Spelrum
| Giraffen | 28 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 25 |
| Inloggade | 53 |
Mobilspel
| Pågående | 19 822 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| lusdrama - Ej medlem längre | 2009-07-08 20:42 | |
![]() | det känns lite som att argumentera mot evultionsteorin att börja snacka om att kvinnomisshandel inte skulle vara ett (enormt) mycket större problem, mer förekommande, än misshandel av män!!! men för den misshandlade är det naturligtvis en lika stor tragedi oavsatt kön. | |
| Minta | 2009-07-08 20:43 | |
![]() | Jag tror att våld i allmänhet, slag, slag i luften, örfilar, sparkar, kastade föremål kan vara vanligt från kvinnors sida i förhållanden. Men besöksförbud, grovt våld som ger svåra skador, mord, knuffar ut från balkonger mm, står nog männen för i högre grad. Jag tror att de fysiska skadorna blir större. Därmed inte sagt att våld kan försvaras. | |
| lusdrama - Ej medlem längre | 2009-07-08 20:43 | |
![]() | jag blev kallad vit en gång i usa btw. av samma dignitet som rasism mot svarta antar jag då. faan borde ha anmält! | |
| Minta | 2009-07-08 20:45 | |
![]() | Det har väl inte samma dignitet? | |
| lusdrama - Ej medlem längre | 2009-07-08 20:45 | |
![]() | ... nej. jag tycker inte det. | |
| micro113 | 2009-07-08 20:49 | |
![]() | Minta Jag tror inte ens att det mildare våldet är lika vanligt bland kvinnor som bland män, helt enkelt därför att män i allmänhet är fysiskt starkare och kan betvinga våld som riktas mot dem. Det finns inte heller något belägg för att så skulle vara fallet, utan det blir rena gissningar i ett försök att uppnå jämlikhet i våldet, och frågan är vad som är poängen i det. | |
| kermis | 2009-07-08 20:50 | |
![]() | tror jag att slagna kvinnor har det bra? Jaha, det visste jag inte. Jag är förbannad och frustrerad att absolut INGENTING har hänt på fem år. Den här tråden är ett typexempel på hur sådana här diskussioner ALLTID vänder. Tråden handlar ju FAKTISKT om män som misshandlas av sina kvinnor. Ingenting annat. Trots det så börjar det SNABBT handla om "kvinnomisshandel" istället. Bara ordet utesluter ju att män kan vara offer. DET vänder jag mig emot. Jag underkänner inte statistiken från brå, sjukhus osv. Det är helt sant att fler kvinnor än män hamnar på sjukhus och registreras som kvinnomisshandelsoffer. Det är helt sant att fler kvinnor än män anmäler att deras partner misshandlat dem. Men att läsa den statistiken och tro att den speglar all partnermisshandel är dumt. Det håller ni säkert med om, mörkertal känner vi alla till. Det har inte gjorts någon undersökning i sverige, om hur vanlig partnermisshandel är, där båda könen undersöks på ett jämlikt sätt. (Spader Dam är en rapport som gjordes till sanning. Där frågade man bara kvinnor och fick svar därefter. Inga män blev misshandlade. Tänk så behändigt.). Dock finns det sådana undersökningar gjorda i USA och England och några andra europeiska länder, vissa fick reslutatet 40-60 andra jämnare. Återigen, jag minns inte undersökningarnas namn och har inga länkar. Ni är fullt fria att tolka det som att jag ljuger. Det är inte jag som sticker huvudet i sanden ändå. | |
| Minta | 2009-07-08 20:52 | |
![]() | Ja, det viktiga är att man inser problemet med familjevåld och våld i nära relationer och verkligen ser problemet och erbjuder stöd till dem som behöver det. De mest utsatta är ju kvinnor i missbrukarkretsar, unga kvinnor med invandrarbakgrund mm. och barn i familjer med grovt våld far mycket illa. Hur många kvinnor dödas av män varje år? Hur många män? "Att sparka och slå med föremål är vanligare bland kvinnor. Männen däremot knuffar, skuffar, smäller till, slåss och använder kniv eller pistol. ..." | |
| Minta | 2009-07-08 20:55 | |
![]() | Enligt en undersökning www.nodaddy.nu/mansmis2.h tml (det står inte vem som gjort den, men den är gjord i Sverige). | |
| Minta | 2009-07-08 20:57 | |
![]() | Har det kommet många män till akutmottagningar med brutna näsor och revben, blåmärken, sönderslagna ansikten, som en kvinna gjort? | |
| micro113 | 2009-07-08 20:57 | |
![]() | kermis Det går inte att värdera de undersökningar du hänvisar till utan att ha läst dem. Jag hävdar att du valt att tro på en bild som passar dina syften, och därför vägrar se på den bild som finns som en fingervisning om verkligheten. Sen förstår jag inte varför du vill avköna våldet. Om du nu vill synliggöra kvinnors våld mot män, är det väl ännu viktigare att detta benämns som mansvåld eller dylikt istället för partnervåld som osynliggör offren helt. I officiell statistik i sverige tar man hänsyn till mörkertal, och där är det beräknade mörkertalet för slagna män högre än för slagna kvinnor -- konsekvenserna av våldet, dvs skador och dödsfall, visar dock att våldet mot kvinnor är vanligare och grövre än våldet mot män begånget av kvinnor. | |
| lusdrama - Ej medlem längre | 2009-07-08 20:58 | |
![]() | jag trodde tråden handlade om varför det inte blev samma rubriker när en man misshandlades av en kvinna som tvärtom? ser en tydlig fråga om det i första inlägget, kermis. hsh är det inte sant när en kvinna misshandlar en man är det hundra gånger sannolikare att det skapar rubriker det är nämligen så ovanligt förekommande. kvinnomisshanel är rutin både för media, sjukvård, polis och soc. däremot behandlas problemet (!) kvinnomisshandel i högre grad av media än det motsatta. pga av att det ÄR ett så mkt större problem. | |
| lusdrama - Ej medlem längre | 2009-07-08 21:01 | |
![]() | för den utsatta är våldet självklart ett lika stort problem. för samhället, noops! | |
| Minta | 2009-07-08 21:02 | |
![]() | =) ja, det ÄR ett mycket större och allvarligare problem. | |
| ENAPEON | 2009-07-08 21:03 | |
![]() | Varför ska man älta undantagen? Det är mönstren som är intressanta, därför att de förutsätter att något samhällsfenomen ligger bakom våldet. Varför kvinnor slår män är helt individuellt och därför ointressant. | |
| apbur | 2009-07-08 21:08 | |
![]() | kermis verkar vilja belysa den psykiska misshandeln där man kontrollerar sin partner varför all statistik om våld är ointressant. Jag tror dock fortfarande att dessa företeelser hänger samman vilket betyder att män mer ofta utsätter sin partner för kontroll och misshandel än vice versa. För att man ska lyckas med den formen av kontroll bör den andra känna sig hotad och rädd och det är faktiskt svårare för en kvinna att direkt hota en man om våld än tvärtom. | |
| bissitheking | 2009-07-08 21:08 | |
![]() | men allt är väl alltid av en individuell anledning till varför man handlar på ett visst vis. | |
| lusdrama - Ej medlem längre | 2009-07-08 21:10 | |
![]() | nej, det finns samhällsstrukturer också, som kan stödja(friska lr sjuka) individer i en eller annan riktning. | |
| kermis | 2009-07-08 21:13 | |
![]() | "Sen förstår jag inte varför du vill avköna våldet. Om du nu vill synliggöra kvinnors våld mot män, är det väl ännu viktigare att detta benämns som mansvåld eller dylikt istället för partnervåld som osynliggör offren helt." Nej, det gör att man definierar våldet som något som händer inom en nära relation. Du pratar väl inte om när kvinnor blir misshandlade av okända på krogen när du säger "kvinnomisshandel"? Jag tycker att ordet partnermisshandel rakare visar vilken sorts våld man pratar om. För jag vill hävda att det är en helt annan struktur bakom det våldet, jämfört med vad som finns bakom ett överfall där förövaren inte känner sitt offer. I övrigt har jag sagt det jag ville säga om undersökningarna jag läst. Två gånger. Jag förstår era invändningar men om vi verkligen är så intresserade som ni visar här så FINNS informationen på nätet. Ni kan få en länk en.wikipedia.org/wik...st atistics som ni kan fortsätta ifrån, det finns ju källor där till exempel. Det är tråkigt om ni fortsätter att harva om mina källor då jag redan förklarat saken. Jag börjar snart tolka det som att ni är mer intresserade av att debattera och ha rätt än att på riktigt bli mer insatta. När ni söker information finns det ju risk att ni kanske snubblar över annat ni kan lära er. | |
| lusdrama - Ej medlem längre | 2009-07-08 21:16 | |
![]() | om Du verkligen är så intresserad så finns det en hel del övervägande ANNAN information på nätet som skulle få dig att helt byta ståndpunkt. om det nu är fakta du byggt den på som du påstår. | |