Spelrum
| Giraffen | 4 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 4 |
Mobilspel
| Pågående | 19 171 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| eeistan | 2009-02-21 15:43 | |
![]() | och till syvende och sist vad ska vi göra med dom stackars köttätande djuren som inte kan leva på veggiemat, utrota dom.... | |
| Candee | 2009-02-21 15:43 | |
![]() | Dessutom så ser jag mig som en djurvän. Har två katter själv. Har många vänner som har husdjur och älskar kött. Sen brukar jag väl tänka på vad det är för kött som jag äter..självklart. Ofta köper jag kött från ett ställe här i hallsta som enbart säljer kött från egen gård..Åsby Kött & Vilt..jättefin kvalité. Men nog köper jag även från köttdisken. Man är ju inte rik.. | |
| alfamarie - Ej medlem längre | 2009-02-21 15:43 | |
![]() | Jag skulle till och med kunna tänka mig att de dödar en gris och inplanterar ett av grisens organ i mig eller en anhörig, om det skulle öka chansen till överlevnad för någon av oss. Det betyder inte att jag tycker att grisar skall födas upp i trånga boxar, utan chans till ett någorlunda naturligt liv för att sedan jagas med elchocker innan den gasas ihjäl. Däremot tycker jag inte att en sjuk i huvudet massbarnamördare skall gå före grisen... Mitt liv består av en mängd gråzoner, det är omöjligt för mig att säga exakt var varje gräns mellan exakt rätt och exakt fel går, förrän jag har varit fram och funderat över om jag ska passera gränsen. Att tro att ens liv är svart eller vitt tycker jag är onödigt naivt och jag undrar om man har stått inför några riktigt svåra beslut om man tror att det är så? | |
| ANDERStG | 2009-02-21 15:45 | |
![]() | Hitler var ju vegetarian, så parallellen låter lite underlig. "När det väl kommer till kritan så skulle de flesta offra ett djur om det handlar om liv och död. Och för att hårddra det hela så är det just det vi pratar om här." Nej, det handlar inte om det längre. Det är inte nöjesdödande som rävjakt eller tjurfäktning men vem som helst i i-länderna kan välja att inte äta kött. | |
| Candee | 2009-02-21 15:45 | |
![]() | Ja..allt är inte svart och vitt Alfamarie..men du o jag går nog i samma tankebanor...:) | |
| eeistan | 2009-02-21 15:46 | |
![]() | näää man får leva efter den gamla devisen: sköt dig själv och skit i andra, frukta gud och troget vandra ! Skickar fakturan. | |
| Candee | 2009-02-21 15:46 | |
![]() | Nu tror jag nog att paraleller med Hitler drogs om slakteri av männsikor. Men du ska kanske vända dig till henne som skrev inlägget då..lite full i skratt blir man..haha | |
| Candee | 2009-02-21 15:48 | |
![]() | Hitler slaktade alltså judar men var vegetarian själv..ja, det om nåt är ju ganska sneddrivet.. | |
| Candee | 2009-02-21 15:49 | |
![]() | Hillegnu skrev: "Allt beror ju på vilken syn på allt levande vi har. Argumentet att det är okej att äta köttet därför att jag har varit snäll mot djuren innan. Jag vet att de har haft det bra. Jag jagar själv bla bla bla. Det är ju löjligt. Säg istället. -jag är mer värd än djuren det betyder att jag kan ta mig friheten att äta dessa. Detta trots att jag knappast behöver eftersom det finns annat på jorden som är bättre för hälsan samt skulle skapa en rättvisare jord då fler människor skulle kunna äta sig mätta om jag är med och tar mitt ansvar. Dessa människor är inte heller värda lika mycket som jag och därför gör jag som jag vill. Om Hitler hade varit snäll mot judarna innan de avrättades hade det varit helt ok??? Han ansåg ju också att han var mer värd." | |
| eeistan | 2009-02-21 15:50 | |
![]() | Det vore intressant att se livslängdsstatistik på människor som endast levt på vegetariansk mat och dem som levt på blandad kost. Männsikan är ju trots allt gjord för att följa kostcirkeln med tanke på att vi kan både göra som rovdjuret och kon med våran käke, dvs bita och mala. | |
| Candee | 2009-02-21 15:51 | |
![]() | Det här tolkar jag som att männsiskor och djur anses ha samma värde. Även om då Hitler ansåg att djur var mer värda eftersom han lät dom leva men slaktade människor. | |
| eeistan | 2009-02-21 15:52 | |
![]() | det var ett himla tjat om hitler, han är väl borta från jorden sedan över 60 år.... | |
| badassmonkey | 2009-02-21 15:54 | |
![]() | Någon trodde att om man själv var den som stod bakom hela processen från levande djur till köttbiten på tallriken, så hade fler varit vegetarianer/veganer. Det tror inte jag. Gå tillbaka några hundra år så ansvarade 95% av befolkningen själva för hela denna process och antalet veganer/vegetarianer i Sverige gick väl att räkna på ena handens fingrar. | |
| Candee | 2009-02-21 15:55 | |
![]() | Jaa... det var en väldigt sned jämförelse och knappast en vettig en heller.. | |
| ANDERStG | 2009-02-21 15:56 | |
![]() | "Det vore intressant att se livslängdsstatistik på människor som endast levt på vegetariansk mat och dem som levt på blandad kost. Männsikan är ju trots allt gjord för att följa kostcirkeln med tanke på att vi kan både göra som rovdjuret och kon med våran käke, dvs bita och mala." Ofelbar logik, för det vet ju alla att korsar man ett rovdjur med en ko så följer avkomman kostcirkeln. | |
| Budalv - Ej medlem längre | 2009-02-21 15:56 | |
![]() | eeistan: Jag har för mig att vegetarianer lever några år längre än blandkostare men kan inte svära på att det är så. | |
| Candee | 2009-02-21 15:57 | |
![]() | Jag tror inte det fanns så många veganer förr i tiden, kanske nån munk som hade sin tro. Däremot tror jag att man kanske hade en humanare syn på djur, och tog väl hand om de när de levde för att sedan slaktas till föda för oss. Det är ändrat nu när massproduktionen tagit fart. Och där kan vi göra vårt val. | |
| ANDERStG | 2009-02-21 15:58 | |
![]() | badassmonkey: Om någon är jag så tolkar du för mycket. Däremot tror jag det skulle minska köttkonsumtionen. Gå tillbaka några hundra år och studera hur mycket kött gemene man åt då. | |
| eeistan | 2009-02-21 15:59 | |
![]() | en lyxfråga som kan stötas och blötas i det oändliga, skulle förvåna mig om afrikas fattiga skulle tacka nej till en bit kött om dom hade chansen. | |
| Candee | 2009-02-21 15:59 | |
![]() | Tro kan man ju alltid göra... ..finns det någon forskning kring det här alls. Vad jag hört så är risken större att veganer är mer undernärda än icke-veganer. Får leta lite på nätet.. | |