Spelrum
Giraffen4
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade4
Mobilspel
Pågående19 171

Forumkategorier

Användare Inlägg  
JuicyM2009-03-16 18:28
Antal inlägg: 326

Min ena hund kan vara lite skällig ibland. Hon är liten och har som valp blivit påhoppad av en stor hund. Att hon skäller beror på rädsla och jag tror knappast att ett sådant halsband skulle hjälpa henne bli av med den rädslan och alltså sluta skälla. Allt ligger i hundägarens ansvar och vad man kan göra är att gå kurser (nu är inte hon så farligt skällig, därav har vi inte gjort något sådant åt det, men kurs är vad jag rekommenderar iaf!!)

steffin - Ej medlem längre2009-03-16 18:33
Antal inlägg: 180

juicy- om jag inte har råd med det då? måste jag avliva min hund då?

Quelle2009-03-16 18:35
Antal inlägg: 2121

Oftast så ligger problemet hos ägaren och inte hos hunden. Har du funderat på vad som kan få din hund att börja skälla steffin?

JuicyM2009-03-16 18:37

Nej, absolut inte. Det finns nog sätt att göra det på egen hand. Han där på tv "mannen som pratar med hundar" har säkert någon hemsida med tips.. Jag kan ett tips som vi använder på min vovve. Det är att när man får möte ska man göra allt för att hundarna inte ska få ögonkontakt, för det är då de skäller. Locka med godis, låta hunden sitta och titta åt annat håll vid mötet eller eventuellt gå en annan väg. Det finns säkerligen tusen andra bra tips..

micro1132009-03-16 19:13
Antal inlägg: 17542

Juicy

Jag har gått kurser med mina hundar -- och fick tipset om antiskäll just på en kurs via brukshundsklubben.

micro1132009-03-16 19:14

Quelle

Man använder givetvis inte antiskäll på en hund med rädslor.

trashone - Ej medlem längre2009-03-16 19:14
Antal inlägg: 18678

JuicyM: Suck, ja jag får skylla mig själv som inte förklarade noga nog. Hela poängen var ju att allt kan ses som dåligt. Drop it nu, det är hockey på tvn.

trashone - Ej medlem längre2009-03-16 19:15
Antal inlägg: 18678

Folk avlar säkert på de där jyckar de haft antiskäll på, för de är ju så "tysta". Ve o fasa.

Quelle2009-03-16 19:18
Antal inlägg: 2121

Jag kan förstå trash när hon 'relaterade' till nosgrimma på häst. Nosgrimman använder man för att hästen inte ska gapa/ta bettet etc. Ett betsel har man för att kunna hålla i/tvinga ner hästen på tygeln. Tejpen var för att hindra hunden att skälla tydligen. I relation till varandra är egentligen både tejp och nosgrimma djurplågeri, då det inte är naturligt med varken det ena eller andra. det är inte ens naturligt för hästarna att vi ska rida dem... men okej kanske lite OT

Budalv - Ej medlem längre2009-03-16 19:31
Antal inlägg: 2199

"Det finns en utmärkt hundexpert (Barbro) som brukar delta i tv1 en gång i veckan i det här godkvällprogrammet mellan 18.15-19.00 (kan skaffa exaktare uppg) som uppvisar lysande sätt att lära om felaktiga beteenden hos hundar, utan fysiskt eller psykiskt våld."

Hm... Barbro brukar ju rycka hårt i hundarna och kasta strypkopplet (med kedja) efter dem. Jag tycker det är sjukt att hon skall vara expert. Känner lyckligtvis ingen som gör så mot sina djur.

Alla kan förstå att man kan uppnå resultat genom att ryta till. Det är liksom de medel man använder på vägen dit som visar hur skicklig man är.

CHL2009-03-16 19:32
Antal inlägg: 1212

det finns helt enkelt bättre metoder..

Fostran av alla djur bygger på förtroende och respekt (inte rädsla)
Att lära en hund att inte skälla gör man ju såklart i olika steg.

Det allra första steget som då är det relevanta här är att förstå VARFÖR hunden skäller, ingen hund skäller utan anledning...

När man hittar anledningen är lösningen inte långt borta.

Kan dra ett litet exempel på ett annat problembeteende vi fick förklarat för oss att det fanns med en omplaceringshund vi tog.
Det GICK inte klippa klorna på honom, han högg eller skrek i högan sky.
Första gången tog jag honom till en kloklippare för att iaktta hans beteende, så jag lättare kunde förstå VARFÖR han reagera som han gjorde.
Eftersom hon var förberedd på en stor hund blev han uppbunden i kedjor (hujedamig)
Hon klippte väl klorna på honom, men han såg allt annat än lugn ut..
Paniken i ögonen syntes väl.

Drog slutsatsen att han var rädd, behövde feedback, lugn o ro och tid.
Första gången nosade vi bara lite på saxen.. pilla med tassarna, paniken kom Direkt!

Tog tid att vinna hans förtroende, detta var ett år sen drygt.
Numera klipper jag hans klor när han står, han känner sig säker då.
Han lyfter upp varje tass till mig och blir så glad när han klarat det :)

Blev lite utdraget..

Min poäng helt enkelt att för att lösa problemet, måste man FÖRST hitta anledningen till det.
Använda de verktyg man som ledare besitter och lösa situationer med kunskap, lugn och tillsammans med sitt djur.

JuicyM2009-03-16 20:01

Trashone: Ja, visst är det så. Hujja!! Folk som inte vet hur man tar hand om djur borde således inte heller ha något. Ja hockey nu. Timrå och Linköping vinner!! (fast det va ett annat samtalsämne ja)

micro1132009-03-16 20:04

tras
Jag kan lugna dig med att jag inte alls tänkt avla på den tiken -- inte heller på hennes syster som jag satt ut på foder.
Hon når helt enkelt inte upp till de krav jag har på en avelstik -- trots att hon är min egen uppfödning.

CHL2009-03-16 20:10

men för att folk ska veta hur man ska ta hand om ett djur, så krävs både utbildning och erfarenhet.

Alla är ju barn i början, så i det fallet som TS tar upp hoppas jag det handlar om nybörjare.
Då kanske det räcker med att rekommendera en bra kurs för hundar med problem?

Eukonkanto - Ej medlem längre2009-03-16 20:16
Antal inlägg: 57

Quelle 19:14:

Vad i hela helvetet tror du en hund med ett problematiskt skälllande är? Harmonisk? Inte rädd och ångestfylld?

Eukonkanto - Ej medlem längre2009-03-16 20:17

Eh, sorreee, jag menar såklart micro113.

CHL2009-03-16 20:21

problematiskt skällande kan även vara både aggressivitet, störningar eller inlärda beteenden.

CHL2009-03-16 20:22

vi har ju två vaktande hundar och det är vi tacksamma för, för det är så vi vill ha det. Dom skäller om nån är på gården!

slånbär2009-03-16 20:22
Antal inlägg: 5539

Quelle: Det var inte överhuvudtaget Steffins hund som skällde från början av tråden utan en väninna som hade sett någon som tejpade sin hunds nos troligen för att hindra den från att skälla. Steffin var bara undrande över hur hon skulle agera då hon stärkt kände att detta var djurplågeri. Där ser man vilken tokig väg en tråd kan ta om man inte läser början av den.

Eukonkanto - Ej medlem längre2009-03-16 20:23

Ja, naturligtvis, poängen är ju att det är en hund som inte är harmonisk - och det orsakerna till avsaknaden av harmoni man bör ta itu med, inte symptomen.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?