Spelrum
Giraffen3
Krokodilen0
Elefanten1
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade4
Mobilspel
Pågående19 718

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Rhotheta2009-08-20 23:50
Antal inlägg: 4992

"då jag även anser mig själv vara (och även här hävdat) att jag varken är ond eller särskilt elak."

Detta är inte ett uttalande om dig, men...

Tror du att någon av följande personer uppfattade sig så?
Hitler
Stalin
Saddam
Milosevic

Är det ett bra kriterium egentligen?

Finns det egentligen något annat än omvärldens dom? (Under förutsättning att de känner alla fakta)

Är det fruktbart att tala om onda människor?
Vad sägs om onda ideologier, handlingar.

In words consistent with what I have read of, and about, Gustav Gilbert, he is portrayed in the 2000 TV film "Nuremberg," as telling the Head Prosecutor Robert Jackson (Alex Baldwin), "I told you once that I was searching for the nature of evil. I think I've come close to defining it: a lack of empathy. It's the one characteristic that connects all the defendants: a genuine incapacity to feel with their fellow man. Evil, I think, is the absence of empathy."

anneli72 - Ej medlem längre2009-08-20 23:52
Antal inlägg: 11612

Äh,va fan,

apbur2009-08-20 23:52
Antal inlägg: 9699

swingmatism, hållit oss kvar? I den här tråden eller människan på jorden?

Rhotheta2009-08-20 23:55

Swingmatism!

Måste ge en eloge för att du orkar multiparallellfäkta;) Håll ut!

swingmatism2009-08-20 23:56
Antal inlägg: 509

carlmartin; Ja, det är ännu en utav mina åsikter, att människan är ond. Till naturen och i grunden är människan ond men ett civiliserat tänkande och därefter enligt uppförande kan täcka över en rad brister. Ondskan i människans natur (i min Thelemiska värld, fortfarande) består bland mycket annat av egoism. Egoism kan alltså vara något dåligt om det tar sig så i uttryck att man urskiljningslöst drar fram och tar vad man vill ha - ett egoistiskt handlande som följer vissa lagar och principer däremot är ingenting att oroa sig för. Men detta har egentligen inte så mycket med det faktum att jag, tydligen, inte är lika empatisk som vissa andra.

swingmatism2009-08-20 23:58

apbur; hållit oss kvar på jorden - kanske i tråden också...

eller ja, definitivt gäller det tråden också, varför ger ni er inte annars och bara låter mig få rätt i allt som jag säger?

anneli72 - Ej medlem längre2009-08-21 00:00

Dra åt helvete,då!?

Miss Yoco - Ej medlem längre2009-08-21 00:00
Antal inlägg: 2521

För vem här är det viktigt att få rätt över andra?

anneli72 - Ej medlem längre2009-08-21 00:01

Mår redan piss för att jag sa så till dig,

Rhotheta2009-08-21 00:05

"varför ger ni er inte annars och bara låter mig få rätt i allt som jag säger?"
Riktigt kul!

Kan du tänka dig att köpa följande resonemang?
Egoism och ondska existerar i den mänskliga genpoolen. Så gör också altruism och godhet. Båda har sina poänger evolutionärt. De "tävlar" inbördes. Ofta i en och samma individ. Men även mellan individer och samhällen.

Redo för en mer nyanserad bild av tillvaron.
Försök annars att hitta någon organism som inte kör med balanserande strategier för överlevnad utan satsar allt på ett kort. Låt mig föreslå att du i så fall letar bland fossilerna (och då menar jag inte folk över 29;)

swingmatism2009-08-21 00:08

Rhotheta; Nej, kanhända är det inte det bästa av ursäkter att säga att man åtminstone menat väl då man sen står där med k*ken i kakburken, så att säga. Så ett bra kriterium kanske det inte är, men för en människa som spelar huvudrollen i sitt liv kanske inte alltid andras åsikter är så viktiga. Självklart vill man väl vara omtyckt och förstådd, men samtidigt kan man leva gott om man har ett rent samvete - då efter sin egen uppfattning om rätt och fel. Jag tror inte att Hitler brydde sig om att han inte var så populär utanför den egna sfären.
Ondska är ju ett begrepp, liksom en del annat som dykt upp under trådens gång, som tål att diskuteras. Kanske ska en ny tråd öppnas, men då under forumet Seriöst? ...och ja, innan vi kör igång så vill jag faktiskt ha en posse i ryggen, det är inte helt lätt att ha hela betarymden emot sig alla gånger ;)

Rhotheta2009-08-21 00:14

Cred för en riktigt kontroversiell och härlig tråd i alla fall även om det var en olycka;)

apbur2009-08-21 00:16
Antal inlägg: 9699

swingmatism, jag tror vår överlevnadsinstinkt och vår förmåga att samarbeta och dela med oss har fått oss att frodas på jorden.

När man tror på något tror man verkligen det är rätt. Det som är rätt ska alltid eftersträvas. Av altruistiska skäl vill man att andra ska göra rätt och försöker på många sätt få över folk på den "rätta" sidan. Hade jag bara brytt om mig själv hade jag fullkomligt skitit i att fortsätta debattera. Vad spelar det för roll om andra gör fel, huvudsaken jag gör rätt? Lite egoistiskt i mitt tycke.
För att göra det hela ännu roligare lämnar jag därför tråden.

swingmatism2009-08-21 00:17

Det var faktiskt inte min mening att väcka sådan anstöt hos så många.

Dock kan jag inte, här i min envisa enfald, låta bli att tro att den uppståndelse tråden väckte grundar sig i alla människors dåliga samvete och bla bla bla... jag ska inte börja.

anneli72 - Ej medlem längre2009-08-21 00:19

Betarymden emot sig?

Jo,men visst...,.

swingmatism2009-08-21 00:20

God natt, Anneli

Rhotheta2009-08-21 00:22

Swing. Det här är inget påstående att svara på. Bara något att sova på.
"Dock kan jag inte, här i min envisa enfald, låta bli att tro att den uppståndelse tråden väckte grundar sig i alla människors dåliga samvete"

Överväg möjligheten att du begår det klassiska misstaget (som vi alla gör hela tiden) att du tror att folk är, tänker eller känner som du...

anneli72 - Ej medlem längre2009-08-21 00:22

Vad föranleder dig att tro något sånt?""

Rhotheta2009-08-21 00:27

Anneli.
Troligen genom att utgå från sig själv. Mänskligt.

anneli72 - Ej medlem längre2009-08-21 00:34

Swingmatism har tappat talförmågan.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?