Spelrum
Giraffen11
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
5
Inloggade16
Mobilspel
Pågående19 082

Forumkategorier

Användare Inlägg  
nystan12008-10-05 23:54
Antal inlägg: 3414

Jag minns inte att jag kallat någon ansvarslös. Jag har bara uppgett min syn på saken, precis som du och alla andra som skrivit här.

Budalv - Ej medlem längre2008-10-06 00:01
Antal inlägg: 2199

Nej, sorry, Nystan, det var le-lou som skrev:
"Slappt i mina ögon. Skaffar man sig djur, så tar man ansvar för sina djur, och att se till att man KAN behandla djuret OM den blir sjuk eller råkar ut för en olycka är att ta ansvar"

och du skrev att ni hade samma syn. Mitt inlägg var en kommentar till den synen och alltså hennes inlägg också. Kunde varit lite tydligare. Jag delar också den synen själv att det är det bästa att göra men jag kan förstå att det finns andra sätt att se på saken och inte att endast det ena sättet innebär att ta ansvar.

le-lou2008-10-06 01:02
Antal inlägg: 17500

nje budalv.
Det där känns som ett resonemang som man i så fall kan ta hur långt som helst, och i princip vilken situation som helst därtill. Så där kan jag resonera i så fall om allt med andra ord.

Visst är det bra att folk tar hand om katter, men jag tycker att ska man ha hand om djur - så har man skyldighet till att informera sig om hur man sköter om dem, vad de ska äta, hur de ska bo och betala en försäkring för dem som kan nyttjas om de blir sjuka. Det räcker inte med kärlek, det finns så många människor som vårdar djur till döds, och det pga okunskap tyvärr, inte minst i hästvärlden ser man sånt rel. ofta.

Vad gör folk när tex katten väl blir sjukt och de står utan en försäkring? Jo, de avlivar den. Många gånger helt i onödan, dvs en behandling hade räddat livet på den. Och skaffar sen en ny katt, en av de gratiskatter som annars skulle avlivats för att ingen ville ha den.
Ja på så sätt får ju fler katter dela på en annars normal livstid för en katt med försäkring kanske - får man se det så?

Jag tror inte på nåt sätt att tex dalkullans katter mår dåligt, bara att resonemanget "min katt blir aldrig sjuk" inte funkar i mina öron. Det tycker jag är en ansvarslös förklaring.
En kattförsäkring för en vanlig huskatt går inte på mer än 320 spänn per år. Så spec dyrt känns det inte direkt. Inte när det gäller att kunna ha möjligheten att rädda kattens liv.

le-lou2008-10-06 01:07

en annan kul grej är att det är oerhört sällan folk inte försäkrar sina hundar.
det ska försäkras. men katter är väl lite mer som en guldfisk i guess. Mister man en, finns tusen åter.

le-lou2008-10-06 01:14

budalv - det är väl ändå lite skillnad att låta flyga en häst till ett annat land, än att betala en sketen försäkring på ett par hundra? det är bara folk som äger huskatter som struntar i försäkringar - thats for sure.

Äger man nåt som kostar lite pengar, så tar man bättre hand om det, det är rena fakta. Därför är det sanslöst att katter, huskatter ges bort eller säljs för en hundring. Där startar problemet som vi diskuterar.

Budalv - Ej medlem längre2008-10-06 01:21

"Vad gör folk när tex katten väl blir sjukt och de står utan en försäkring? Jo, de avlivar den. Många gånger helt i onödan, dvs en behandling hade räddat livet på den. Och skaffar sen en ny katt, en av de gratiskatter som annars skulle avlivats för att ingen ville ha den.
Ja på så sätt får ju fler katter dela på en annars normal livstid för en katt med försäkring kanske - får man se det så?"

Fast man kan inte räkna med att alla katter blir så sjuka att de kräver sådan vård som ägaren inte har råd med utan försäkring. Katter är ju relativt friska djur ändå. Så att fler delar på en annans livstid vet jag inte om man kan säga.

Sedan det du nämner om kunskaper har inget att göra med det här resonemanget. Jag har ingenstans skrivit att något djur ska leva på endast kärlek. Och vad en katt behöver kan man alltid diskutera.
Mina behöver utevistelse och motion, för att förebygga urinsten som vi varit inne på inte minst. Urineringsfrekvensen ökar när djuren får röra sig som de ska och motion minskar risken för övervikt. Andras katter behöver kanske vara inne jämt för att inte riskera att bli överkörda eller uppätna. Det finns inte heller här någon syn som är mer rätt.

De flesta människor som har djur har nog begränsad inkomst. Jag känner en kvinna som har hästar och tjänar riktigt bra. Hon har lagt ned enorma summor på att undersöka en av sina hästar tills de slutligen hittade ett fel och den fick avlivas. En annan häst lyckades hon bota från en elakartad hosta med ett hälsokostpraparat som var svindyrt, säkert kostade det henne hundralappar dagligen och försäkringen täckte inte denna medicin. Nu kan man ju undra om alla hästägare skulle ha råd med den vården som den hästen behövde?

le-lou2008-10-06 01:30

Jo det är precis det man kan - räkna med att alla katter blir sjuka. Katter är relativt friska djur skriver du, ja - med rätt kost och med de rätta levnadsvillkoren kanske ja.
Och jag tycker att det med kunskaper visst har med resonemanget att göra, okunskap vad det faktiskt kostar att ta kissen till vet, okunskap om vilket foder som bör ges för att då undvika att behöva släpa katten till vet och behandla saker som fetma - njursten - gallbesvär - diabetes osv. Motion i all sin ära, men kosten är en stor post i det här sammanhanget.
Folk som ger sina katter "lite vad som helst " att äta, struntar i försäkring på katten osv - det är ungefär som att katten är en förbrukningsvara "jag kör på så länge han håller sig friskt". Thats it.

Budalv- ang ditt sista stycke där. jag säger inte heller att man SKA ha råd till ALLT. Det lär ju alltid finnas saker man kan göra, som att flyga sin hund till Mexico för att prova en sista operation, nåt som väldigt få skulle göra förmodar jag. Det här gäller nåt ganska litet, en enkel försäkring som täcker ganska mycket. Jag vet folk som avlivat katter för att de inte kunnat betala en vet räkning på ett par tusen, just för att de inte haft försäkring på katten. Och de har ALLTID ångrat sig i efterhand.

Och jag framhåller att det som retar mig är framförallt inställningen till försäkring på katter som många tyvärr har. Jag är nämligen övertygad om att alla HAR råd med försäkringen. Folk som har null och skit att leva på har alltid råd att röka tex. Och att dricka kaffe. Vi väljer vad vi vill ha råd med också. Det här handlar om synen på katten, ett husdjur som har väldigt låg status. Iaf huskatten. Och det är bara beklagligt.

le-lou2008-10-06 01:48

Budalv - angående det att vi ska vara tacksamma för att iaf folk tar hand om katter, med el utan försäkring..

det är stora problem med kringströvande katter, katter som blir lämnade, katter som får avlivas på katthemmen på löpande band. varför och vems fel ? VARFÖR existerar problemet från början ? Det problem som du tycker vi avhjälper genom att iaf ta hand om katterna? Vi ska alltså hjälpa ett problem som faktiskt börjar med oss?

Katterna köps billigt, och vårdas billigt. Vi skaffar katt när andan faller på ungefär, och varför inte liksom, du kan köpa eller få en söt liten katt gratis, köp sen det billigaste kattmaten du kan hitta och sen när katten får hälsoproblem så blir det tack och hej, för nån försäkring existerar ju inte. självklart fäller man en tår, men inte mer än att det går bra att fixa en ny katt när sorgen efter den gamla gått över.

Visst låter det kallt och cyniskt, men det är inte jag, det är de som lever det här husdjurslivet som gör så.

le-lou2008-10-06 01:50

Dessutom existerar ju inte ord som kastrering och sterilisering av katterna heller. Utebliven kastrering går ofta hand i hand med utebliven försäkring. Hm, undrar varför.

Budalv - Ej medlem längre2008-10-06 04:43

Har man inte råd med veterinärräkning på ett par tusen måste man ändå inse att med försäkring kan det bli tal om självrisk för några tusen beroende på vad det gäller, hur många djur som är sjuka. Sedan finns det alltid kryphål och viktigast av allt så betalas det inte ut för resor, läkemedel eller medicinskt foder om man inte har den dyraste varianten och jag är inte ens säker på att man får allt betalt då heller, varierar väl efter bolag och djurslag.
Som jag skrev tidigare kan det vara smart att sätta in pengar på ett sparkonto som man kan använda fritt till exempelvis mediciner oavsett om man har försäkring eller ej. Jag mår apdåligt om jag inte har pengar till en eventuell veterinärräkning, trots innehav av försäkring.
En annan aspekt är att ersättningen sänks med kattens ålder. Har man en billig försäkring är det inga stora belopp man får när katten blivit äldre. Frågan är ju då varför man ska fortsätta ge sina stålar till ett försäkringsbolag...

Din tanke att man är mer rädd om det man betalar mer för vet jag inte om jag delar helt fullt. Jag tror inte på att djur alltid tjänar på att man värderar dem högre ekonomiskt. Under alla år jag har hållit på med hästar har jag sett folk köpa dyra hästar som de ska träna och sedan tränat dem för hårt och inte givit dem tid att läka ut skador. Vad de har gjort är att avliva hästen och köpa en ny häst med bra stam för livbeloppet. Man kör slit och släng även med djur i 100 000-kronorsklassen och förkortar deras livslängd.
Men visst, katters status borde höjas, håller helt med dig helt.

Om man av rent egoistiska skäl är sniken spelar det nog ingen roll dock om man har mycket eller lite pengar, djuret försäkrat eller ej.

Dalkullan2008-10-06 08:05
Antal inlägg: 1256

le-lou "Och jag framhåller att det som retar mig är framförallt inställningen till försäkring på katter som många tyvärr har. Jag är nämligen övertygad om att alla HAR råd med försäkringen. Folk som har null och skit att leva på har alltid råd att röka tex. Och att dricka kaffe. Vi väljer vad vi vill ha råd med också. Det här handlar om synen på katten, ett husdjur som har väldigt låg status. Iaf huskatten. Och det är bara beklagligt"

tyvärr så lever jag lika snålt för tillfället som mina katter...har magkatarr så kaffe kostar inte många kronor och har aldrig rökt ett bloss i hela mitt liv

beträffande andra nöjen kan jag berätta att jag inte kan komma ihåg när jag var på bio sist...tror inte ens det var på 2000-talet

visst händer det att mina katter behöver veterinärvård....och jag är inte snål att betala trots min ekomomi...men hittills har det rört sig om kastrering, mindre infektion med operation, avtussning en gång per år till min långhåriga utekatt som nu är död mm

alla dessa gånger har räkningen inte kostat mer än max 1200 tror jag...kastrering och avtussning är ju inget försäkringen täcker

mina katter är 12, 7, 2 och 1 år och mår alldeles utmärkt...jag har haft många katter genom åren och har aldrig haft nån som mått dåligt genom kosten...de som har dött har blivit påkörda

mina katters status är inte låg...de får mycket kärlek och omsorg...men vägrar lägga hur mycket som helst på dem medans resten av min stora familj snålar och handlar på lidl mm

le-lou2008-10-06 08:19

dalkullan - jag har också pluggat och vet vad det innebär rent ekonomiskt och om du anser att du inte har råd med försäkring just nu, så respekterar jag det.

Men hade du försäkring på de innan du började plugga? Jag bara undrar eftersom det ändå verkar handla om det rent ekonomiska i ditt fall?
Jag tror i alla fall att det handlar om inställning till det här med försäkring, och nu prata jag inte spec om just dig dalkullan. Har man haft sunda och friska katter så har man, och det blir ett "det händer inte mig"-tänk.
En granne till min kompis hade just så, ingen försäkring, superfrisk katt. Katten hoppade upp under en motorhuv, de hittade honom med sönderbrända ben. Det hade klarat katten på sjukan, men det blev för dyrt för ägaren, hon hade inte nån försäkring och hon fick istället avliva honom. En katt de haft i 12 år.
Och hon ångrar sig varje dag säger hon. Jag menar bara att det är en tämligen enkel och billig investering.
Har man inte råd - så har man inte.

Men tycker man sig inte ha råd, eftersom det ändå "aldrig händer mig", något jag tror är betydligt vanligare bland vanliga huskattsägare - ja då är man bara oansvarig tycker jag, likväl snål.

Gigi512008-10-06 08:47
Antal inlägg: 271

Oj många inlägg sen jag var här inne. Först en rättelse jag kom på att jag skrev operation när det i själva verket var så att katten hade skadat sig under magen ett djupt sår som fick sys med stygn på in och utvärtes. alltså ingen operation, som nog hade blivit betydlig dyrare.Han blev ju sövd så därför dök nog tankefelet upp när jag skrev lite hastigt. Men sen bor vi på landet så det kan ju va så att vetrinärvården är lite billigare. Jag skrev mitt inlägg främst för jag tyckte påståendet att man inte ska ha katt om man inte kan försäkra den var dumt. Nu är det så att jag inte skulle avliva mina katter om de blev sjuka så de behövde vård en längre tid på djursjukhuset. Jag har haft katterna försäkrade i 7år och de är 8 nu. Och det är väl så kanske som du säger le-lou att har det inte hänt nåt riktigt allvarligt, så hoppas man att det ska fortsätta så. Jag tycker för övrigt också att mina katter har lika stor status som hundar. De är båda kastrerade och märkta.

Gigi512008-10-06 08:49
Antal inlägg: 271

både in och utvärtes ska det vara.

SaraAras2008-10-06 09:47
Antal inlägg: 222

Kan inte annat än att hålla med dig le-lou. Ingen som vill delge vad ni brukar använda för foder till era katter? Sen undrar jag, ni som har långhåriga katter, brukar ni klippa dom i rumpan? Har hört att man inte ska det för att då skäms dom så mycket, men å andra sidan så fastnar det ju lixom lite i pälsen ibland, inte heller så kul.. Tips??

nystan12008-10-06 11:15
Antal inlägg: 3414

Sara: Mina katter får Hill's Adult torrfoder, ca 50 g var om dagen (de väger 3,5 samt 4 kilo). Vi köper 15-kilossäck för ca 700, och den räcker ju ett bra tag, så det blir inte speciellt dyrt i längden. Om jag tänker rätt (mattehjärnan är ganska outvecklad) kostar alltså en katts dagsranson ca 2,50. Och det är ett helfoder, så det är egentligen allt som behövs.
Plus att mina katter älskar det, föredrar sitt torrfoder framför alla läckerheter vi prövat. =)

PowerYoga2008-10-06 11:50
Antal inlägg: 713

Jag ger mina katter Royal Canin och de älskar sitt torrfoder. Det innehåller allt en katt behöver i näring såväl som i vitaminer och mineraler. En säck på 10 kg kostar drygt 500 spänn och den räcker i ca 2 mån vill jag minnas. Något blötfoder behövs inte utöver ovanstående. Men ibland ger jag de ren tonfisk eller kokt fisk eller en bit rå kött som den stora vill ha ibland.

Vad gäller veterinärkostnader så är ett tips att kolla upp priser på orten man bor på. Det kanske inte finns så många att välja på om man bor på landet, men i Stockholm där jag bor anlitar jag Årstakliniken som har haft de lägsta priserna som jag har hittat. Jag betalade 350 kr för kastrering för tre år sen och förra sommaren öronmärkte jag min skogkatt vars chip hade åkt ut och jag betalade ungefär detsamma i för det. Det tycker jag är överrenskomliga priser om man jämför med andra veterinärer som tar nästan det dubbla i Stockholm.

Då mina katter är utekatter väljer jag att bo lite utanför stan för att de ska få gå ute. Jag har skog precis bakom husknuten. Att skaffa katt är ett val som allt annat och jag har också precis avslutat mina senaste studier och visst känns det i plånboken när man lever på studielån, men jag resonerar att har jag skaffat mig husdjur så ska de tas hand om på bästa sätt både vad gäller foder, försäkringar, vet.kostnader mm.

Tess 082008-10-07 15:29
Antal inlägg: 18003

Vi ger kattorna Royal Canin (outdoor) och de får när de vill (och vi är hemma för att mata dom). Eftersom de är både ute och inne så har vi inga speciella tider utan en gång på förmiddagen (morgonen) och en på eftermiddagen... lite beroende på när de är inne.

Vi bor på mindre ställe i norrland och att kastrera min ena katt kostade 1100-1200 ungefär... 1500 om man ska märka och vaccinera också.

Ena katten är långhårig och vi klipper sällan. Hon hade ett sår i somras och vi fick ha tratt på henne. Då hon inte kunde slicka och tvätta sig så blev det en del tovor. Nu klipper jag bort tovor, men kammar inte och friserar inte... (barnen kammar dock, till kattens stora förtret)

Jag är student och har tre barn. CSN verkar tro att tre barn kostar ca 960:-/ månad då det är det extra bidrag jag får. Jag har inte gott ställt alls, men känner ändå att om jag har skaffat katt får jag f*n i mig ta hand om den också!

Gautama2010-07-05 12:44
Antal inlägg: 6854

Funderar lite över hur vår katt mår nu i värmen. Har märkt att han är väldigt slö och han ligger mest och sover.
Undrar lite hur lite vatten en katt kan klara sig på?
Vi ger vår Åke blötfoder en gång per dag och det äter han med glad aptit men jag tycker han dricker så dåligt.
Och ute hittar han väl knappast några vattenhål i denna värme?
Hur ska man få i dem mer vatten? Någon som vet? Eller klarar de sig på minimalt med vätska?

gottmix71 - Ej medlem längre2010-07-05 21:45
Antal inlägg: 547

De klarar sig nog! De reglerar väl det själva? Mina sover mest också och dricker inte så mycket vatten. Det är bara min lilla kattmamma som får blötmat och hon äter med god aptit.. och slickar i sig all gele innan hon börjar med bitarna.. :)

Gautama: Du har väl inte vattenskålen och matskålen intill varandra?

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?