Spelrum
| Giraffen | 30 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 23 |
| Inloggade | 53 |
Mobilspel
| Pågående | 19 494 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| _Vildvittra_ | 2009-04-21 23:49 | |
![]() | dudeniro: för min del så tycker jag att Pentrollet gjorde alldeles tillräckligt i att prata med servitrisen. och har jag inte missat nåt så försökte denna prata med föräldrarna som snäste av henne. Förmodligen inte de bästa föräldrarna som inte lyssnar till när andra ber dom prata med sina barn. Tror inte det hade gjort nån skillnad om alla på stället pratat med dom, det hade säkert blivit mer tjafs än resultat. Men det är bara spekulationer. | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2009-04-21 23:57 | |
![]() | Jag har inte kritiserat pentrollet vildvittra, som du vet om du läst. Jag har sagt att jag tyckte det var dåligt av restaurangen (inte ens servitrisen, utan dess ägare). Det skall inte behöva bli plats, om de har gäster som beter sig så skall de ombes lämna restaurangen. Jag antar att pentrollet inte var den enda gästen som stördes. | |
| Polly Juice | 2009-04-22 00:01 | |
![]() | En del personer önskar man att de inte hade barn. Jag har träffat på liknande föräldrar som de två blåbär pentrollet beskrev, och jag får alltid en sån lust att skrika åt dem. Den värsta jag träffat på var mamman som åkte buss med sin son och ungen ville sitta på de nerfällbara stolarna i mitten, dvs de som kan fällas upp så att man får plats med barnvagnar där. Mamman försökte övertala honom att sätta sig hos henne istället, men han vägrade. Han fick som han ville, vilket i sig inte gjorde någon annan något, men så kom en kvinna med barnvagn vid nästa hållplats. Hon bad pojken flytta sig så hon fick plats att ställa sin barnvagn där, pojken vägrade. Mamman sa åt pojken att flytta sig, ungen vägrade. Mamman ryckte på axlarna och sa "nähä, dåså"! Jag trodde inte det var sant. Busschauffören vände sig om och ropade åt kvinnan med barnvagnen att hon måste ställa barnvagnen på plats innan han kunde köra, annars kunde det hända en olycka om han blev tvungen att tvärbromsa. "Det kan hon inte, för den där kvinnan kan inte flytta på sin unge"! sa jag, och pekade på Mesiga Morsan. Kvinnan med den ouppfostrade ungen blev upprörd. "Hör du det där, Anton! Nu skyller de på MIG för att du inte vill flytta på dig!" Ääääh... ja, vems fel skulle det annars vara att hennes unge inte lydde? Jag tror att det är alltför många föräldrar idag som inte vågar/orkar/ids/fattar att de ska riva i åt sina ungar eller rent fysiskt lyfta upp dem och bära iväg med dem om snorungarna lägger sig på golvet och sparkar och skriker. Ungarna lär sig att de kan leva rövare helt enkelt därför att deras handlingar aldrig får några konsekvenser. | |
| pentrollet | 2009-04-22 00:05 | |
![]() | Tack Polly Juice!! Du skriver de som jag har haft svårt att få ner i skrift!! Du har så rätt så!! | |
| _Vildvittra_ | 2009-04-22 00:05 | |
![]() | "Kan det vara så att du och din vän var lite för passiva när det väl hände, och mer utåtagerande nu när du diskuterar det här?" "Om det sker med mitt barn, hoppas jag att någon säger till att det störs, i stället för att på svenskt manér (!?) tiga tyst och sedan gå hem och skriva om det på betapet (förr så gick man för övrigt hem och skrev en insändare till lokalpressen, men det var då det)." Dudeniro: de här två citaten från dig ser jag som ganska kritiska emot Pentrollet. | |
| _Vildvittra_ | 2009-04-22 00:07 | |
![]() | Polly Juice: Läskigt exempel, men tyvärr alldeles för vanligt. Körkort för att bli förälder verkar allt mer lockande när man läser sånt. | |
| Polly Juice | 2009-04-22 00:09 | |
![]() | pentrollet: du skulle gilla min kompis Maria. Hon har tre helt underbara ungar, busiga och livliga och levnadsglada, men samtidigt uppfostrade till att säger mamma till på skarpen, då lyder de, för de vet att hon aldrig, aldrig, aldrig kommer med tomma hot. När hennes äldste var bråkig inne på McDonalds så varnade hon honom att han skulle bli utan mat om han inte skärpte sig. Pojken fortsatte tjafsa, och 5 minuter senare sitter han snopen och hungrig och glor på Maria som äter sin mat och han har inte fått något alls. Ytterligare 5 minuter senare är det en mycket ödmjuk pojke som ber om förlåtelse, och tackar snällt när hans mamma frågar om han vill ha lite mat. Han har ALDRIG tjafsat inne på en restaurang efter det. | |
| pentrollet | 2009-04-22 00:13 | |
![]() | *L*...skönt att höra att de finns vettiga och ansvarsfulla föräldrar!!! Jag har en kompis med två små pojkar, 3 o 6. Dom är små pärlor!!! Pigga, glada, nyfikna och pigga på livet. Deras mamma är precis osm din kompis, inga tomma hot och pratar med sina barn, visar dom respekt och hänsyn. | |
| Polly Juice | 2009-04-22 00:21 | |
![]() | ...plus att min kompis nästan aldrig ger dem saker de ber om när de är i affären, såvida de inte ber snällt och det är något till överkomligt pris. Tjat funkar aldrig för de här ungarna. Däremot brukar hon ofta köpa något kul åt dem spontant när hon är ute. Häromveckan släpade hon hem ett stort dockskåp åt flickorna bara för att hon hittade ett till vrakpris på en loppis. Snacka om att de blev glatt överraskade! Jag har en annan kompis som bor i Belgien som är precis likadan med sina 4 ungar. Jag tycks dras till folk som uppfostrar sina ungar på ett vettigt sätt. Jag antecknar allt så att jag kan göra samma sak när jag själv får barn. Det är en mycket viktig detalj att ungarna blir väluppfostrade och inte kuvade. Ungar som BARA blir åthutade blir förstörda och vågar inte säga ett pip. Marias ungar är lyckliga och mår bra därför att hon är lika generös med beröm och uppmärksamhet och kärlek när de uppför sig som vad hon är noga med att säga ifrån om de beter sig illa. Hon busar och leker med ungarna och hennes karl gör likadant. Ungarna älskar sina föräldrar och är trygga och glada just för att de vet att deras föräldrar är rättvisa. | |
| kissed - Ej medlem längre | 2009-04-22 00:21 | |
![]() | Många föräldrar har blivit så slapphänta nu för tiden. Ungarna ska tydligen göra hur de vill. Kommer bli jobbigt för dessa barn när de växer upp. Lite regler har aldrig skadat. När mina barn var små och vi gick ut och käkade så förklarade jag för barnen hur man beter sig på en restaurang. Inte så svårt faktiskt. Självklart ska man inte behöva bli överdrivet störd när man är ute. | |
| Polly Juice | 2009-04-22 00:23 | |
![]() | Precis. Visa hänsyn mot andra. Det är det som är det viktiga. En del tycks tro att man gör barnen en björntjänst genom att lära dem "fåniga regler", men det är ju just det här med att visa hänsyn som man lär ut. | |
| _Vildvittra_ | 2009-04-22 00:24 | |
![]() | kissed: håller med dig fullständigt. Det måste bli svårt för barn som inte fått lära sig det sociala spelet om hur man är kring andra människor. | |
| pentrollet | 2009-04-22 00:25 | |
![]() | Jupp...men det är sen de får ringas in nannyjouren...hahaha | |
| kissed - Ej medlem längre | 2009-04-22 00:26 | |
![]() | Exakt. Att visa hänsyn till andra är grundläggande i samhället och gäller även barnen. Skulle vuxna bete sig så som beskrivs blir de inte långvariga på den restaurangen. | |
| Myspruppen - Ej medlem längre | 2009-04-22 00:26 | |
![]() | det blir inte lättare för föräldrarna desto äldre barnen blir heller,,,att BÖRJA uppfostra tex en 18 åring,,,,,lycka till! | |
| pentrollet | 2009-04-22 00:28 | |
![]() | Ja verkligen, då skulle man väl hamna hos polisen för förargelseväckande beteende eller nått.... Och för att slippa de som vuxen kan de ju va en god ide att lära sig hänsyn och annat viktigt när man är barn. | |
| pentrollet | 2009-04-22 00:28 | |
![]() | *skrattar*...sant myspruppen | |
| kissed - Ej medlem längre | 2009-04-22 00:29 | |
![]() | När mina barn var små fick jag skäll av en tant i en affär när jag sa till mitt barn att han inte fick pilla på frukten. Att man var tvungen att köpa frukten innan man pillar på den. Hon tyckte jag var dum mot min son:-) Ja hujedamej vilket folk det finns:-) | |
| Polly Juice | 2009-04-22 00:29 | |
![]() | Tyvärr FINNS det vuxna som beter sig så på offentliga platser... | |
| Myspruppen - Ej medlem längre | 2009-04-22 00:29 | |
![]() | jaaa, barnen lider ju själva med å det blir svårare som vuxna för dom | |