Spelrum
| Giraffen | 37 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 27 |
| Inloggade | 64 |
Mobilspel
| Pågående | 19 432 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Krist offer - Ej medlem längre | 2009-02-21 21:08 | |
![]() | på tal om handleder och fabriker: www.youtube.com/watc...re =related min kompis patte har rätt. farsan till en annan kompis jobbade på saab men fick sparken då han blev ersatt av en maskin. | |
| homeopatrik - Ej medlem längre | 2009-02-21 21:12 | |
![]() | Veggie_d du är ju riktigt macho...Ja? Har du fått nåt pris ännu? Annars ska jag nominera dig till detta...kanske? www.darwinawards.com...96 -07.html Men det är metal att skalla bilar. | |
| ViktorWig | 2009-02-21 21:14 | |
![]() | Krist offer och homeopatrik, hur lika är inte ni??? | |
| Krist offer - Ej medlem längre | 2009-02-21 21:24 | |
![]() | 5,5 på en skala. ungefär. | |
| bodilp - Ej medlem längre | 2009-02-21 21:27 | |
![]() | veggi: Du är väldigt sexig *skrattar* | |
| Robodendron - Ej medlem längre | 2009-02-21 21:28 | |
![]() | Härlig reklamfilm: www.youtube.com/watc...WZ -D_HT3y8 :-D | |
| veggie_d | 2009-02-21 21:50 | |
![]() | Homeo: jag ÄR metal. Jag lyssnar bara på Motörhead i min freestyle och jag slänger batterierna i naturen. Fast Darwin awards är jag nog inte riktigt kvalificerad för ännu, sist jag kollade var jag fortfarande i livet. Limer: det är skillnad på att vara oengagerad och att vara lat. ;) | |
| Limer | 2009-02-21 21:51 | |
![]() | Och vilket är att föredra - ur arbetsgivarsynpunkt, Veggie? | |
| homeopatrik - Ej medlem längre | 2009-02-21 22:01 | |
![]() | Är du med i metall också veg? Åfan asså, jag tror att jag var för snabb om att dissa dig. Du äger ju järnet på riktigt! | |
| ingson | 2009-02-21 22:06 | |
![]() | veggie_d, Fråga från en okunnig. Är det inte så att var man än tillverkar bilar så är det en komplicerad produkt som blir så dyr att väldigt många inte har råd att efterfråga den? Och är det inte så att det globalt finns en "överproduktion" i storleksordningen 15-25% ? Är det inte så att de allra flesta makthavare (möjligen Maudan undantagen?) är väldigt angelägna att ha kvar bilproduktion i sina länder eftersom det skapar arbetstillfällen och därför är villiga att skjuta till skattepengar? Så det bilproducerande land som vars skattepengar "subventionerar" bilarna mest får sålt flest och har störst möjlighet att slå ut andra från marknaden? Eller resonerar jag alldeles fel? | |
| veggie_d | 2009-02-21 23:26 | |
![]() | Limer: om lättjan mest handlar om att man inte gillar att springa, så är det nog inget problem för arbetsgivaren misstänker jag. Homeopatrik: nja, fackförbund är inget för mig om det är det du menar. Fast jag hade inte varit med där ändå, även om de har det klart tuffaste namnet av dem allihop :) | |
| merqria | 2009-02-21 23:35 | |
![]() | Jag har ägt en SAAB i fyra veckor och jag älskar den. Vill egentligen inte säga något alls med det mer än att jag är väldigt nöjd med min nästan nya bil. | |
| veggie_d | 2009-02-21 23:47 | |
![]() | Ingson: nja. Det går ju att tillverka en bil som blir så billig att "vem som helst" har råd. Indiska Tata Motors bygger t.ex. en sådan, har för mig att den går lös på motsvarande 25000 eller nåt i den stilen. Problemet är att folk inte bara efterfrågar billiga bilar, de efterfrågar också driftsäkerhet, passiv och aktiv säkerhet för de som åker i bilen, låg bränsleförbrukning, komfort, gärna god lastförmåga, långa serviceintervall och en uppsjö andra egenskaper. Dessutom ska bilen vara snygg också. När man lägger till alla de här sakerna blir bilen genast väldigt mycket dyrare. En normal bilmodell kostar i runda slängar 6-7 miljarder att utveckla, pengar som naturligtvis måste tas hem på försäljning. Dessutom är konkurrensen mördande, så reklam och marknadsföring klarar man sig inte utan, sånt kostar också. Och tänk på att en icke föraktlig del av bilens pris är sådant som tillverkaren inte råder över, tull, moms och andra skatter t.ex.. (Här har vi det ändå relativt bra, jämför med Danmark som har en nybilsskatt på 180% om jag inte minns fel.. där får du svårt att hitta en ny bil för under 4-500 tusen). I princip kan man nog svara ja på din första fråga, oavsett var i världen en bil produceras är det en produkt som de allra flesta inte har råd med. Därför finansieras nästan alla bilköp med billån, och det är det som är ett av de stora problemen idag; folk har svårare att få låna pengar, och då kan de inte heller köpa bilar. Angående överproduktionen så är den ett faktum idag, ja. Exakt hur stor den är vet jag inte, men efterfrågan på nya bilar har rasat sedan i höstas och det är också anledningen till att i princip alla tillverkare i världen drar ner på produktionen nu (antingen genom att helt stänga fabriker eller genom att låta dem gå på halvfart eller genom att temporärt avbryta produktionen). Vad gäller makthavarna: jo, de allra flesta inser att de måste göra allt de kan för att behålla produktionen. En av anledningarna är som du säger att en kollapsad bilindustri skulle innebära allt från hundratusen arbetslösa (Sverige) till flera miljoner (USA, Tyskland och andra större producentländer). Fast en ännu viktigare anledning är att fordonsindustrin är en av de mest konkurrensutsatta industrier som finns. Det har tvingat den att hela tiden utvecklas och bli mer effektiv, det finns sannolikt ingen annan industri som har så effektiva processer som just bilindustrin. Det har i sin tur en smitteffekt på andra industrier (och även verksamheter inom andra områden). I Sverige t.ex. har sjukhus och andra verksamheter lånat processer från bilindustrin eftersom de visat sig vara så ruskigt effektiva. Ett bortfall av fordonsindustrin skulle få hela resten av industrin (och samhället) att halka efter. Den sista frågan tror jag inte riktigt på. Det finns överstatliga handelsöverenskommelser som reglerar sådant, det är bland annat därför Frankrike nu får kritik för utformningen av deras "bilpaket"; protektionism är något av det mest förödande vi kan råka ut för, vilket de allra flesta inser och är överens om, så att någon skulle bli utslagen för att ett annat lands regering subventionerar en konkurrent tror jag inte på. | |
| jaws68 - Ej medlem längre | 2009-02-21 23:55 | |
![]() | I början på tråden skrevs ordet "keff". Vad betyder det? Är det svenska? Förekommer inte i min omgivning. | |
| nizz | 2009-02-22 00:24 | |
![]() | Om det nu skulle vara en bra affär för någon att köpa Saab, så faller väl det ansvaret på facket det är ju deras medlemmar som jobbar där. O de har ju råd. Sen kan ju inte jag tycka annat än att det är en usel affär!! Men jag har ju inget direkt till övers för facket heller. Om jag har förstått det hela rätt så vill man att regeringen går in med 5 miljarder. Hm var det 10 000 anställda som berördes ok en halv miljon per person. innebär det att staten ska dela ut en halv miljon till alla som blir arbetslösa? för ska vi göra så med våra skattepengar då slutar iallafall jag o betala skatt... | |
| YamahaJet | 2009-02-22 03:13 | |
![]() | Man delar inte ut fem miljarder att förfoga fritt till 10 000 personer, man LÅNAR en summa, fem miljarder med nuvarande förlusttakt omräknad på årsbasis, till ett underskott som syftar till att hålla verksamheten flytande tills dess att en köpare hittas. Detta berör betydligt fler än 10 000 anställda, på lite längre sikt gissningsvis det tiodubbla. 50% eller mer av allt ekonomiskt stöd som går till kostnaden för en anställd returneras till staten omedelbart i form av löneskatt och sociala avgifter. Betänk att budgetöverskottet för 2007 var över 100 miljarder kronor. Det förklarades då att de inte skulle återbäras oavkortat till skattebetalarna eller att det skulle bli aktuellt med skattesänkningar, utan att överskottet reserveras för framtida behov i sämre tider. Nu är vi där, i sämre tider, och det finns ingen större rättvisa än att genom stödåtgärder till de mest drabbade industrierna återbära det skatteöverskott som genererats av desamma de senaste åren. För det är just den starkt konjunkturkänsliga industrin som genererat stor del av budgetöverskottet. Även om det inte är Saab Automobile AB som gjort det genom vinstskatt, så har mängder med löneskatter och momsintäkter inkasserats där, och hos underleverantörer samt hela industrisverige i övrigt. Att inte medicinera eller försöka rehabilitera en patient som tidigare indirekt finansierat sin medicinering själv, när resten av världen ägnar sig åt detsamma, är i mitt tycke dumstridigt. Ska vi fokusera på ekonomiska aspekter är det totalt sett billigare att ha kvar Saab, ska vi fokusera på ideologi så kan vi inte förklara tidigare räddningsaktioner mot andra branscher. Vad ingen kalkylerat på är heller eftermarknadsintäkterna. Många biltillverkare, i synnerhet budgetbiltillverkare såsom Skoda och Kia, säljer många av sina modeller med noll vinst och profiterar av den lukrativa eftermarknaden med service och reservdelar. Saab torde ha samma marginaler på denna typ av försäljning, och oavsett var den redovisas så är jag övertygad om att den globala eftermarknadsförsäljninge n INTE redovisas i Saab Automobile AB Trollhättan. | |
| smörbit | 2009-02-22 18:27 | |
![]() | Hallå där!!! | |
| Robodendron - Ej medlem längre | 2009-02-22 18:28 | |
![]() | Tjenare. | |
| ingson | 2009-02-22 18:34 | |
![]() | veggie. orkar inte leta rätt på det i den långa listan men jag vill minnas att du skrev att GM har bokföringsmässigt lagt vinsterna i Tyskland och förlusterna i Sverige. Det har inte nämnts i pressen. Kan du utveckla det lite? | |
| Salthatten - Ej medlem längre | 2009-02-22 18:40 | |
![]() | "Är det inte så att var man än tillverkar bilar så är det en komplicerad produkt som blir så dyr att väldigt många inte har råd att efterfråga den?" Jo. Grundorsaken till både bil- och finanskrisen är, att vår levnadsstandard numera är så hög att ytterst få når upp till den. | |