Spelrum
Giraffen4
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade4
Mobilspel
Pågående19 171

Forumkategorier

Användare Inlägg  
anneli72 - Ej medlem längre2009-03-16 23:22
Antal inlägg: 11612

Min tolkning av den här tråden är att män är roligare än
kvinnor.
PS En som hänger medDS.

Viktor_M - Ej medlem längre2009-03-16 23:22
Antal inlägg: 1637

Klart vi kan. Men det blir svårare. Skulle det presenteras konkreta bevis på att vi är olika och är bra på olika saker så skulle man kunna påvisa att till exempel män passar sig bäst i riksdagen och med att leda företag på grund av deras hjärn-biologiska egenskaper. Och det skulle kunna påvisas att kvinnor matchar sig bäst för att städa och tapetsera. Hajar du vad jag menar? med sådan vetenskap publicerad skulle det inte bli jämställt någon stans. :)

Viktor_M - Ej medlem längre2009-03-16 23:23
Antal inlägg: 1637

*till SylviaPlath 2009-03-16 23:12

anneli72 - Ej medlem längre2009-03-16 23:24
Antal inlägg: 11612

Läs mitt senaste inlägg,Viktor!

pion ekrot2009-03-16 23:27
Antal inlägg: 3340

Viktor: Det finns s.k forskare som faktiskt vill påstå att det finns underlag för den typen av slutsatser. Otroligt men sant.

Det är väldigt sällan som kritik mot biologism går hand i hand med åsikten att alla ska vara helt lika - tvärtom brukar det gå hand i hand med att alla är olika som individer och bör bemötas därefter.

Rasbiologi överfört på kön? Nej tack.

E Soul - Ej medlem längre2009-03-16 23:28
Antal inlägg: 813

vinterresa  2009-03-16 19:33:
   “E Soul, du kanske har rätt, men, du glömde
    skriva, på vilket sätt det inte stämmer. Vad har
    historien visat?”

Historien har visat att när kvinnor har makt blir det oftast inte någon större skillnad jämfört med när män har makt. Vidare har de flesta kvinnor i västvärlden absolut makt genom sin rösträtt och sin majoritet, men ändå väljer de män att styra över dem. Men jag glömde inte skriva det. Jag ansåg helt enkelt att det var väldigt uppenbart att ditt kontroversiella uttalande inte hade någon substans bakom sig: "Den manliga makten heter ofta prestige. Inte bra. /.../ [Kvinnans] beslut motiveras mer av sakfrågor och god moral./.../"

Har du någon typ av källa till dessa annars ganska fundamentalistfeministisk a åsikter?

Budalv - Ej medlem längre2009-03-16 23:31
Antal inlägg: 2199

"Den typiskt manliga hjärnans kylslagna rationalitet är en tillgång vid beslutfattande."

Hahaha. Kom att tänka på när du trodde jag var kille eftersom jag visst hade något "kylslaget över mig".

olgaviktoria2009-03-16 23:31
Antal inlägg: 130

Kvinnan är starkast, eftersom endast hon kan föda barn. Om mannen vill ha en avkomma som han vill ha koll på, (att han är far, att uppfostran blir som han vill etc) då måste han antingen hålla en kvinna fången (patriarkatets idé) eller vara en så bra man att kvinnan låter honom vara med henne.

sophistry - Ej medlem längre2009-03-16 23:35
Antal inlägg: 277

Viktor_M,

Det är ju så med vetenskapen, att den ändras i takt med att nya teorier blir fastställda. Just nu är det, tyvärr, så att man har funnit skillnader i mannens och kvinnas byggnad. Detta har blivit möjligt att konstatera och fastställa med dagens magnetröntgenanläggningar .

Att det finns tydliga skillnader rent fysisk och kemiskt hos kvinnor och män innebär inte att vi inte skulle kunna betraktas som jämlika i samhället. Jag tänker främst på arbetslivet. Det borde vara samma lön för samma arbete. Likaså i förhållanden borde båda värderas lika högt. Ingen borde behöva känna sig någon annan underlägsen. Men, det är upp till varje individ i varje förhållade att uppskatta själva. Det är ju olika inom olika kulturer/religioner.

SylviaPlath - Ej medlem längre2009-03-16 23:37
Antal inlägg: 31064

Budalv: Jag beundrar tydligen din beslutsfattande förmåga. :)

Budalv - Ej medlem längre2009-03-16 23:38
Antal inlägg: 2199

Nä, det måste varit de råa könsorden.

pion ekrot2009-03-16 23:39

sophistry: Det intressanta är vad man drar för slutsatser av forskningen, och hur man ser på samspelet mellan arv och miljö. Att kvinnor och män skiljer sig fysiskt åt på olika sätt och i olika grad är ingen newsflash, men jag tror inte att det är så mycket att hetsa upp sig över egentligen, åt nåt håll faktiskt.

pion ekrot2009-03-16 23:41

Eller ja, åt nåt håll kanske. :)

ALFASUD2009-03-16 23:42
Antal inlägg: 217

Visst stämmer det att det finns biologiska skillnader mellan män och kvinnors hjärnor.

Däremot när man mäter olika "egenskaper" så påvisas oftast större skillnader inom gruppen män eller gruppen kvinnor än mellan grupperna. Därför så är det kanske inte alla gånger så konstruktivt att konsekvent peka på skillnaderna, främst så skiljer sig olika individer.

Angående bilkörningen några sidor tidigare; är det på grund av att kvinnor kör bil så bra som medelålders kvinnor har högre försäkringspremier än motsvarande män?

Basta - Ej medlem längre2009-03-16 23:44
Antal inlägg: 3528

"Just nu är det, tyvärr, så att man har funnit skillnader i mannens och kvinnas byggnad."

Den skillnaden tror jag har varit uppenbar för många länge om man bemödat sig att se efter. pion: Just upphetsning har med saken att göra.

upa - Ej medlem längre2009-03-16 23:45
Antal inlägg: 2565

ALFASUD, nej för att deras hormonstinna valpar lånar bilen.

pion ekrot2009-03-16 23:47

Basta: Se 23:41

Basta - Ej medlem längre2009-03-16 23:47
Antal inlägg: 3528

Är det ett Bibelcitat?

SylviaPlath - Ej medlem längre2009-03-16 23:48
Antal inlägg: 31064

Viktor: Förstår hur du menar och tror det är ganska vanligt förekommande att den sortens ideologiskt baserade antagande gör att man vägrar ta till sig vetenskapliga rön. Det känns som en moralisk "tillbakagång" - all denna kvinnliga frigörelse till ingen nytta? Jag ser det inte så. Vi kvinnor har på den samhälleliga nivån kommit jävligt långt i vår frigörelse, och jag förstår inte hur varken män eller kvinnor skulle kunna störtas i fördärvet av att det konstateras att vi är på grundläggande plan olika konstruerade. Och även om så vore - är det önskvärt att blunda för en sanning (förutsatt att den är sann) för att konsekvenserna av den KAN bli negativa? Jag är inte lagd åt det hållet. Jag vill veta hur saker och ting förhåller sig. Först när vi vet det, kan vi försöka bygga de strukturer som skapar ett verkligt rättvist samhälle.

vinterresa - Ej medlem längre2009-03-16 23:48
Antal inlägg: 253

E Soul, Di fråga: "Har du någon typ av källa till dessa annars ganska fundamentalistfeministisk a åsikter?"

Mitt svar:

Nej, jag kan inte komma på någon forskningsresultat annat än vad jag har läst under min utbildning i organisatonsteori på kursen i ledarskap. Vi läste en hel del psykologi och pedagogik där. Det diskuterades bl a, att många företagsledare manipulerar sin personal och uppför sig därmed nästan psykopatiskt. Dock gjordes det ingen skillnad mellan manliga och kvinnliga "psykopater".

Jag är inte feminist. Vet inte ens vad det står för och är inte intresserad heller. Förresten, hur många vet vad feminism är! Hur många bara tror sig veta! Hur många bara hänger med passivt utan att tänka själva!

Jag kommer ihåg en sats, som man brukade upprepa redan på 70- 80- talet: "Vi önskade fler kvinnor på styrande poster och förväntade oss att det skulle leda till ett mjukare samhälle. Så fick vi fler kvinnor på de styrande posterna - men vi fick inte ett mjukare samhälle utan hårdare kvinnor."

Låt oss erkänna och behålla vår art.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?