Spelrum
| Giraffen | 25 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 3 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 12 |
| Inloggade | 40 |
Mobilspel
| Pågående | 19 571 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| BrokenString - Ej medlem längre | 2010-01-27 18:57 | |
![]() | Om jag skulle få skjuts av någon av de som du räknar upp apbur så hade jag valt den jag kände mest förtroende för. Handikapp eller inte spelar mindre roll. | |
| Satyra | 2010-01-27 18:58 | |
![]() | apbur - Det var ju du själv som skrev att man inte skulle berätta vitt och brett om att man har adhd, vilket jag då tolkade som att du menade för att folk då skulle få förutfattade meningar och se på en med "sämre ögon". Därför gjorde jag jämförelsen med något fysiskt handikappande, som en amputerad arm. För jag tror inte att det är något man behöver hymla med på samma sätt. Och det i sig tycker jag är märkligt, ja. | |
| Satyra | 2010-01-27 19:06 | |
![]() | Ebbolina - hur kommer det sig att man nu som först ska utreda dig, eller har dina problem uppstått först nu? Frågar därför att jag ser det här som ett problem, att det verkar ta så infernaliskt lång tid att ens komma på tal för utredning och just som du skriver - har man då t.ex adhd så är det ju livsviktigt ATT man får hjälpen/stödet tidigt, så att inte skolgången blir sabbad! :-/ | |
| Jovic - Ej medlem längre | 2010-01-27 19:07 | |
![]() | Mina åsikter kommer förmodligen att orsaka ett jävla oväsen men de är ändå mina åsikter och jag har med andra ord rätt att framföra dem här eller vart än jag finner det lämpligt. Förr kallades en bortskämd unge som försökte slippa ansvar för sitt slappa och dåliga uppförande just för "bortskämd unge". Numera har vi fått en diagnos. ADHD är en av de sjukdomar där läkemedelsbolagen först tog fram svindyr medicin och sedan uppfann en sjukdom som passade bra om jag inte minns fel. Snyggt jobbat att stilla i redan obalanserade människor en massa narkotikapreparat. Verkligen lovande för framtiden. Sen ska till på köpet staten ge bidrag för både det ena och det andra till människor som helt klart borde kunna ta ansvar för både sig själv och sin försörjning. I barns fall är det föräldrarnas sak att försörja sina ungar. Kan man till exempel sitta här och spela dygnet runt så kan man nog också klara ett avlönat jobb som innebär att man sitter framför datorn några timmar. Eller är det fel tänkt av mig? Nån gång måste vi lära oss att sluta att gå på all skit som olika grupper i samhället hittar på och dessa nyuppfunna så kallade sjukdomar är en bra start att börja sitt ifrågasättande. Visst är det trist med problem i skolan, sömnproblem, koncentrationsproblem och allt sånt men det finns säkert annan hjälp att få än att tugga i sig mediciner. | |
| Satyra | 2010-01-27 19:09 | |
![]() | Jovic - Nej, det inlägget är inte ens värt att ställa till med oväsen för, sorry. :-/ | |
| apbur | 2010-01-27 19:11 | |
![]() | Satyra, jag menade att man inte nödvändigtvis behöver tala om de egenskaper man har som kan vara till ens nackdel. Lite dumt att göra det och sen bli besviken över att människor behandlar en därefter. Lite självdestruktivt om du frågar mig. En amputerad kroppsdel kan vara lite svår att dölja men man är nog tacksam om man får bära protes. Hymla och hymla, jag upplever det mer som att folk ibland VILL tala om sina handikapp just för att ha anledning att känna sig kränkta när de blir särbehandlade. | |
| Jovic - Ej medlem längre | 2010-01-27 19:22 | |
![]() | Ganska typiskt i debatter här i Sverige. Man måste hålla med och vara PK annars är ens åsikter värda noll. Den inställningen säger mycket mer om de som har den än de som har en avvikande åsikt. Man gapar om åsiktsfrihet och yttranderätt men har noll tolerans om saker går emot ens egen åsikt. :) | |
| Satyra | 2010-01-27 19:24 | |
![]() | apbur - Ok, vi pratar nog samma sak, bara ur helt olika infallsvinklar. Jag varken tycker att folk VILL tala om sina handikapp av den orsaken du menar här, eller att man ska behöva vara tyst om det, för att andra eventuellt annars kan se på en på ett mindre positivt vis. | |
| BrokenString - Ej medlem längre | 2010-01-27 19:24 | |
![]() | Det handlar inte om det Jovic utan du har givetvis din fulla rätt att ha dina åsikter och dela med dej av dem. Men i mitt fall så står jag miljoner mil från din åsikt så det känns bara meningslöst att hetsa upp sig eller ens börja debattera. | |
| Jovic - Ej medlem längre | 2010-01-27 19:25 | |
![]() | Då ber jag om ursäkt. Jag hade nämligen fått uppfattningen om att det var just en debatt det var frågan om och inte bara att hålla med varandra. | |
| Minta | 2010-01-27 19:27 | |
![]() | Ja, den är bara dålig underbyggd och har inget stöd i forskningen. | |
| Satyra | 2010-01-27 19:30 | |
![]() | Jovic - och det där uttalandet tycker jag är så tröttsamt typiskt för folk som bara häver ur sig en massa utan att ha någon som helst grund för vad de säger. Suck!! Och urk! Hela ditt första inlägg fullständigt bara dryyyyper ju av nedlåtenhet. Eller menar du att det ÄR som du skriver, att det inte finns några som helst diagnoser utan folk bara är allmänt lata och ansvarslösa? Och det har läkemedelsindustrin nappat på - eller om det är tvärtom - och allt är bara ett rävspel?!? ... Hur kan du ens tro att någon ska bemöta ett sådant inlägg på ett seriöst plan? Äh, skit samma - antingen är det det du vill, få respons för ingenting - eller så tycker du verkligen som du skriver och då har jag inget egentligen att säga vidare ändå. | |
| BrokenString - Ej medlem längre | 2010-01-27 19:31 | |
![]() | Det kan ju finnas andra som vill möta upp dina åsikter jovic. Mina åsikter ser du ju redan så jag kände väl att det inte fanns mer att säga om det du tog upp i alla fall. | |
| mollee - Ej medlem längre | 2010-01-27 19:39 | |
![]() | Du hänger ofta på flashback Jovic? Men det är klart att adhd finns! Eller är alla neuropsykiatriska sjukdomar påhittade? Kanske även aspergers, autism och bipolärsjukdom också är påhittade? Du borde läsa mer vetenskapliga artiklar, och sitta mindre på konspirationsteoretiska sidor. Annars kanske du drabbas av paranoia och måste få medicin av de hemska läkemedelsföretagen!!!!!! !! | |
| mollee - Ej medlem längre | 2010-01-27 19:43 | |
![]() | "Man gapar om åsiktsfrihet och yttranderätt men har noll tolerans om saker går emot ens egen åsikt." Du snackar om tolerans... men du är själv inte tolerant. Du har rätt till en åsikt, och jag har rätt att besvara din kritik på samma sätt som du hånar oss för att vara "svenssons" och gå med strömmen. Ber dock om ursäkt ifall jag lät hånfull och dryg. | |
| kajix | 2010-01-27 19:44 | |
![]() | personer med adhd kanske märks mycket mer nu i it-samhället än förr då dessa inte var i skolan så mycket och arbetade inom andra typer av yrken, där det kanske t o m var en fördel? | |
| Mouche - Administratör | 2010-01-27 20:01 | |
![]() | Jag tycker att fler än en har varit såväl hånfull som dryg här i tråden faktiskt. Håll er till debattämnet utan att hoppa på enskilda personer. Mouche | |
| Jovic - Ej medlem längre | 2010-01-27 20:02 | |
![]() | Jag har inte en aning om vad flashback är Molle så där hänger jag inte. Jag vågar också lova att jag läser fler vetenskapliga artiklar på en dag än vad du gör på ett halvår. Jag ber i vilket fall om ursäkt för att mina inlägg ser både inhumana och elaka ut. Men jo, jag har grund för det jag säger. När mediciner tillverkas före sjukdomen finns det sannerligen anledning att börja fundera. Detsamma gäller vissa barns sätt att uppföra sig. Vissa ungar har alltid varit mot strömmen. Vrånga, gapiga, hispiga i uppträdandet, ibland våldsamma, skygga med mera. Genom århundradena så har den sortens ungdomar gått igenom denna slags fas i sin barndom//ungdom för att sedan växa upp till helt "normala" (och snälla missuppfatta nu inte ordet normala. Jag hittade bara inget annat ord) medborgare. Tills nu när vi helt hastigt ska droga ner det finaste vi har med knarkpreparat. Det måste finnas massor av alternativ att använda för att hjälpa folk med såna problem som inte innebär att de drogas ned. Sen att de, när de nått vuxen ålder i många fall ska räknas som så sjuka att de inte kan försörja sig själv är horribelt. Det är väldigt få människor som inte kan klara något slags arbete och i de flesta fall är arbete att räkna nästan som rekreation. Man kommer ut och träffar folk, man får en lön, ja helt enkelt känner sig som en del av oss andra människor. Det är dock mycket enklare att bara säga ja, tack och amen och se till att få sina bidrag och sin pension när man är i ett sårbart, utsatt, läge. Där har vi övriga i samhället en uppgift enligt mig. Känner vi någon som behöver stöd, uppmuntran och en liten *kick i baken* så är det av stor betydelse att vi verkligen ställer upp. Mänsklig värme och omtanke, närheten till andra och rätten till ett lugnt liv är nog en betydligt bättre medicin än droger i vilken form de än har. | |
| apbur | 2010-01-27 20:05 | |
![]() | Det är väl inte många med behandlad ADHD som blir sjukpensionärer? | |
| mollee - Ej medlem längre | 2010-01-27 20:06 | |
![]() | Ber som sagt om ursäkt för min nedlåtande ton Jovic. Och du läser säkert mer artiklar än jag, kan erkänna att jag var snabb att döma där (antagligen för att jag blev arg) Men på dig lät det som att adhd är påhittat och inte finns. Tycker inte heller man skall proppa i barn och vuxna mediciner i onödan. Men för vissa funkar det faktiskt, och kan vara en stor tillgång för personen och klara denne att orka med vardagen bättre. Håller förresten med om at mänsklig värme och omtanke är prio ett! Fu verkar för övrigt vara riktigt vettig i knoppen, men jag håller ämdå inte med om uttalandet att adhd bara är en undanflykt för att stökiga barn ska få en diagnos för att läkemedelsföretagen ska tjäna pengar på bortskämda ungar, det störde mig. | |