Spelrum
| Giraffen | 24 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 17 |
| Inloggade | 41 |
Mobilspel
| Pågående | 19 641 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Baphomet_ - Ej medlem längre | 2010-02-04 23:00 | |
![]() | jahaja. jag har inte sagt att just du har gjort det. däremot så skulle inte den här tråden och många liknande existera om vi insåg att det vi äter inte är någon slags norm utan att det ser olika ut överallt. dessutom är många som gnäller över tex hundätande annars så snabba med att påpeka sin öppenhet och fördomsfrihet.. | |
| Liftactiv | 2010-02-04 23:02 | |
![]() | Precis.... Det är lätt att vara fördomsfri när man inte kommer riktigt nära.... ;) | |
| anneli72 - Ej medlem längre | 2010-02-04 23:09 | |
![]() | Wow.jag är imponerad! | |
| Baphomet_ - Ej medlem längre | 2010-02-04 23:09 | |
![]() | vad trevligt. | |
| anneli72 - Ej medlem längre | 2010-02-04 23:18 | |
![]() | Har fullt upp med att äta hamburgare. Kände bara...kossan eller JAG? gott var det. | |
| micro113 | 2010-02-04 23:27 | |
![]() | Snoosy Jag har haft flertalet hundar, har bara en kvar -- har älskat dem alla, men skulle inte ha tvekat att äta upp en enda en av dem. Jag ser faktiskt inte problemet i det. | |
| Snoosy | 2010-02-05 10:08 | |
![]() | sporten, det är två helt skillda saker, att vara uppfödare och att ha ett djur som husdur. Nu föder vi inte upp masrvin till att ätas här i sverige. Och micro, inte hundar heller. Inte här i Sverige. Tycker det låter hemskt att höra att du skulle vilja äta upp din hund Jag sätter ingen skillnad i en hund eller ett marsvin. Båda två har lika rätt att leva. Båda har lika rätt att bli älskade av sina hussar och mattar. Hund är delikatess i andra delar av världen. Likaså marsvin. Men det gör det inte lättare för många av oss att förstå att man äter dom. Tycker egentligen inte om att man äter djur överhuvudtaget. Vi människor är hemska, på det viset. På frågan om ag äter kött. Ja det gör jag. Och känner mig hemsk många gånger. | |
| leftyson - Ej medlem längre | 2010-02-05 10:18 | |
![]() | men vaddå? skulle du vilja äta hund? | |
| leftyson - Ej medlem längre | 2010-02-05 10:19 | |
![]() | till micro | |
| micro113 | 2010-02-05 11:12 | |
![]() | leftyson Jag ser inga problem med att äta hund -- vare sig min egen eller någon annans. Kött är kött -- tillagat smakar det sannolikt ganska bra. Skulle jag vilja äta hund? -- Nej, varför skulle jag gå runt och hysa en önskan om att äta just hund. Det finns gott om annat kött att välja på i köttdisken, och jag har ingen önskan om att äta hund bara för att det är hund. Jag har egentligen ingen direkt önskan om att äta gris och ko heller -- men det är det köttet som vanligtvis är tillgängligt, och därför är det köttet jag vanligtvis äter. Jag har ätit klappade kelade älskade djur i olika former -- och tycker det är sorgligt när det är slakt, man förlorar en vän -- men när köttet är styckat och klart är det likafullt kött. Mitt villkor för att jag skall tycka att det känns okej att äta ett djur jag haft nära mig är att jag vet att djuret får en bra övergång -- slakten skall vara snabb och human, och ske under så bra förhållanden som möjligt. Kan jag känna mig trygg i det, så kan jag äta köttet. | |
| micro113 | 2010-02-05 11:20 | |
![]() | Snoosy Nu finns det ju faktiskt ett fall i Sverige där man föder upp/födde upp hundar och åt -- där var det inte just ätandet som var föremål för kritik, utan avlivningsmetoden som ifrågasattes. Jag vet inte hur det gick med det fallet sedan. Vi föder upp kaniner till mat -- det är inte alltför ovanligt ute på landet. När du åker förbi gårdar men med massa kaninburar, så kan du ju fundera på hur många av dessa som enbart står där för att barnen skall han någon att kela med. Varför tror du att det inte skulle förekomma med marsvin? Vi ser sällan kanin i köttdisken -- och du kommer nog inte få marsvin på ganska många år än. Men vad får dig att tro att de som äter marsvin inte skulle föda upp för husbehov i någon mån? | |
| leftyson - Ej medlem längre | 2010-02-05 11:26 | |
![]() | ursäkta men lol "slakten ska vara human" tihi jag går nu | |
| le-lou | 2010-02-05 13:11 | |
![]() | Min kanin blev mat åt oss när jag var liten. Jag fick inte veta det förrän jag blev äldre men men. | |
| Snoosy | 2010-02-05 14:07 | |
![]() | micro, jag motsätter inte själva ätandet av djuret egentligen. Utan mer att man kan sätta i sig något som man en gång har älskat. Kött som kött. varför inte äta människor då då? För er som resonerar så menar jag. Tror inte det finns kvar något ställe i sverige där vi föder upp hundar. Dom är för kärvälnliga för oss svenskar. Visste inte att det funnits. Låter sjukt! | |
| Steve Zissou - Ej medlem längre | 2010-02-05 14:10 | |
![]() | Men snoosy, du spelar ju köttindustrin rakt i händerna ;) Ju mer opersonligt vi gör djurhanteringen, d.v.s. ju mindre kärlek till djuren, desto mer effektiv kan vi göra köttproduktionen. Ett djur man älskar tar man väl hand om, även om intentionen i slutändan är att äta upp det. Tänk på det nästa gång du står vid köttdisken och funderar på varför en hel grillad kyckling kostar 29.90! | |
| Snoosy | 2010-02-05 14:31 | |
![]() | steve, jag har aldrig pratat om hanteringen av djur. Förstår inte riktigt hur du resonerar? Tillvägagångsättet, dvs hur man hanterar djur som enbart är till för slakt är i många fall ohumana. Av den anledningen tycker jag inte om att äta kött. Äter hellre fisk, som jag vet har simmat i det fria innan de fångas in och äts upp. Att jag har svårt att förstå att man äter ett djur som man haft många gulliga stunder med är för mig en gåta. Tror att det har emd empati att göra. För er som tycker att det är okej att käka upp era husdjur. Glöm inte att tala om det för era barn innan. Tycker det är vidrigt att hemlighålla något så hemskt. Låter som en skräckfilm. Usch, stackars djur :( | |
| Steve Zissou - Ej medlem längre | 2010-02-05 14:59 | |
![]() | Jo, men att inte äta ett djur som man någon gång älskat kräver väl att man inte riktigt känns vid de djur som faktiskt ligger där i köttdisken. Nu äter du ju inte så gärna kött, men du förstår kanske min poäng. Gårdsgrisen som man kanske slaktade till jul förr var väl i viss mån ett husdjur och någon man gullade med under dess uppväxt. Vi är kanske lite mer blödiga idag, men det är ju också det som gör att vi fastnar i konstiga resonemang där köttindustrin underlättar genom att "avpersonifiera" djuren till "produktionsenheter" och tala om gårddjur som i själva verket tycks vara djur "instängda i en låda i närheten av en gård" eller andra fria associationer skapade av smarta marknadsförare hos köttproducenterna. Och nej, jag är inte vegetarian. | |
| Rigoletto | 2010-02-05 16:47 | |
![]() | "Kött som kött, varför inte äta människor då? suck..... | |
| Snoosy | 2010-02-05 17:12 | |
![]() | Undrar var alla de andra som tycker som jag tog vägen ;) Det här var bland det skummaste jag läst här, ''Jo, men att inte äta ett djur som man någon gång älskat kräver väl att man inte riktigt känns vid de djur som faktiskt ligger där i köttdisken.'' När någon som rigoletto citerar en halv text av mig så börjar det spåra ur. Vi komemr inte längre än så här :) | |
| Steve Zissou - Ej medlem längre | 2010-02-05 17:34 | |
![]() | fast det skumma citatet var väl mitt va snoosy!? ;) Jag tycker det var ganska piffigt själv jag. | |