Spelrum
| Giraffen | 13 |
| Krokodilen | 1 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 2 |
| Inloggade | 16 |
Mobilspel
| Pågående | 19 740 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Uffetjur | 2009-06-24 14:54 | |
![]() | religion är grunden till 99% av alla krig religion utnyttjas som ett maktmedel jag tror inte på religion | |
| Risotto - Ej medlem längre | 2009-06-24 15:05 | |
![]() | "Man får inte förglömma att vetenskap inte är en lära eller en doktrin; det är i grund och botten en metod." Det tycker jag var mycket bra sagt! apbur, att säga: "jag har nog större logisk förmåga än du har" är ett riktigt lågvattenmärke på självhävd och egentligen bara självbedrägeri. Självklart kan du berätta tusen saker om varför du är bättre än mig, men de saknar all form av värde. Endast när någon annan utomstående väger dina fördelar och nackdelar mot mina dito och dömer till din fördel så är de värda något. Det är som att jag kan berätta för dig varför du ska köpa de produkter jag säljer, eftersom att jag är upphovsman till dem så anser jag självklart att de är de bästa du kan köpa för pengar. Jag hade rätt i att du skulle återkomma med ett svar, logiken har aldrig fel. Jag har förövrigt ingen önskan om att övertyga mig själv om någonting, jag är inte självbedräglig så som du är. | |
| wildman | 2009-06-24 15:13 | |
![]() | Så fint Denniz att du jämför en bil eller en cykel med skapandet av universum. Det kändes riktigt relevant ;-) Uffetjur. Man startar krig i religionens namn, men det finns nog ingen religiös lära som förespråkar detta. Tyvärr görs mycket dumt i religionens namn, men det har ju väldigt lite med religionen att göra i kärnan. zmrzlina sa "Man får inte förglömma att vetenskap inte är en lära eller en doktrin; det är i grund och botten en metod." Det har du rätt i, men i dagens samhälle har det utvecklats till en tro eftersom folk som inte är särskilt insatta i olika metoder ändå blint litar på dess korrekthet för att bekräfta deras världsbild. Risotto du har ju en härlig logik. "Jag häver ur mig någonting om dig sen hävdar jag att om du ger svar på tal så bekräftar det min logik om att du måste svara och då ger det mig rätt i min logik???" Haha, den var skön :-) | |
| wildman | 2009-06-24 15:15 | |
![]() | Sen är du lite rolig Risotto, du säger själv att det där med att vattna trädet är en metafor, men tidigare i tråden har du använt massa sådana och klankat ner på det i en bokstavlig tolkning. Förstår du inte att det mesta som står i bilden är just...metaforer.... | |
| Risotto - Ej medlem längre | 2009-06-24 15:18 | |
![]() | wildman, du förstod visst inte vad det handlade om, lika lite som du förstod metaforen med bilen som Dennis målade upp. Du kanske inte vill förstå helt enkelt för att bekvämt kunna leva kvar i vanföreställningen om att det obegripbara är något gudomligt. Du har chansen att välja, ingen annan kan göra det för dig. | |
| Risotto - Ej medlem längre | 2009-06-24 15:21 | |
![]() | Jag tror att du är lite ur balans då du måste angripa mig personligen med de värse smädande epitet , "härlig logik, "lite rolig" mm, som defenitivt inte är välmenade. Men men det lägger jag på dig och den du väljer att vara. | |
| wildman | 2009-06-24 15:27 | |
![]() | Jag sa att en bil var en dålig metafor ja. Det står jag för. Men visst förstår jag vad han ville säga, dock tycker jag att det var en extremt dålig liknelse. Jag angriper inte dig personligen, du får tycka vad du vill, jag respekterar det du tycker, men kommer du med sådan USEL logik som att det skulle vara logiskt att apbur besvarar dig när du pratar med henne och kallar det logik så vinner du inte över mig med argument, det kan jag lova dig. Bättre får du prestera då. | |
| Miss Yoco - Ej medlem längre | 2009-06-24 15:48 | |
![]() | Det finns lika många olika sätt att se på tillvaron, som det finns människor på denna jord, så ganska klart är väl då att man inte kan hålla med om allas uppfattningar. Men exempelvis när det handlar om var och ens personliga livsåskådning (som då naturligtvis alltid grundar sig i att den inte skadar någon annan människa) så går det alldeles utmärkt väl att visa respekt. Och man behöver ingalunda förstå den andres sätt att förhålla sig till tillvaron, men respektera kan man alltid göra. - Och det är inte ens svårt. Att då kalla alla världens religioner för mumbo-jumbo mm, vittnar inte om så värst stor respekt tycker jag. | |
| apbur | 2009-06-24 20:09 | |
![]() | Risotto, sluta hävda att alla har missuppfattat dig när du blir ifrågasatt. Jag förstår precis vad du vill säga, du vill säga att religion är totalt nonsens för det innehåller vissa påståenden som man idag kan säga med all sannolikhet är orimliga. Javisst kan det vara så, men till ditt förtret bygger inte religion helt på det du trycker på. Det resulterar i att du försöker förkasta ett helt system för att du kan hävda att det brister på en punkt. Det är inte så enkelt som du försöker göra det till och det är bara tröttsamt och föra diskussion med någon som inte kan bredda sina argument utan ideligen fastnar i samma spår. Du är som en envis gammal get. | |
| Risotto - Ej medlem längre | 2009-06-24 20:22 | |
![]() | apbur, är du färdig? är det min tur att börja kasta glåpord efter dig nu? jag tycker att du ofta är rätt inskränkt och allmänt motvalsig och därför är det svårt att ta dig på allvar. Hur ska jag tolka er religösa, apbur, wildman mfl., är det föraktfullt att kalla religion för vidskeplighet? varför skulle i så fall vidskeplighet ha en sämre status än religion när de bägge bygger på sagor och troll? | |
| apbur | 2009-06-24 20:49 | |
![]() | Eftersom du gärna diskuterar med mig måste det någonstans innebära att du tar mig på allvar. Själv tar jag dig på fullaste allvar, jag tror verkligen du är så smal i ditt tankesätt som du utger dig för. Du har inte enbart kallat religion för enbart vidskepelse utan sagt att folk måste vara korkade som är religiösa. Det är också väldigt provocerande att först uttala sig om något och senare helt öppet erkänna att man inte har den blekaste aning om vad man talar om. Du har inte läst Bibeln men ändå avfärdar du den som en saga om troll? Det är omoget och förtjänar inget annat gensvar än det du fått. Väx upp och sluta spela martyr. | |
| Risotto - Ej medlem längre | 2009-06-24 21:42 | |
![]() | Jag kan inte finna någonstans i mina inlägg att jag har använt ordet "korkad", citera rätt om du ska citera mig alls. Nog för att jag mycket väl skulle ha kunnat använda ordet korkad men så är nu inte fallet som jag kan se det. Varför jag bryr mig om dig är i första hand för att jag skriver i ett öppet forum där dina initiala åsikter är precis lika viktiga som alla andras, varken mer eller mindre. I andra hand så är det bara ett värnfäktande för de påhopp du ideligen kommer med, du tar det hela för personligt. Du har lyckats kalla mig för "trög", "envis som en get", "martyr" mm. inte några välmenande epitet direkt. Ska du sluta nu och istället koncentrera dig på det jag har öppnat tråden för? Jag känner inte för att tjaffsa med dig, nyligen sa en smart person att vi alla umgås här för att det ska vara trevligt, det var inte du i alla fall. Så det tänker jag ta fasta på och inte nappa på dina tjaffsinviter, så som du uppenbarligen har spetsat in dig på. | |
| Perpersa - Ej medlem längre | 2009-06-24 21:54 | |
![]() | Jag har just börjat läsa boken Illusionen OM GUD, av Richard Dawkins. Hett boktips för både ateister och ej likasinnade. Jag får återkomma med mer synpunkter efter/under min semester! | |
| Mr Sun Green - Ej medlem längre | 2009-06-24 21:55 | |
![]() | Jag tänker mig att vidskeplighet är en viss uppfattning om något som gör att känslor kan knytas till detta. Religion kanske är det motsatta, snarare. Att låta känslorna få flyta omkring utan mål, och låta dessa få vara fria från påverkan utifrån. Är inte religiös själv och underskattar kanske behovet av att ha en grundtanke, övertygelse eller frälsning som startpunkt. | |
| Zmrzlina | 2009-06-24 21:58 | |
![]() | Perpersa: Har läst den och ja, den är onekligen intressant. Dawkins är lustig samtidigt som han är väldigt skarpsynt. Bra läsning för både religiösa och icke-religiösa. | |
| apbur | 2009-06-24 22:09 | |
![]() | "Jag anser att det har med okunskap, medfödd, fostrad eller självpåtagen låter jag vara osagt, att göra om man fullt och fast är religös och därigenom förkastar vetenskapliga "sanna" hypoteser." "Religion är för den klentrogne." "Jag trodde att jag skulle bli mer eller mindre förklarad som troende då jag startade tråden, jag kan bara säga att det är med lättnad jag konstaterar motsatsen." "Men denna kvinna, säkert en välutbildad person, trodde bokstavligt talat på det som stod i bibeln." "Ja jag anser att de i det sammanhanget är okunniga om de fullt och fast tror på det som t.ex. Bibeln säger." "Religion är vidskepelse, mumbo-jumbo eller vad annat trolltyg du vill kalla det, sanning är det i alla fall inte!" "Sagor är kul, personligen hade jag hellre sett Illiaden och Odysséen som grundfundament än Bibeln." "Bibeln berör inte mig personligen ett skvatt." "Bibeln har ett mycket litet utrymme i min värld och jag har inte för avsikt att utforka den mer heller, inte annat än som sagobok i alla fall." Grattis, du har aldrig sagt korkad men du har nog avslöjat hur du värderar kristna. Sluta gnäll nu och stå för att du har varit rakt igenom respektlös i den här tråden. | |
| vuk | 2009-06-24 22:26 | |
![]() | Varför tror ni på gud? varför inte shiva, Buddha, alibaba och hans 40 rövare, Tor, vinden träden Svara gärna, frågan är seriös! jag kan nämligen inte för mitt liv förstå hur man kan tro på något så otroligt osannolikt och långsökt utan något "bevis" | |
| Zmrzlina | 2009-06-24 22:36 | |
![]() | vuk: Som Dawkins uttryckt det: alla människor är ateistiskt inställda till de flesta gudar som folk trott på, men vissa går en gud längre än så. | |
| Risotto - Ej medlem längre | 2009-06-24 22:43 | |
![]() | Jag letar efter en bok jag har som jag försökte läsa en gång. Jag köpte den efter en föreläsning av en snubbe som hade mött gud på något sätt. Har för mig att det blev för mycket dravel till slut eller så bara tröttnade jag, kommer inte ihåg. Ska ta rätt på den och nämna titeln och författaren. | |
| Miss Yoco - Ej medlem längre | 2009-06-24 22:47 | |
![]() | Risotto skrev följande: "Jag har också vänner som är djupt religösa och går i kyrkan varje söndag, jag har t.o.m gått med dit för att jag blev ombedd att göra så. Inte för att jag ska bli omvänd utan för att de ville visa mig det som för dom är väldigt viktigt, och det tycker jag är en trevlig gest som jag gärna ställer upp på. För övrigt så kan jag säga att den familjen är högutbildade, pappan i familjen har varit VD på Scania i utlandet under lång tid. " slut Med tanke på alla dina uttalanden om de troende och den tydliga avsaknaden av respekt för religioner du visat här så får jag inte ihop detta med dina goda vänner, Risotto. Kunde du verkligen ta emot deras uppriktiga gest utan att det kändes genant? "de ville visa mig det som för dom är väldigt viktigt". skriver du, och det tog du emot utan att tydligen ha det minsta respekt för deras sätt att se på tillvaron? Knepigt tycker jag. | |