Spelrum
Giraffen34
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
9
Inloggade43
Mobilspel
Pågående19 489

Forumkategorier

Användare Inlägg  
sally93 - Ej medlem längre2009-04-23 19:30
Antal inlägg: 1032

Ibland kan 'godhet' vara ont.

uisge beatha - Ej medlem längre2009-04-23 19:30
Antal inlägg: 1289

:) Jorå - jag har en väninna som konverterat från Islam. Jag tror inte ngn religion ser särskilt milt på detta, inte minst "vår" egen Gud som säger "Du skall inga andra Gudar hava jämte mig". Men självklart är det väsentligt svårare att konvertera i ett land som styrs av bestraffande regimer, än att konvertera i ett land som vårt. Men de flesta av de som flyr står fortfarande sin religion trogen. De flyr kanske mer för att i lugn och ro få möjlighet att fortsätta tro på vad de tror på, än för att slippa religionen?

sally93 - Ej medlem längre2009-04-23 19:34

Nja, i islamska regimer så får man väl fortsätta tro på islam?
Dom har väl flytt ifrån den fundamentalistiska delen, ja.
Då undrar ju iaf jag vad de fundamentalistiska utövarna, som ju också finns här av vilket skäl dom flytt???

ALFASUD2009-04-23 19:35
Antal inlägg: 217

Truto du kan inte påstå att 101 000 har fått permanent uppehålls tillstånd när det är just det antal som har invandrat (alltså inte fått permanent uppehållstillstånd) Av dessa personer har dessutom drygt 17 000 svenskt medborgarskap (vilket alltså innebär att de redan har permanent uppehållstillstånd) dessutom så ingår en stor del EU-medborgare där vi har förbundit oss till fri rörlighet inom EU. Utöver det har vi utbytesstudenter och arbetsutbyte. Bara en liten del består av övriga invandrare och av dessa så har de flesta INTE fått permanent uppehållstillstånd.

Dessutom har vi utvandring under 2008 till drygt 45 000 vilket innebär en tillförsel på 55 000 människor som är här i olika ärenden.

Det var därför jag var intresserad av statistik, för på SCB har i a f inte jag hittat någon statistik som skulle stöjda att över 100 000 fått permanent uppehållstillstånd i Sverige, inte heller på migrationsverkets hemsida.

dudeniro - Ej medlem längre2009-04-23 19:36
Antal inlägg: 6214

Truto - alla samhällsförändringar skapar ny brottslighet, liksom lagändringar. Självklart har invandrare bidragit till nya brottstyper, en del mer överdrivna än andra (kommer du ihåg larmrapporterna om ryss- och juggemaffians herravälde i stockholm t.ex. i samband med murens fall och invandrarvågor från balkan?)

Angående levnadsstandarden, du får gärna ange källa för det du påstår. Jag har inte tid just nu, men du är välkommen att plocka fram den statistik du syftar till från oecd: stats.oecd.org/wbos/...mp ;lang=en
Enligt FN (UNDP) hade Sverige världens femte högsta levnadsstandard 2006.

Betapetaren2009-04-23 19:37
Antal inlägg: 21

Ahh, jag visste att "politiskt korrekt" skulle dyka upp till slut. Det gör det alltid. Det är det nya trendiga sättet att avfärda åsikter på när man inte har bättre argument själv. Jag kanske ska klargöra det redan nu: Jag har inga som helst problem med att vara "politiskt korrekt" om det är det jag tror är rätt.

Sedan att skylla på islam, som inte är något annat än en religion, precis som kristendomen, eller invandrare är oerhört lätt. Det kan inte vara så att det är integrationen, ofta skött av 100% etniska svenskar, som gått åt helvete? Eller är det "politiskt korrekt" att antyda att även etniska svenskar kan göra något fel?

Goliath II - Ej medlem längre2009-04-23 19:38
Antal inlägg: 460

Allvarligt? Inte mer förtryckande? Okej.

www.wnd.com/news/art...E_ ID=52004

Betapetaren2009-04-23 19:41
Antal inlägg: 21

För det första säger det där bara något om Somalia, inte islam. För det andra:

"WorldNetDaily provides primarily evangelical-conservative- oriented news and editorials, publishes letters to the editor, maintains forums and conducts a daily poll. It has been described as having a right wing conservative perspective."

Ursäkta om jag tar allt som står på den sidan med en nypa salt.

ALFASUD2009-04-23 19:43

Man kan säkert hitta något exempel på någon som har konverterat åt andra hållet och råkat illa ut också, om man letar tillräckligt efter det.

Det känns inte som helt ovinklat och nyanserat om man säger så.

dudeniro - Ej medlem längre2009-04-23 19:45

Goliath: Man tar seden dit man kommer, och det tror jag de flesta invandrare gör. Sedan är ditt resonemang något haltande, jag bor själv utomlands och ser svenska beteenden hos svenskar faktiskt "förstorade", snarare än nedtonade till "värdlandets seder och bruk". Det handlar förvisso inte om några allvarliga saker, men ändå den svenska fyllan t.ex. tycks vara "svårbotad" ;)

Sverige beviljade ca 90000 arbets- och uppehållstillstånd 2008. Den största ökningen stod arbets- och studietillstånden för. På en höft var ca 60 000 från länder utanför EU (OBS för er med begränsad kapacitet: Detta betyder inte att det handlar om personer från muslimska länder!!!). Ca 15000 var arbetskraftsinvandrare, ca 30000 var anhöriginvandrare och ytterligare 15000 var flyktingar.
www.migrationsverket...p; id=66041

sally93 - Ej medlem längre2009-04-23 19:48

Nu när vi konstaterar att religionen som heter islam är lika bra (eller dålig) som någon annan religion. Skall vi då hålla med om att islam kan vara botemedlet för västvärldens 'problem'?
För det var ju själva inledningstjoflöjten om man säger så.

Goliath II - Ej medlem längre2009-04-23 19:48

Naturligtvis. Du missade en hel del i texten men vad ska jag begära? Låt höra Betapeteren - Vad tar du inte med en nypa salt? Dina sanningar? Har du vänner som flytt krig och förtryck, men här i Sverige fortfarande lever under liknande omständigheter (läs tjejer, kvinnor)? Ser inte du, liksom jag, dagligen kvinnor som går några meter bakom sin man eftersom hon är fri att göra som hon vill (ja - ironi!!) och VILL vara lägre stående än mannen! Jag skulle kunna mala på hela kvällen.

Eller sitter några av er i miljonvillor i någon fin förort, utan någon verklighetsförankring, men med väldigt mycket "kunnande" ändå?

sally93 - Ej medlem längre2009-04-23 19:49

Och eftersom den nu är lika bra (eller dålig) som kristendomen....Kan då isåfall lika gärna kristendomen lika gärna vara botemedlet för västvärldens 'problem'?

Goliath II - Ej medlem längre2009-04-23 19:49

Egentligen finns det bara en sanning. Förbjud religion!

dudeniro - Ej medlem längre2009-04-23 19:51

Jag tror inte religion är lösningen på våra samhällens problem, nej

sally93 - Ej medlem längre2009-04-23 19:52

OK. Dudeniro har svarat. Nån mer?

uisge beatha - Ej medlem längre2009-04-23 19:52

Och när vi så har förbjudit religionsfriheten, vad ska vi då straffa dem med som vägrar sluta tro? Döden? Inlåsning? Böter? Skampåle? Ja, då blir världen absolut vackrare.

ALFASUD2009-04-23 19:52

sally, det är väl inte så konstigt om en muslim tycker att islam är botemedel för världen, liksom en kristen tycker att det är kristendom, liksom du uppenbarligen tycker att avskaffande av religion är det.

Det känns som att det inte direkt är något att uppröras över.

Själv så tycker jag att folk skall få tro vad de vill på, och tror att det inte påverkar världen så värst mycket ändå.

Goliath II - Ej medlem längre2009-04-23 19:53

"Själv så tycker jag att folk skall få tro vad de vill på, och tror att det inte påverkar världen så värst mycket ändå." DET var humor!

uisge beatha - Ej medlem längre2009-04-23 19:54

Jag är ateist - så jag tror inte heller att religion är en lösning. Men jag är beredd att göra mycket för folks rätt att inte vara ateister.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?