Spelrum
| Giraffen | 27 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 2 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 26 |
| Inloggade | 55 |
Mobilspel
| Pågående | 19 195 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| blast | 2008-11-22 20:26 | |
![]() | vem tusan får ett julbord i julklapp ?? inte jag iaf som jobbat 20 år i vården! | |
| blast | 2008-11-22 20:27 | |
![]() | Vi brukar få ett fax från våra chefer som önskar oss god jul via detta. Men nog om det. Postens VD ska ha en lön men det måste ju vara rim o reson i hans lönesättning; | |
| mrperfect | 2008-11-22 20:39 | |
![]() | Mycket intressant diskussion, då förväntar vi oss ju att hans lön delas upp på alla andra som jobbar på posten..vilket betyder att de andra får en lönehöjnoing per månad på ...öh tie spänn? Idiotiskt beslut if U ask me! | |
| blast | 2008-11-22 20:44 | |
![]() | ja det tycker jag var en bra ide´mrperfect | |
| blast | 2008-11-22 20:44 | |
![]() | å då kanske vi slipper portohöjn ingar ,så vi kan fortsätta att skicka små söta julkort till varandra ;) | |
| mrperfect | 2008-11-22 21:38 | |
![]() | Men det räcker ju fan inte till något, han kan gott behålla lönen | |
| SämstpåBeta | 2008-11-23 06:23 | |
![]() | Exion får det att låta som om det vore näst intill omöjligt att vara VD för posten..."som att hitta en nål i en höstack....". Att vara VD för posten är ingen avancerad VD post. Det finns bra mycket svårare VD poster. Helt enkelt för att det är statligt, det finns alltid något att luta sig på vid dåliga prognoser. Klart att han inte är värd 900 000kr i månaden. Påstå något annat är bara idiotiskt. Exion säger vidare att så ser VD-lönerna ut i övriga världen.....INOM DEN PRIVATA SEKTORN JA! Inom den offentliga sektorn är det ganska torftiga löner för VD:na runtom i världen generellt. Undantag finns säkert. Ingen är 45ggr bättre än sina anställda. Varför det är möjligt att en person för så mycket i lön är att få män (oftast) sitter på flera stolar (styrelser bl.a.). Ryggdunkningar i slutna sällskap med svår och snårig insyn gör det möjligt. Lovar att denna VD: kommer att leta sig till den privata sektorn efter denna sejour. Det kommer att vara samma summor ungefär men han vet att detta kommer inte att klia i ögonen på samma sätt. | |
| _abc_ | 2008-11-23 16:57 | |
![]() | annsofi: "Du är väl ingen Brat? Många unga som anser att totalt marknadsstyrd ekonomi, mindre skatt för mer i egen plånbok och liknande är ju faktiskt lågutbildade industriarbetare och liknande." Där fick jag så jag teg, eller? "Ungdom som inte är vänster är inte riktigt normal." Vad är det här för uttalande ens? Orkar man ens besvara sånt här? sämspåbeta: "Det kommer att vara samma summor ungefär men han vet att detta kommer inte att klia i ögonen på samma sätt. " Du nämner i ditt inlägg att 900tkr, det är orimligt, inom den privata sektorn som offentliga. "ingen är 45ggr bättre än sina anställda" etc. Varför måste man direkt säga att de är så många ggr bättre som lönen är högre? Är statsministern exakt 4 ggr bättre än andra politiker med 50tkr i månaden? Var ligger de sakliga argumenten till att en chef inom det privata gott kan få 300 000kr i månaden, men inte 900tkr, 600tkr, eller 450tkr? För att de är exakt 6ggr bättre än de anställda med 50tkr? Du medger väl ändå att en chef, privat som offentlig, är skäligen värd mer lön än de anställda? att sedan säga exakt hur mycket mer värd (10ggr mer, 45ggr mer) än 1 anställd är väl rätt långsökt att gissa sig till? Att det kliar i ögonen av att det är i det offentliga lönen gäller håller jag delvis med. Men sedan tror jag att folk inte förrän det gjordes aktuellt förstod att folk kunde få 900 000kr, t o m i det privata. Du, som många andra i tråden verkar dock tycka att det kliar lika mycket i era ögon när vi talar 900 000kr-månadslöner inom det PRIVATA, eller överdriver jag? | |
| _abc_ | 2008-11-23 17:20 | |
![]() | minta: "Jag känner mig inte det minsta avundsjuk eller missunnsam" Du unnar inte någon en lön på 900 000kr. Var finns de felaktiga påståenden om dig angående missunsamhet? | |
| Strankila | 2008-11-23 17:22 | |
![]() | Karlfan skall ha en redig lön. Att avsäga sig all lön är inte bra. Då finns det spekulationer om att han skall göra ett bra jobb överhuvudtaget (vem vill jobba gratis?). 900 k är dock att ta i för denna post i ett halvstatligt bolag. Sedan är det konstigt att folk blir upprörda när någon med hjärna och bra förmåga får betalt, jämför med en tönt som Zlatan och ishockeyspelarna som bara gynnar ett fåtal. De tjänar mycket mer. En riktigt bra VD i posten som lyckas genomföre en väldigt viktig fusion gynnar många flera och även Sverige i stort. | |
| Minta | 2008-11-23 17:36 | |
![]() | _abc-: "Det är dock bevisat att DU har en gräns, och det har att göra med ren och skär avundsjuka/missunsamhet menar jag. " Du drar en slutsats som baseras på dina förutfattade meningar om de som är kritiska till överbetalning och till att någon enskild människa är "värd" en sådan lön eller att det skulle vara nödvändigt för att göra ett bra jobb. | |
| Minta | 2008-11-23 17:38 | |
![]() | Det är du som använder ordet "unnar" som inte är ett neutralt ord. Inte någonstans har jag skrivit att jag inte unnar någon en sådan lön. Jag tycker att det är fel och omoraliskt men det handlar inte om missunnsamhet. | |
| _abc_ | 2008-11-23 17:51 | |
![]() | minta: "Jag tycker att det är fel och omoraliskt men det handlar inte om missunnsamhet. " Kalla det vad du vill. Men du unnar inte någon att i dina ögon vara "överbetald". | |
| Minta | 2008-11-23 17:54 | |
![]() | Lika lite som du unnar alla lågbetalda högre lön, då skulle det nämligen inte kunna finnas så högt betalda. | |
| _abc_ | 2008-11-23 18:07 | |
![]() | Lägg ner. Var har du fått för dig att jag inte unnar lågbetalda högre lön? Jag syftar endast till att marknaden i största utsträckning ger en lön vad som anses rimligt i företagets ögon. Har man ingen utbildning, ingenting på sitt CV etc, då får man jobb som i samhället inte kommer att ge mer än 16000kr i månaden. Vari ligger MIN missunnsamhet? jag tycker att de visst kan få högre lön, men det kommer aldrig hända Minta. Jag tycker på samma sätt att VDs kan få 900 000kr. Detta tycker du är ett problem, du vill inte unna någon människa så mycket i månadslön, det är skamligt osv, är det inte så du uttryckt dig? Skillnaden mellan oss minta som jag ser det är att jag är för en marknadsmässig lön ren krasst, du är för en solidarisk. Sedan när fungerar företag som en solidarisk nästintill vägörenhetsorganisation? | |
| Minta | 2008-11-23 18:14 | |
![]() | Jag har fått för mig det på exakt samma sätt som du får för dig att jag missunnar människor pengar. Även marknaden kan vara moralisk och etisk (företag). Jag vet inte vad du menar med solidariska löner, jag är inte för att alla har samma lön, jag är för att skillnaderna är någorlunda rimliga och inte leder till att människor inte känner lojalitet med sitt företag eller lust att arbeta då de själva värderas så lågt. Jag har inte använd ordet "skamligt", men däremot bisarr och omoralisk. Jag fattar inte varför valen står mellan att företag/marknaden är välgörenhetsorganisatione r och tigerekonomier. Jag tror att du är för vissa regleringar och någon måtta och balans. Jag isstänker att inte ens du skulle vilja vara fattig i Brasilien. | |
| Minta | 2008-11-23 18:14 | |
![]() | Lägg ner själv förresten. | |
| jonhaggqvist | 2008-11-23 18:27 | |
![]() | det handlar väl inte om att brevbärarna värderas lågt, utan att vd:n värderas för högt. | |
| jonhaggqvist | 2008-11-23 18:28 | |
![]() | 100 000 hade förresten varit en rimlig lön för vd:n. kan tänka mig att han sliter fem gånger så mycket som en brevbärare. | |
| _abc_ | 2008-11-23 18:32 | |
![]() | Vad menar du?: "Jag isstänker att inte ens du skulle vilja vara fattig i Brasilien." "Jag tror att du är för vissa regleringar och någon måtta och balans." Nej, jag hatar regleringar, trodde att du om någon förstått det vid det här laget. Jag har i tråden uttrcykt mig som att det är helt rimligt att folk ska kunna ha 900 000kr i månadslön, hur kan du få mig till att vilja ha i dina ögon "måtta och balans"? Ok, jag tycker att 72 miljoner kr i månadslön är för mycket, för vem det än gäller. Där går min gräns, vid 72 miljoner kr i månadslön. Jag tror däremot att du är för lika lön för ALLA arbeten rent krasst. Men det har du dementerat så gör det återigen eller låt bli. | |