Spelrum
| Giraffen | 2 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 3 |
Mobilspel
| Pågående | 19 484 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-01-18 23:54 | |
![]() | Nej, jag frågar seriöst. | |
| Tufflan | 2010-01-18 23:54 | |
![]() | Eftersom jag får in klagomål på uppförandet i denna tråden från andra medlemmar så vill jag säga att även om man har olika åsikter och ståndpunkter så måste man kunna hålla en diskussion på en nivå där man inte ägnar sig åt personangrepp eller taskiga kommentarer. Låter tråden gå vidare än så länge men tänk till en gång extra innan ni postar. | |
| Leopardhonan | 2010-01-18 23:54 | |
![]() | Om du ens jämför barnarbete i Thailand med att man lär sig laga mata, diskar och lär sig tvätta i en vanlig familj i Sverige är det riktigt illa ute med dig?? Belönar gör man ju på alla sätt, precis som du själv skriver, med att lära dom om GOD VILJA och att VISA GOD VILJA tillbaka... Om man sedan gör det med 20kr för ett duktigt beteende eller genom ett léende, en kram, en tur till badhuset- vad är problemet tycker du? huvudsaken är väl att vi har välmående familjer, tror du barnen far illa vid för att dom får en veckopeng baserad på att dom hjälpt till att utföra sysslor i hemmet? Hemmavid har föräldrar regler och krav som barn måste lära sig att följa tills dom är myndig och har råd att stå på egna ben, men om dom kan och vill, varför inte få börja tjäna ihop till sin exempelvis första nya cykel själv? Jag sommarjobbade inte personligen inom kommunen under högstadiet som de flesta andra ungdomar gjorde/gör som inte har nån miljardärsfamilj, för jag vägrade sätta plant i hettan under sommaren...- däremot erbjöd sig min familj att ge mig en slant om jag hjälpte till hemma med olika saker som att klippa gräs, bära ved, m.m m.m vilket jag är väldigt tacksam för att dom gjorde annars hade jaginte kunnat spara ihop några pengar alls och hängt med på disco, bio, etc eller köpt vad jag nu ville spara till... Är man i tonåren är man ofta i revolt med både sig själv och sin familj och sina hormoner... Det jag inte förstår är hur du ser det här som något fel? Ungdomar vägrar saker om dom inte vill göra saker, vare sig dom inte får pengar eller ej....... får man däremot erbjudande om pengar så kan det nog lätta upp livet för många familjer. Och ang. att ta tag med hårdhandskarna som du snackade om förut, ja det kan ju hjälpa såvida man inte har barn som lider av handikapp och funktionshinder... som inte kan rå för sin "egoism"... | |
| apbur | 2010-01-18 23:57 | |
![]() | Leopardhonan, jag orkar inte ens läsa hela ditt inlägg men jag förklarade här ovan vad jag menade med barnarbete. | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-01-19 00:00 | |
![]() | Jag vill be om ursäkt för mitt svar på frågan om jag inte köpte godis. Mitt svar att jag var smal och hälsosam kanske var onödigt. Jag blir bara lite trött på att det förutsätts att det ska finnas en koppling mellan barn och godis. I min värld får man faktiskt god efterätt hemma och slipper drömma om godis och det skulle inte vara önskvärt att köpa godis som innehåller massa skit alltså. | |
| monew1 | 2010-01-19 00:02 | |
![]() | Men vi har inte pratat om godis. Väl? | |
| Leopardhonan | 2010-01-19 00:03 | |
![]() | okej apbur men vad gör du då här på forumet? ta dig tid till att läsa för jag ställde en fråga till dig. | |
| R-M | 2010-01-19 00:05 | |
![]() | apan,det är inte, och man kan inte ens kalla det barnarbete..du är helt enkelt bara ute efter att provocera...Trist att inte kunna få läsa om andra familjers erfarenheter utan att några alltid ska förstöra.. | |
| lycopersicon | 2010-01-19 00:07 | |
![]() | Larvbrud: Så du förstår inte varför man inte går ut och köper sakerna direkt till sitt barn istället för att låta dom spara ihop till det? Uppenbarligen har du en dator, vilket i sig verkar konstigt eftersom du verkar tycka illa om materialism. Nåväl, inte alltid lätt att leva som man lär. Tycker du man ska gå ut och köpa en dator till sitt barn istället för att låta barnet förstå att en dator kostar mycket pengar och att man måste jobba ganska länge för att ha råd att köpa en? Nu pratar jag inte om barn i 7-årsåldern för jag förstår att det inte är nödvändigt för en 7-åring att ha en dator. Men i mina ögon är man barn tills man är myndig och har flyttat hemifrån och kan försörja sig själv. | |
| Leopardhonan | 2010-01-19 00:07 | |
![]() | väl talat R_M | |
| lycopersicon | 2010-01-19 00:09 | |
![]() | Larvbrud: Man kan vara smal och hälsosam och ändå äta lite godis då och då. Man behöver inte vara fantatisk på något håll. | |
| lycopersicon | 2010-01-19 00:10 | |
![]() | Fanatisk och inte fantatisk... | |
| apbur | 2010-01-19 00:12 | |
![]() | Nej, jag har redan förklarat vad jag menar med begreppet. Ni väljer att ignorera det för att ni vill bli provocerade. R-M, låt mig höra, varför kallar du mig apan när jag tidigare uttryckligen sa att jag önskar att ni använder hela mitt nick? Jag finner det väldigt obehagligt när främmande människor ger mig smeknamn. Det är så intimt. | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-01-19 00:16 | |
![]() | lycopersicon: Skrev att jag inte var materialist. Dåtid. Jag har ingen dator, denna är lånad. Jag har ytterst få ägodelar, rör sig om ett fåtal saker faktiskt. Barnet kan väl se vad det står på prislappen? | |
| R-M | 2010-01-19 00:16 | |
![]() | haha,jadu,har inte läst alla dina inlägg,men då ber jag om ursäkt.apbur.. | |
| apbur | 2010-01-19 00:18 | |
![]() | ursäkten tagen. | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-01-19 00:20 | |
![]() | lyco: Ja en (ny) dator är jättedyr. Måste man inte ge barnet ganska mycket pengar för att det ska hinna spara ihop till en dator innan det flyttar hemifrån? Är det så stor skillnad på det och på att ge en klumpsumma? | |
| monew1 | 2010-01-19 00:27 | |
![]() | Jag har förstått att det är viktigt att lära sitt barn inse pengars värde och att spara till saker själv. Att bara köpa och köpa ger endast ett större "vill ha" behov hos barnet. Det borde ju säga sig själv egentligen. Nu när min son 9år, sparar själv, vet han hur lång tid det kan ta och att pengarna kan ta slut när man köper något. | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-01-19 00:30 | |
![]() | Konstigt. Vi ville inte ha och ha. Bara för att man inte lär sig spara egna pengar behöver man inte vara en oförskämd skitunge mot sina föräldrar. | |
| lycopersicon | 2010-01-19 00:35 | |
![]() | Larvbrud: Vilken tur att det finns andra i din närhet som köper prylar som du kan låna. Man skulle kunna kalla det dubbelmoral. Barnet kan se vad det står på prislappen ja, men om mamma bara hostar upp den summan på ett bräde verkar det väldigt lätt att köpa sig en dator. Är man 15 år har man inte alltid full koll på hur mycket man tjänar när man jobbar och hur mycket allting annat kostar som man behöver för att överleva så det är lätt att tro att det är en baggis att gå ut och köpa en dator. | |