Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
3
Inloggade5
Mobilspel
Pågående19 222

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Måns_E2008-12-07 15:02
Antal inlägg: 12048

Prova att försöka dra paralleller mellan olika ämnen ibland Bino, naturligt vis så handlar en tråd som handlar om islam även om kristendom och våra fördomar. Inga ämnen är väl helt och hållet isolerade?

huginmunin2008-12-07 15:06
Antal inlägg: 152

btw det heter inte "muslism".

run-marie2008-12-07 15:09
Antal inlägg: 1806

Nu finns det så himla många trådar om religion, muslimer m m så jag vet inte var och i vilken jag läst allt, men en sak tycker jag alla religioner har gemensamt:

KRIG, eller är det bara så att alla krig ute i världen som just nu pågår så skyller man på att man tror på olika saker bara för att just få kriga?

Rasismen är ju naturligtvis också en stor orsak till alla krig. Man får inte tycka, känna eller vara annorlunda än den andra parten. Själv tycker jag att det är för jävligt att det pågår.

bizzzy - Ej medlem längre2008-12-07 15:10
Antal inlägg: 3169

Jag gillar inte när folk snöar in på religion, det är som om man skulle tro på tomten och gå runt i tomtedräkt året runt. Det är inte friskt. Å andra sidan så måste det vara skönt att lägga över allting på något högre väsen och slippa ta eget ansvar. Tänk vad skönt att kunna tillbe tomten 5 gånger om dan om olika saker så fixar han det. *funderar* Man kanske ska bli troende trots allt.

JuicyM2008-12-07 15:48
Antal inlägg: 326

Bino: Förlåt, jag vet att du skrev att du skulle lämna tråden. Jag har bara en liten fundering...

Du skrev 13:37: "Det jag skrivit är vad jag upplevt och sett. Och har ingenting emot fördomar".
Jag tänker då såhär; Jag tycker det är fruktansvärt frustrerande med all hundskit som ligger ute på gatorna och anser därför att alla som har hund är dåliga ägare eftersom de inte plockar upp skiten. En hundägare svarar genom att säga: Men JAG plockar upp skiten efter mig. Jag säger då: Jaha, men jag SER ju skiten, så säg vad du vill..
Det är inga fördommar, bara det att hundägare är dåliga.. (??)

Det känns lite som samma sak du säger. Du har inga fördommar, ändå är det muslimer som förstör Sverige (hårddraget kanske, men det är lite så jag tolkar det du skrivit). Det känns lite motsägelsefullt att säga så samtidigt som man inte har några fördommar..?!

malekhamoves2008-12-07 15:57
Antal inlägg: 903

Ja, alla människor har fördomar. Skillnaden är att vissa förstår att det är just en fördom, och andra inte :)

BiNo8 - Ej medlem längre2008-12-07 15:59
Antal inlägg: 3473

Jag har inte sagt att jag har emot en individ som är muslim. Jag försökte bara ge min åsikt efter mina erfarenheter när det gäller islam /muslimer som en helhet. Har ibland svårt att uttrycka mig rätt i ord.

BiNo8 - Ej medlem längre2008-12-07 16:00

Måns_E visst kan man väl det, men efter 400år borde väl människan ha utvecklats lite

JuicyM2008-12-07 16:02
Antal inlägg: 326

Ja men visst är det fördommar du har då. Och som malekhamoves säger, alla människor har fördommar.. Du kan omöjligt ställas inför något nytt okänt helt nollställd, utan fördommar och tankar..

BiNo8 - Ej medlem längre2008-12-07 16:07

ja det beror kanske på hur man tolkar ordet fördomar.

En fördom är ett förutfattat antagande om någon eller något, grundat på tillämpning av en stereotyp uppfattning om en grupp som den eller det som är föremål för fördomen anses tillhöra.
De flesta har fler fördomar än de anar, och endast ett avsiktligt och energiskt bemödande att genom självkritik bekämpa dem kan leda till relativ fördomsfrihet. En av de vanligaste fördomarna är föreställningen om ens egen fördomsfrihet. Särskilt när fördomarna är gemensamma för majoriteten eller bygger på kollektiva erfarenheter inom ett folk eller en samhällsklass, verkar de i hög grad hindrande för samhällslivet och dess utveckling.

OBS! "De flesta"

alexon2008-12-07 16:18
Antal inlägg: 1173

islam som religion verkar korkad, nästan i klass med judendomen.
muslimer tror jag inte att jag känner några, dom är nog snälla.

Måns_E2008-12-07 16:35

Ursäkta Bino, jag förstår inte vad du menar med "Efter 400 år borde människan utvecklats lite"

ingson2008-12-07 16:40
Antal inlägg: 4285

znizze. I ditt svar 14:19 på min tidigare fråga så räknar du upp en massa saker som du anser ATT islam har förbjudit. Men min fråga var ju HUR och VARFÖR du kommit fram till att dessa förbud mm mm är något som gäller och något man måste rätta sig efter

BiNo8 - Ej medlem längre2008-12-07 16:42

Måns_E syftade du inte på korståget när du skrev bibeln i ena handen och svärdet i andra?

Måns_E2008-12-07 16:46

Nja, jag tänkte nog snarare på att kristendomen är en mer "krigisk" religion, så till vida att det är inbyggt i de att den skall spridas, vilket inte gäller för islam på samma sätt.

Sedan att det finns en massa knäppa utövare är något helt annat, men det gör det inom alla religioner. Personligen så är jag mer orolig för extrema kristna i USA än muslimer i Afghanistan. Och på nära håll i europa har det oftast varit kristna som har skämt ut sig (Irland exempelvis)

vulcan2008-12-07 16:48
Antal inlägg: 7666

Både islam och kristendom är ju missionerande religioner. Vet inte om man kan säga att den ena är det i högre utsträckning än den andra, det kanske Mårten kan reda ut. En del av dessa bägge religioners problem med samexistensen genom historien har väl just handlat om att man konkurrerat om att få omvända samma målgrupper. Sen råkar man ju också ha vissa gemensamma heliga platser med högt symbolvärde och där kommer korstågen (som ligger längre tillbaks i tiden än 400 år btw), även om det där också handlar om vanlig, maktpolitisk konkurrens mellan olika furstar och kungar med ambitioner att lägga under sig nytt land.

BiNo8 - Ej medlem längre2008-12-07 17:01

Korståget började vid 1000 talet slutade 1798:)

vulcan2008-12-07 17:01
Antal inlägg: 7666

Sen då denna svåra fråga om islam och de kulturtraditioner som hör samman med den (att försöka hålla isär dem blir en ren teoretisk skapelse utan större mening tycker jag) på något vis genererar mer våld och förtryck än dito kristen kulturtradition. De allra flesta dödsoffren för krig och diktaturers förtryck i modern tid (<100 år bakåt) kommer utan tviel från den kristna världen. De bägge världskrigen, Stalins terror eller för den delen moderna exempel som Rwanda. Samtidigt går det inte att blunda för att muslimska länder i gemen har det sämre beställt idag på de flesta områden som rör demokrati, mänskliga rättigheter välstånd och samhällsutveckling. Det finns de som menar att detta har kulturella orsaker (ex.vis W.S Naipaul) Och det finns de som menar att kolonialistisk förtryck och västvärldens dominans på världsscenen är den stora boven. Sannolikt finns svar att hämta i båda perspektiven.

Detta att den religösa och politiska sfären flyter samman mer i islam än i kristen, politisk tradition KAN vara en ytterligare förklaring. Men att det blivit så kan också bero på tillfälligheter i historiens gång. Även här kanske Mårten har något av intresse att komma med. Dessutom ska man inte glömma att religionen genomsyrade också våra samhällen och rättsskipningen och styrelsen av dem fram till ganska nyligen. Sverige hade efter vad jag förstår ett av de hårdaste, religösa förtrycken i världen under 1800-talet och mängder av förtryckare har gömt sig bakom Bibeln för att rättfärdiga sin terror.

Bilden är hursomhelst mycket komplex. Dock känner jag mig personligen mer oroad över vad som ska hända i ett antal muslimska länder som ex.vis Pakistan de närmaste årtiondena, än vad som kan ligga på lut i vår kristna västvärld. Men det kan visa sig att jag har fel.

znizze2008-12-07 17:05
Antal inlägg: 156

ingson snälla nån om du läser bra så är det inte jag som har satt dom där puknterna utan islam!!!

BiNo8 - Ej medlem längre2008-12-07 17:08

znizze kan du vara snäll att svara på frågan jag ställt till dig nu 2 ggr på andra tråden

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?