Spelrum
Giraffen24
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
17
Inloggade41
Mobilspel
Pågående19 871

Forumkategorier

Användare Inlägg  
dudeniro - Ej medlem längre2009-03-20 14:55
Antal inlägg: 6214

Jag hoppas du har läst mina tidigare inlägg i början på diskussionen, så att du inte missförstår mig nu:

Jag tycker att lagstiftarna i sverige gjort kvinnor i denna situation en björntjänst. Det fanns "smutsig" gatuprostitution, som åtminstone var synbar - polis och socialtjänst kunde lätt ta en sväng förbi malmskillnadsgatan. Idag har prostitutionen gått under jorden, och vi talar inte ens om kvinnor som säljer sin kropp - vi talar i högre utsträckning om kvinnors VARS KROPPAR SÄLJS! Problemet - att inte ha rätt att bestämma över sin kropp - har intensifierats, och istället för att betrakta vad den "unika" lagstiftningen vi har har bidragit till detta så tas det som ett argument för att nu måste vi kavla upp armarna och ha mer polisresurser för att jaga torskarna.

Skall vi prata mänskliga rättigheter, så måste vi också prata harm reduction Bitte. Varför? Därför att prostitution förekommer hur fel vi än tycker att det är. Hur gör vi för att minska lidandet?

dudeniro - Ej medlem längre2009-03-20 14:57

karro, läste du inte mina inlägg i början på tråden? Då hade du redan vetat att jag inte tillhörde denna naiva grupp.

ansuz2009-03-20 15:15
Antal inlägg: 32

Vad dillar trådskaparen om? Prostitution ska inte legaliseras, det är redan legalt.

dudeniro - Ej medlem längre2009-03-20 15:28

Ansuz, det var min första tanke också - men om prostitution ses som hela konceptet att sälja (lagligt) och köpa (olagligt) sexuella tjänster - så är det ju illegalt i sverige.

Så, tänk vad bra, nu så kan du ge dig in i diskussionen också!

p.s i och med att man prostituterade får ha prostitution som en laglig (beskattningsbar) inkomst så kan man ju diskutera hur lagligt det är egentligen, snarare någon form av åtalsunderlåtelse...

Caligatia2009-03-20 16:57
Antal inlägg: 2187

KARR0: "En del verkar ju tro att tjejerna gör det för att de tycker det är skönt att få hundratals olika ballar intryckta både här och där, och att de lika gärna kan passa på att ta betalt för det då. Men denna naiva grupp tillhörde inte du då alltså."
- Är JAG naiv för att jag mycket väl tror att det finns kvinnor som prostituerat sig för att de själva velat det, och njutit av det?
Du kan sälja dig EN ENDA gång, och det är likväl prostitution, samma gäller om det händer ett fåtal ggr eller flera.

So far vad jag sett i den här tråden (och skrivit själv för den delen)
Fördelar med legalisering: Med ett fungerande system skulle det kunna hejda smittspridning, förhindra våld, ge kvinnorna lagliga rättigheter och skydd. Skulle också kunna leda till en minskning av trafficking, samt förhindra att det bekostar narkotikamissbruk.

Nackdelar med legalisering av prostitution: Höjer ribban för vad som anses normalt. "Prostitution är äckligt".
- Missade jag något nu?

Lasse19782009-03-20 16:58
Antal inlägg: 130

Här var alldeles för mycket för att jag ska orka läsa igenom allting och ber därför om ursäkt på förhand om jag upprepar något, för jag måste verkligen vädra min åsikt kring detta.

Jag tycker att det är intressant att folk ser just prostituerade kvinnor som "offer", alla män som säljer sex då? Ja, det finns en del sådana också, hör och häpna! Och om ni hade sökt på "eskort" följt av er stad på den magiska sidan Google så kan jag nästan garantera att ni får en hel del träffar (förutsatt att du inte bor i buskamåla eller liknande, sök då på närmsta stora samhälle). Nuförtiden är det nämligen inte bara psykiskt störda narkomaner som säljer sin kropp bakom en container(det har det iofs aldrig varit, men iaf :P), utan helt vanliga tjejer och killar som ser det som en bra extra inkomst. De ser inte sig själva som offer, eller känner sig kränkta. Många ser det t ex som att de får betalt för ett one-night-stand. Och jag tycker ärligt talat inte att staten har att göra med vad man gör med sin egen kropp, så länge varken du eller någon annan blir skadad. Vad jag däremot tycker är fel är att de i dagsläget inte har rätt att betala skatt på sina inkomster, mig veterligen finns det bara en prostituerad i Sverige som har F-skattesedel för sin prostitution. (Hon anmälde iofs staten för koppleri, ett bra initiativ imo ;D)
Den nuvarande lagstiftningen gör dessutom att de kvinnor och män som faktiskt ÄR sjuka och/eller missbrukare far extremt illa och det mycket oftare än innan man ändrade lagen sist. I dagsläget har myndigheterna fullständigt tappat kontrollen över problemet då verksamheten idag inte längre sker öppet på gatan. Man kan inte gå in och hjälpa dessa kvinnor och män som faktiskt vill och/eller behöver hjälp, för man vet varken vem de är eller var de finns längre. Detta landet är fullt av kontraproduktiva lagar som direkt och indirekt skadar människor mer än om lagstiftning saknats fullkomligt. (Ett annat bra exempel är nolltoleransen mot narkotika som kostar MASSOR av pengar men enbart gjort saken värre, inte minst för de individer som fastnat i ett missbruk och istället för vård erbjuds höga skulder till staten och ibland även fängelse, för något som bara rör deras egen kropp. Jämför du med en alkoholist så får denna hjälp i första hand, trots att 80% av våldsbrotten i det här landet beror på alkohol, inte den illegala narkotikan. Man straffar alltså de som oftast inget gjort och uppmuntrar ett missbruk som förr eller senare kommer att leda till ett våldsbrott.)

På de få sidor av den här tråden som jag orkade läsa verkar många gärna vilja bestämma över andras liv och leverne, vilket för mig är totalt obegripligt. Vad är det ni är så rädda för? Om ni inte själva går till prostituerade så kommer en evt lagändring knappast att påverka er nämnvärt, så vad är problemet? Är det så "äckligt" att ni kommer störas av detta trots att ni aldrig kommer att komma i kontakt med en prostituerad?
Såg även att någon tog upp Holland och deras lösning. Faktum är att sen de infört ett nytt regelverk samt sett till så de prostituerade fått sitt eget fackförbund så har antalet överfallsvåldtäkter gått ner med 15-20%, det tycker jag är en bra grej. Och sen har jag väldigt svårt att förstå allt moralprat runt det hela, inse istället att detta är ett av världens absolut äldsta yrken och kommer att fortsätta finnas så länge människan har en sexdrift. Rätt eller fel i era ögon spelar liksom ingen roll i detta, folk kommer att fortsätta att sälja sin kropp så länge efterfrågan finns och efterfrågan går uppenbarligen INTE att styra med hjälp av efterblivna lagar som inte förstår människans natur. Jag är så trött på lagar som enbart verkar vara baserade på en förlegad kristen moral som framförallt den yngre generationen INTE lever efter.

Jag avslutar denna lagom snurriga trådpost med följande ord:
Gör om, gör rätt, tänk på människans sätt. *rimma* :D

d372009-03-20 17:25
Antal inlägg: 86

Nu hänger jag inte med riktigt... Och orkar inte läsa Lasses uppsats i ämnet. Men, för att ta ett exempel ur verkliga livet... I 18års åldern, när jag gjorde lumpen, fanns en kvinna, dryga 30. Vi träffades, hade sex och efteråt gav hon mig 200 kr "till taxi". Fattig o snål som jag var gick jag hem... Hur som helst, vi forsatte träffas ett par gånger i veckan. För mig var det lika mycket sex som ekonomi som hägrade. Jag tänkte faktiskt glatt på vägen dit att jag var en manlig hora, dessutom en oförskämt billig sådan... Då är frågan. Var det synd om mig då? Visste jag inte mitt eget bästa? Och den ensamstående mamman som köpte sex, skulle hon hängas ut och straffas? Både jag och hon trivdes med arrangemanget, men några av er verkar veta bättre, så berätta snälla...

d372009-03-20 17:35

Nåå? Ämnet kanske är uttjatat? i såfall ska jag hänge mig att att sex med mig själv. Mot en mindre ersättning...

KARR02009-03-20 17:35
Antal inlägg: 284

dudeniro; visste inte att du och omoralen är samma person!

Caligatia, det finns undantag i allt, kan man inte generalisera kan man inte heller diskutera. Säkert finns det några som enstaka ggr passar på att ta betalt för sex som de njuter av. Och säkert finns det de som bara sålt sex en eller två gånger. Det jag pratar om är dock de som försörjer sig som prostituerade och i de fall räcker det inte med att sälja sig EN gång. Jag tyckeer alltså fortfarande att det är naivt att tro att någon kan njuta av att få flera hundra okända mäns ballar intryckta i diverse hål - helt på männens villkor och efter deras önskemål - och om du tror att kvinnorna njuter av det, ja då kallar jag dig naiv.

KARR02009-03-20 17:38

som sagt säkert finns det de som passar på att ta betalt för sex som de njuter av...

d372009-03-20 17:55

För att citera dig Karro:
"som sagt säkert finns det de som passar på att ta betalt för sex som de njuter av..."
Men ändå kan vi inte tolerera detta 2009?

Bitte - Administratör2009-03-20 18:11
Antal inlägg: 24221

Funderar på respekt,, respekt inför andra människor , ni som tycker det är ok att köpa sex, anser ni att ni har respekt och respektera andra , eller får de skylla sig själva som säljer ,,

Bitte

d372009-03-20 18:16

Bitte, snälla läs mitt inlägg från förra sidan.... Jag sålde sex. Till en tant som du.... Ja, fast lite yngre och utan blommor i förgrunden. Alltså mindre patetisk. Jag respekterade mig själv och henne hela vägen ut. Men jag antar att du anser att det är skillnad mellan manlig o kvinnlig prostitution:) Och då följer att det ena är bättre/annorlunda än det andra...
Och snälla när du ändå håller på... ta bort blommorna..

Ond_Kanin_ - Ej medlem längre2009-03-20 18:17
Antal inlägg: 2032

Att köpa en hora handlar bara ibland om någon stackare som inte har något annat val, utan om en maktdemonstration från torskens sida, ungefär som en våldtäkt heller inte handlar om en sexuell akt.

dudeniro - Ej medlem längre2009-03-20 18:18

tack bitte för att du duckade från mina tidigare inlägg ;) Titta gärna tillbaka på dem.

Bitte - Administratör2009-03-20 18:19
Antal inlägg: 24221

Det är ingen skillnad på manlig eler kvnnlig prostution , det är lika illa bägge delarna,, sedan är ju ditt inlägg ett påhopp på mig ,, lågt riktigt lågt

Och för övrigt undrens tid är inte förbi.. jag och ond_kanina har samma åskit

Bitte

d372009-03-20 18:20

Ja, om man garderar sig genom att skriva "bara ibland" vilket bara förvirrar och gör ämnet ointressant... Vad menar du?

KARR02009-03-20 18:23

d37, hade min övertygelse varit att sexköp oftast gick till som i ditt fall hade jag inte alls haft svårt att tolerera det. Alltså att två träffas för att båda vill ha sex, och så visar det sig efteråt att den ena vill ge den andre pengar. Nu är ju saken den att det är väl inte riktigt så prostitution går till vanligtvis? Eller tror du det?

Ond_Kanin_ - Ej medlem längre2009-03-20 18:23

Jag menar att vissa människor försvarar prostitutionen med uttalanden som "jamen tänk på de stackare som aldrig hittar någon att ha sex med, eller handikappade". Visst besöker såna personer prostituerade, men i de allra flesta fallen är det som jag skrev innan, orkar inte ta det igen.
Ett sexliv är inte en mänsklig rättighet.
Du vet nog mycket väl vad jag menar, men vill hellre märka ord.

Ond_Kanin_ - Ej medlem längre2009-03-20 18:23

till d37

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?