Spelrum
Giraffen28
Krokodilen2
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
25
Inloggade55
Mobilspel
Pågående19 716

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Caligatia2009-01-30 01:59
Antal inlägg: 2187

Gratis drar alltid till sig gamar Kermis... Oavsett vad det gäller mer eller mindre. Minns när jag delade ut smakprover av sill och potatis dan innan midsommar nåt år. 1 sillbit av varje sort, 1 potatis och så lite gräslök och gräddfil. Folk blev skitförbannade för att de inte fick mer, för att man inte fick ta flera ggr och så vidare. Det var ingen gratis middag vi delade ut... :S

Förstår faktiskt inte hur man kan ha mage att bete sig på det sättet den kund du beskrivit gjort.

sakoline2009-01-30 18:34
Antal inlägg: 742

Tycker snarare mellansmå ställen har surare personal än större. Typ Tempo eller Coop Nära. Större ställen har ofta internutbildningar och chefer som har koll på en och "coachar" personalen att vara mer serviceminded. Medan tant Agda har tröttnat efter tjugo år bakom kassan, och unga fröken Lea-Moa med sina piercingar som inte har lust att anstränga sig.

XY_2009-01-30 18:48
Antal inlägg: 601

Jag har själv arbetat i olika serviceyrken en gång i tiden och trivts väldigt bra med det. Men, jag insåg inte vilken tur jag hade under tiden jag jobbade på Systemet. Vi hade _som längst_ 1,5 timmes kassatjänst vid lunchtid. Annan tid skulle vi sitta max en timme för att sedan rotera med annan personal och gå ut på "golvet" för att sköta lager, servicedisk och uppackning. Ändå kunde kassan "biip-biip"-ljud när varan scannades förfölja mig hela vägen hem och in i sömnen.

Till min stora, stora förskräckelse fick jag veta följande vid ett besök på ICA Maxi vid nyårshelgen: Jag hälsade på kassörskan som log litegrann och sa till henne att jag tyckte att hon gjorde ett superjobb en dag som denna. Sen frågade jag hur länge hon suttit i kassan. Hon svarade: "5 timmar". "I STRÄCK?" undrade jag då. "Ja". Och då kan jag säga att det är helt ok att inte orka le mot alla kunder. Min erfarenhet av stormarknaderna (utifrån det jag sett och hört talas om) är att personalen har dålig utbildning vad gäller hur de ska arbeta för att undvika förslitningsskador och att de tvingas sitta orimligt långa stunder i kassan. Det ska ju tilläggas att med så långa sittningar som 5 timmar eller mer så spelar det ingen roll om man jobbar "rätt" eller inte i kassan.

Personligen tycker jag att det är mycket värre när kassörskorna på H&M hellre pratar med varandra än hälsar och är uppmärksamma på respektive kund, eller står med en prilla under läppen som kan få den mest förhärdade att vilja be om nåd. Tycks som att en del butikschefer antingen ställer inhumana krav på personalen, alternativt fullständigt bortser från det faktum att personalen är butikens ansikte utåt och ser till att personalen fattar det.

Safflor - Ej medlem längre2009-01-31 01:31
Antal inlägg: 832

Sakoline. På större ställen finns också större möjligheter till rotation precis som XY_ säger. Har svårt att tänka mig att det särskilt lätt att vara strålande glad efter 2032 pers varav 147 betett sig som arslen. Vare sig man är 16 eller 57.

Pim_2009-01-31 01:50
Antal inlägg: 257

Tror de flesta har missat att vi talar om affärer i Sverige. Glada personer är lika lätta att hitta som något som är väldigt svårt att hitta.

Safflor - Ej medlem längre2009-01-31 02:32
Antal inlägg: 832

Eller så kan vi inse att vi är svenskar och inte flinande amerikaner.

dudeniro - Ej medlem längre2009-01-31 03:26
Antal inlägg: 6214

safflor, ja vi är svenskar och det är väl synd att vi målar in oss i ett hörn för att bekräfta det förträffliga med att vara stela och introverta ;)

det är väl klart att ett leende är roligare än en sur min. Det ligger väl ändå ett feltänk i kopplingen leende-ytlighet. Man kan vara sur och ytlig också, men jag föredrar glad och ytlig! ;) Så länge ingen är "in my face" så, och inte begär att jag skall le tillbaka! ;)

Saga-li - Ej medlem längre2009-01-31 09:39
Antal inlägg: 2414

"människorna i den här tråden får mig att förstå varför folk vill kriga o skiva kött mm. Det finns folk som brinner för det."

haha lite skoj

le-lou2009-01-31 09:49
Antal inlägg: 17500

Jag förstår inte vad det är som är så upprörande med att man tycker att nån i kassan ska kunna dra på smilbanden och säga hej? Det tycker jag med. Serviceyrken rent allmänt - det ska ingå i jobbet att vara vänlig och trevlig. Folk som står och surar borde inte stå i en kassa.
Det finns fan inget inget värre än en sur servitris tex. Man tappar lusten att återkomma, är det tvärtom så kan det vara just den servitrisen som får gäster att komma tillbaka.

Pottberg - Ej medlem längre2009-01-31 09:51
Antal inlägg: 159

Man kan säga "du ser rätt tjurig ut" till dem. Dom anfaller inte ändå.

Saga-li - Ej medlem längre2009-01-31 09:54

nä, taskigt
var snäll ist

le-lou2009-01-31 09:54

tillägger att jag jobbat både på restaurang och i butik och det där leendet ska sitta, oavsett om man har en skitdag eller inte. Och det är inte särskilt svårt, man behöver inte fjäska eller vara uppspeedad-vänlig. Räcker med ett leende - va fan hur svårt kan det vara?
Man kan ha teknikstrul med kassan, maten kan vara halvvarm, men man kommer undan med det mesta om man bara är glad och trevlig mot kunderna.
Personal är a och o. Jag har tagit farväl mot minst 3 timanställda enbart pga butterhet mot kunderna. Har man inte känsla för vad serviceminded innebär, så ska man inte heller jobba med serviceyrken.

le-lou2009-01-31 09:55

Pottis - har jag ett serviceyrke här på betapet :)?

Saga-li - Ej medlem längre2009-01-31 09:58

jag tycker det är svårt, orättvist, varfr ska jag fjäska om folk är sura? isf ska jag aldrig mer jobba inom service. Jag ska bli lödmontr, sitta och svära med männen.

Pottberg - Ej medlem längre2009-01-31 10:04

le lou... menar du mig? (jag tror det finns en pottis på betapet men jag ser inget inlägg från denne i tråden)

om du menar mig... jag känner inte dig eller vad du har för yrke eller vad du gör på betapet så jag vet inte riktigt vad jag ska svara.

le-lou2009-01-31 10:04

hooooooo

Pottberg - Ej medlem längre2009-01-31 10:07

eh... "ho"? Det tror jag knappast att du är. Då skulle du nog inte jobba med ett leende på läpparna.

le-lou2009-01-31 10:08

joojojo

Saga-li - Ej medlem längre2009-01-31 10:10

nu har det spårat ur

123 hopp - Ej medlem längre2009-01-31 10:29
Antal inlägg: 464

Är det inte så att man som kund kan försöka att vara trevlig och prata med henne och förgylla hennes dag med några ord.

Att vara vänlig kostar inget,upp med smilbanden!!

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?