Spelrum
Giraffen4
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade5
Mobilspel
Pågående19 457

Forumkategorier

Användare Inlägg  
BiNo8 - Ej medlem längre2008-10-19 13:26
Antal inlägg: 3473

DennisPlz nej det har du rätt i. Men om du påstår att dagens medium kommer på tidsmaskiner etc är det lite barnsligt. och JA det finns medium med cerifikat

Caligatia2008-10-19 13:28
Antal inlägg: 2187

Men BiNo8, hur får ett medium sitt certifikat, och varifrån?

DennisPlz2008-10-19 13:29
Antal inlägg: 4031

Caligatia: Det mesta går att vända på, men det är sällan meningsfullt.

BiNo8 - Ej medlem längre2008-10-19 13:30

Caligata det finns olika utbildningar

BiNo8 - Ej medlem längre2008-10-19 13:31

bl a L.I.F.E / Iris Hall
men finns fler

Caligatia2008-10-19 13:32

Dennis: Nej, men eftersom du använder det som ett argument, måste du ju inse att argumentet är minst lika effektivt mot dig själv?

BiNo8: Jaha?! Vaddå för utbildningar? Var är de godkända, vad undervisar de i? Vad är det som säger att inte vilken dåre som helst kan skriva ut sitt egna certifikat?

BiNo8 - Ej medlem längre2008-10-19 13:34

nej ett sådant cerifikat är noga kollat efter en utbildning. Men ska man resonera så kan man ju säga att det går ju att göra ett falskt id kort mm

Caligatia2008-10-19 13:38

Kollat av vem undrar jag då? Eftersom det inte direkt är nån erkänd vetenskap?
Intressant att du tog upp just falska ID-kort, eftersom jag anser att ett mediums "Certifikat" har ungefär samma validitet som just ett falskt ID-kort...

BiNo8 - Ej medlem längre2008-10-19 13:39

caligatia ja du har rätt till din åsikt. men jag vet dt jag vet. Men som jag skrev tidigare så ska jag egentligen inte skriva i denna tråden, då det finns allför ytliga människor. Även om man inte tror/vet kan man väl vara öppen

DennisPlz2008-10-19 13:41

De kurser BiNo8 menar är en av anledningarna till detta raljerande från min sida. Bluff och båg, inget annat. De vill ha dina pengar. Punkt.

"Ja, men min kurs var gratis!"

- Jo, den första/de första kurserna är säkert billiga eller gratis, men det är en del av affärsidén. När ni väl fastnat så kommer ni inte ens tveka att köpa de mycket dyrare och långa fortsättningskurserna. Det har lånat taktiken från bl a religiösa sekter.

Med liten till ingen insikt om hur dessa organisationer fungerar så blir man ett lätt offer. När ni går på en Labero-show, vet ni att de luras - men inte hur. När ni besöker medium så tror ni på dem, även om alla deras knep är väldokumenterade. Varför? Det är i princip samma show.

"Ja, men jag är så mycket lyckligare nu! Jag kan tala med min döda mormor när jag vill!"

- Inte lika lycklig som dina kursledare och deras bankkonton.

Sen är det givetvis också en kick att ha en skock människor som blint tror på allt man lär ut, och som bonus dessutom skänker sina pengar utan gnäll.

Caligatia2008-10-19 13:42

Du kan absolut inte kalla mig ytlig. Jag är öppen för den här typen av saker, jag tror själv på det. Det jag däremot känner mig STARKT skeptisk mot är alla som utövar detta i syfte att tjäna pengar, och som oftast utnyttjar människors ensamhet och/eller sorg.
Att det dessutom finns människor som har "certifikat" för att kunna lura ännu fler tycker jag är direkt obehagligt.

iothal - Ej medlem längre2008-10-19 13:44
Antal inlägg: 169

DennisPlz, har du varit med om något övernaturligt? Isåfall så får du ju gärna dela med dig om det, tror det var det som tråden handlar om. Du kan ju starta en ny tråd om att allting som inte är vetenskapligt bevisat är humbug. T ex så har inte humlor kunnat flyga förräns nyligen när vetenskapen förstått hur det fungerar.

BiNo8 - Ej medlem längre2008-10-19 13:46

Caligatia då pratar vi inte om samma sak. Jag pratar inte om dom som luras. Sen finns det medium som bara tar en symbolisk summa och vissa som gör det gratis. Men även dom som tar pengar är seriösa (alltså långt ifrån ala tyvärr) Du jobbar väl inte utan lön?

BiNo8 - Ej medlem längre2008-10-19 13:47

DennisPlz
Det finns seriösa samt bluffmakare givetvis, som överallt annars

BiNo8 - Ej medlem längre2008-10-19 13:48

Labero är en trollkarl med illustioner...Nu ska vi inte blanda ihop saker och ting

Caligatia2008-10-19 13:50

Dennis: En intressant grej kommer här.
Jag själv skulle aldrig gå till ett medium, av just den enkla anledningen att jag tror de flesta är bluffmakare.
En väninnas mamma däremot tog med sig sin dotters ritblock till ett medium för att mediumet skulle läsa av det.
Problemet var att det var MITT ritblock, som jag glömt där.
Mediumet i fråga berättade om ALLT som fanns i mitt liv just då, alltifrån mitt psykiska tillstånd (jag var väldigt deprimerad just då), till min blodsjukdom. Att hon dessutom beskrev väldigt mycket med ordval som låg väldigt nära mina egna gjorde det ännu mer obehagligt.

Jag tror alltså att det FINNS människor som har en sådan här förmåga, men jag tror inte att det är speciellt många. Ett verkligt seriöst medium tror jag definitivt inte skulle skaffa sig något "certifikat"...

Caligatia2008-10-19 13:51

BiNo8: Jag tycker att ett mediums "certifikat" mer eller mindre är ett bevis på att personen i fråga är en bluff.

BiNo8 - Ej medlem längre2008-10-19 13:51

om man ska jobba med det måste man ha ett cerifikat

Caligatia2008-10-19 13:52

Men va? Det är ju löjligt, för som sagt: VEM STÄLLER UT CERTIFIKATEN??? Finns det någon som kontrollerar deras certifikat?

DennisPlz2008-10-19 13:53

Caligatia: Att utnyttja folk i nöd/sorg/ångest/sökande är vad det hela bygger på. Bra affärsidé, krass människosyn.

iothal: Vetenskapen har fel om i stort sett allt, men den utvecklar och korrigerar sig själv med tiden. Perfekta lösningar/förklaringar existerar inte. Acceptera det så blir livet mindre mystiskt och lite ljusare, lite klarare och framförallt mycket roligare.

Min övernaturliga berättelse har jag redan delgivit tidigare i tråden.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?