Spelrum
Giraffen3
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade3
Mobilspel
Pågående19 685

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Risotto - Ej medlem längre2009-01-28 00:09
Antal inlägg: 3069

En månad? jag startade den i går.

Safflor - Ej medlem längre2009-01-28 00:10
Antal inlägg: 832

11??????????

Safflor - Ej medlem längre2009-01-28 00:11

Jag är 50 år. Har inte tid att vänta på så många nya recept i det tempo NI framför dem!!

Caligatia2009-01-28 00:11
Antal inlägg: 2187

Reagerade också på det. Och Risotto, att tugga en bondböna, iaf när den är nyplockad, är inte någon behaglig upplevelse. Föredrar faktiskt att proppa in en näve sand i munnen... :S

Däremot tycker jag på sommaren att det är underbart att köpa si sådär 3 hg vaxbönor att kalasa på. Våga vägra smågodis... :)

Risotto - Ej medlem längre2009-01-28 00:16

Caligatia, vaxbönorna låter vettigt och gott tycker jag.

Safflor, vad tycker du om då? jag kan ge mig ner till bilioteket och se i mina kokböcker om jag kan finna något till dig.

trashone - Ej medlem längre2009-01-28 00:17
Antal inlägg: 18678

Saffor: *buga sig*

på tal om kalas på och att äta på natten, gissa vilken mamma som inte var glad då vi hade ätit upp nästan alla sockerärtorna en kväll så vi sov i tält i trädgården.

Pg up - Ej medlem längre2009-01-28 00:17
Antal inlägg: 1354

Ok, tråden är knappt nyfödd.

Caligatia2009-01-28 00:18
Antal inlägg: 2187

Haha, lämnar man sockerärtor inom räckhåll är det snudd på att man får skylla sig själv... :)

Risotto - Ej medlem längre2009-01-28 00:30

Tillbaka från biblioteket, hade tagit en sväng förbi vinkällaren också om jag hade haft en.

Fransk Grönsaksgryta

2 gula lökar
3-4 morötter
1 squash
2 paprikor
3-4 tomater
olivolja
2 msk tomatpuré
1-2 tsk paprikapulver (uteslut nicko)
färsk oregano
salt/peppar

Skala och skiva lök och morötter. Halvera och skiva squashen. Kärna ur, skölj och strimla paprikan och skär tomaterna i bitar.
Fräs först lök och morötter i oljan i en låg vid kastrull. lägg i övriga grönsaker. Späd eventuellt med lite vatten och låt allt koka på svag värme i 5-10 min.
Smaksätt med tomatpuré, paprikapulver oregano samt salt och peppar och låt grytan småkoka ytterligare i några minuter.
Servera med kokt pasta.

Taget ur boken Från jord till bord av Stina Algotson&Janne Hansson

Nu var min tanke att få recept av er somm är veggo egentligen, men se jag kan jag också.

Safflor - Ej medlem längre2009-01-28 00:31

ÅHH, du är gullig Risotto. :-)) Gillar faktiskt alla grönsaker utom aubergine som jag finner skitäcklig i samtliga former.Gillar också starka kryddor. Vad som är intressant är att undersökningar visar att smak och luktsinne inte klarar att separera fler än tre lukter eller smaker samtidigt, så tricket är att hitta en enkel men väl fungerande kryddkombination om inte sabbar råvarornas smak i onödan.
Jag har egentligen inga direkta receptbehov efter trettio års vegoätande, blev mest trött på att ingen någonsin håller sig till ämnet utan att foumandet verkar vara ett utryck för något annat egentligen, man blir lite besviken när en tråd ska handla om vegomat och livsilosofi och liknande och den efter tio inlägg lika gärna kunde handlat om boule, isbrytare eller rökning, bara folk får munhuggas.
Jag har lite svårt för stagnation och när saker inte förs framåt.

De säger på mitt jobb att jag är enligt statitistiken i den minst förändringsbenägna åldersgruppen enligt alla undersökningar, men de som jobbar med mig personligen blir helt matta av mitt ständiga förändringsbehov och driv.

Så jag blir helt enkelt litet frustrerad av dessa trådar.

Kanske borde prova spela litet Betapet och se om jag kan föra min spelartalang lite mer framåt itället.... :-))

Safflor - Ej medlem längre2009-01-28 00:33

Eller lära mig läsa igenom mina hastigt skrivna inlägg så jag kan rätta alla mina slarvfel innan jag postar inlägget................

trashone - Ej medlem längre2009-01-28 00:40

Hade jag haft lite ork så hade jag gett mig på att äta raw food en vecka.

Risotto - Ej medlem längre2009-01-28 00:43

trash, men det kan väl inte vara vettigt ändå? jag har spanat lite i sådana böcker och när man ska käka ris så lägger man det i blöt flera dagar i förväg.

trashone - Ej medlem längre2009-01-28 00:46

Jag vet inte. Men alla som förespråkar det är så fint smala och ser så friska ut.

Safflor - Ej medlem längre2009-01-28 00:47

Trash. DET har jag testat många gånger. Akta dig. Man bli så jävla pigg att man glömmer hur man sover och plötsligt får för sig att man bara MÅSTE springa istället för att gå, simma 3000 m. verkar plötsligt åtråvärt osv osv. Gör det BARA om du känner att hela huset behöver städas och renoveras från golv till tak, så även dina vänners hus, Afrika räddas eller liknande. Jag gör det emellanåt, men försöker sagga ned mig annars blir livet ohållbart att leva bland alla vanliga zombies.

trashone - Ej medlem längre2009-01-28 11:43

Hur kan pigghet vara farligt. Iaf för min del skulle det inte skada ett dugg. Får kolla in vad som skall ätas.. och satsa på en måltid till att börja med.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?