Spelrum
| Giraffen | 28 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 20 |
| Inloggade | 48 |
Mobilspel
| Pågående | 19 494 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Eva_Margaret | 2009-04-21 18:13 | |
![]() | Jag är EMOT aborter... Antar att det är för att jag har haft svårt att få barn...har exakt blivit gravid vart 6:e år och har nu 4 barn. Jag kan inte förstå att man inte skyddar sig.... Abort ska inte användas som preventinmedel... Tycker det är fel att det ska vara så j-a lätt att ta abort... | |
| lontoonrae - Ej medlem längre | 2009-04-21 18:16 | |
![]() | emot. | |
| Myspruppen - Ej medlem längre | 2009-04-21 18:19 | |
![]() | jag skyddade mig men blev ändå gravid och de finns de som inte tar hand om sina barn,vilket för mig anses vara mycket värre än att genomföra en abort,å de hade varit fler om inte det fanns en möjlighet till att kunna göra abort | |
| Viktor_M - Ej medlem längre | 2009-04-21 18:23 | |
![]() | Jag tycker man i första hand ska vara noggrann med skydd om man inte vill bli gravid. Abort är en väldigt jobbig process som jag förstått och bör undvikas. Man ska ha respekt för fruktbarheten tycker jag. Fruktbarheten som ger en människa liv och som ger många lycka. Å andra sidan så måste det finnas möjlighet till abort. Sen tycker jag inte att det är min sak att svara JA eller NEJ på en sån här fråga. Många fall är helt unika och jag har inte på något sett någonsin involverats med aborter så jag kan inte riktigt sätta mig in i situationerna. | |
| Myspruppen - Ej medlem längre | 2009-04-21 18:24 | |
![]() | håller med dig Viktor M,det måste finnas möjlighet till abort... | |
| Betapetaren | 2009-04-21 18:27 | |
![]() | Abort bör vara helt fritt enligt lagen, sedan är det en samvetsfråga om man vill genomgå en eller inte. Är man emot aborter har man helt enkelt valet att inte göra en. Det är egentligen inte så svårt. | |
| Viktor_M - Ej medlem längre | 2009-04-21 18:30 | |
![]() | Mys: Ditt fall är ett fall där abort känns rätt självklart. Du ville inte ha barn, skyddade dig, men ändå blev du gravid. Man måste ha möjligheten att välja om man vill ha barn eller inte. det är min åsikt. Men abort ska som Eva_Margaret sa absolut inte användas som ett preventivmedel, även om jag tvivlar på att folk faktiskt väljer att göra abort vid eventuell graviditet framför att använda skydd. Isf är de nog dåligt medvetna om ingreppet i sig och/eller hur stor chansen/risken faktiskt är att bli gravid vid samlag. | |
| Myspruppen - Ej medlem längre | 2009-04-21 18:33 | |
![]() | just precis | |
| blackrock | 2009-04-21 18:36 | |
![]() | just prexis | |
| fåntrattis | 2009-04-21 18:52 | |
![]() | Betapetaren: "Är man emot aborter har man helt enkelt valet att inte göra en. Det är egentligen inte så svårt." Om man är abortmotståndare och likställer abort med mord är det nog svårt. Då kan det bli såhär: Är man emot mord har man helt enkelt valet att inte begå ett. Det är egentligen inte så svårt. | |
| Linn79 - Ej medlem längre | 2009-04-21 19:04 | |
![]() | För abort i den bemärkelsen att jag anser att möjligheten att välja abort måste finnas. Däremot tycker jag att man ska försöka skydda sig i första hand - men som ngn redan påpekade, så hjälper det inte alltid. | |
| pion ekrot | 2009-04-21 19:18 | |
![]() | Eva_margaret: "Jag är EMOT aborter..." Är du emot aborter för andra kvinnor bara för att du själv inte kan tänka dig det? "Antar att det är för att jag har haft svårt att få barn...har exakt blivit gravid vart 6:e år och har nu 4 barn." Grattis! "Jag kan inte förstå att man inte skyddar sig...." Det behöver ju inte alls vara oskyddat samlag det är frågan om. "Abort ska inte användas som preventinmedel..." Abort kan inte användas som preventivmedel. Jag tror att det är extremt ovanligt med abort satt i system, som sagt. "Tycker det är fel att det ska vara så j-a lätt att ta abort..." Jag tror nog att de flesta som gjort abort inte skulle hålla med om den saken. Dessutom finns det dagen efter-piller nuförtiden. Bra om kondomen spruckit, till exempel. | |
| mommesfrites - Ej medlem längre | 2009-04-21 20:28 | |
![]() | För mig skulle det nog ha varit en katastrof att vara helt infertil men även som sådan, kan man väl inte förbjuda aborter och inbilla sig att alla andra gör abort lika lätt som de köper nya skor. Jag är säker på att 99,99% av alla kvinnor som överväger abort, noga tänker igenom alla möjligheter och scenarier och i vissa situationer finns det behov av att avbryta graviditeten. Jag är tacksam över att bo i ett land, där vi har den möjligheten, åtminstone upp till vecka 12. Fåntrattis, det konstiga är, att i vissa länder där abort och även preventivmedel är förbjudna, tycker folk att det är okej med dösstraff och som i Brasilien Dödspatrullerna, som "städar bort" de störigaste, sjukaste gatubarnen. Det är mord, med de styrandes goda vilja. | |
| Myspruppen - Ej medlem längre | 2009-04-21 20:34 | |
![]() | det hjälper ju inte dom som inte kan få barn att genom förbjuda abort att man därav är emot abort kan jag själv inte förstå det jag kan förstå,oavsett om man är ngn som kan få barn elr inte, är att man reagerar mycket starkt över de barn som finns men har föräldrar som inte tar hand om dom | |
| Plumspapper - Ej medlem längre | 2009-04-21 20:35 | |
![]() | Att attityden till abort är slapp i Sverige måste väl ändå vara ett faktum? Annars får man anta att svenska kvinnor har ovanligt lätt för att bli gravida. Kvinnor är också människor och kan därför ha moral av varierande kaliber eller i praktiken vara totala klantarseln. Precis som män. Visst finns det ett fåtal som satt abort i system och visst finns det pragmatiker som väljer abort för att de och sambon just tagit lån på en skinnsoffa eller har kvar en bit på sina utbildningar. Bevisligen finns det ju de som vill ta bort foster med fel kön. Inte tror jag abort innebär trauman för alla heller. Man kan inte säkert hävda att alla kvinnor bara gör misstag och tänker över sitt val noga. Beror på vad man menar med noga. Nånstans tycker jag att synen på kvinnor verkar lite förlegad. Dessa oskyldiga kvinnor som plötsligt vaknar upp gravida efter att ha drömt om storken en natt. Kan man inte bara vara en bekymmersfri, glad skit utan djupare funderingar eller en kallhamrad karriärskvinna som skiter i foster? | |
| Plumspapper - Ej medlem längre | 2009-04-21 20:42 | |
![]() | Jag är för rätten till abort förresten men tycker svensk lagstiftning är väl liberal. Ska man utföra aborter på löpande band bör man också ha en enhet som arbetar förebyggande och informerar om abort. Ibland undrar man ju om det inte finns stora luckor kunskapsmässigt även bland vuxna. Man får börja understryka att preventivmedel inte är hundraprocentigt säkra och kanske som apbur föreslog uppmana kvinnor till att lära sig mer om sina kroppar. Det är inte så dumt att hålla reda på när man löper störst risk att bli gravid. | |
| pion ekrot | 2009-04-21 20:45 | |
![]() | "Kan man inte bara vara en bekymmersfri, glad skit utan djupare funderingar eller en kallhamrad karriärskvinna som skiter i foster?" Jo? Säkert! Reaktionen på uppfattningen om att kvinnor som sätter abort i system skulle vara något relativt vanligt är väl mest ett försök att få fram en slags realism eller nyansering i frågan, precis som jag tolkar ditt inlägg som. | |
| Linn79 - Ej medlem längre | 2009-04-21 20:53 | |
![]() | Jag tror absolut att de flesta inte tar lätt på aborter. De jag känner som gjort det har absolut inte tagit det med en klackspark. Att inte ha möjlighet att göra abort är betydligt mycket värre än att det utförs aborter, som jag ser det. Däremot tror jag absolut på mer information och förebyggande arbete. | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2009-04-21 20:55 | |
![]() | Plumspapper, du får det att låta som om aborter skulle vara mer vanligt i Sverige än i andra länder. Stämmer det? Vad jag förstått så är andelen aborter (av graviditeter) i Sverige på en nivå som är i nivå med Storbritannien och Frankrike, men något högre än Finland och Norge t.ex. I princip stora delar av de forna öststaterna samt ryssland har betydligt högre andelar aborter än Sverige. En illustrativ karta: www.johnstonsarchive...br ate.html | |
| Plumspapper - Ej medlem längre | 2009-04-21 20:59 | |
![]() | dudeniro: Vi har en mer liberal lag än Finland som också har färre aborter. Sen blir jämförelsen med länder där man har en annan syn på preventivmedel väldigt skev. Här ger vi ju preventivmedel från och med puberteten (se annan tråd ;) ). | |