Spelrum
| Giraffen | 2 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 3 |
Mobilspel
| Pågående | 19 462 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| pion ekrot | 2009-04-27 22:27 | |
![]() | ALFASUD, du är inte särskilt orolig för att bli våldtagen va? Det du pratar om är förmodligen mest hjärnspöken (t ex "...tummar på bevisbördan i domstol och reducerar alla sexualbrott till våldtäkt") Om inte, hänvisa gärna till den informationen isf. | |
| sally93 - Ej medlem längre | 2009-04-27 22:28 | |
![]() | Men man tummar väl inte på bevisbördan. Det är väl fortfarande så att de flesta åtal leder till friande pga brist på bevis? De flesta anmälningar leder ju inte så långt som till åtal heller. Det är väl så att våldtäktsbegreppet har utvidgats. Det är möjligt att det inte är bra, jag vet inte. Men tidigare kunde det ju vara så att 'oral våldtäkt' inte räknades som våldtäkt överhuvudtaget. Risken att bli falskt anklagad för våldtäkt ser jag som i förhållande till de verkliga våldtäkter som sker försvinnande små, såvida man inte haft en relation med en kvinna med psykiska problem. | |
| sally93 - Ej medlem längre | 2009-04-27 22:32 | |
![]() | Obs.Nu menar jag givetvis inte att en person med psykiska problem inte skulle kunna bli våldtagen. | |
| MaadMaxx | 2009-04-27 22:34 | |
![]() | haha, det är bra sally93. förebyggande av missförstånd. reflekterade inte ens över det innan du skrev det, men du satte ett leende på mina läppar. :) | |
| ALFASUD | 2009-04-27 22:36 | |
![]() | Nej jag är varken särskilt orolig för att bli våldtagen eller nedslagen. gällande reduceringen av sexualbrott till våldtäkt så menar jag att det är helt fel att rubricera sexuellt utnyttjande av minderårig som våldtäkt. Det innebär INTE att jag menar att det skall vara lägre straffvärde, men rubricering av brott menar jag på skall visa vad det är för brott. Lika så sexuellt utnyttjande som med nyare lagstiftning allt oftare rubriceras som våldtäkt. Det är inte så konstigt att antalet våldtäkter då ökar så dramastiskt, och det är inte heller särskilt konstigt att vi leder "våldtäktsligan" med en väldigt stor övervikt. Vad gäller bevisbörda så kan jag hänvisa till den bok som nämndes i ett tidigare inlägg, felaktigt dömda. Den är trots allt skriven av erfarna och välmeriterade domare, som dessutom förmodligen har betydligt större insikt i rättsäkerhet än vad du och jag har. Vidare kan nämnas att det efter 90-talet har beviljats resning i ett tiotal mål, där man har kommit fram att felaktigt dömda våldtäktsmän har fullständigt friats. Detta är ett nytt fenomen som inte förekom tidigare. Så något verkar faktiskt ha hänt med bevisbördan. | |
| MaadMaxx | 2009-04-27 22:36 | |
![]() | Nog för att man kanske inte tummar på bevisbördan i domstol, men jag tycker det är tragiskt att media uppenbarligen äger rätten att dömma en misstänkt på förhand. | |
| MaadMaxx | 2009-04-27 22:37 | |
![]() | ALFASUD- Du menar alltså att bevisbördan skulle vara hårdare idag? | |
| ALFASUD | 2009-04-27 22:39 | |
![]() | Det handlar inte bara om media, det handlar också om dåliga polisutredningar och nämdemannasystemet och svårigheten att få resning av högsta domstolen. | |
| ALFASUD | 2009-04-27 22:41 | |
![]() | Nä, jag menar att det är lättare att fällas på indicier och på att förhör utförs för okritiskt. Själv så tycker jag att det skall vara jäkligt svårt att bli fälld i domstol utan teknisk bevisning, men det verkar jag vara ganska ensam om dessvärre. | |
| sally93 - Ej medlem längre | 2009-04-27 22:42 | |
![]() | Det är väl inte bara i våldtäktsmål som folk har blivit felaktigt dömda och det begärts resning. Har bevisbördan ändrats i andra mål oxå? Media är väl experter på att piska upp stämningar. Å andra sidan är väl dom flesta medvetna om att det är så oxå så man fäster kanske trots allt inte så stor vikt vid löpsedlar längre. | |
| ALFASUD | 2009-04-27 22:45 | |
![]() | Jag tror att väldigt många fäster vikt vid vinklade kvällstidningsrepotage. Jag tror också att det finns krafter som faktiskt utnyttjar att piska upp en viss stämning för deras eget ändamål. I princip tycker jag att samma sak gäller vid andra brott, vad just gäller sexualbrott så finns det mycket som pekar på att bevisbördan allmänt verkar vara lägre. Jag tror mycket väl att det kan ha att göra med de debatter som faktiskt förs i media. | |
| HumbleBug | 2009-04-27 22:47 | |
![]() | Vad räknas som våldtäkt i Sverige och vad räknas som våldtäkt i andra länder? Kan det vara en rättslig syn som ligger bakom statistisken? | |
| sally93 - Ej medlem längre | 2009-04-27 22:48 | |
![]() | mm å andra sidan skall det ju inte räcka med 'teknisk bevisning' för att bli fälld. Det kan ju mycket väl finnas teknisk bevisning utan att det för den skull innebär skuld. Det är väl många saker som skall pusslas ihop. Vad menar du med teknisk bevisning föresten? T.ex så är det inte alltid så att våldtäktsmän får utlösning . | |
| MaadMaxx | 2009-04-27 22:49 | |
![]() | sally93- Visst är media experter på det, jag menar bara att det bör vara så att de begår ett lagbrott då de pekar ut någon som skyldig, våldtäktsmål, eller inte. Vad jag vet så utgår svensk rättsäkerhet ifrån oskyldig tills motsatts är bevisad... Detta media fenomen är naturligtvis inte något som rör endast mål som rör våldtäkt, men då det är en mycket känslig fråga verkar det som många glömmer just att man är oskyldig tills motsattsen är bevisad. Jag glömmer det också i två sekunder, innan jag hämtar andan och tänker efter. Men som jag sagt tidigare så är jag väldigt nära med en kille som blivit felaktigt anklagad för våldtäkt, vilket kanske gör att jag kanske har med mig den aspekten på ett annat sätt än de som inte har erfarenhet av det. | |
| sally93 - Ej medlem längre | 2009-04-27 22:51 | |
![]() | Men Alfasud. Om de flesta polisanmälningar inte leder till åtal och de flesta åtal i sin tur leder till friande. Hur kan du då säga att bevisbördan är låg eller blivit lägre??? | |
| sally93 - Ej medlem längre | 2009-04-27 22:51 | |
![]() | Men Alfasud. Om de flesta polisanmälningar inte leder till åtal och de flesta åtal i sin tur leder till friande. Hur kan du då säga att bevisbördan är låg eller blivit lägre??? | |
| MaadMaxx | 2009-04-27 22:52 | |
![]() | Den ekvationen förstår inte jag heller?? | |
| ALFASUD | 2009-04-27 22:55 | |
![]() | Teknisk bevisning i form av exempelvis DNA, gärna sperma. Det är också noga att faktiskt utreda händelseförloppet noga. Vittnesmål och vittneskonfrontationer skall ske på ett profesionellt sätt där inte utredare förleder vittnet. Samma sak gäller förhör. Vittnen som tillkommer efter gärningsmannen har florerat i media skall det ställas extra hårda krav på. Sist men inte minst när ord står mot ord så skall man hellre fira än fälla. Det står till och med inskrivet i vår grundlag. | |
| MaadMaxx | 2009-04-27 22:57 | |
![]() | Och du menar att det inte är så det går till? | |
| sally93 - Ej medlem längre | 2009-04-27 22:57 | |
![]() | Ja, jag kan hålla med om att media borde bli fällda för att peka ut folk som skyldiga innan fallen är avgjorda. Det är ett jäkla ofog som pågår och som kan fördärva livet för oskyldiga. | |