Spelrum
| Giraffen | 30 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 19 |
| Inloggade | 49 |
Mobilspel
| Pågående | 19 758 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Kjempegrejt | 2009-06-28 21:52 | |
![]() | plaléne: min ena hund ska inte vara kopplad, iaf inte med synligt koppel. Det behövs inte. Hon är uppfostrad att skita i allt och att gå bakom mig och inte reagera om hon ej får tillåtelse. Hanen har koppel än sålänge, jobbar på det. Koppel är ju bara till för att folk ska se att man har koll på sin hund, har men det ändå, så får man faktiskt ha hunden lös | |
| Phaléne | 2009-06-28 21:53 | |
![]() | Ja man kan på ett lättsamt sätt säga att - De där gör du inte om.. Nu vet ju inte jag hur du tillrättavisar dina djur. Men att komma en kvart senare gör bara djuret förvirrat.. Med eller utan fantasi. | |
| Safflor - Ej medlem längre | 2009-06-28 21:55 | |
![]() | Kan hålla med dig Kjempe. MEN, inom Stockholms kommun är numera koppeltvång inom hela kommunen. Och i många andra kommuner gäller koppeltvång inom tät bebyggelse. Dock inte alla. Det får var och en kolla upp i just sin kommun. | |
| Kjempegrejt | 2009-06-28 21:56 | |
![]() | Safflor: ja det var för att den skaffades av alla småbarnsfamiljer helt utan kunskap, golden retriever är en mycket aktiv ras. Den trivs utmärkt inom jakt, där den får apportera småvilt. | |
| Phaléne | 2009-06-28 21:57 | |
![]() | Klart man får ha hundar lösa, vi har de oxå med våran voffsing, men inte inne i samhället. Spelar ingen roll hur bra hon lyssnar, hur nära hon går med mig och har kontakt hela tiden. Bland folk är hon kopplad. På skogsprommisar springer hon lös. | |
| Kjempegrejt | 2009-06-28 21:58 | |
![]() | safflor: ja det råder säkert här med... dock går jag sällan i staden. Gör jag det så har jag hundarna vid min sida, så ingen lär märka om det finns en liten sytråd emellan (det är ju också koppel om jag vill) ;) Håller mig utanför stan för det mesta, hundarna får mer ut av det. | |
| apbur | 2009-06-28 21:58 | |
![]() | Safflor, jag håller med om att det är mest effektivt för både människor och djur. Jag tror det gjorts ett otal studier, jag ifrågasätter dock hur dessa tolkas, det är ju i slutändan vi människor som försöker tolka djurens beteende. | |
| Kjempegrejt | 2009-06-28 22:00 | |
![]() | apbur: om man läser allt man kommer över, sen begrundar och studerar sina egna djur och andras... så är MÅNGA saker enkla att se. | |
| le-lou | 2009-06-28 22:07 | |
![]() | Så allt en hund gör, alltså i form av aggressivitet är alltså ägarens fel - om jag förstår en del av er här rätt? Och om vi säger som så att det ÄR det så, eftersom det tydligen är det... so? Är det inte rätt oväsentligt vems fel det är, grejen är ju att hundrackarn biter och då får man ta det därefter. Det finns visst "omöjliga" hundar. Hundar som antingen är knäppa i huvudet av sig själva, eller hundar som blivit knäppa av människan. Oavsett - så finns de ju, eller hur? Knäppgökar inom det släktet med. Finns det någon som helst sanning i uttrycket att det inte går att lära en gammal hund sitta, så kanske man inte arbetar med en hund som attackerat småbarn. Sen ska jag säga att djurpolisen i Houston, Texas och lite här och var också ger upp vissa hundar (skåda på Animal Planet) - deras veterinärer anser att vissa hundar är för förstörda och därmed alldeles för farliga och opålitliga för att vistas bland människor. Så en del får avlivas. Detta är alltså fel? (jag skulle liksom usigabeatha ge min hund en one way ticket to the blue om han attackerade ett barn oprovocerat och skadade det). | |
| Safflor - Ej medlem längre | 2009-06-28 22:09 | |
![]() | Om hundarna är så förstörda som de "tevehundar" du nämner så är det ju ägarens fel. Eller menar du att de förstört sig själva? | |
| Safflor - Ej medlem längre | 2009-06-28 22:10 | |
![]() | Kjempe; har själv haft golden, tränat och tävlat. | |
| Phaléne | 2009-06-28 22:11 | |
![]() | Klart att de finns hundar som är helt kocko i huvudet, allt är inte ägarens fel. Och i dagens läge avlas de fram många knäppgökar. Folk blandar kors och tvärs och vet tillslut inte vad som är fram eller bak på en hund. | |
| Kjempegrejt | 2009-06-28 22:12 | |
![]() | le-lou: ja, men som jag sa, i de flesta fall är de människans fel. Tiken avlivar utvecklingsstörda och defekta valpar vid födslen. Resten är upp till oss. Sjukdom kan såklart påverka.. Oftast är det ÄNDÅ människan som påverkat och inget annat. Ja, vissa hundar ges upp. Men le-lou, vad har oftast orsakat deras problematik som gör det omöjligt att göra dom till hundar i samhället igen? Det kan inte vara människan väl? ;) | |
| le-lou | 2009-06-28 22:14 | |
![]() | safflor - nej jag menar ju det. Spelar det någon roll om vem som har förstört hunden när det kommer till agerandet efter att hunden attackerat människor? Spelar det liksom någon roll? Ger man en hund som blivit sån (av ägaren då) fler chanser än en hund som är eller har blivit knäpp bara? Kan en hund omprogrammeras och om, när kan man lita på den hunden? Kan man lita på hundar överhuvudtaget? Det verkar som att ni inte tror på att hundar KAN bli knäppa i huvudet. Och det känns som en rätt farlig inställning i mitt tycke då. | |
| Safflor - Ej medlem längre | 2009-06-28 22:14 | |
![]() | Väldigt få hundar är icke arbetsbara/rehabilitering sbara i Sverige. Visst finns de. Men de flesta fall man hör talas om är hundar som fått en felstart i livet och noll chans till rehabilitering. Precis som med människor. | |
| Safflor - Ej medlem längre | 2009-06-28 22:14 | |
![]() | Väldigt få hundar är icke arbetsbara/rehabilitering sbara i Sverige. Visst finns de. Men de flesta fall man hör talas om är hundar som fått en felstart i livet och noll chans till rehabilitering. Precis som med människor. | |
| Safflor - Ej medlem längre | 2009-06-28 22:15 | |
![]() | ooops, dubbelt... | |
| le-lou | 2009-06-28 22:15 | |
![]() | Kjempe - en knäpp hund behöver inte vara knäpp från början. Många psykiska defekter syns ju inte ens under valptiden, utan framträder som tidigast i samband med könsmognaden och senare. | |
| Pseudonymf | 2009-06-28 22:16 | |
![]() | Jag VET att min pappis kan få tokryck ibland och bli lite knäpp. Men dock aldrig så knäpp att han biter folk för att skada etc. Sen är det skillnad (tro det eller ej) på min 2-kilos kämpe och en collie... men det är ju bara min uppfattning :) | |
| Kjempegrejt | 2009-06-28 22:17 | |
![]() | le-lou: hmm... det är så sällan att det går att räkna på fingrarna. Har du nåt belägg för ditt uttalande? Kan du länka? Ingen är ju fullärd. | |