Spelrum
Giraffen38
Krokodilen2
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
2
Grisen
Böjningslistan
38
Inloggade80
Mobilspel
Pågående19 280

Forumkategorier

Användare Inlägg  
run-marie2008-12-09 16:44
Antal inlägg: 1806

Schäferhatt, sälj TV:n? ladda ner film eller låna på bibblan, var ska familjen titta på filmen? Alla kan ju inte sitta framför en 17-tums datorskärm och se samtidigt, eller är jag helt ute och cyklar nu?

run-marie2008-12-09 16:48
Antal inlägg: 1806

Grönöga, jag samlar guldtior i en Pet-flaska, 1,5 liters. Det blir en och annan då och då. Nån har sagt till mig att det kan vara mellan
13-15000,- spänn när den är full. När jag väl hade börjat så blev jag nyfiken hur mycket det verkligen går i. Om det inte stämmer så kan jag ju iaf panta flaskan dessutom och få 2,- kr extra. Fast jag tror inte att jag får ut tiorna utan att skära sönder den så då har jag ju iofs missat de där två kronorna, men då är jag ju så rik ändå ;-)

Undrar bara hur många år det ska ta att få den full, kanske blir det ett bidrag till min begravning?

toovrida2008-12-09 16:54
Antal inlägg: 121

gå igenom dina försäkringar på INSPLANET en bilförsäkring halveras vi har bytt alla försäkringar nu genom dom o spara åtskilliga tusenlappar om året

raisingirl2008-12-09 17:02
Antal inlägg: 253

Har inte orkat läsa riktigt allt men blir liksom flera andra irriterad på inlägg från ffa JaapConrad och Chribbe här för ett par dagar sen.

Förslag från Chribbe: se över boendekostnaden, köp inte grejer på avbetalning, gör inte slut på allt när lönen kommer. Vilket är tips i ungefär samma anda som de JaapConrad ger. Jovisst det är jättebra tips, OM det nu är dessa problem som gör att man har ont om pengar från början.

Ett litet exempel från verkligheten: Min morsa jobbade som dagmamma i många år utan någon egentlig utbildning. När mina föräldrar skildes blev hon ensam kvar i huset på landet och med en jävligt dålig inkomst. Och med jävligt dålig inkomst menar jag under 10000 (minns inte exakt) efter skatt/månad som hon skulle försörja sig själv och två barn på. Hon la om lånen så bra som det bara gick men vi kunde inte flytta eftersom hon då inte hade haft något jobb. Hon fick inget annat jobb eftersom hon inte hade någon utbildning. Börja plugga? Till slut efter några år så tog hon faktiskt mod till sig och gjorde det! Sålde huset och blev lärare till slut, visserligen med studielån MEN en bra mycket mer stabil ekonomi än hon nånsin haft.

På vilket sätt hade något av era tips hjälpt henne under dom tuffa åren? Nä just det, inget eftersom det inte var DÄR problemet låg. Då finns det andra i den här tråden som fattar bättre vad "ont om pengar" innebär eftersom dom ger konkreta tips till folk som faktiskt har ont om pengar på riktigt. Och inte alls har fastnat i nån slags "lyxfälla"...

Om man har ont om pengar så beror det inte alltid på att man har höga räntor, köper grejer på avbetalning och shoppar upp lönen så fort den hamnar på kontot. Väldigt naiv inställning skulle jag vilja säga.

JaapConrad - Ej medlem längre2008-12-09 17:37
Antal inlägg: 1788

"På vilket sätt hade något av era tips hjälpt henne under dom tuffa åren?"

CSN är mycket mindre än 10 000 kronor/månaden. Om huset täckte detta så tyder det på att hon gjorde precis som vanligt när det kniper: hon sålde sina tillgångar för att konsumera. Detta är ju kärnan av vad jag föreslagit. Till skillnad från dig så tycker inte jag att man är olyckligt lottad om man kan göra det. Tvärtom.

Men det är klart. Om din mamma känt till att man kunde spara pengar i en burk eller panta flaskor eller laga väldigt stora grytor så hade hon kanske kommit ur krisen snabbare?

-Lollipop-2008-12-09 17:45
Antal inlägg: 28

Gud vad enkelt allt vore om allt var svart o vitt.....nu är dock inte livet så enkelt! "Det är ju bara att....." och sedan följer nedlåtande kommentarer. Man kan faktiskt vara en sådan som har det relativt bra och sedan få en ekonomisk svacka-mindre eller större sådan. En mindre svacka tolkar jag tråden som; "vad göra när det kniper". Då är myntburkar och pantflaskor några mkt bra förslag! La själv undan småmynt (minns ej hur länge), men hade över 4000 där när den tömdes.

Revben - Ej medlem längre2008-12-09 17:47
Antal inlägg: 70

Jag tror mångas irritation över JaapConrad grundar sig på hans första inlägg i denna tråd: "Börja jobba" (tänk om det vore så enkelt för alla), men utöver det har han en poäng i att man ska sälja det man har om det kniper. Relativt billiga märkeskläder(Monki, Weekday etc) går åt som smör bland lantisar på Tradera. Ett tips är alltså att köpa saker på den stundande mellandagsrean och sedan sälja dem dyrt på en auktionssajt.

trashone - Ej medlem längre2008-12-09 17:51
Antal inlägg: 18678

Kan ju vara så att JaapConrad petar på ömma punkter. Det tar emot men karln har ju bra synpunkter :)

foxy_12008-12-09 18:11
Antal inlägg: 140

Att ha dålig ekonomi är fruktansvärt jobbigt. Hoppas ingen av er blir uppsagd (inte alla som kan ta en försäkring upp till 80 % på lönen) utan ni får behålla jobben, eller blir långtidssjukskriven. Alla förutsättningar kan förändras såsom skilsmässa, blir varslad på jobbet, sjukskriven mm. Och man kanske haft tuff ekonomi innan och inte kunnat lägga undan till en buffert. Eller är bufferten slut. Allt är inte så lätt alla gånger. Men oftast har vi fått lära oss att bita ihop och göra det bästa av situationen. En del klarar det och en del kommer aldrig ur sin dåliga ekonomiska situation.

raisingirl2008-12-09 18:39
Antal inlägg: 253

Nej jag köper inte det du säger. Köper hahaha apropå konsumera. Min mamma hade även en dröm om att göra något annat, utbilda sig mm. Alla kanske inte har det? Tänk om hon hade trivts med att vara dagmamma rent praktiskt även om det inte gick runt ekonomiskt? Ja då får man ju bita i det sura äpplet eller välja att leva snålt på andra sätt. I just detta fallet. Du förenklar saker. "Sälja sina tillgångar för att konsumera". Nej jag tycker inte att det är vad min mamma gjorde. Inte på det sättet du menar. Kanske inte skulle ha nämnt slutet på historien eftersom du verkar ha hängt upp dig på det.

Min främsta poäng var att hon under många år (närmare bestämt 13)inte hade något val. Det är väl ingen som påstått att man blir hjälpt ur en ekonomisk kris genom att samla pengar i en burk, panta flaskor eller laga storkok?!?!?! Men om man har ont om pengar PGA FAKTORER MAN INTE KAN PÅVERKA så tror jag att såna småsaker kan hjälpa till en hel del. Tillsammans med att se över sina utgifter i övrigt. Men om det är inkomsten som är för liten?

Låter det som om jag tycker att min mamma var olyckligt lottad som kunde sälja huset? Herregud. Självklart inte, tvärtom! Men under många år hade hon inte möjlighet att göra just det. Det finns ju annat att ta hänsyn till som bostadsmarknad mm.

Jag försökte belysa en annan aspekt av livet än det som du ser. Det finns många människor som har ont om pengar men inte har nåt hus att sälja. Men som ändå inte köper saker på avbetalning. Men visst, om man bara vill se allt ur sitt eget perspektiv så.

iNgRiD_772008-12-09 19:05
Antal inlägg: 54

Jag måste säga att det var en mycket intressant trå!d att läsa! Jag tar till mig de tips som finnes och struntar de som tar illa upp! Men jag bara undrar... Varför spara å panta Pet-flaskor? Det blir MYCKET billigare att inte köpa läsken/vattnet. Jag läste hela tråden bara för att se att ingen skrivit detta så jag sa samma sak två gånger! Ha!

grönöga - Ej medlem längre2008-12-09 19:12
Antal inlägg: 5570

Jag har ett "skåp" under trappan, dörren (liten låg) är i köket och jag kallar detta för "gropen". Det har blivit en vana att jag öppnar denna lilla halvdörr och skickar in tomma pet-flaskor där. Av ren lathet så blir det inte av att jag pantar särskilt ofta, vilket då brukar resultera i ett par stora svarta säckar med flaskor. Brukar bli en "slant"...

Som ett tips lade jag då fram att man istället för att ta med sig 2 flaskor till affären kan låta bli och istället panta när det kommit upp en en mängd där det blir lite och på så vis plötsligt ha lite mer pengar än man räknat med...

bujum2008-12-09 19:16
Antal inlägg: 1750

iNgRiD_77
DU HAR VERKLIGEN FATTA DET!!!!
Fattar inte hur folk kan klaga på dårlig ekonomi och samtidigt hälla i sig litervis med coca cola o dyl. Och att handla vatten på flaska här hemma i Skandinavien:IDIOTISKT
Kram på dig

grönöga - Ej medlem längre2008-12-09 19:21
Antal inlägg: 5570

Jag häller i mig litervis med "coca cola o dyl", dock har inte klagat på att jag har dålig ekonomi...

exmortem2008-12-09 19:32
Antal inlägg: 142

Men snälla nån, det är väl bara att använda sitt födgeni! iNgRiD_77 slog huvudet på spiken. Vad tjatar dessa pantmänniskor om när det är så enkelt som att sluta konsumera förpackad dryck. Och storkok på köttfärs? Ett rotfruktsstorkok kostar mindre än hälften. Att spara pengar är buslätt för oss bortskämda människor i ett av världens rikaste länder. Jag vet. Jag är tät för jag har ansträngt mig. Men det ska ju samtidigt vara roligt att äta, jobba och ha ett vardagsliv. Det är ju inte kul om man hela tiden tänker kronor och ören. Och visst, pengar i madrassen är bättre än inga alls men pengar på rätt bankkonton är ännu bättre.

trashone - Ej medlem längre2008-12-09 19:34
Antal inlägg: 18678

Vissa har inte detta "födgeni". Uppenbarligen :)

cibo13 - Ej medlem längre2008-12-09 19:35
Antal inlägg: 366

ojdå
jag ska oxå bli tät

JaapConrad - Ej medlem längre2008-12-09 19:36
Antal inlägg: 1788

Raisingirl: "Jag försökte belysa en annan aspekt av livet än det som du ser. Det finns många människor som har ont om pengar men inte har nåt hus att sälja. Men som ändå inte köper saker på avbetalning. Men visst, om man bara vill se allt ur sitt eget perspektiv så."

Jag tycker din mammas beteende är föredömligt. Det är nästan som om hon hade gått i ekonomisk skola hos mig. Vad som hände hände var 1) Hon hamnade i en ekonomisk kris pga skilsmässa. 2) Hon tog sig ur den genom att a) sälja huset, b) utbilda sig, c) skaffa sig ett jobb.

Jag tycker detta låter väldigt mycket som JaapConrad-skola snarare än panta burkar-skolan. Så om ditt "brev från verkligheten" var menat att belysa någonting annat än mitt perspektiv så misslyckades du ganska kapitalt.

PS. Några aspekter som jag skulle kunna lägga till min lista på hur-man-klarar-sig-ur-eko nomiska-kriser är att man bör vara innovativ, tro på sig själv och vara trygg i förvissningen att man är värdefull. Dessa egenskaper verkar din mamma ha haft. Jag har dock inte nämnt dem tidigare för att det är, trots allt, bra mycket lättare att skaffa sig ett litet sparkapital än mental styrka.

exmortem2008-12-09 19:41
Antal inlägg: 142

JaaPConrad är min idol. Jag har varit illa ute ekonomiskt men aldrig så illa att jag definierat mig som fattig. Pengar kan aldrig ta slut. Kanske i plånboken men födgeni innebär att man ser möjligheter att omsätta tillgångar som tid eller saker i kontanter. Och det har jag gjort. Därför är jag well off idag.

nettan232008-12-09 19:42
Antal inlägg: 4086

Grönöga: har en bod ute som jag sorterar glas, pet, burkar m.m. i och där samlas det lätt ihop med, igår räckte pantpengarna till juldekorationer här hemma, perfekt! :D

Till er andra, visst man kan spara och gneta och det gör jag till viss del, men om man ALDRIG får unna sig saker, vin, god mat, va fasen ska man leva för.

Ett bra tips är att handla på second hand, allt från möbler till kläder!

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?