 | 2009-04-07 21:25 | |
![]() | Trots att Mouche inte vill debattera mer här vill jag ändå passa på...när du säger, "Att gå in i en debatt här i forumet är och förblir för många av oss enbart att vi ger människor en anledning att vara riktigt jävligt elaka och dumma!" ...så vill jag bara tillägga att jag, i din stund av klarsynthet...helt och hållet håller med, även om jag tror att det uttalandet gällde dig själv då du kände dig attackerad. Kanske vågar jag sträcka mig till att helt fräckt påstå att elakheterna i denna debatt trots allt till övervägande delen hamnat på själva huvudpersonen, Annika Östberg. Hon är den som fått ta mest skit, eller hur? Det som gör det extra otrevligt är att hon inte är här själv för att besvara/försvara sig mot alla påhopp. Det är inte helt ointressant att se hur ogina, kalla och självgoda många är och jag betraktar nyfiket med vilken lätthet och elegans man tar på sig domarrollen och än en gång offentligt dömer en människa som trots allt redan blivit laga dömd i domstol och som än idag avtjänar sitt straff. Inte för att jag är teologiskt bevandrad och kan påstå mig kunna citera utdrag från Bibeln, men står det inte någonstans att Jesus, i samband med bestraffning av en kvinna i form av stening, sa till folkhopen: -den som själv är helt oskyldig må ta upp den första stenen och kasta. Jag har för mig att det inte var många stenar lämnade marken den dagen. Så, då återstår frågan, har vi själva aldrig begått en brottslig handling? Stopp! Nej, jag är inte ute efter en ny debatt om att det är en jääävla skillnad på att ägna sig åt fildelning och att mörda en polis. Det är mer intressant att fråga sig, kommer hat eller kärlek att hela trasiga människor? Vilken väg vill du själv välja, vilket samhälle vill du leva i och hur vill du vara som medmänniska? Om du väljer den hårda vägen, kommer i så fall det valet få dig att må bättre? Det betyder inte att vi ska "tycka synd" om- eller betrakta en brottsling som ett "offer" eller behöva älska en mördare MEN har vi verkligen inte så mycket empati och humanitet i oss så att vi kan anse oss ha råd att ge människor en andra chans? Skulle inte du som som läser detta, hellre vilja leva i en värld där man behandlas med hopp om förbättring och chans till förändring än i en trångsynt omvärld utan förbarmande? Hur skulle du som människa, förälder eller anhörig vilja bli bemött av din omvärld om du hamnade i samma situation? Många här försöker måla upp denna medelålders kvinna som, i vissa fall ett offer, i andra fall som en förhärdad, hårdnackad och slug mörderska. Har hon inte betalat klart snart? Vad gör det för skillnad för er att vi låter henne komma "hem" till det land där hon trots allt har sina rötter och förmodligen till det enda ställe där hon har några anhöriga kvar och möjligen kan känna något litet hopp inför den stund av liv som finns kvar, efter 25 eller om det nu är 28 år i ett amerikanskt fängelse? | |
| pion ekrot | 2009-04-07 21:26 | |
![]() | Jag försvarar varken dådet eller tycker att det eventuellt skulle vara ett inkorrekt straff i sammanhanget, men jag förundras över bristen på ödmjukhet (..?) inför en människa som suttit fängslad i 25 år - jag var 3 år då det begav sig. Det är sjukt längesen. Ge henne en rast. | |
| pion ekrot | 2009-04-07 21:29 | |
![]() | storm - hann posta mitt inlägg innan jag såg ditt, och som du förstår är det förstås inte ett svar på ditt ovan. | |
| Minta | 2009-04-07 21:34 | |
![]() | Hon har suttit i fängelse i 28 år. | |
| anneli72 - Ej medlem längre | 2009-04-07 21:35 | |
![]() | Killarna som hade ihjäl John Hron är i mina ögon värre förbrytare än Annika. Dom är troligtvis redan ute i friheten. Jag gick in på Hrons wikipedia i morse och blev illamående. Mördaren hävdar i efterhand att han fick en kick av att sparka Hron i huvudet i 7 minuter. | |
| pion ekrot | 2009-04-07 21:37 | |
![]() | Tack för rättelsen, Minta. | |
| mrperfect | 2009-04-07 21:37 | |
![]() | Jag har ingen empati med brottslingar. Rensa gatorna från slödder. Östberg hjälpte till att ladda om vapen, då är man inte oskyldig. | |
| Minta | 2009-04-07 21:38 | |
![]() | Hon är kanske inte oskyldig, men hon har sonat sitt brott i 28 år. | |
| Minta | 2009-04-07 21:40 | |
![]() | Jag tror att John Hrons mördare är fria sedan många år. De har nya identiteter vad jag förstår. | |
| pion ekrot | 2009-04-07 21:41 | |
![]() | Jaha. Och vem ska ha empati med dig, mrperfect? Jag måste erkänna att det tar emot, men jag vill trots det inte sänka mig till din nivå. Det handlar ju inte om att argumentera för att hon skulle ha varit oskyldig eller nåt sånt, förstår du inte det mrP? | |
| mrperfect | 2009-04-07 21:42 | |
![]() | Vilket brott har jag begått? felparkering och fortkörning erkänner jag. | |
| anneli72 - Ej medlem längre | 2009-04-07 21:47 | |
![]() | Jag går aldrig mot röd gubbe. | |
| pion ekrot | 2009-04-07 21:50 | |
![]() | MrP: Det handlar inte om det. Din människosyn skrämmer mig, helt oavsett vad AÖ eller något annat "slödder" har gjort. Man skulle kunna tro att ditt hjärta lider av syrebrist. | |
| mrperfect | 2009-04-07 21:51 | |
![]() | Mitt hjärta lider då jag tänker på brottsoffren. | |
| pion ekrot | 2009-04-07 21:52 | |
![]() | Fint. Mitt är fyllt av medkänsla. Det ena utesluter inte det andra. | |
| Minta | 2009-04-07 21:53 | |
![]() | Antingen existerar förlåtelse och en ny chans, eller så gör det inte det och då fär man väl låsa in kriminella på livstid eller avrätta dem. Jag har funderat på hur det är i USA, om en person som AÖ skulle bli fri, vad skulle hända henne då? Skulle hon kunna få en chans igen? | |
| Minta | 2009-04-07 21:53 | |
![]() | Ja, medkänsla är inte alltid svartvit, ibland kan den omfatta både offer och förövare. | |
| hunters - Ej medlem längre | 2009-04-07 21:56 | |
![]() | Jag blir mörkrädd av mentaliteten här. Hon har ju avtjänat typ 27 år så låt kvinnan vara. Har hon ett svenskt medborgarskap så är det här "hem" och det kan ni säga vad ni vill om. Jag känner en relativt stor tilltro till det svenska rättssystemet och även om jag alltid tycker man ska ifrågasätta och försöka förbättra saker så väljer jag det vilken dag som helst framför det amerikanska. Det är en skam för ett så utvecklat land med en så hög utbildningsnivå att ha en hel skock skrikande "öga för öga, tand för tand-anhängare", låt offrens anhöriga släpa henne i ett rep efter en bil eller skjut hennes mamma. Hon var en ung knarkande brud när det hände. Hon kommer knappast göra det igen. Straff ska ändå inte handla om hämnd. Skäms på er. | |
| anneli72 - Ej medlem längre | 2009-04-07 21:57 | |
![]() | Mitt filmtips till mr perfect är den där filmen med Stefan Sauk. Han åker runt i Stockholm i en pike och rensar hej vilt. | |