Spelrum
| Giraffen | 3 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 4 |
Mobilspel
| Pågående | 19 309 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| le-lou | 2009-04-08 01:25 | |
![]() | dude - för att återgå bara - Jag vidhåller att man gör eftersträva att behandla alla på lika grunder. Hur ska man annars motivera ett beslut när nästa man står på tur och blir nekad på samma grunder som den andra blev beviljad? Det är viktigt med likformighet , speciellt när man har att göra med människors ekonomi. Det skapar inte direkt förtroende för myndigheter om alla gör olika. | |
| le-lou | 2009-04-08 01:26 | |
![]() | Att man BÖR. ska det stå :). timmen börjar bli sen, tur att man jobbar kvällar ibland. | |
| y not | 2009-04-08 01:28 | |
![]() | Jag måste få inflika att det är intressant vilka som har respekterat en efter beslutet och vilka som betraktar en som något man inte tar i med tång. Jag tror att le-lou och namels skulle bli förvånade om de hörde några ärenden. | |
| NameIsNobody - Ej medlem längre | 2009-04-08 01:29 | |
![]() | dudeniro, du har nog tolkat mig fel nu, som jag skrev tidigare så är jag personligen för utbildning av socialsekreterare, resten är bara diverse virrvar tankar i alla riktningar. En form av brainstorming för att smaka på alla sidar och delar i debatten. Skälet till att jag frågar om Högerutopi var för att jag undrade om det fanns och jag tycker du har verkar väl påläst och intellektuellt bevandrad och intuitivt med indianmössan du har på skallen så bedömmer jag inte dig som höger eller så. :) | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2009-04-08 01:29 | |
![]() | De flesta gör samma bedömning Le-lou, av den enkla anledningen att de flesta handläggare har samma utbildning och följer samma grundläggande regelverk (som du själv hänvisat till: förvaltningslagen, socialtjänstlagen samt socialstyrelsens förordning). Ja, frågan kan diskuteras: Som sagt, en hög grad av likhet innebär mer byråkrati, vilket (i regel) innebär att fler nekas. Det är oerhört svårt att skriva ett humant regelverk som du föreslog, utan att riskera att man helt enkelt lämnar dammportarna vidöppna och kommunernas budget kommer att dräneras. Hur viktigt är det med likformighet i bedömning av individuella fall? Ganska tycker jag. Ibland inte alls. Jag har inget förtroende för Migrationsverket som gång på gång efter att ha utvisat barn, handikappade etc. står med armarna i kors och hänvisar till "sådant är regelverket". Jättesmidigt för dem, kanske. | |
| NameIsNobody - Ej medlem längre | 2009-04-08 01:32 | |
![]() | Varför inte ha valmöjligheten till individuell bedömning om man nu önskar det eller helt enkelt kunna göra ansökan via sitt BankID där man även ger nån form av callcenter handläggare tillgång tills ens konto över nätet där man kan få sin lilla riksnorm utan personliga debatter? Eller nått sånt.. :D | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2009-04-08 01:34 | |
![]() | OK NiS, medger en viss svårighet astt följa ditt virrvarr av tankar då och då! Jag tror, som sagt, att den höga graden av självbestämmande hos handläggare, främst är en psykosocial arbetsmiljöfråga: Det orsakar troligen stress, osäkerhet samt en öppenhet för kritik från media och allmänhet hos handläggare som gör deras jobb klart sämre. Jag tycker samtidigt att man skall beakta individuella omständigheter vid bedömning av fall. I slutändan tror jag att man måste röra sig i DEN RIKTNING som Le lou föreslår, men jag tycker därmed INTE att man skall ha slaviska regler som skall följas. Det bör rimligen finnas proportioner som möjliggör för en handläggare att väga in omständigheter i sin bedömning, samtidigt som man kan visa tydliga regler och hög "rättssäkerhet" gentemot klienter, oavsett var i landet de söker hjälp och vem de handläggs av. Ett sätt att åstadkomma detta är att handläggare gör bedömningar i team, d.v.s. att man samlas för att gemensamt ta beslut i ärenden efter att ansvarig handläggare föredragit ett ärende inför medarbetare OCH ansvarig chef. Det skulle göra slutbedömningen mer trovärdig samt öka ansvarigas insyn i att regelverket efterföljs. Vad tror du om den iden le lou? | |
| NameIsNobody - Ej medlem längre | 2009-04-08 01:36 | |
![]() | Tänk vilken mardröm om båda handläggarna gör fel.... | |
| le-lou | 2009-04-08 01:37 | |
![]() | Samtidigt fyller det förmodligen ett syfte det också dude, det du skriver om Migrationsverket - hur fel det än kan te sig för oss som blöder för barnen. Kan vi låta alla stanna? Finns det överhuvudtaget ett syfte i så fall med att ha ett Migrationsverk? Precis som du säger att socialen tillämpar en hårdare granskning (och då faktiskt frångår en hel del från regelverket?) för att inte skicka ut socialbidrag till höger och vänster. Men gör det mer rätt för det? Jag tror inte att de som arbetar på Migrationsverket är svin, lika lite som de på försäkringskassan är det som nekar bidrag. Inte heller socionomerna som nekar socialbidrag. Men det bör vara på rätt grunder. Avslår man på grunder som är ologiska och omotiverade så är det fel. Och den som tittar på saker de inte ska titta på sitter på fel stol och jobbar med nåt han el hon inte ska jobba med. Om alla skulle börja tänja på reglerna så sitter vi snart där med skägget i brevlådan och undrar vad som gick fel. | |
| NameIsNobody - Ej medlem längre | 2009-04-08 01:39 | |
![]() | *installerar en brevlåda med huggtänder doppade i cyanid* | |
| y not | 2009-04-08 01:41 | |
![]() | dude vad gäller svåra ärenden så är det precis så det görs, eller man har en handläggare och en medhandläggare och så en gång i veckan har man ärendehandledning där man tar upp de mest svåra ärendena i gruppen med chefen. Men jag vill inte säga att ekonomiärendena hör till de speciellt svårbedömda ärendena i regel. Tvärtom är de ganska enkla att bedöma efter tydliga riktlinjer som finns. | |
| krutmarie | 2009-04-08 01:41 | |
![]() | Ens ungar tar ju normalt studenten (=går ut gymnasiet) det år de fyller 19 år. Om familjen då har kanske 3-4 barn till, 19-åringen får inget jobb, ingen ALFA-kassa och vill inte bo hemma längre av nån anledning. Skulle föräldrarna då vara skyldiga att kosta på barnet ett annat boende, och uppehälle undrar jag? | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2009-04-08 01:43 | |
![]() | Byråkrati rimmar dåligt med medmänsklighet Le-Lou. Sanningen bakom Migrationsverket är att deras bedömningar har blivit hårdare. Samtidigt har Migrationsverket gjort sig immuna för kritik, eftersom de kan hänvisa till ett regelverk: Det är säkert skönt för personalen. Att tänja på reglerna är ett tjänstefel, och skall hållas separat från diskussionen om hur socionomer skall arbeta. De har aldrig rätt att tolka lagen i egna händer. Ditt exempel (1 mån-3 mån) hanldar ju som vi ju faktiskt sett här i denna tråd - om direktiv som finns ute i kommunerna. Alltså, handläggarna följer instruktioner som i sig går emot socialstyrelsens rekommendationer. Byråkrati gör medarbetare till byråkrater, och en byråkrat följer regler och regler är till för att minimera frihet inte för att öka den le lou. Det säger sig självt att ju mer byråkrati man lägger in, desto mindre är sannolikheten att enskilda individer får det de vill. Däremot kanske hela apparaten fungerar effektivare. | |
| y not | 2009-04-08 01:43 | |
![]() | skulle kommen vara skyldiga att kosta på barnen ett boende. de har ju redan ett? | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2009-04-08 01:44 | |
![]() | ok, tack y not! Bra info, då var jag inte helt ute och seglade heller! | |
| krutmarie | 2009-04-08 01:45 | |
![]() | y not det är riktigt de kan kanske bo kvar hemma, men om de inte vill? | |
| le-lou | 2009-04-08 01:46 | |
![]() | såna här utredningar får ju aldrig handla om godtycke. Inte heller ska sådana beslut fattas av empati, liksom heller aldrig fattas av det motsatta. Sen kan man tycka synd om ändå, som person eller tycka lite vad man nu tycker. Men det får ju inte vara något som påverkar en handläggare att göra en bedömning mer fördelaktig än en annan likvärdig. Ett ja här, men nej till dig - ok, ja jag vet att ni har samma situation men sorry, jag tyckte mer synd om han innan dig. Tough luck. Usch... jag får rysningar av de som behandlar folk olika beroende på vem man är. | |
| y not | 2009-04-08 01:47 | |
![]() | krutmarie, när tycker du det är kommunens ansvar att se till att den som har en bostad skall få flytta till en han hellre vill ha? | |
| le-lou | 2009-04-08 01:47 | |
![]() | "Samtidigt har Migrationsverket gjort sig immuna för kritik, eftersom de kan hänvisa till ett regelverk: Det är säkert skönt för personalen." Det måste de väl göra? Vad ska de annars hänvisa till? fri vilja att utföra det arbete de har betalt för, ungefär som de själva vill? | |
| NameIsNobody - Ej medlem längre | 2009-04-08 01:49 | |
![]() | En kompis till mig förklarade sin relation med Socialtjänsten så här: "För att man skall få någonting av dom så måste man slicka deras arsle" .. jag tycker det säger en hel del, han i sin tur får även massa resor betalda av socialtjänsten. | |