Spelrum
Giraffen23
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
11
Inloggade34
Mobilspel
Pågående19 126

Forumkategorier

Användare Inlägg  
micro1132009-10-29 00:25
Antal inlägg: 17542

stormig

Sämre??? Är en alkoholist en sämre människa än någon annan??

I så fall, i vilket avseende?

Att man identifierar ett beroende eller ett missbruk är ju i första hand för att ge personen en möjlighet att komma ur beroendet -- inte att klassa personen på någon värdeskala.

Sen är det endast personen som har beroendet som kan avgöra hur viktigt det är för denne att komma ur det -- vilka värden som står på spel, och vilka värden denne är beredd att offra eller satsa.

Men det är aldrig en värdering av personen som människa.

Finlirare - Ej medlem längre2009-10-29 00:35
Antal inlägg: 116

micro113: så klart Du har rätt...Analysen fixar Du, men tror inte att Du skulle funka så bra i en behandlingssituation. ....Utbildningen, mest empirisk, eller hur?

micro1132009-10-29 00:49

Finlirare

Jag är utredare, inte behandlare eller terapaut -- jag identifierade alltså klienter med problem och lotsade dem sedan vidare till de behandlingsinsatser som bäst passade deras profil -- i den mån de finns inom verksamheten.

Utredningen kan också ligga till grund för insatser och behandlingsåtgärder för utsluss via behandlingshem s.k. p34

En fråga, varför tror du att jag inte skulle fungera i en behandlingssituation?

Evy_832009-10-29 01:36
Antal inlägg: 366

För det första kan du inte vad beroende är. Om du tror att man blir det genom bruk en dag i veckan så har du fel.

micro1132009-10-29 01:38

Evy_83

Jo, jag kan definitionerna för beroende, och jag kan de många olika sätt som det kan verka på.

Jag börjar tro att du känner dig träffad, givet din starka reaktion.

Evy_832009-10-29 02:30

Jag vet dock att du är beroende av att skriva i forumet micro113, oavsett ämne. Vad sanningshalten är i dina inlägg kan man ju nästan utläsa via det. Tydligen har vi ett nytt orakel här i forumet.

Tess 082009-10-29 09:46
Antal inlägg: 18003

Snoosy???
Nu blir dina inlägg ännu mer mystiska, roande och virriga!!!

Jag vet inte ens vem megahertz är, men hon skrev att där hon var var det vanligt att man drack ett glas vin varje dag och du gick igång på det.. så jag tipsade bara om att hon skulle skriva var hon var...

Själv är jag svensk, mina föräldrar och far- och morföräldrar är också det, men jag har inte släktforskat så mer än så vet jag inte.

Är det inte lite roande att vissa blir utpekade som tex beroende eller så bara för att de inte håller med? Håller man inte med så är man inte bara motståndare utan även djupt insyltad i det ämne som berörs...

litenstor2009-10-29 11:45
Antal inlägg: 235

jag dricker ingen alkohol alls och har aldrig gjort. De gånger det är svårast att tacka nej är vid middagar med svärfar.

bove2009-10-29 12:31
Antal inlägg: 1333

Artikeln i första inlägget var nyhetsbakgrund till en annan artikel. I huvudartikeln talades det om tre olika grupper; högkonsumenter, människor som inte dricker alkohol alls och gruppen där emellan. Det enda lite förvirrande i artikeln tycker jag är att denna tredje grupp homogent har benämnts lågkonsumenter, en ren definitionsfråga. I övrigt handlar det väl om ren nyhetsrapportering, utan värderande inslag, och jag förstår heller inte varför SVT Text skulle lägga in värderingar om hur mycket du bör dricka i sin nyhetsrapportering.

Dödmetallörn - Ej medlem längre2009-10-29 13:31
Antal inlägg: 705

Detta verkar vara ett mycket känsligt ämne för vissa. Är det för att svenskar har ett lite skumt förhållande till sprit? Att man i princip kan dricka sig tvångsmässigt asfull varje fredag och lördag och ändå inte tycka att man har ett problem? Det är som att det faktum att det sker på en helg blir ett frikort.

Tess 082009-10-29 13:37

Det är lite så jag tänker också, bove...

mommesfrites - Ej medlem längre2009-10-29 13:55
Antal inlägg: 7605

Arbetare i Sverige och framför allt statare (systemet avskaffades 1944) levde då under hårda villkor och ofta i misär. En del av veckolönen betalades ut i brännvin. En aspackad, sen bakfull arbetare med ruelse och pliktrogenhet inpräntad var en snäll arbetare, som inte tjafsade om petitesser som mänskliga rättigheter mm.
På så vis uppstod den svenska (nordiska) lördagsfyllan.
En tämligen tragisk svensk tradition, som av många hålls helig.

Epsil - Ej medlem längre2009-10-29 14:01
Antal inlägg: 134

Klart man inte är en sämre människa om man råkat trilla dit och bli beroende i vår enfaldigt alkoholberoende umgängelsekultur - dom som har den genförutsättningen blir det, kort sagt. Men: man har och får det sämre; blir lätt utstött ur den grupp man nyss tillhört. Det har ingen eller mkt lite med karaktär(sfasthet) att göra. Folk med kronisk räddhåga och minimal civilkurage kanklara sig men begåvade och modiga personer åker på denna kultuerfara:

Mixiplus2009-10-29 15:25
Antal inlägg: 267

Mommes
Jag kan delvis hålla med

Beroende på vad för slags gröda som finns att tillgå som sockerbas till spritdrycker pratar man om tre bälten: Vinbältet i söder (vindruvsodling), ölbältet i norra centraleuropa (kornodling) och brännvinsbältet i norr (potatis och säd). Även om det håller på att ändra sig så ligger det till grund för traditionerna. Och av brännvin blir man ju fullare (jag kan inte ens dricka så mycket öl att jag blir riktigt full) och tappar lätt koll på hur mycket man dricker.

Brännvinsfylleriet har i Sverige funnits sen medeltiden (men då inte med potatis som grund). Under 1800-talet industrialiserades Sverige och i städerna blev det 6 dagars arbetsvecka med 12 timmar arbetsdag. Det blev bara lördagkväll kvar att dricka på. Och har man dessutom fått spriten som lön så...

Jag säger bara en sak: Förfest i syfte att bli lagom rund under fötterna innan man går ut på lokal... Hur patetiskt är inte det? Jag tror iofs att det också beror på att det är så dyrt att dricka ute.

Snoosy2009-10-29 18:29
Antal inlägg: 4273

Tess08, men tror du att det gör nån skillnad på i vilket land man dricker i, för att jag ska tycka det är okej?
Undrar vem det är som är virrig :)

Snoosy2009-10-29 18:31
Antal inlägg: 4273

mommes, visste jag inte. Intressanta och tragiska fakta.
Ledde säkerligen till att många blev alkolister.

Tess 082009-10-29 18:38

Jag är inte virrig direkt, men så klarar jag av att läsa text-TVn utan att försöka få in en massa mellan raderna.... :)

Fluktsoda - Ej medlem längre2009-10-29 19:50
Antal inlägg: 506

Evy_83 2009-10-29 01:36
"För det första kan du inte vad beroende är. Om du tror att man blir det genom bruk en dag i veckan så har du fel. "

För det första skrev Snoosy "behov ", inte "beroende ". Det är en viss nyansskillnad på de orden.
För det andra kan man naturligtvis vara beroende av alkohol även om man bara dricker en dag i veckan. Vi pratar då om ett psykiskt beroende, till skillnad från ett fysiskt (kemiskt).
Du skulle bara veta hur många det är i detta land som bara går och väntar och längtar tills det ska bli fredag/lördag så att de får hälla upp den där groggen i glaset.
Och hur många är det inte som har fasligt svårt att ta en "vit " vecka?

Självklart är dessa människor beroende av alkohol, även om de kan undvika att dricka under arbetsveckorna.

Evy_832009-10-29 20:05

Vad jag kan läsa skrev Micro113 beroende flera ggr. Du är dock innne på rätt spår när du skiljer på kemiskt och psykologiskt beroende. Dock de som bara dricker en dag enligt det som nämndes tidigare har inga större risker att få alkoholrelaterade skador såvida de inte super sig redlösa varje gång. Det är den kemiska varianten som är farlig med höga doser nästan dagligdags.

OscarChef2009-10-29 20:15
Antal inlägg: 8

Jag tycker alkoholen är ett problem i Sverige idag. Många brukar alkoholen som en social grej, men för alltför många har det destruktiva effekter. Oavsett hur man vrider på det finns det människor som kraschar sina liv och sina familjers liv pga alkoholen. För att dra en historisk parallell så var alkoholkonsumtionen mycket hög i slutet på 1800-talet och steg ytterligare i början på 1900, vilket ledde till att en nykterhetsrörelse skapades. Vi röstade till och med om ett alkoholförbud i Sverige på 20-talet (Där de som ville förbjuda fick 49% stöd, vilket säger en del om situationen). Idag dricker vi ännu mer än så, vilket får mig att fundera var vi är på väg. Alkoholen som social norm (vilket det är i Sverige idag) för med sig mycket negativt och jag har därför valt att leva som helnykterist. För att bidra till en bättre kultur, för att hjälpa de som fallit igenom pga detta. Vilka är med?

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?