Spelrum
Giraffen18
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
6
Inloggade24
Mobilspel
Pågående18 966

Forumkategorier

Användare Inlägg  
uffe6y2008-11-25 22:21
Antal inlägg: 267

bra att ni reagerade,,,det var det som var meningen med inlägget...för ni har bara snöat in er på att försvara förövaren....

_abc_2008-11-25 22:22
Antal inlägg: 2200

VI som är mot uthängingar verkar hålla diskussionen till själva uthängningen som fenomen. Ni som är för, verkar hålla er kvar till pedofiler enbart. Det intressanta i mina ögon är att hitta belägg för att kunna dra en "rationell" gräns. När vi kommer till t ex. bilstöld, etnicitet, religion etc, har det då i era ögon gått för långt eller kan man gå några steg till med uthängningssidor?

uffe6y2008-11-25 22:23

abc,,,har du aldrig sett efterlyst?

vulcan2008-11-25 22:24
Antal inlägg: 7666

Jag tror absolut inte på att lämna ut frisläppta sexbrottslingar till gatans parlament. Däremot har jag kanske svårt att entydigt fördöma vidarebefordring av offentliga handlingar. Det faktum att domar även i såna här mål är offentliga (utom vad gäller offrens identitet) visar att det offentliga redan har gjort en bedömning att intresset av att kunna ta del av dem väger tyngre än den dömdes integritet. Om det är lämpligt att sätta upp sajtar som kriminellt.com är däremot en annan fråga. Om något så lär det väl medföra att vi får ännu fler personer med skyddad identitet i folkbokföringen. För inte sjutton lär fotbollstränaren Dick våga ståta med sitt eget namn på Eniro när han släpps lös om några år.

Måns_E2008-11-25 22:24
Antal inlägg: 12059

Nej, det är ingen som försvarar pedofiler. Att vara mot att man skall hänga ut pedofiler (dessutom till vilken nytta?) innebär inte att man försvarar pedofila handlingar eller förövare.

_abc_2008-11-25 22:24

Nej jag har missat det så du kan försöka förklara för mig vad du hade för poäng med det?

Meningen med inlägget att vi skulle reagera? Att säga XXXX är en XXXX, hade gett samma reaktioner, sakligt kan tyckas?

_abc_2008-11-25 22:25

uffe

dudeniro - Ej medlem längre2008-11-25 22:25
Antal inlägg: 6214

Upprördheten som vi alla känner kring övergrepp mot barn handlar om skadorna brottet orsakar, inte att det nödvändigtvis handlar om en stor mängd brott (som anmäls). Vi kan väl ha det i åtanke i diskussionen för det känns som om det antyds att det finns pedofiler i var och varannan buske. (av omkring en miljon anmälda brott i sverige, är färre än 8000 sexualrelaterade, och det är en minoritet av dessa sexualbrott som handlar om minderåiga)

Det går inte att veta om problemet med övergrepp mot minderåriga är större idag än tidigare, troligen är det så att fokus på barns rättigheter och samhällsintresset för detta problem ökat. Det är bra, och leder också till att fler brott anmäls (samma typ av händelseutvecklings om att antalet anmälda våldtäkter i sverige ökar trots ökad jämställdhet, det är troligen mest på grund av att kvinnor känner sig tryggare att anmäla denna typ av brott)

vulcan2008-11-25 22:26
Antal inlägg: 7666

Nephelia: Är du snäll och länkar till all vederhäftig information om spädbarnsvåldtäkter i Sverige som du sitter på. Jag skulle gärna vilja veta hur vanligt det här är eftersom det är ett så centralt argument i "pedofildiskussioner". Varna gärna om någon länk är särskilt obehaglig så att man slipper få sin nattsömn förstörd bara.

Zappast - Ej medlem längre2008-11-25 22:26
Antal inlägg: 348

Är det inte polisens och andra myndigheters sak att följa upp om personer man med stor sannolikhet tror är benägna att återfalla i brott håller sig i skinnet eller inte?... Skriv en namninsamling till riksdan, kommuner tidningar osv så att fler resurser läggs på detta istället.

remvanrijn2008-11-25 22:26
Antal inlägg: 16505

nephelia, jag skrev oxå några frågor till dig. Om du har tid kan du kanske besvara dem, skulle uppskattas :p

dudeniro - Ej medlem längre2008-11-25 22:26
Antal inlägg: 6214

jävligt smidigt uffe. DU kunde ju i så fall ha använt ett annat exempel, istället valde du att vara jävligt taskig. Känns ju förtroendeingivare för någon som du, med både ansvar för folks säkerhet och barns lärande.

uffe6y2008-11-25 22:30

abc...att det redan finns program som visar brottslingar/terrorister/ ekobrottslingar mm och varnar om dem på Tv varje vecka

Nephelia - Ej medlem längre2008-11-25 22:30
Antal inlägg: 677

dudeniro, nej, självklart är mörkertalet stort, det är jag väldigt medveten om. Men bara för att det finns en massa pedofiler som går ostraffat och aldrig åker dit, så ska inte de som har åkt dit, ha det så lätt.

Och nu är det många som skriver samtidigt, hinner inte med riktigt, jag ska läsa tråden igen, ordentligt, och återkomma.

Kissed; nej, jag har aldrig antytt att du skulle vara dum.

Jag respekterar dem som är emot uthängning, alla får tycka som dom vill. Men ett av de svåraste brott, man kan begå mot en annan människa, är sexuellt utnyttjande av barn, så tycker jag. Jag skulle inte ha någonting emot om de hängs ut. Även om det antagligen skulle ge problem. Det finns de som är oskyldigt dömda och så vidare. Men jag skulle heller inte söka upp dem för att skada dem. Jag skulle bara känna mig hemskt lättad, om jag visste var pedofilerna fanns.

Jag återkommer, om jag inte blir utslängd och från betapet..

_abc_2008-11-25 22:31

Uffe: Lite lättare att styrka dess innebörd när man försöker få fast en brottsling. Jättedålig jämförelse enligt mig. Sedan när säger de på det där programmet "här släpps nu biltjuven lös på Kumla efter 2 år, här är hans adress så ni vet"?

uffe6y2008-11-25 22:33

Hade hon varit så emot att hänga ut pedofiler ifall det hade hänt?,,,nej det hade hon inte,,,så varför måsta man vänta tills det händer?...ingen har påstått att jag är smidig,,,så..

_abc_2008-11-25 22:33

nephelia: "Men ett av de svåraste brott, man kan begå mot en annan människa, är sexuellt utnyttjande av barn, så tycker jag. "

Jag antar att mord också kan tillhöra den här kategorin. Ganska lätt fråga då till dig, ska vi ha registersidor över dessa med? Du behöver alltså inte ens tänka på biltjuvarna och fildelarna, jag frågar bara efter mördare.

kaai - Ej medlem längre2008-11-25 22:34
Antal inlägg: 453

att ni orkar,,,

_abc_2008-11-25 22:35

uffe: "Hade hon varit så emot att hänga ut pedofiler ifall det hade hänt?,,,nej det hade hon inte,,,så varför måsta man vänta tills det händer?...ingen har påstått att jag är smidig,,,så.."

Vari ligger logiken att det bästa vid bestämmande om dödsstraff för mord är att tillfråga enkom folk som har drabbats av mord i familjen? Får man "bäst" resultat på det viset?

uffe6y2008-11-25 22:36

om du vet var mördaren finns,,,,skickar du dit dina vänner och familj?

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?