Spelrum
Giraffen23
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
13
Inloggade36
Mobilspel
Pågående19 256

Forumkategorier

Användare Inlägg  
trashone - Ej medlem längre2008-12-02 18:59
Antal inlägg: 18678

life :D

3-4-32008-12-02 19:00
Antal inlägg: 28

Jag tycker vem som helst kan vara Lucia, så länge resten av luciatåget är kvoterat så att alla "manliga" roller till 50% innehas av kvinnor och tvärtom...

Alma Mi2008-12-02 19:05
Antal inlägg: 63

Varför är det så svårt att ta att Lucia är en kvinna. Varför måste hon puttas bort även på den lilla plats. Symboliskt är det väl talande för att kvinnan ska saneras bort i från alla synliga ställen om det bara är möjligt.

Det måste vara vacker man som skrider långsamt och sprider andligt ljus för att det ska vara nåt.

Sen har vi tomten, jesusbarn, nyårsraketerna som är som kukar i rymden, påskharen är en man. Kan Lucia få fortsätta vara en kvinna.

Hör inte nån som skriker om att tomtarna på affärerna är killar, likaså i hemmen.

Alma Mi2008-12-02 19:08

trashone: det handlar inte om att _vara_, det handlar om att synas... det är en symbol, en av de få kvinnliga som är kvinnor från början...

ingen ropar på könsdiskriminering av tomten, jesusbarnet, gud eller ja vad fasen som helst, allting är oftast en man.... och killarna kan INTE ta det och mesiga tjejen ställer upp och håller med, att kräva något så barnsligt som att Lucian ska vara en kvinna, nej sån vill man inte visa sig....

Larv tycker jag, våga stå för att Lucia ska vara en kvinna och var lite löjlig. Det skadar inte. Sen att killarna inte kan ta det, det lär en en hel del om hur just den killen är.

Krisar killen ihop för att det är tjej som är Lucia, och HAN tycker att det är jättejobbigt, ja ta er i akt för den killen säger jag bara.

trashone - Ej medlem längre2008-12-02 19:13

Ta dig i akt skulle jag vilja säga. Som sagt, frispela inte, andas och blunda om det stör.

Gunilla No - Ej medlem längre2008-12-02 19:14
Antal inlägg: 1866

Men alltså... I det här fallet handlar det ju inte om jämställdhet mellan könen. Haja att det är lite (för att inte säga mycket) större än så.

Gillar dock din jämförelse, Alma Mi, mellan nyårsraketerna och... hehe, har aldrig sett dem som sådana. Påskharen dock? Är det en MAN? Avundsvärt :)

trashone - Ej medlem längre2008-12-02 19:17

Påskharen måste väl vara hona, män är inget vidare på äggläggning.

Lonefork - Ej medlem längre2008-12-02 19:18
Antal inlägg: 231

Att kolla in en manlig Lucia är föga runkeable. Det är det som stör oss män. *Slänger på ved utav bara helvitte*

Apan Bollo - Ej medlem längre2008-12-02 19:19
Antal inlägg: 993

Nu har jag fått höra andra argument än att det är för traditionens skull men jag vet fortfarande inte riktigt vart jag ska ta vägen, dom är lite för konspiratoriska för att jag ska kunna köpa dem.

För övrigt så gav lite snabbt googlande att det i ursprungsformen inte hade ngt att göra med Lucia överhuvudtaget utan antagligen var jesus man försökte avbilda. Ljusen i håret skulle likna en gloria.

Alma Mi2008-12-02 19:20

När mina man var små började de en påsk fråga när karln skulle komma och jag fattade uppriktigt sagt ingenting... efter en halv dags pratande med dom om vad de menade så var det pås-karln de pratade om så det är en han även om han lägger ägg...

det är för att det ska rimma på tomtens skägg...

Jag tycker det är trevlig killtest, om han skriker sig hes om att det ska vara en manlig lucia så är det en tönt....

uppriktigt sagt spelar det mig ingen roll, men bara för att, så vill jag att det ska vara en tjej eller en kvinna.... och det står jag för.

Alma Mi2008-12-02 19:21

min man mina barn heter det väl ändå...*himlar rejält*

Ja jag skulle aldrig kunna runka till en manlig lucia....

trashone - Ej medlem längre2008-12-02 19:21

Lone: Iår är det vår tur att njuta ;)

Lonefork - Ej medlem längre2008-12-02 19:23
Antal inlägg: 231

Ärligt talat kunde jag inte bry mig mindre om denna fråga. Men det är klart att grabben ska få dra på sig KKK-outfiten, om han nu vill det.

Alma Mi2008-12-02 19:23

Om jag började på allvar kräva att tomten på skyltsöndag skulle vara en hon så hör man ju hur löjligt det låter. Trams bara.

Alma Mi2008-12-02 19:24

Ska den manliga Lucian vara klädd som en finare stjärngosse eller ska han ha de kvinnliga attributen?

soluppgång2008-12-02 19:25
Antal inlägg: 143

apan bollo: Nej, det stämmer nog inte. Lucia är för att fira lucia, och det röda bandet symboliserar blodet. Lucia har också gloria eftersom hon är ett helgon.

trashone - Ej medlem längre2008-12-02 19:25

Du kräver ju att Lucian skall vara kvinnlig. Vi andra kräver inget, vi tycker mer why not. Läs dina inlägg förbövelen.

Apan Bollo - Ej medlem längre2008-12-02 19:25
Antal inlägg: 993

Den här tråden har varit lite av ett SM för sämsta argument.

Måns_E2008-12-02 19:26
Antal inlägg: 12059

Ja om någon röstar fram lite kvinnliga tomtar och stjärngossar så är det också ok. Vad andra vill ha för traditioner lägger jag mig nämligen inte i.

Det handlar väl inte om att jag absolut vill ha en manliga lucior, utan att de som var berörda av just det luciatåget, och som fick rösta, ville ha det så.

Om du vill få det till en feministisk ståndpunkt att lucia skall vara en kvinna, så tror jag att du får det svårt Alma Mi.

Själv så tycker jag att det är av underordnad betydelse och att ett val skall gälla. Oavsett om det handlar om ett luciatåg på en skola i Motala eller ett presidentval i USA. Förresten är det rätt med en afroafrikansk president i USA? Det har det ju aldrig varit tidigare.

Alma Mi2008-12-02 19:29

Jag tycker inte heller att det spelar nån roll, därför tycker jag att det kan vara en tjej, det är ju så mycket jesus, tomten och nyårsraketerna i övrigt. Tycker det kan vara lite kvinnlig fägring och att man kan stå för att man vill det.

Det spelar väl inte så stor roll, annat än symboliskt, det är ju inte utan anledning det faktiskt är kvinnorollen, den enda, som ska bytas ut, ingen av de manliga parterna ska ändras.

Men som sagt det spelar ingen större roll, jorden ska ändå utplånas till slut.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?